Het is nu 26 nov 2020, 17:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 8 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 02 jan 2020, 21:33 
Volwassene

Hoe gaat het met onze vakantiegangers? Zoons vakantie bestaat uit slapen, gamen en... groeien! Hij is mij deze vakantie voorbij gegroeid. :D
We hebben het net heel even over pakketkeuze gehad. NG gaat het worden, mocht hij het redden dit jaar. Er zijn al drie weken geen cijfers meer in Magister verschenen, dus het is lastig te zeggen hoe de vlag erbij hangt. Maar alles is nog mogelijk, dus we houden zeker de moed erin. En als je bedenkt dat hij volgend (kalender :mrgreen: )jaar al in de vijfde zou kunnen zitten! :shock: [opera]

BerichtGeplaatst: 04 jan 2020, 12:51 
Volwassene

vakantie doet hier goed. Veel slapen, uitrusten, en spelletjes. Ze geniet en komt tot rust.
Vandaag weer de eerste plannen voor huiswerk. Komende weken gelijk weer toetsen die veel voorbereiding nodig hebben.
Hier ng of nt profiel. Zover is zeker. Ze heeft alleen nog teveel vakken wat ze mee wil nemen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 10:20 
Volwassene

Zoon is voor de vakantie flink ziek geweest, gevolg is dat er nu iets van 6 toetsen ingehaald moeten worden. Wel bijzonder om te zien dat sommige docenten bereid zijn om mee te werken (je mag een onderdeel in de vakantie online doen, tot ik zie dat proefwerkinhaaluur je een tussenuur geeft, dus kom maar een uur eerder alvast naar mijn lokaal), en sommigen totaal niet bereid zijn om mee te denken (ik wil persé dat je het op dag 2 inhaalt, later kan niet, want dan heb je het te druk met andere toetsen (terwijl dit een toets is, waarvoor zoon het minst hoeft te leren en dus nu die grotere leertoetsen in die drukke periode erbij komt). Na ja, dit betekende dat er aan het eind van de vakantie dus wel al weer een hoop geleerd moest worden.

Vanochtend kreeg hij ook de FCE uitslag : ruim geslaagd voor B2. Dus dat was wel fijn. In zijn resultaten bungelt schrijven wel vrolijk onderaan. Wat hem en ons totaal niet verbaasd, vanwege zijn net niet bewezen dyslexie. Ik vermoed dat IB daardoor wel nog een grote kluif gaat worden. Oudste denkt niet dat het iets is voor middelste, maar we zullen zien hoe ver hij hier mee gaat komen. Elke extra oefening kan hem er alleen maar bij helpen om het te verbeteren.

Vannochtend wel nog een mooie discussie door zoon op gang gebracht. Ze hebben het nu over de eerste wereld oorlog, en hij legde hiermee de parallel met de huidige situatie tussen Iran en VS. Ook bij Economie zie ik dat hij echt dieper doordenkt (dan soms handig is, want het leren duurt daardoor ook soms dubbel zo lang, zijn docent had hem ook al aangegeven vooral niet te denken :shock: ). Het gaat dus vrijwel zeker een EM profiel worden. Het liefst met WisB en Nat, maar dat laatste is helaas op school niet mogelijk.

Verder had hij veel zin om weer te beginnen, maar dat was vanochtend bij het opstaan al weer wat gezakt. Het lekker kunnen uitslapen beviel hem ook wel erg goed!

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 10:56 
­

Kan hij dan niet beter NT met geschiedenis en economie doen? Dat kan bij mijn zoon op school iig wel.

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 13:57 
Volwassene

Wat is FCE?

BerichtGeplaatst: 08 jan 2020, 17:45 
Volwassene

FCE is first certificate english, cambridge diploma, wat opleidt naar een B2 niveau van engels voor lezen, schrijven, spreken, luisteren.

Helaas is geschiedenis en economie niet beiden mogelijk, tenzij je er één als extra vak neemt. Nu zie ik zoon dit uit zich zelf al niet doen, maar zijn gemiddelde voldoet hiervoor ook niet aan de norm (volgens mij 7,5 over alle vakken....)
Zoon wil gewoon helemaal geen scheikunde. Ik vraag me echt af wat hier in de lessen gebeurd, waardoor zoon hier zo'n aversie van heeft gekregen.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 09 jan 2020, 10:26 
Volwassene

ah dank je. Hier doen de dochters anglia. Al is het ook mooi bijles zonder dat ze t door hebben. :mrgreen:

Berichttitel: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 11:59 
Volwassene

Wij hebben na een paar hele goede gesprekken de knoop doorgehakt, en samen besloten dat zoon volgend jaar naar Havo gaat.
Alle voors en tegens afgewogen, samen met mentor ook, maar zoons welbevinden weegt op dit moment het zwaarst.
Het voert te ver om alles uit te leggen, maar voor nu lijkt dit een goede beslissing.
Bij zoon is in ieder geval voor nu een last van zijn schouders. Hij laat gedrag zien dat we normaal alleen in de vakanties zien.

Ik ben benieuwd hoe het gaat uitpakken, maar heb er vooralsnog vertrouwen in.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 17:49 
Volwassene

Fijn dat deze beslissing goed voelt voor hem en voor jou! Bizar idee wel, dat jouw zoon dan volgend kalenderjaar al in zijn eindexamenjaar zit! Dat moet ook gewoon heel goed voelen, dat de eindstreep dan opeens zo dichtbij komt. Althans, ik voel het wel zo voor jouw zoon. :D

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 20:15 
Volwassene

Nou he.
Hij doet dan gelijk examen met zijn zus.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 20:18 
Volwassene

Spannend jaar wordt dat! Gelukkig kun je een jaartje bijkomen van het eindexamenjaar van je oudste. :wink:

BerichtGeplaatst: 20 jan 2020, 21:01 
Volwassene

Nou, inderdaad!

BerichtGeplaatst: 21 jan 2020, 10:57 
Volwassene

hanneke schreef:
Wij hebben na een paar hele goede gesprekken de knoop doorgehakt, en samen besloten dat zoon volgend jaar naar Havo gaat.
Het voert te ver om alles uit te leggen, maar voor nu lijkt dit een goede beslissing.
Bij zoon is in ieder geval voor nu een last van zijn schouders. Hij laat gedrag zien dat we normaal alleen in de vakanties zien.

.

Volgens mij zegt die laatste zin alles. Beste keus dus.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2020, 11:03 
Volwassene

dochter zit nog steeds te worstelen met de vakken. Vorige week profielavond gehad waarbij ze voor drie vakken een extra uitleg kon krijgen voor de bovenbouw. De keuzestress blijft voorlopig.

Zoals nu lijkt:

NG profiel:
Nederlands
Engels
Duits
Wiskunde B
Biologie
Scheikunde
O&O
Tekenen

wil graag ook nog
Aardrijkskunde
natuurkunde

twijfelt over:
Wiskunde D

teveel vakken dus. Nu is ze dyslectisch en zou ze duits mogen inruilen voor aardrijkskunde of natuurkunde. Een extra vak mag ze alleen doen als ze gemiddeld eindcijfer een 7 is. ze staat nu een 6.6

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 11:41 
Volwassene

Hoe is het hier met iedereen?

Zoon is er nog niet uit met zijn profielkeuze. Eigenlijk vindt hij economie en geschiedenis interessanter, maar denk ik dat de kans om uiteindelijk te slagen met een NT profiel groter is. We hebben ook wat testjes gedaan op internet, en daar lijkt ook geen profiel er echt bovenuit te springen.
Daar waar het twee weken geleden EM was, was het vorige week NT en nu weer EM.
Voor ons is alles goed, hij is het die het moet gaan doen, dus het moet ook uiteindelijk zijn eigen keuze gaan worden, maar zo heel veel tijd is er niet meer.

De vakadviezen vind ik eigenlijk een grote aanfluiting. Geschiedenis en economie docent zijn in januari vervangen (en de docent scheikunde en wiskunde hebben ze ook nog geen volle periode gehad). Van economie is er dit jaar pas 1 punt binnen (en is het eigenlijk de vraag of de toets van 5 weken terug uberhaupt nog wel komt) en helemaal geen advies. Van geschiedenis wel een advies (T) maar geen toelichting. Voor frans ook een negatief advies, wat ik overigens goed begrijp (ondanks dat hij voldoende staat), maar ook geen toelichting. Zoon heeft het idee dat bij een aantal adviezen de werkhouding in de klas veel meeweegt in het advies.
Het mooie van hem vind ik wel, nu hij toch misschien voor EM wil gaan dat hij goed weet wat er bij geschiedenis mis gaat, mn de vragen over de plaatjes ed. Hij wil nu eigenlijk wel eens een oefentoets oid inzien om te kijken hoe hij dit dan wel moet doen (ze hebben helaas geen werkboek waar dit geoefend wordt). Van zo'n insteek kan ik dan eigenlijk wel weer erg genieten.

Bij de voorlichting wordt het een beetje weggemoffeld van wat er in de 'definitieve vakkenpakket' vergadering wordt besloten en of ze de keuze van zoon kunnen overulen. Verder een mooi praatje en filmpje van de decaan, die allemaal kinderen aan het woord liet die al wisten wat ze wilden. Hoe en wanneer zij in beeld komt voor kinderen die er helemaal niet uitkomen, bleef verder onduidelijk.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 20:51 
Volwassene

Annemiek, als de kans op slagen bij NT groter is en je zoon nog geen idee heeft wat hij zou willen doen, dan lijkt me NT een betere keuze dan EM. Geschiedenis wordt nog een stuk lastiger in de bovenbouw, met heel inzichtvragen in verhouding tot kennisvragen. Zoon staat nu een 7 op geschiedenis maar wil het niet kiezen. Dat lijkt me ook beter. Als ik zie wat dochter in V5 nu moet leren voor geschiedenis, dan is het fijn als je enige affiniteit hebt met de onderwerpen die aan bod komen. Ik zie dat bij zoon niet zo. Hij houdt meer van biologie en alles wat daar bij komt kijken. Het wordt dus NG voor hem met Frans en AK.

Is je dochter er inmiddels uit, Nycave?

BerichtGeplaatst: 12 feb 2020, 21:24 
Volwassene

Bij NT liggen alle opties ook nog open, met EM is dat wat minder, dus in die zin zou ik NT ook beter vinden als hij dat ook nog makkelijker vindt. Hier is het wel redelijk duidelijk, maar we zijn er nog niet zo mee bezig. Eerst nog de vijf onvoldoendes wegwerken :roll: Ook hier adviezen zonder toelichting. Veel twijfel en negatief, maar gelukkig hangt daar verder niets vanaf. Je mag kiezen wat je wilt, ongeacht de adviezen. Gelukkig maar, anders kon jongste er beter meteen mee stoppen. Ook hier staat er geen motivatie bij, dan was bij oudste ook niet, dus ik ben niet anders gewend. Ik vind dat ook niet zo erg, denk dat het wel duidelijk is waaraan het ligt.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2020, 12:41 
Volwassene

@Annemiek, enerzijds een luxe he, als je alle opties nog open hebt. Als ik je verhaal lees zou ik eerder afgaan op interesse dan op mogelijkheden die er zijn met een profiel. NT-vakken zijn in de bovenbouw ook niet simpel, en als je ze dan net wat minder interessant vindt is dat best een kluif, nog 3 jaar.

Hier ook veel negatieve adviezen. (overigens ook niet bindend). Maar bepaalde profielen vielen wel af omdat je wel een bepaald gemiddelde moet hebben. Met alles een 6 kun je hier dus sws niet naar V4. Wanneer we alleen naar cijfers kijken, is nu alleen EM mogelijk.

Maar goed, zoon gaat dan ook naar Havo volgend jaar. En daar gaat hij NG doen.
De vakken die daar in gekozen zijn:
Nederlands
Engels
Wiskunde A
Biologie
Scheikunde
Informatica
NLT
Hier is de voorlopige keuze volgende week al.
Zoon is op dit moment niet heel erg gemotiveerd bezig, maar staat er op zich nog wel goed voor (om dus naar Havo 4 te mogen bedoel ik)
Zou hij zijn cijfers verder laten zakken, en een hele serie onvoldoendes hebben, dan kan het zelfs nog Havo 3 worden, maar ik denk dat daar dan wel een gesprekje aan vooraf gaat, en het mogelijk gewoon een kansbevordering zal worden naar H4. Veel docenten vonden afstromen namelijk al erg zonde, dus ze zien wel dat hij het zeker kan, VWO. En dat zittenblijven dus echt geen passende optie is.
Thuis is hij zo ontzettend blij en vrolijk, dat ik voor dit moment nog steeds denk dat Havo echt een betere weg is. Bijzonder om te zien hoe alles dan toch ook hierbij betrokken lijkt. Hij eet beter, staat weer open voor van alles, heeft paardrijden weer opgepakt, wil ook nog een andere sport oppakken........En hij is zelfs weer iets meer roze van gezichtskleur, ipv lijkbleek. Zo apart hoe dat toch van invloed is.

BerichtGeplaatst: 13 feb 2020, 19:19 
­

Wat is NLT?

BerichtGeplaatst: 14 feb 2020, 09:15 
Volwassene

Natuur Leven en Technologie. Een soort bèta combinatievak. Met vooral veel praktisch onderzoek. De bèta vakken toepassen in de praktijk. Zoiets.

Pagina 8 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]