Het is nu 24 jan 2021, 05:00

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 3 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2019-2020
BerichtGeplaatst: 13 sep 2019, 14:02 
Volwassene

Klinkt goed Jazzie!

Balen Drietje, hopelijk knapt hij snel op.

Oudste is afgelopen week ook 3 dagen thuis geweest. Het is 2 1/2 week goed gegaan, daarna gedoe met de beugel en van de week misselijk, hoofdpijn, buikpijn. Bij haar is het dan ook altijd de vraag wat het is. Aangezien jongste ook met misselijkheid en buikpijn thuis was en mijn buik ook rommelde, denk ik dat het toch een virusje was. Ze is vandaag in ieder geval weer naar school.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 08:59 
Volwassene

Hoe gaat het met jullie kids? Hier een beetje op en af. Hij vindt de huiswerkbegeleiding best wel fijn, volgens mij, maar ook wel weer vervelend, want 'anders zou ik helemaal geen huiswerk maken en veel meer tijd hebben om te gamen'. Dus tja, ik ben er erg blij mee. Ben wel benieuwd of het ook echt in de cijfers terug te zien zal zijn. Hij is telkens toch best wel snel weer thuis (half uurtje daar, soms een uur en dat drie keer per week, verder doet hij niks). Hij kan zo goed doen alsof, prikken ze daar doorheen? De eerste toetsen staan voor de deur, dus we zullen zien.

Lastiger is dat hij erg veel moeite heeft om zijn bed uit te komen, waardoor hij heel vaak te laat komt. Ook als we hem roepen nadat zijn wekker gegaan is. En zelfs nog een keer roepen. Dat wordt nu wel echt vervelend. Telkens corvee na school en door de haast vergeet hij dan ook de juiste boeken mee te nemen en kan hij bij de huiswerkbegeleiding sommige dingen niet doen. Of heeft ie geen brood bij zich, waardoor hij veel te weinig eet op de lange dagen. Dus daar moeten we een modus voor vinden, zonder dat ik hem elke ochtend het bed uit moet sleuren, want daar voel ik erg weinig voor. Eigenlijk vind ik dat het op deze leeftijd allemaal zelfstandig moet gaan, maar bij hem is het andersom. Hij was altijd uit zichzelf keurig op tijd, al heel klein, maar nu redt hij dat zelf echt niet meer. Het zal de puberteit wel zijn. :?

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 10:28 
Volwassene

Het heeft bij ons even tijd gekost om uit te zoeken wat werkte, maar hebben goede ervaringen met het volgende. Zoon pakt 's avonds zijn tas voor de volgende dag in. Als hij het 1e uur op school moet zijn maakt hij ook zijn brood alvast klaar. Op warme dagen gaat de brooddoos in de koelkast en legt hij een briefje op z'n ontbijtbord.

Voor het opstaan hebben we een tweede wekker met irritant piepgeluid buiten bereik vanuit zijn bed gezet. Rustig wakker worden doet hij met de radiowekker. Wanneer de tweede wekker gaat kan hij niet anders dan er echt uitkomen. De afspraak dat hij er dan niet meer in mocht was aanvankelijk niet voldoende. De bijkomende mededeling dat we hem niet meer zouden roepen wel :D

BerichtGeplaatst: 20 sep 2019, 15:02 
Volwassene

Zoon heeft ook een wek(ker)probleem. Of beter gezegd: ík heb een wekprobleem, want zoon vindt het wel best. Zoon komt nooit meer zelf uit bed. Dat is begonnen toen hij zo slecht in zijn vel zat het afgelopen jaar. Sindsdien zet ie de wekker niet meer, en als ie hem wel zet, dan zet ie hem na het afgaan doodleuk uit en dan pit ie weer verder. Ik ben dus gekke henkie die hem elke ochtend wakker maakt. Gelukkig staat hij nu wel weer zonder strijd op, maar ik zou graag zien dat hij weer uit zichzelf opstaat. Het idee van cacao staat me wel aan, hem gewoon zeggen dat ik hem niet zal roepen. Maar er naar handelen, vind ik bijzonder lastig. Hoe doe ik dat? :oops: :lol: #curlingmom :roll:

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 11:15 
Volwassene

Ja, dat is moeilijk, vond ik ook hoor.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 12:50 
Volwassene

Zoon is lekker bezig, denk ik. Hij heeft aangegeven het allemaal zelf te willen doen, dus hij krijgt nu alle ruimte.

Helaas hier wel wat tekorten in tto docenten. Natuurkunde is daardoor volledig in het nederlands (vindt zoon verder niet erg).
Bij economie hebben ze een niet zo handige constructie bedacht. De lessen zijn in het nederlands (is op de valreep een economie docent gevonden, maar deze kan nog niet in het engels lesgeven), het boek (en daarmee het huiswerk en het leren van de toetsen) is in het Engels. De toetsen daarentegen worden weer in het nederlands afgenomen. Mn dit laatste vindt zoon erg vervelend.

Verder wel leuke vooruitzichten de eerste helft van het jaar. Over 2 weken naar Denemarken en eerste week van december al het FCE examen. Aantal kinderen en ouders maakten zich hier schijnbaar erg druk over (is blijkbaar een stuk vroeger dan vorige jaren), maar zoon ziet het wel allemaal gebeuren en vindt het alleen jammer dat hij voor zijn mondeling op zaterdag naar school moet.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:15 
Volwassene

FCE in december is inderdaad erg vroeg. Andere jaren was het in mei.
Maar als ze verder lekker meekomen in het engels dan kunnen de leerlingen dat over het algemeen prima aan.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 14:27 
Volwassene

Boom schreef:
Zoon heeft ook een wek(ker)probleem. Of beter gezegd: ík heb een wekprobleem, want zoon vindt het wel best. Zoon komt nooit meer zelf uit bed. Dat is begonnen toen hij zo slecht in zijn vel zat het afgelopen jaar. Sindsdien zet ie de wekker niet meer, en als ie hem wel zet, dan zet ie hem na het afgaan doodleuk uit en dan pit ie weer verder. Ik ben dus gekke henkie die hem elke ochtend wakker maakt. Gelukkig staat hij nu wel weer zonder strijd op, maar ik zou graag zien dat hij weer uit zichzelf opstaat. Het idee van cacao staat me wel aan, hem gewoon zeggen dat ik hem niet zal roepen. Maar er naar handelen, vind ik bijzonder lastig. Hoe doe ik dat? :oops: :lol: #curlingmom :roll:

Herkenbaar. Mijn oudste is gewoon geen ochtendmens (heeft ie van mij :lol: ). Toen hij op 11 jarige leeftijd startte op een gym op 11 km afstand, moest hij meerdere dagen om 7.45 uur vertrekken en dus uiterlijk 7.15 uur opstaan. Hier had hij veel moeite mee. Wij hebben op een gegeven moment een wekker aangeschaft die je langzamerhand laat wennen aan daglicht (Philips wake up light). Deze werkte heel goed bij hem. In het begin moest hij eraan wennen, maar op een gegeven moment kwam hij telkens op tijd uit zijn bed.

Overigens, hij studeert nu ver van huis (1,5 uur reistijd) en daarvoor moet hij geregeld om 7 uur vertrekken. Dit doet hij inmiddels ook zonder problemen.

Ergo: het komt goed! :wink:

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 16:54 
Volwassene

Thanks. Het komt ook allemaal goed. :time:

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 17:27 
Volwassene

Zoon vertrekt net naar training, waar hij steevast een half uur te vroeg wil zijn. Het ligt er dus maar net aan. Voor school is hij niet te porren, voor sport is hij niet te stoppen.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 18:08 
Volwassene

Hier ook herkenbaar Boom. Zoon zegt dat hij niet door heeft dat ie de wekker uitzet, maar mijn tip.om de wekker ergens te zetten waarvoor hij echt uit bed moet vond hij niet goed.
Is uiteraard ook een kwestie van gewoon laten liggen en consequenties laten dragen, maar ja.......dat vind ik bij hem moeilijker dan bij de oudste twee.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 18:47 
Volwassene

Wij hebben ook allemaal een wake-up light. Na drie uur corvee in twee weken tijd lukt het zoonlief iets beter om ook echt op te staan voordat het al veel te laat is. Een van ons komt hem wel even waarschuwen als het moet, want hij valt vaak ook echt weer in slaap. Een wekker op afstand heb ik geopperd, maar dat was een heel stom idee :roll: Grote broer vond het ook geen goed plan, want hij kan altijd langer slapen en het huis is bijzonder gehorig. Dus dan wordt de verkeerde wakker van het gepiep.

Inmiddels gaat het best oké. Ik heb het idee dat het leerwerk op de huiswerkbegeleiding nog niet serieus wordt opgepakt, dus dat is wel iets om in de gaten te houden. Verder bevalt het wel goed. De eerste toets was een 6 (zonder te leren, maar goed). School zal wel nooit een hobby worden, maar hij gaat niet echt met tegenzin. We hebben de ouderavond gehad en de mentor vindt het een hele leuke, maar wel hele drukke klas. De klas is vrijwel hetzelfde gebleven. Heel sociaal en onderling gaat het allemaal heel goed. De afgelopen twee jaren zijn de echte stoorzenders afgevallen. Jongste heeft een leuk vriendenclubje, die allemaal wel een beetje de grenzen opzoeken, maar volgens mij wel iets minder dan vorig jaar. Ze hebben het in ieder geval wel heel gezellig samen. Jongste is niet meer ziek geweest tot nu toe. Afkloppen!

Qua informatievoorziening was de ouderavond nogal pet, maar dat begint ook al te wennen. :mrgreen: Ik weet nu dat ze een pakket gaan kiezen en dat ze een uitwisseling gaan doen met Duitsland dit jaar, maar verder weet ik helemaal niets. Niets over het tto-examen, bijvoorbeeld. Nou ja, we laten ons wel verassen. Wel kwam er een sheet met de overgangsnormen en tot mijn verbazing hebben ze die nog verder aangescherpt, hoewel het al zo streng was. Je ben nu met 1 vijf al bespreekgeval en gaat dus alleen maar rechtstreeks over met allemaal voldoendes. En dat in de derde, waarbij je zo ontzettend veel vakken hebt en werkelijk alles meetelt (van gym tot muziek en beeldende vorming).

Wat betreft consequenties dragen, dat vind ik wel lastig als het echt uit de klauwen loopt met te laat komen. Want dan gaan de consequenties wel een stukje verder dan een uurtje corvee.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 20:31 
Volwassene

Boom schreef:
Zoon vertrekt net naar training, waar hij steevast een half uur te vroeg wil zijn. Het ligt er dus maar net aan. Voor school is hij niet te porren, voor sport is hij niet te stoppen.

De mijne is ook te laat op de training tegenwoordig. Ik denk dat het echt de puberteit is. En de genen. Ik ken iemand die vroeger ook altijd te laat was :roll:

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 21:36 
Volwassene

:lol: :lol:
Ik was zo'n irritant type dat nooit te laat kwam.
Ik heb mijn kinderen ook besmet met angst om te laat te komen, maar zonder mijn hulp zou jongste dus wel te laat komen. En dat dan vervolgens heel erg vinden.
Ergens klopt dus iets niet. 8)

Voor trainingen en vrienden is zoon trouwens ook nooit te laat.

BerichtGeplaatst: 24 sep 2019, 22:47 
Volwassene

hanneke schreef:
:lol: :lol:
Ik was zo'n irritant type dat nooit te laat kwam.
Ik heb mijn kinderen ook besmet met angst om te laat te komen, maar zonder mijn hulp zou jongste dus wel te laat komen. En dat dan vervolgens heel erg vinden.
Ergens klopt dus iets niet. 8)

Voor trainingen en vrienden is zoon trouwens ook nooit te laat.

heb er een enorme hekel aan als mensen te vroeg zijn. Want dat voel ik me zo schuldig dat ik te laat ben of nog niet klaar ben. Laatst was de verjaardagsvisite zo vroeg en ik zo laat, dat ik maar de taart samen met de kinderen van de viste ben gaan bakken. :oops:

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 20:47 
Volwassene

Dus toch... http://www.hb-kind-forum.nl/viewtopic.php?f=78&t=14640

Ben er nog steeds beduusd van.

BerichtGeplaatst: 25 sep 2019, 20:58 
Volwassene

Jeetje Boom, dat is dan toch wel even een eye-opener! Ben benieuwd wat jullie school ermee gaat doen, want volgens mij zijn ze best flexibel. Gaat het dit jaar tot nu toe beter dan vorig jaar?

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 18:57 
Volwassene

Drietje schreef:
Jeetje Boom, dat is dan toch wel even een eye-opener! Ben benieuwd wat jullie school ermee gaat doen, want volgens mij zijn ze best flexibel. Gaat het dit jaar tot nu toe beter dan vorig jaar?

School is een begaafdheidsprofielschool. De orthopedagoog die hem heeft getest zal adviezen gaan uitbrengen en contact op gaan nemen met school over de vervolgstappen. Er was natuurlijk al heel veel in gang gezet. Die afspraken (minder lesuren, stiltelokaal) blijven gewoon doorlopen. Daar komt nu dus nog een verrijkingsprogramma of versnelling in de lesstof o.i.d. bij. We gaan het beleven. Het gaat dit jaar tot nu toe iets beter dan vorig jaar.

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 21:04 
Volwassene

Fijn dat er zoveel mogelijk is. De school van mijn oudste is ook een begaafdheidsprofielschool met een hb-programma. Zit echt goed in elkaar en is toegankelijk na een iq-toets. Bij jongste is er ook wel een verrijkingsprogramma, maar alleen als je allemaal achten of hoger staat.

Hier gaat het wel aardig. Er komen volgende week weer een paar toetsen aan. Flink grote ook. Dan zal wel blijken of het leren op de huiswerkbegeleiding goed loopt. Ze hebben nu volgens mij wel aardig door hoe jongste in elkaar steekt. Hij kwam thuis met een stappenplan voor het inpakken van zijn tas :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 26 sep 2019, 21:29 
Volwassene

Ik ben heel benieuwd Boom, hoe alles gaat uitwerken bij je zoon.

Drietje, ik vind je taartenbakverhaal hilarisch!!
Te vroeg komen is inderdaad ook erg hinderlijk.

Pagina 3 van 10 [ 186 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]