Het is nu 20 sep 2019, 09:47

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Ervaring gevraagd: 10-jarige brugklasser
BerichtGeplaatst: 02 jun 2019, 16:44 
Volwassene

Hallo,

al een poosje lees ik mee op dit forum en tot nu toe wat voorzichtig met zelf iets posten (nog geen ervaring mee...), maar we zijn op zoek naar (h)erkenning en ervaringen, dus zou ik graag iets willen voorleggen:

We staan op het punt om over onze twee oudste kinderen, samen met school, een beslissing te nemen over evt. versnellen (M van groep 5 naar groep 7, O van groep 6 naar groep 8 ). Wat M betreft, zou hij dan 10 jaar zijn als hij naar de brugklas gaat. Zijn hier mensen die daar ervaring mee hebben en/of tips die we mee kunnen nemen in het beslissen hierover? Het blijft natuurlijk onmogelijk om in de toekomst te kijken en we proberen zo goed mogelijk de afwegingen te maken, daarbij zijn we toch nieuwsgierig naar 'ervaringsdeskundigen'. Iemand die ons hierbij kan helpen?

Lisa80.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Ervaring gevraagd: 10-jarige brugklasser
BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 11:06 
Volwassene

Hier ervaring met versnelde dochter. Ze kwam in een brugklas met meerdere versnelde (stuk of 6) kinderen. Nu (bijna 5 jaar later) zijn daar nog 3 van over. Dochter en nog 2 meiden zitten (bijna) in gym 5. Rest is naar VWO of Havo gegaan of blijven zitten. Dus op wat langere termijn hier ong 50% geen probleem. Tsja en waar ligt dat aan? Toch een stukje zelfstandigheid, kunnen plannen, willen leren? Begin groep 8 vond ik onze dochter echt nog niet klaar voor middelbare school; een half jaar later was ze echter zo "gegroeid" dat ze er absoluut klaar voor was. Voordeel van haar middelbare school was wel dat alle brugklassen in een aparte vleugel zaten binnen de school en ze ervaring hebben met versnelde leerlingen. Het enige vervelende vond ze zelf dat ze in de derde klas af en toe nog werd aangezien voor brugpieper...
Hier dus goede ervaringen, maar ik kan me voorstellen dat het in andere situaties een stuk uitdagender kan zijn met 10 jaar naar de middelbare school.
Succes in ieder geval!

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 11:11 
Volwassene

Eefje, kinderen die van het gymnasium naar VWO gaan hoeven geen problemen te hebben. Mogelijk hebben ze vooral een exacte belangstelling en hebben ze weinig belangstelling voor grieks en latijn.
De enkele 10-jarigen die bij mijn 11-jarige zonen in de eerste klas zijn begonnen hebben zonder vertraging het gymnasium doorlopen.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 11:22 
Volwassene

En zelfs een jaar vertraging zou ik niet persé een probleem willen noemen :wink: Onze zoon is ook met 10 op een gymnasium begonnen en sindsdien hoop ik elk jaar dat hij een keer blijft zitten. Hij zit nu in de derde, cognititef is eea geen probleem, sociaal loopt hij helaas op zijn tenen. Vandaar dat een jaartje vertraging (zonder risico op afstromen) hier best welkom zou zijn.

BerichtGeplaatst: 03 jun 2019, 12:46 
Volwassene

Eens met eerdere berichten.

M. was dan net 11, maar het lijkt er op dat ze dit jaar zal blijven zitten en dat is prima. Ze is sociaal/emotioneel nu ook wel jong in haar klas. Ze pubert nog helemaal niet zoals de rest, en dat belemmert haar in haar persoonlijke ontwikkeling en heeft invloed op haar resultaten op school.
Toen ze versnelde was dat echt de beste optie op dat moment en dat is jaren zo gebleven. Nu lijkt het er op dat het wellicht het beste is als dat teruggedraaid wordt. Dat zie ik niet als "falen" van de versnelling, maar anticiperen op de ontwikkeling van mijn dochter, die nou eenmaal niet continu gelijk op gaat.

Bij F. hebben we ook na een aantal jaar één versnelling teruggedraaid. Destijds konden we niet anders dan flink versnellen, een paar jaar later waren er veel meer mogelijkheden voor F. op school en was het het beste om dat terug te draaien.

Je kan met deze kinderen niet te ver vooruit kijken, soms moet je kiezen voor een relatief korte termijn oplossing, omdat het zonder die oplossing nu niet goed gaat. Wat je in de toekomst gaat tegenkomen weet je nog niet, maar daar kan je dan weer naar handelen.

Succes met jullie beslissingen!

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 09:10 
Volwassene

jongste zal ook met 10 naar het vo gaan. Voor haar overwegen we een intermezzo.
middelste is met 11 naar het vo gegaan. Ze is nu net 12 geworden en gaat heel erg goed.
beide dochters zijn ook lang voor hun leeftijd en vallen in de klas niet echt op als jonger.
Oudste is niet versneld. Maar bij haar juist sociaal verschil. Waar de rest al pubert en giebelt en achter de jongens aan gaat heeft zij dat allemaal nog niet waardoor ze zich anders voelt. Bij haar zou ik eerder denken aan zitten blijven bijvoorbeeld. Hoewel ze overal een 6 of hoger voor staat.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 11:35 
Volwassene

Mijn dochter zal nog net 10 jaar zijn als ze naar het gymnasium gaat. Ik heb momenten dat ik denk 'waar zijn we aan begonnen?', maar ik heb ook momenten dat ik het helemaal zie zitten. En die momenten heb ik gelukkig veel vaker dan de momenten waarop ik twijfels heb. Zoals de mensen hierboven al schreven, kun je niet te ver vooruit kijken. Op dit moment is een versnelling de beste optie in cognitief en sociaal opzicht. Hoe het volgend jaar gaat, moet blijken. Ze komt in de klas met een paar 11-jarigen, maar zij zal wel de jongste zijn. Qua lengte zal ze niet opvallen, ze is best lang. We merken wel wat pre puber gedrag, maar ze kan ook nog heerlijk kinderlijk zijn. Ik zie dat nu niet als een probleem, maar hoe dat over een jaar of twee is, weet ik niet. Dat zien we dan wel weer.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 14:03 
Volwassene

Ook hier een brugklas met een stuk of 6 versnelde kinderen. Het is dat in de brugklas vermeld werd hoe oud en jong de oudste / jongste leerling waren en dat ik van een aantal kinderen wist dat ze versneld waren. Verder is daar eigenlijk nooit meer iets van ter sprake gekomen.

Inmiddels 4 VWO /gym en nog steeds speelt het geen enkele rol.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 15:53 
Volwassene

Ik lees hier wel dat lengte ook wordt meegenomen in de overwegingen, dat begrijp ik wel, want als je kind
lang is zal het niet zo opvallen dat hij/zij jonger is. Maar eigenlijk zou het er niet toe moeten doen.
De lengteverschillen zijn sowieso heel groot.

Als je je realiseert dat je een kind met een groei-achterstand ook niet vanwege de lengte laat doubleren, dan
is "niet versnellen" omdat een kind klein is, of juist wel versnellen omdat een kind lang is ook geen logische gedachte.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2006, 2 vwo-extra)
♀ (2007, 1 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 7)

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 21:30 
Volwassene

Citaat:
Maar eigenlijk zou het er niet toe moeten doen.

Helaas blijkt dat het er wel toe doet.....of kan doen
kleinere kinderen hebben nog steeds grotere kans om slachtoffer van pesterijen te worden......
en dat is , zacht uitgedrukt, niet bevorderlijk voor het goed doorlopen van de school.

Zoals mijn toen 11 jarige juli kind gemerkt heeft (net geen 10 meer dus).
Dat heeft heel veel thuiszitten en na schoolwissel een jaar over doen gekost.

BerichtGeplaatst: 04 jun 2019, 21:48 
Volwassene

Het kan gebeuren dat een kind dat klein is gepest wordt, maar het is de vraag of lengte de oorzaak van het pesten is. Kinderen vinden altijd wel iets (te klein, te groot, te dun, te dik, bril, 'verkeerde' kleren, kleur haar, huidskleur, stand oren) om mee te pesten. Pijnlijk is het natuurlijk wel.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 10:57 
Volwassene

Ik denk dat tegenwoordig in elke gymnasium/vwo-brugklas wel versnelde leerlingen zitten. Of scholen hier rekening mee houden verschilt wel. Vragen om te stellen aan scholen zijn bijvoorbeeld:

Krijgt een jonge leerling de kans om te blijven zitten? Of wordt er op basis van de cijfers en regels standaard gekozen voor afstromen?

Beseffen mentoren wat eventuele valkuilen zijn bij jonge kinderen en kunnen ze die herkennen? (De brugklasmentor van onze toen 11-jarige dochter oordeelde heel snel: te jong en geen vwo-niveau en bood geen ondersteuning. Wij hebben haar zelf begeleid op studievaardigheden en fixed mindset. Ze zit nu in 4tto-vwo.

Een docent op een categoraal gymnasium waar 10-jarigen vaak voorkwamen, vertelde me dat de oudere klasgenoten vaak geen zin hebben om met 10-jarigen om te gaan. Veel slimme kinderen zijn op de basisschool gewend om met oudere kinderen op te trekken. Wat zijn de ervaringen daarmee?

Per individueel kind zal de ervaring verschillend zijn. Het kan meteen goed gaan of niet. Maar soms is het toch de beste beslissing om het te doen.
Uit je omgeving zul je vast ook enig onbegrip krijgen.
Geloven in je kind, vertrouwen op je inzicht, je kind volgen in wat het nodig heeft, is belangrijk. En je verwachting opzij zetten over wat succes en falen is. Het allemaal zien als een leerervaring voor het leven van je kind. Een versneld kind is niet standaard en zal ook later in z'n leven met niet-standaard keuzes te maken krijgen.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 21:58 
Volwassene

Hallo,

bedankt voor de reacties! Goed om te lezen. Heb er veel uit kunnen halen: (h)erkenning, wat erg fijn is, en ook aandachtspunten om mee te nemen richting de brugklas en keuze voor een middelbare school.
Inmiddels is er voor beide kinderen nl. een besluit genomen en gaan zij allebei versnellen. Best spannend en heftig (gevoelsmatig), maar ik merk ook een beetje opluchting. Ook bij de kinderen zelf, lijkt het wel. Stap voor stap weer verder nu: komende weken richten we ons voor allebei op het afscheid van de huidige klas, kennismaken/wennen in de nieuwe klas (in voorbereiding op de start na de zomervakantie) en een 'leerplan'. O gaat dan dus al naar groep 8, dus ook wij als ouders moeten even 'versnellen' ;-)

Nogmaals bedankt, prettig om te merken dat de 'hoofdbrekens' waarin je je soms alleen voelt staan (als ouders/gezin), hier herkend worden en je de ervaringen mee kunt nemen...

Lisa80

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 22:17 
Volwassene

Onze oudste was net 10 geworden en jongste net 9 toen ze naar het VO gingen.
Wel in een klas met meer versnelde leerlingen maar school had op dat moment nog geen ervaring met (heel) jonge leerlingen.

Oudste heeft probleemloos het gymnasium doorlopen, is cum laude afgestudeerd en doorgegaan naar de universiteit. Ze is nu aan het afstuderen.

Jongste had het moeilijker. Sociaal ging het prima, emotioneel en cognitief zat hij ook op z'n plek. Maar zijn vaardigheden waren die van een veel jonger kind, en motorisch was hij zwak (ook voor zijn leeftijd). Een enorm a-synchrone ontwikkeling dus. Daarnaast was zijn weerstand tegen school enorm groot, vanaf groep 1 ging hij met grote tegenzin naar school.
Hij heeft de 4e klas 2x gedaan omdat hij halverwege dat schooljaar besloot dat hij een verkeerde vakkenkeuze had gemaakt. Dat jaar vertraging is niet per se slecht voor hem geweest. Hij is nu 3e jaars student en geeft zelf aan dat hij geen spijt heeft van die versnellingen van destijds.

Op de meeste VO-scholen (zeker wanneer het gymnasium betreft) zijn 11-jarigen en ook 10-jarigen geen grote uitzondering meer. Of een 10-jarige 'het redt', is van veel factoren afhankelijk (kindfactoren, omgevingsfactoren) dus ervaringen van andere ouders zeggen eigenlijk niet zoveel over de kans van slagen van jouw kind. Elke situatie is anders ... .

BerichtGeplaatst: 09 jun 2019, 15:46 
Volwassene

Hier ook een dochter die met net elf naar de brugklas gaat. En een zoon die nog 11 moet worden als hij naar de brugklas gaat. Dus nog geen ervaringen, maar wel vertrouwen erin. Misschien helpt het wel dat ze al in groep 2 naar 3 zijn versneld, en ze dus helemaal meegegroeid zijn in deze groepen.

Maar even een klein vraagje, als ik je onderschrift lees is de oudste van 2008, en die gaat nu versnellen van 6 naar 8? Dus volgend jaar groep 8, maar die komt dan toch juist in de groep van zijn leeftijd? Meeste kinderen van 2008 zitten nu in groep 7? Of gaat het om je middelste die van nu groep 6 naar groep 8 gaat (2010), die zou dan twee jaar gesprongen zijn? Het viel me op, omdat onze kinderen ook van 2008 en 2010 zijn, vandaar.

Blijft natuurlijk omschakelen als ze opeens sneller gaan.

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 22:18 
­

Hier is oudste ooit met 10 naar de brugklas gegaan. Eerst halverwege groep 2 naar groep 3 gegaan en later groep 6 overgeslagen. Nooit spijt gehad, wel punten die ik vooraf niet scherp had:
- schooladvies werd destijds gebaseerd op lvs in groep 6,7 en 8. Groep 6 hadden we geen lvs en groep 8 was er op moment van advies ook maar een deel. Midden groep 7 niet alleen I scores en daardoor dus niet overwegend I en daarom havo-advies.
- oudste startte in een havo/vwo klas met een hoge gemiddelde leeftijd. Zij was de enige versnelde leerling, maar er zaten serieus ook geen kinderen in de klas die ergens tussen augustus en december in de brugklas nog 12 moesten worden, maar juist wel veel kinderen die ooit langer gekleuterd hadden en een aantal zittenblijvers. Aansluiting was hierdoor sociaal minder.
- bij de determinatie havo/vwo werd gekeken naar alle vakken. Op de basisschool was ik me daar niet bewust van dat dat zo kon verschillen per school, maar op deze school telden vakken als tekenen, gym, muziek en handvaardigheid net zo zwaar mee als Engels, wiskunde, Nederlands en Latijn. Erg leuk als je ook nog eens een gymleraar hebt die zegt geen aparte normen te hebben voor een 10 jarige en die verwacht dat zo’n kind net zo hoog springt als en kind van 14.
- vooraf was ik bang dat havo/vwo veel te gemakkelijk zou zijn, maar de overgang van basisschool naar vo is echt groot. Toetsen waren dan wel niet heel moeilijk, maar er is gewoon veel meer stof dan op het po. Dochter gaf na 1 maand brugklas aan dat ze in 1 maand meer geleerd had dan in 8 jaar basisschool. Bovendien liep ze er ook op dit lagere niveau tegenaan dat ze nooit had leren leren.
- na het eerste jaar van school gewisseld en verder gegaan in 2 gymnasium. Die klas had naast haar nog 5 versnelde kinderen en ook veel jonge leerlingen. Dit verschil merkte je direct. Mocht je de mogelijkheid hebben, zou je om een klas met meer wat jongere kinderen kunnen vragen.
- eerste half jaar gymnasium deed dochter het erg goed, maar zodra duidelijk was dat ze het kon, begon ze gewoon niets meer te doen. Of het puberen was of onderpresteren of een combinatie van beiden maakt niet uit, cijfers zakten van 8en naar 4en. Uiteindelijk blijven zitten, maar het puberen bleef wel een tijd aanhouden. Duurde even voor dochter echt besefte dat ze wel iets moest doen, al komt het feitelijk aanwaaien. Soms ook veel frustratie als iets niet lukte als ze een uur tevoren had geleerd, terwijl anderen 2 weken tevoren leerden. Daarin is ze echt zoekende geweest.
- op dit moment is dochter eigenlijk nog een jaar jonger dan de meeste klasgenoten, maar sociaal voelt ze zich hier nu thuis.

Overigens heb ik bij jongste juist in groep 7 een versnelling ongedaan laten maken, mede omdat ik dacht dat ze zo jong was in haar gedrag. Na het tweede jaar groep 7 had ik daar spijt van, omdat dochter helemaal klaar was met de basisschool, op alle manieren. Wel daarna nog een jaar groep 8 uitgezongen.

BerichtGeplaatst: 15 jun 2019, 12:24 
Volwassene

Bedankt voor de reacties en aandachtspunten!

@Eekhoorntje, in reactie op je vraag: het klopt, ik zal het even toelichten. Mijn oudste is van eind 2008 en heeft een jaar extra gekleuterd (waar we nu genuanceerder naar kijken, maar destijds was/leek het een goede beslissing. Oudste is iemand die zich o.a. op school aanpast en m.n. thuis haar frustraties laat zien). Ze is een aantal jaren één van de oudste kinderen van de klas geweest en zal nu één van de jongsten worden, maar qua leeftijd niet opvallend.
De middelste is van eind 2010 en maakt de stap van groep 5 naar groep 7. Hij was al één van de jongsten van de klas en nu nog meer. Hij vindt dat zelf minder erg dan de traagheid van de dagen, die hij geregeld op school ervaart.

Nu ze daadwerkelijk de stap gaan zetten, merk ik dat het het grootste deel van de tijd goed voelt, maar af en toe kan het mij best 'aanvliegen'... Ik hoop op dit moment vooral dat ze redelijk kunnen invoegen in de nieuwe klas...

BerichtGeplaatst: 22 jun 2019, 19:47 
Volwassene

het blijft zaak om je kinderen goed te volgen. In dit geval vooral de jongste: na de versnelling zal hij niet ineens qua tempo gelijk lopen met de rest, dus wie weet is hij in één jaar gewoon klaar met b.o. Blijven inzetten dus op verrijken en verdiepen.
Kijk dan ook eind groep 7 of hij klaar is voor v.o., of dat een tussenjaar/intermezzo voor hem zinnig is (als dat bij jullie in de buurt zit)

Pagina 1 van 1 [ 18 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]