Het is nu 19 jun 2019, 09:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 1 van 8 [ 142 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Examenkandidaten 2018-2019
BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 10:00 
Volwassene

Volgens mji hebben we hier nog niet eens een topic van de eindexamenkandidaten van dit jaar!
Mijn oudste zit in 6TVWO en gaat heerlijk.
Gisteren grote mijlpaal: haar profielwerkstuk ingeleverd!. Het moest vannacht om 12 uur digitaal ingeleverd zijn, en vanochtend op papier. Het was gisteren een bijzonder sfeertje geweest op school, van allerlei duo's die aan het stressen, printen, inbinden en puntjes op i's aan t zetten waren. Maar het was echt leuk geweest, zo'n jeetje-kijk-ons-nou-sfeertje. E kwam stralend thuis, ze hadden goed gepland, en waren dus gistermiddag keurig op tijd klaar, terwijl anderen echt tot 12 uur door zijn gegaan vannacht.

Vandaag is ze naar de rechtbank, waar ze een aantal rechtzaken bijwonen. Ze doen toch wel erg leuke (en nuttige!) dingen op school tegenwoordig....

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Examenkandidaten 2018-2019
BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 10:08 
Volwassene

Ha, hier nog een moeder van een examenkandidaat.
O zit in 5 HAVO en is nog bezig met zijn profielwerkstuk. De inleverdatum ligt ergens bij de voorjaarsvakantie geloof ik.
Tot nu toe heeft hij niet veel tijd aan school besteed. Het pws gaat in de z-uren die hij moet maken dus daarvoor is hij alles bij elkaar misschien drie middagen thuis bezig geweest. En de rest doet hij op zijn dooie akkertje en dan haalt hij zessen en zevens en een enkele 5. Maar tot nu toe staat hij gemiddeld allemaal voldoendes.
Het frappante vind ik dat hij zelf klaagde gisteren dat het allemaal zo makkelijk is.
Hij kreeg in groep 8 een vmbo/havo-advies. Zelf hadden we het idee dat er meer in zat maar school vond het wel best zo.
Vorig jaar wilde hij een extra vak, dat mocht niet. Hij doet nu zelf via NHA een extra vak. Dat gaat prima terwijl hem dat bij zijn profielkeuze twee minnetjes opleverde.
N.a.v. zijn opmerking heb ik hem gevraagd of hij wel een idee had hoe hij effectief zou kunnen leren. Nee dus.
Of ik hem daarmee kon helpen was de vraag.
Dus vanavond gaan we samen een planning maken en dan ga ik hem helpen om echt structuur in zijn studie aan te brengen.
Hij weet dat er veel meer in zit dan hij nu laat zien. Eens kijken of we dat er dit laatste half jaar ook uit kunnen laten komen.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 12:01 
Volwassene

Leuk, hier ook een in het examenjaar, 6vwo. Profielwerkstuk is al afgerond dus dat is een hele zorg minder. De eerste tentamenweek is zwaar onderschat door zoon, dat deed hij allemaal wel eventjes tussen alle veel leukere en natuurlijk belangrijkere dingen door (sport, baantje, etc). Helaas hadden pa en ma natuurlijk gelijk gehad en vielen de cijfers nogal tegen. Dus nu toch maar een hele stapel examenbundels aangeschaft en duidelijke afspraken over werk en sport, deze komende tentamens zijn nu even de eerste prioriteit. Ik vind het (echt!) geen punt als hij zou zakken, maar hij is zelf het betuttelende van de middelbare school zo zat dat het echt niet goed zou zijn als hij nog een jaar zou moeten. Hopelijk geeft hem dat de motivatie er nog even gied aan te trekken!

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 12:07 
Volwassene

Weten jullie kinderen al wat ze volgend jaar gaan doen?

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 12:29 
Volwassene

Ja, zo goed als zeker.
Ze wil international studies gaan doen. Is in Den Haag, vals onder de universiteit van Leiden.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 12:34 
Volwassene

MoederJan, herkenbaar. Er zijn zoveel andere prioriteiten in die puberlevens. :wink:
Gelukkig komen ze er nu achter en niet pas pal voor het examen.

Hanneke, O gaat óf naar de hogere zeevaartschool of de lerarenopleiding scheikunde doen.

BerichtGeplaatst: 20 dec 2018, 19:43 
Volwassene

@Von L heeft ook erg veel interesse in International Studies. Ze zit nu nog in de vijfde, maar na jaren zoeken en niet weten wat ze wil, lijkt dit helemaal haar richting te zijn. Hopelijk lees ik volgend jaar de ervaringen van je dochter ....

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 21 dec 2018, 11:54 
Volwassene

Hier een zoon in 6VWO, profiel EM.
Het profielwerkstuk is ingeleverd en wordt in januari gepresenteerd. Dat telt nog mee voor de beoordeling.
De eerste reeks schoolexamens ging goed. Net aan geen enkele onvoldoende maar de twee laagste cijfers gaat hij herkansen.
Hij wil internationale bedrijfskunde studeren in Rotterdam, alleen zit hij op het randje van het vereiste gemiddelde cijfer. Nu baalt hij dat hij zessen voldoende vond vorig jaar.
Als dit niet lukt, wordt het bedrijfskunde in Rotterdam.

Heel erg hard werkt hij niet, wel steeds efficiënter.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 22:26 
Volwassene

Hoe is het inmiddels met al die examenkandidaten?

O heeft vanmiddag de presentatie van zijn profielwerkstuk gehad.
Het was erg leuk om hem zo eens in zijn schoolomgeving mee te maken.
Het werk werd uiteindelijk beloond met een 8.
Hij riep al 'nog een compensatiepunt'. Hij staat er prima voor.
Eind maart nog de laatste toets/tentamenweek en dan rest er alleen nog het eindexamen.
Wat gaat ook dat laatste jaar in vliegende vaart voorbij.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 22:33 
Volwassene

Hier in precies dezelfd fase, ook vandaág de presentatie van het profielwerkstuk.
Ik vind het supermooi om te zien hoe relaxt alles doet.

BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 22:41 
Volwassene

Het gaat hier ook nog steeds erg relaxed maar of ik daar nou blij mee ben? De tweede SE-week ging wel iets beter dan de eerste maar het hield nog niet over. Zoon denkt dat het wel goed komt dus daar vertrouwen we maar op. PWS is afgerond met een mooie 8,5, die telt hier alleen maar half mee samen met maatschappijleer geloof ik. Hij weet al heel lang dat hij de IT in wil en inmiddels heeft hij ook wel helder welke specifieke opleiding het moet gaan worden. Dat is goed te bereizen vanuit huis dus hij blijft hoe dan ook nog even hier. Hoe is dat bij jullie, willen of moeten ze direct al op kamers?

BerichtGeplaatst: 19 feb 2019, 23:30 
Volwassene

Hier gaat het inderdaad heel relaxed. Maar de onvoldoende voor bio die hij had omdat hij zijn binas niet had heeft hij in de herkansing rechtgezet.
Er staat dus geen enkele onvoldoende op zijn lijst en heeft wel een hoop compensatiepunten.
O gaat in september het huis uit en komt dan ook waarschijnlijk maar 1 keer in de maand een weekend thuis omdat het 6 uur enkele reis is met het openbaar vervoer.
Dus dat kost veel te veel tijd om elk weekend te doen.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 09:05 
Volwassene

Zo luxe is de cijfersituatie hier niet hoor. Twee vijven nu, gelukkig wel compensatie. Maar er is weinig ruimte voor uitglijders meer. Tja, hij moet het echt zelf doen.
Maar wat een afstand Marthe! Is het een opleiding in het buitenland dan? Of net helemaal van zeeland naar groningen ofzo? Dat lijkt me best lastig ook voor jou, zo in een keer helemaal loslaten?

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 10:05 
Volwassene

O gaat naar het miwb, helemaal in het noorden van het land inclusief boottocht naar het eiland. Hij zou een uur kunnen besparen door de snelboot te nemen maar die is ook een stuk duurder dus niet aan te raden als je op je centen wilt en moet letten. De boot zit niet bij de ov-studentenkaart inbegrepen.
Ik vind het voor O geweldig dat hij, als hij aangenomen wordt en de medische keuring doorkomt, zijn droom waar gaat maken. Dit wil hij al vanaf dat hij een heel klein jongetje is. Ik zal hem uiteraard vreselijk missen. O en ik voelen elkaar helemaal aan, hoeven niets te zeggen om elkaar te begrijpen. Ook de andere kinderen gaan hem missen. Ze zijn erg aan elkaar gehecht maar ook J en M vinden het wel heel belangrijk dat O iets gaat doen dat bij hem past.
En ja, dit is het begin van het hele grote loslaten want als hij straks maanden aan een stuk op zee zit is hij nog veel vaker en langer weg.

BerichtGeplaatst: 20 feb 2019, 10:18 
Volwassene

Ah, vandaar, ja, met zo'n veerboot ertussen loopt de reistijd natuurlijk flink op. Wel mooi dat hij zijn droom achtena gaat en dat jullie hem daar zo in steunen. Komt hij daar intern dan? Ik ben stiekem toch wel blij dat zoon hier eerst nog een jaartje (ofzo) thuis blijft, al zou ik vanwege de ervaring wel graag zien dat hij op een zeker moment een poosje op kamers gaat.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 21:04 
­

Mijn zoon doet dit jaar eindexamen Vwo. De derde toetsweek is net achter de rug. Het gaat goed, zoon staat er prima voor. We kwamen er achter dat er nu nog maar twee weken school zijn, daarna is het meivakantie en daarna beginnen de eindexamens :shock: Het gaat ineens heel hard. Een heel gek idee hoor, mijn 16-jarige die al bijna klaar is met de middelbare school.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 21:13 
Volwassene

Ja, wat gaat het snel nu he?! Hier geen normale lessen meer, alleen nog examentrainingen. Ook maar goed, zoon staat ondanks betere inzet maar netaan netaan, hij heeft geen spatje ruimte meer. Hij maakt het wel spannend, zeg maar.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 21:48 
Volwassene

Hier zijn ook de laatste schoolexamens achter de rug. Zoon heeft twee herkansingen gedaan. Die voor Wiskunde was gelijk zijn hoogste cijfer dit jaar voorr dit vak. Nog een uitslag te gaan.
Maar hij staat er goed voor. Laagste cijfer gemiddeld is een 6,1 , hoogste een 8,...
Ik verwacht geen problemen om te slagen.
Zoon is 16 in 6VWO.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 22:09 
Volwassene

Hier zijn alle cijfers alweer binnen. Hij heeft in 7 vakken 8 compensatiepunten.
Op 1 vak staat hij een 5,8. Dat wil hij toch nog proberen omhoog te krijgen dus van de week gaat hij toch voor de herkansing.
Voor de rekentoets had hij uiteindelijk nog een 6 weten te halen. Die hoeft hij dus niet te herkansen. Nou telt hij op de HAVO ook niet mee voor het examen.
En daarna is het examentraining, vakantie en examens.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 22:11 
Volwassene

Brrr, ik voel gewoon spanning voor jullie.
Wel fijn dat de meesten er goed voor staan.
En voor hen die net aan staan: meestal zijn de eindexamens iets beter te doen dan de schoolexamens toch?

Alvast succes de komende weken, met voorbereiden!

Pagina 1 van 8 [ 142 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]