Het is nu 19 dec 2018, 04:28

Pagina 2 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: zoon 15 jaar VWO5 ongemotiveerd, faallangst ?
BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 07:52 
Volwassene

Pietel, ik denk niet dat dat altijd klopt.
Ik vond school echt niks, zag er geen enkel nut van. Maar ik baalde wel van slechte cijfers. Meer uit eergevoel, ik wilde toch de beste zijn zoals ik altijd was geweest, ookal was het dan in iets wat me geen barst interesseerde.
Maar zulke dingen zijn persoonlijk, het kan bij de zoon van TS heel anders liggen inderdaad.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 09:08 
Volwassene

Bissi, dank voor het doorverwijzen naar mijn praktijk!

Driehoek, de situatie van je zoon lijkt me complex. Je kunt met mij contact opnemen als je wilt weten wat voor mogeijkheden ik heb om jullie hierbij te helpen. Mochten jullie verder weg zitten: misschien goed te weten dat op zaterdag of zondag afspreken ook tot mijn mogelijkheden behoort.

Even in reactie hierop:

Citaat:
Als je zoon echt ongemotiveerd was, konden slechte resultaten hem denk ik weinig schelen en zou er van faalangst geen sprake zijn.

Dat hoeft zeker niet zo te zijn. Lage motivatie ontstaat bijvoorbeeld ook als iemand iets wel belangrijk vindt, maar zichzelf niet in staat acht om iets te behalen. En dat kan zeker samengaan met faalangst en veel spanningen geven en bijv leiden tot vluchten, opgeven, hulpeloos gedrag.

Citaat:
Meer uit eergevoel, ik wilde toch de beste zijn zoals ik altijd was geweest,

Wat Hanneke hier beschrijft is een prestatiedoel-streefdoel: de beste willen zijn. Er zijn verschillende doelorientaties, en die spelen een belangrijke rol bij motivatie.

Het is belangrijk zicht te hebben op alle relevante factoren die nodig zijn om je competent en gemotiveerd te voelen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 09:22 
Volwassene

ik begrijp beiden. Mijn zoon kan zich er niet goed toezetten (te beginnen) met het leren van saaie stof. Het maken van huiswerk doet hij nog wel. Maar leren van de stof/het zich eigen maken (bij wiskunde) dat kost meer moeite en dat vindt hij steeds lastiger op te brengen. Dus de moeite om je echt te verdiepen in de stof.

Iets anders: vorig jaar had hij bij het 2e SE maatschappijleer een black-out. Hij wist het niet meer. Het 1e SE ging prima, daar lag de druk lager want dat mocht eventueel herkanst worden. Het 2e SE stond meer druk op want dat mocht niet herkanst worden en toen ging het mis. Dit is maar 1 keer gebeurd en hij wilde toen geen hulp (zowel via school als iemand van buiten school). Uiteindelijk was zijn gemiddelde goed. Het SE van vandaag mag gelukkig ook herkanst worden en we proberen inderdaad zo veel mogelijk druk weg te nemen.

Ja Sacha, het is complex, in jouw reactie herken ik ook dingen die wellicht bij zoon aan de hand zijn. Kun je mij je praktijkgegevens sturen aub? (moet dat misschien via een PB?)

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 09:35 
Volwassene

Er schiet me nog iets te binnen: Ik heb soms het idee dat hij niet maximaal wil leren dat als het misgaat (laag cijfer) hij weet dat hij het beter kan. Zodat het falen niet aan hem ligt maar aan het te weinig leren. Hij zegt dan tsja een 5.8 maar als ik een uur extra had geleerd was dat makkelijk een 7 geweest. (en dat geloof ik)
En om dan niet maximaal te leren door op tijd te beginnen vlucht hij dan in gamen.
Tot nu nu toe begint hij dan nog wel maar dat geeft weer heel veel spanningen en stress mee.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 09:38 
Volwassene

Sorry Sacha keek niet goed. Ik zie nu je gegevens

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 09:38 
Volwassene

Sorry Sacha keek niet goed. Ik zie nu je gegevens

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 09:48 
Volwassene

driehoek schreef:
Er schiet me nog iets te binnen: Ik heb soms het idee dat hij niet maximaal wil leren dat als het misgaat (laag cijfer) hij weet dat hij het beter kan. Zodat het falen niet aan hem ligt maar aan het te weinig leren. Hij zegt dan tsja een 5.8 maar als ik een uur extra had geleerd was dat makkelijk een 7 geweest. (en dat geloof ik)
En om dan niet maximaal te leren door op tijd te beginnen vlucht hij dan in gamen.
Tot nu nu toe begint hij dan nog wel maar dat geeft weer heel veel spanningen en stress mee.

Hier is ooit iets over gezegd , ergens op het forum. Naar aanleiding van een post van mijzelf. Ik had dit namelijk net zo. Ik leerde niet, en dus was dat de reden van een laag cijfer. Met beter leren was het zo een 8 of 9.(zo redeneerde ik. en het was ook wel zo. Maar daardoor hoefde ik me voor mijn gevoel niet te schamen als ik lager scoorde dan mijn vriendinnen, of zelfs een onvoldoende had. )
Mijn ergste nachtmerrie vroeger: keihard leren, alles snappen, en dan geen 9 of 10 halen (laat staan een onvoldoende halen....dat zou pas een ramp zijn). Dit is wel een vorm van faalangst. Het heeft zelfs een naam, die ik ben vergeten, maar die anderen (Sacha?) hier ongetwijfeld weten.
Je kunt hier wel aan werken, en het kan absoluut beter en anders worden. Maar het blijft voor mij wel altijd gevoelig, hoewel het mijn functioneren nu niet meer beïnvloed. Maar heel hard je best doen en dan toch onvoldoende resultaat halen, dat blijft moeilijk. Ik kan nu wel het proces waarderen overigens.........

Zeilster Laura Dekker had hier laatst een heel inspirerend verhaal over. Over proberen en "mislukken". Mooi om te zien/horen.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 10:05 
Volwassene

Het doet me goed dat je het herkend. Het is soms best lastig te beschrijven namelijk. En het geeft hoop dat iemand het begrijpt en zelfs herkend. Pfoee

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 10:19 
Volwassene

Doordat hier verschillende mensen meedenken, krijg ik zelf meer de "zaken op een rij" Dank jullie wel!! Het is complex want (het vat gaat open kennelijk) zoon heeft ook grote problemen vorig jaar met presentaties gehad. Na heel veel uitstelgedrag (waarbij zoon zelfs als creatieve reden had gebruikt dat wij in scheiding lagen....., heel fijn, kwam hij doodleuk naar huis ipv de presentatie te doen. De presentaties Nl (mijn man) Frans (ik) hebben wij gemaakt want dat deed hij dus niet. Uiteindelijk heeft hij NL voor alleen de docent gedaan, een 7 want het ging ook nog ergens over (ja mijn man zijn werk, :lol: ) En Frans voor de klas een 6.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 10:40 
Volwassene

Driehoek, mijn website staat onderaan mijn berichten. Ik PB je even.

Citaat:
Doordat hier verschillende mensen meedenken, krijg ik zelf meer de "zaken op een rij"

Dat is de kracht van dit fijne forum!

Hanneke, ik weet niet op welk begrip je doelt, maar het kan ontzettend bedreigend zijn niet te voldoen aan je eigen hoge lat: dat je met keihard werken iets daadwerkelijk niet kunt waarvan jij vindt dat je dat wel zou moeten kunnen/begrijpen. Er kan een (diep verstopte) belemmerende overtuiging onder zitten dat je vindt dat je niks waard bent als je niet genoeg weet, kunt etc.

Als je gaat spitten in de belemmerende overtuigingen van mensen, dan kom je vaak op twee angstaanjagende gedachten uit:
1. ik ben niets waard.
2. niemand houdt van me.

Cognitieve gedragstherapie behandelt deze belemmerende overtuigingen. Ik ben zelf meer een fan van ACT, waarbij er veel meer acceptatie is voor allerlei rotgevoelens en nare gedachten, en de aandacht verlegd wordt naar wat je wél wilt, in plaats van strijden tegen wat je niet wilt, vreest etc.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 11:23 
Volwassene

ter verduidelijking: wij lagen niet in scheiding (ook niet van plan) maar zoon had dat als smoes bedacht om niet te hoeven presenteren (vandaar mijn ironische "heel fijn")

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 12:36 
Volwassene

:shock:
Ergens moest ik hier heel hard om lachen, maar voor jullie natuurlijk niet echt grappig.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 12:37 
Volwassene

Sacha, verhelderende post weer.
Stof tot nadenken

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 12:58 
Volwassene

Hanneke, misschien bleek dat niet goed uit mijn post, maar het is dus behoorlijk universeel: bijna iedereen draagt ergens diep verstapt deze angsten wel met zich mee. Dat is dus ook enigszins gerustellend als je gehinderd wordt door deze overtuigingen... zo gek zijn die overtuigingen niet. Alleen ze helpen je nergens bij.. En daarom kan het goed zijn te accepteren dat dit soort angstige gedachten bij veel mensen wel een rol spelen, en dat je daardoor niet je leven hoeft te laten bepalen. Je kunt die gedachten ook beschouwen, dat is hoe er met ACT mee om wordt gegaan: "ik merk dat ik vrij snel denk dat ik niks waard ben". Dat geeft lucht.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 13:11 
Volwassene

Ja, dat klinkt inderdaad wel helpend.
Ik merk de laatste tijd vaker dat veel meer mensen zijn/denken/doen als ik. En dat geeft ook al rust.
Ik had niet gedacht dat dit ook hiervoor geldt. Ik word meestal raar aangekeken als ik het vertel. Hoe ik op de middelbare school overleefde.....
Dus dacht ik dat het echt wel heel afwijkend was. Maar misschien dus wel minder afwijkend dan.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 13:21 
Volwassene

Ha Hanneke, ik vond het ook wel grappig hoor achteraf. De manier waarop ik daar achter kwam, was ook bijzonder. Tijdens het ophalen van de kliko fietst er een klasgenoot langs. Hij roept naar mij: ik hoorde dat jullie gaan scheiden. Zonder enige gene riep hij dat fijn door de straat....Nou toen ben ik maar eens opheldering gaan vragen bij zoonlief. En vervolgens aan zijn docenten gemailed dat dat toch echt niet het geval was...

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 19:31 
Volwassene

Citaat:
Hier is ooit iets over gezegd , ergens op het forum

Hanneke, bedoel je misschien straalangst?
Dat je het gevoel hebt dat hoge cijfers halen voor vakken de lat de volgende keer alleen maar hoger legt, dat je bang bent daar niet aan te kunnen voldoen en daarom gaat onderpresteren. Dat is ofwel uitstelgedrag (heel laat beginnen met leren en het daar op gooien dat cijfers lager uitvallen ) ofwel perfectionisme (extreem veel voorbereiden)... soms is de verwachting gekoppeld aan een IQ >130 of een versnelling al genoeg om zo te gaan denken.
Het werkt verlammend, zodanig dat je zelfs blackouts kunt krijgen als je wel leert.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 19:42 
Volwassene

Ik ken straalangst niet uit de wetenschappelijke literatuur.

Maar het lijkt daarbij te gaan om prestatatie-vermijdingsdoelen (performance-avoidance goals uit de goal setting theory), want er is een angst voor mislukking en dit leidt tot het vermijden van dit risico (daarom dus een prestatie-vermijdingsdoel: falen willen voorkomen). Er is uitgebreid onderzoek gedaan naar deze doelen in relatie tot motivatie en onderpresteren, en in vele onderzoeken worden prestatie-vermijdingsdoelen geassocieerd met allerlei problemen (psychisch, lager presteren).

Het is bij dat soort doelorientatie heel goed om aan de slag te gaan met ACT en los te komen van die dwingende gedachten.

Bij dit soort doelen zie je dat mensen denken dat ze minder waardevol zijn als ze niet naar verwachting presteren. Dat is in de literatuur over onderpresteren bij alle niveaus (niet alleen bij hoogbegaafdheid) een factor die regelmatig naar voren komt.

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 19:49 
Volwassene

Meer informatie in dit draadje:
viewtopic.php?f=78&t=13271&start=0&hilit=Straalangst

BerichtGeplaatst: 07 nov 2018, 19:59 
Volwassene

Bissi, Sacha,
ja uitstelgedrag waardoor je niet optimaal kunt presteren is bij zoon ook aan de orde. Vandaag weer: vrienden hebben al 2 uur meer geleerd dan ik. Hij moest de teleurstelling van geschiedenis verwerken:
Hij had geschiedenis goed geleerd maar bleef te lang hangen bij de eerste 18 vragen (om die waarschijnlijk als perfectionist uitgebreid te beantwoorden). De laatste 2 vragen 4 dubbel aantal punten kwam hij niet aan toe terwijl hij ze wel wist. Gevolg: complete demotivatie voor de rest van de toetsweek....Hij doet niks meer, lees: vluchten in gamen.
Geprobeerd zijn mentor te bellen maar die was al niet meer aanwezig.
Hij wil wel naar school, de toets maken anders gaan zijn vrienden vragen, waar was je....Maar hij kan niet ervoor leren (terwijl hij aangeeft dat het totaal niet moeilijk is). Het lukt hem niet. Wat nu (wel of niet laten gaan) ......
Ik ben op onderhand

Pagina 2 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende