Het is nu 13 dec 2018, 09:58

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zoon 15 jaar VWO5 ongemotiveerd, faallangst ?
BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:29 
Volwassene

Beste allemaal,
Na een zwaar VWO4 jaar (veel inhalen door een late profielwisseling (eind nov.), 1 zware schouderspierscheuring, 1 teenoperatie: 2 maanden geen onderwijs) is onze zoon toch nog overgegaan. Nieuw jaar nieuwe start, dachten wij.. ....
Hij geeft aan geen motivatie te hebben en het niet op te kunnen brengen om zich in te zetten. Vaak geeft hij aan dat hij een toets veel beter had kunnen maken dan dat hij gedaan heeft. Zoals ook gisteren; de eerste toets van deze toetsweek Cambridge Engels. Hij baalt hier zo van dat hij de hele middag niet heeft willen leren voor de toetsen van vandaag en alleen maar filmpjes op zijn mobiel heeft zitten kijken als vluchtgedrag denk ik (ik heb van alles geprobeerd maar het lukte niet).
Vandaag niet naar school gegaan. Hij leert nu voor het geschiedens SE woensdag.
Het lijkt een soort zelfsabbotage. Als het niet lukt om een toets naar zijn eigen normering goed te maken, is hij zo van slag dat hij andere vakken ook laat gaan.
Zo heeft hij zich niet goed ingezet voor zijn 1e wiskundeB toets (nieuwe docent die volgens de klas niet kan uitleggen, leerlingen lopen de klas uit en gaan in dat uur andere toetsen leren, vinden ze nuttiger)Maar uiteraard begint het met het gebrek aan inzet van zoon. 1 toetsdatum noodgedwongen ziek gemeld want zoon raakte 's ochtends helemaal in paniek want hij beheerste de stof niet. Tijdens het inhalen zo verknald dat hij tot nu toe ter zelfbescherming het cijfer niet wil weten...... (hij stond afgelopen jaren 8 en 9 gemiddeld voor dit vak)
We hebben via een mail gesprek aan gevraagd met zijn mentor. Kennelijk is die mail niet duidelijk genoeg geweest: Zij wil pas in december tijdens de 10 minuten gesprekken met ons om tafel (in een overvolle aula waar andere ouders ook 10 minuten met vakdocenten kunnen praten)
Wat nu? Wie weet iemand die onze zoon kan helpen met motivatie, faalangst en een andere mindset...

Ik word emotioneel als ik dit zo allemaal schrijf. Hoop dat het duidelijk is. Ter aanvulling 1 jaar versneld op basisschool, eerste 3 jaar VWO gingen prima: hele goede cijfers voornamelijk 9 en 8 en zelfs 10 als jaargemiddelde bij alle vakken. Hij wist op zijn 14e mede daardoor geen profiel te kiezen, 4VWO en 5VWO zie boven)

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: zoon 15 jaar VWO5 ongemotiveerd, faallangst ?
BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:37 
Volwassene

Wat jammer dat je zoon de lat voor zichzelf zo hoog legt dat het deze situatie oplevert.
In ieder geval zou ik de mentor nog een keer antwoorden dat er nú overleg en handelen nodig is en niet pas in december.
Voor een 10-minutengesprek is dit veel te complex.
Als de mentor daar niet voor openstaat zou ik het hogerop zoeken.
Is er b.v. een hb-begeleider op school? En anders de zorgcoördinator, leerjaarcoördinator of teamleider aanspreken.
Door een maand te wachten op een 10-minuten-gesprek dat dan nog weer eens een gevolg moet krijgen voor er gehandeld wordt gaat veel te veel kostbare tijd verloren.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:39 
Volwassene

Dank je wel Marthe. Ik vind dat ook te ver weg in de tijd. Ik ga uitzoeken wat er qua begeleiding is. Maar een HBbegeleider is er volgens mij niet.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 10:56 
Volwassene

Dit klinkt als ernstige faalangst. Waarvoor deskundige hulp nodig is (psycholoog). Is hij al eens getest en zat daar ook een persoonlijkheidsonderzoek aan vast? Bij mijn jongste zoon is tijdens de WISC in het persoonlijkheidsonderzoek ook faalangst vastgesteld en hij heeft daar therapie voor gevolgd bij een psycholoog.

Wat betreft de mentor: waarschijnlijk is haar niet duidelijk geworden hoe dringend het is. Kun je haar niet bellen? Heb ik ook weleens gedaan bij problemen. De betreffende mentor kwam toen heel snel in actie. Telefonisch kun je vaak makkelijker de problematiek uitleggen.

Ook heb ik weleens de conrector gebeld voor jongste zoon ivm de klassenindeling van VWO 4. Deze man begreep ook onmiddellijk de ernst van de situatie en heeft zoon toen toch bij zijn vrienden in de klas geplaatst, waarvoor ik hem erg dankbaar was.

Er is vaak zoveel mogelijk. Ga er zsm achterheen. En laat je niet afschepen.

Heel veel sterkte!

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 12:29 
Volwassene

Herkenbaar, in iets mildere mate.

Mijn oudste, ook VWO 5, is ook niet gemotiveerd. Vooral vorig jaar heeft hij daarom zeer veel moeite gehad met school. Hij haalt op zich nog wel redelijke cijfers voor de meeste vakken, maar ook slechte cijfers voor vakken die je zonder leren echt niet kunt (Duits bijv) En ja, dat maakt hem heel onzeker, terwijl hij ook prima beseft dat leren voor een proefwerk, en consequent je huiswerk bijhouden, de oplossing is. Zoon zou met iets meer inzet tienen halen..........

Ik heb geen oplossing. Ik denk ook niet dat die er pasklaar is. Ik had het zelf ook, het IS ook onwijs moeilijk om gemotiveerd te zijn voor iets waar je geen enkel nut van ziet. Ik kan nu nog doodmoe en misselijk worden bij het idee weer in de schoolbanken te moeten en stof tot me te moeten nemen die zo vreselijk saai is........
Verschil is dat ik naar de HAVO ging, die kun je als intelligente persoon prima afronden zonder inzet.
Zoon wil echter persé VWO, want hij weet al dat en wat hij wil gaan studeren. Dat is dan ook het enige dat een beetje helpt, daardoor doet hij in ieder geval het minimale. Maar weten en doen, daar ligt een kloof die heel moeilijk te overbruggen is.

Faalangsttraining heeft mij vroeger niets geholpen. Want natuurlijk, ik had ook faalangst, maar de trainingen, daar had ik niets aan, want dat wist ik zelf ook allemaal wel. Alleen de uitvoering........dat is nu net de moeilijkheid. En dat gaat pas werken als je gemotiveerd bent.

Wil je zoon wel VWO blijven doen? En kan hij ook onder woorden brengen waarom hij dat wil? Vaak zit daarin de oplossing ook wel een beetje. Wanneer je voor jezelf helder hebt waarom je iets wil doen, raak je ook weer meer gemotiveerd.(ik wilde minimaal een havo diploma hebben, dat was wel het minste om mijn eergevoel een beetje te voeden. Ik kwam van vwo af namelijk, en heb eerst mavo gedaan) Maar wil je het alleen doen omdat je het kunt, dan wordt het wel heel lastig.
Een lager niveau is zeker geen oplossing voor faalangst,integendeel zou ik zeggen. Maar het gaf mij wel rust, en tijd. Iets wat ik toen hard nodig had.

Maar dat wil niet zeggen dat wat voor de ene persoon werkte, voor de ander ook de oplossing is. Vandaar dat ik eerst zou proberen helder te krijgen of VWO belangrijk is voor je zoon, en als dat zo is, waarom dan. Dan kun je van daar uit verder gaan denken.

Sterkte.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 17:54 
Volwassene

Ha Hanneke,

Je zet me aan het denken. Zoon zijn beste vriend is van VWO4 naar Havo 4 gegaan dit jaar. Deze jongen haalt nu mooie cijfers en roept stoer dat Havo zo simpel is dat hij niet veel hoeft te doen. (gelukkig natuurlijk voor hem). Mijn zoon roept soms dat hij dat ook wil: weinig inspannen lekker veel tijd om te gamen (Fortnight, vreselijk) etc.. Ik ga eens (na deze toetsweek) serieus vragen waarom hij het VWO wil doen. Hij weet gezien de eerste jaren dat hij het niveau heel goed aan kan maar het is juist goed om hem eens onder woorden te laten brengen hoe hij er nu overdenkt.
Jammer genoeg heeft hij totaal geen idee voor een vervolgstudie. (ondanks open dagen bezoek) Sterker nog dat is compleet ver van zijn bed show.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 18:43 
Volwassene

Kan het ook zijn dat hij beseft dat het einde nu echt serieus in zicht komt? Dit is wel de tijd dat op school al veel gepraat wordt over vervolgstudies, open dagen, etc. Hij is nog jong, misschien grijpt het hem wel enorm aan. En dan lijkt blijven zitten misschien wel een hele veilige keus. Ik merk dat ook wel een beetje bij mijn zoon. Een vriend is blijven zitten en hij zegt telkens: als ik blijf zitten kom ik lekker weer bij x in de klas. Verder is dit natuurlijk dé leeftijd voor puberteit.

Zijn jullie al op open dagen geweest? Komend weekeinde is de UvA en de week daarna Utrecht. Misschien biedt dat wat meer perspectief. Wij hebben de eerste open dag al gehad en ik merkte wel dat mijn zoon er wat meer beeld bij kreeg. De presentaties werden gegeven door hoogleraren in combinatie met studenten en vooral het verhaal van de studenten was heel geruststellend.

Edit: o ik zie dat jullie al op open dagen geweest zijn. Niet geholpen dus? Of heeft dat het juist erger gemaakt?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 19:44 
Volwassene

http://www.eerstehulpbijexamenstress.nl
Van Sacha misschien?

Gezien zijn cijfers in de vierde lijkt het heel erg zonde om af te stromen

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 20:00 
Volwassene

Bissi schreef:

Gezien zijn cijfers in de vierde lijkt het heel erg zonde om af te stromen

Enerzijds denk ik dat ook. Anderzijds denk ik toch ook dat je daarin toch buiten de gebaande paden moet/kan denken soms. Zeker niet altijd hoor.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 20:17 
Volwassene

Ha drietje,

Dank je wel voor je reactie. Tijdens de open dag in Leiden maakten 2 dingen indruk: -1 de tuktuk waarmee je terug gereden werd naar de parkeergarage. Zoon, nog jong, vond dat geweldig. -2 Er werd verteld dat er bij bepaalde studies naar de cijfers van VWO5 werd gekeken. Zoon schiet daardoor in de stress want de 1e toets van wiskundeB, voorheen zijn beste vak in EMprofiel, zo verknalt dat hij aan docent gevraagd heeft om zijn cijfer niet bekend te maken. De andere vwo klas haalt met zijn oude geliefde docent gemiddeld een 7.2 voor dezelfde toets waar zoon zijn klas met de niet bevlogen docent gemiddeld een 5.4 haalt. (zonder cijfer van zoon daarbij inbegrepen, volgens zoon haalt hij dat gemiddelde nog meer naar beneden)
Even een voorbeeld;
Zijn oude docent is bevlogen, weet alle antwoorden, staat met zijn smileysokken OP zijn docententafel om uit te leggen dat het vandaag een prachtige dag is: de modulus kan van elk negatief getal een positief getal maken en wat is dat prachtig van negatief naar positief; daarmee kunnen we de wereld redden. En dan heeft hij ook nog een eigen rap gemaakt. Jaa zo'n leraar bestaat nog. Maar nu heeft mijn zoon helaas een leraar die het tegenovergestelde is.....Bij iemand die problemen met motivatie heeft, helpt dat niet mee.
Toch lijkt het erop dat hij vandaag zich in ieder geval voor zijn geschiedenis SE toch heeft ingezet. Ik hoop toch zo dat dat morgen goed gaat zodat hij daar een oppepper van krijgt.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 20:20 
Volwassene

Dank jullie allemaal trouwens voor jullie reacties. Het doet me goed. En Bissi ik ga dat zeker bekijken!!!

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 20:42 
Volwassene

En inderdaad het komt op hem af: een vervolgstudie. Hij weet het totaal niet. (is ook daardoor nog eind nov.VWO4 van profiel gewisseld) Het zou zo maar kunnen dat zitten blijven, ik ben toch een jaar jonger zegt hij, als veilig voelt. De puberteit is op zijn top inderdaad. Heel dwars en heftig. Daarnaast niet kunnen sporten/meedoen met schoolgym want door teennageloperatie; loopt hij nog niet goed. En veel groepsdruk van klasgenoten om mee te doen met fortnight/fortnite (?) Dan hoort hij er bij (snap ik ook)
Ondanks dat mijn man (TU/HTS) hem vele keren aanbood om hem te helpen met wiskunde, wilde hij dat niet. Nu wel gelukkig (maar daar moet het kennelijk eerst mis gaan).

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 21:19 
Volwassene

Als je zo jong bent is het allemaal heel overweldigend. Ik kan me dat best goed voorstellen. Ik moest echt wel even slikken toen ik met mijn zoon in die enorme collegezaal zat. Maar lang niet alle studies selecteren aan de poort. Dat verschilt erg per studie en per uni.

Mijn zoon is net zestien geworden, maar een jaar geleden was hij helemaal nog niet aan open dagen toe. Die leeftijd heeft jouw zoon nu. Ik zou het niet erg vinden als mijn zoon bleef zitten dit jaar. Dan kan hij nog even een jaar langer groeien. Hij is emotioneel jonger dan zijn leeftijd. Afstromen zou ik zonde vinden. Onnodig ook. Misschien kun je hem op die manier helpen. Relativeren. Een onvoldoende bepaalt zijn toekomst niet. Zelfs een jaar over doen niet. Druk van de ketel.

Edit: En Fortnite is hartstikke leuk hoor :)

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 21:31 
Volwassene

Bissi, we krijgen geen verbinding met de genoemde site, ook via google niet. Heb je nog een andere ingang?

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 21:39 
Volwassene

Afstromen en daarna alsnog vwo doen is hier op school best gangbaar. Ik zie zelf niet zo waarom het zonde zou zijn. Het voordeel is ook dat je al examen ervaring opdoet. En dus wat zekerder bent. En in jaren blijft het hetzelfde als wanneer je blijft zitten ( wat vaak minder meerwaarde heeft, en ook niet altijd motiverend is). Maar eea ligt ook heel erg aan het kind en aan de visie van de school.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 21:43 
Volwassene

Op sommige scholen is het ook mogelijk om de laatste twee jaar over drie jaar uit te smeren, met extra vakien/projecten/alvast losse colleges op een uni. Zou zoiets een optie kunnen zijn om met school te bespreken? Het kost net zoveel tijd maar voelt veel nuttiger dan blijven zitten of een omweg via de Havo.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 21:46 
Volwassene

Drietje, ik ben het met je eens. Een jaar rijpen is in zijn geval niet gek. Alleen vindt hij het zelf heel vervelend om naar zijn eigen normering "te falen". Jammer genoeg legt hij de lat voor zichzelf hoog. Intern begeleider van de lagere school zei ooit: zoon moet van zich zelf over die berg terwijl hij er ook wel eens langs mag. Ik ben die uitdrukking niet vergeten want het typeert deels onze zoon (maar mij ook wel) Dus aan de ene kant is hij niet gemotiveerd maar aan de andere kant wil hij niet falen. Druk van de ketel proberen we te halen maar wij ouders vinden zijn gedrag ook herkenbaar. En dat maakt het soms extra moeilijk.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 21:50 
Volwassene

hanneke schreef:
Afstromen en daarna alsnog vwo doen is hier op school best gangbaar. Ik zie zelf niet zo waarom het zonde zou zijn. Het voordeel is ook dat je al examen ervaring opdoet. En dus wat zekerder bent. En in jaren blijft het hetzelfde als wanneer je blijft zitten ( wat vaak minder meerwaarde heeft, en ook niet altijd motiverend is). Maar eea ligt ook heel erg aan het kind en aan de visie van de school.

Hier is dat best wel lastig. Je moet dan voor alle vakken goede cijfers halen. In de praktijk gebeurt het daarom weinig.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 22:59 
Volwassene

driehoek schreef:
Bissi, we krijgen geen verbinding met de genoemde site, ook via google niet. Heb je nog een andere ingang?

http://www.eerstehulpbijstudiestress.nl

BerichtGeplaatst: 06 nov 2018, 23:32 
Volwassene

Wat ik opmerkelijk vindt aan je berichttitel is de combinatie van ongemotiveerd en faalangst.
Als je zoon echt ongemotiveerd was, konden slechte resultaten hem denk ik weinig schelen en zou er van faalangst geen sprake zijn.
Van mijn zoon werd ook zo vaak gezegd dat hij ongemotiveerd was - maar ik wist diep in mijn hart eigenlijk altijd wel beter. Het ongemotiveerde kan een houding zijn om niet te hoeven toegeven dat je baalt van slechte (of relatief minder goede) resultaten waar je voor je gevoel weinig grip op hebt. En ja, een sprankelende docent kan net het verschil maken.
Ik zou ook snel contact opnemen met een teamleider/zorgcoördinator. Er is geen standaard oplossing, blijf kijken naar wat passend is voor je zoon. Sterkte.

Oh trouwens, mijn zoon, stukje ouder dan die van jou, vond op de open dag in Leiden ook die tuk-tuk geweldig hoor :D :D

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende