Het is nu 14 dec 2018, 20:30

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: kind 10 jaar in brugklas havo vwo, overstap gymnasium?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 09:19 
Volwassene

Vraag:
Kan je van havo vwo brugklas na bijvoorbeeld eerste rapport overstappen naar vwo plus of gymnasium?

Geval: Zoon liet niet veel zien op lagere school, omdat toen hij met 4 jaar eraan begon bijna alles al kon. Onderpresteren maar ja juffen
snappen dat niet zo goed. Dus moest hij einde van de rit in gr 8 van de goed bedoelende juffen nog een jaar op lagereschool blijven. Waarom? Tja gewoon omdat hij zo klein en jong is. Nou dat ging zoon niet doen, dan zou hij de juf kapotmaken net als zij met hem doet.
Nou dan maar mavo...???? huh? een kind met iq 145 plus naar de mavo? Voor zijn 5 de jaar had hij het begrijpend lezen nivo van groep 8??? zeer grote algemene kennis. Zeer taal begaafd.
Ik wilde gewoon verrijkt vwo. Neen, uiteindelijk havo/vwo brugklas. Want dat zou moelijk genoeg zijn. Zou niet kunnen plannen en dan moest hij zo hard leren al enz....
Nou we zijn een poosje onderweg maar hij kan plannen, is zelfstandig, haalt alleen maar 9 s en 10 en. Maar.... verveelt zich al weer. Even was nieuwe school nieuwe dingen leuk, maar hij merkt dat hij er al weer met kop en schouders boven uit steekt. Hij was pas in de klas in slaap gevallen. Was je moe? Nee, verveeld....
Zou hij een overstap naar plus kunnen maken? staan scholen daarvoor open? De school waar hij zit zegt gewoon dat plus vol zit. Of gymnasium? Dat zit niet op de school waar hij zit.
Voel me verdrietig over het weggooien van zoveel talent. Want dat heeft hij! Hij heeft Nederland echt wat te bieden als hij de kans krijgt. Het kan toch niet zo zijn dat een kind van 10 al niet meer de kans krijgt om op passend onderwijs te komen?

Wie heeft dergelijke situatie ook mee gemaakt?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: kind 10 jaar in brugklas havo vwo, overstap gymnasium?
BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 09:28 
Volwassene

Niet meegemaakt, ik weet wel van een kennis wiens kind in de brugklas zit (en hb, groep 8 overgeslagen) dat die zich ook al aan het vervelen was. Docent of hb begeleider zag het direct en rooster is direct aangepast. Voor de vakken waar ze zich verveeld hoeft ze maar helft van de tijd (of minder) aanwezig te zijn en in de vrijgekomen tijd mag ze iets anders doen (zoals programmeren). Deze school heeft meer hb leerlingen en deze leerlingen hebben vanaf begin een hb mentor en aangepast rooster.

Het kan dus wel, maar zo te horen niet op de school waar je zoon zit.
Ik zou gaan bellen naar andere scholen in de buurt, je verhaal doen en vragen wat er mogelijk is bij hun.

Succes!

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 09:38 
Volwassene

Wat een lastige situatie, wel heel fijn dat hij nu laat zien wat hij kan.

Ik zou inderdaad gaan informeren wat er bij andere scholen mogelijk is. Ik weet niet welke regio je zit, maar als dat in de buurt van Rotterdam is, wij hebben tot nu goede ervaringen met de school van onze dochter (10 jaar en brugklas gymnasium). Als je wil kan ik je een PB sturen.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 09:49 
Volwassene

Fijn dat je zoon de eerste periode in de brugklas heeft laten zien wat hij kan. Ik begrijp dat je nu graag meer voor hem wilt, qua uitdaging. Mijn dochter zit op een Kunskapsskolan-school met gepersonaliseerd leren. Daar is veel ruimte om vakken op hoger niveau of sneller te doen en ook om van niveau te veranderen als het goed gaat.

Ik weet niet of alle scholen op dezelfde manier werken, maar hier kun je een overzicht vinden van Kunskapsskolan-scholen. Misschien zit er bij jullie eentje in de buurt die veel ruimte biedt aan hb'ers die graag op hun eigen tempo leren.

https://kunskapsskolan.nl/scholen/

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 10:01 
Volwassene

Ik woon in de buurt van Apeldoorn. Op de school waar hij zit zijn geen mogelijkheden. Ja die zijn er wel, maar school blijft zeggen dat het vol zit. Dus dan verder kijken. Ik gun hem zo de uitdaging dat hij ook eens het gevoel heeft dat hij kan laten zien wat hij kan...
Maar niemand die halvewege t jaar is overgestapt?

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 10:17 
­

Volgens mij is het echt op veel scholengemeenschappen heel normaal dat kinderen binnen de school rond kerst opstromen, of -dan vaker einde van het jaar afstromen-... en tja als je niet binnen je eigen school kan overstappen dan veranderen kinderen nog wel eens van school.

Als de klas echt vol zit, dan is dat niet anders.Weet je toevallig de klassengrootte? Maar ik zou zeker even gaan rondkijken en informeren bij bijv. gymnasia in de buurt. Want een zo jonge leerling met dergelijke cijfers, dat is bijzonder dat je daar als school verder niets mee wilt.
Ik denk wel dat lang niet alle gymnasia en VWO+ klassen echt tegemoet gaan komen aan wat je zoon nodig heeft.

Als je een vorm van gepersonaliseerd leren in de buurt heb, bijv. democratische school, of Dalton, dan zou ik daar zeker ook eens gaan praten en kritisch gaan bekijken of ze je zoon concreet wat kunnen bieden.
Je kunt ook kijken naar begaafdheidsprofielscholen, of je die in de regio hebt. Die verschillen ook erg van invulling maar praten kan geen kwaad.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 11:09 
Volwassene

je hebt pb

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 12:41 
Volwassene

Jammer dat school het (nog) niet oppakt. Zij zullen wellicht denken: school is nog maar net begonnen, de meeste brugklassers halen nu vooral negens en tienen, eerst maar eens afwachten.

Wat hebben jullie bij de intake besproken? Weten ze dat jullie zoon hb is? Wat was de reden dat jullie voor deze school (en dus een lager niveau) hebben gekozen? Hebben jullie destijds wel gymnasia of plusscholen bezocht? (als scholen destijds jullie zoon niet wilden aannemen op het hoogste niveau, zullen ze dat na 6 weken les niet opeens wel willen, denk ik) Wat heeft de basisschool bij de overdracht aangegeven? Wat heb je zelf tot nu toe besproken met school?

Ik zou eerst eens een gesprek aanvragen met de mentor, en de situatie bespreken. Geef gewoon aan dat jullie zoon enorm verveeld is, en dat hij op de basisschool om die reden doodongelukkig was. Dat je dus weet dat het niveau echt te laag is. Vraag wat school aan opties heeft als opstromen naar een VWO+ nu geen optie is.
Overstappen is natuurlijk wel een optie, maar er zullen weinig scholen voor open staan denk ik.

Ik zou eerst met school in gesprek, en aan de hand van wat daar uit komt verder kijken en plannen.

edit: of je kunt overstappen hangt af van de school.
Hier kan het wel, bijvoorbeeld. Maar dat hangt echt van de school af.
En vraag twee is of je zoon gemotiveerd kan blijven tot die tijd.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 13:33 
Volwassene

o echt halen alle kinderen in de brugklas 9 s en 10 en??? Zonder een boek open te doen thuis? Dan is het heel gewoon dus. Gelukkig voor niks zorgen gemaakt.
Jammer dat onderwijs zo star is... eenmaal gekozen door een onwetende juf blijkt dus voor goed je vonnis. Hoe dan??? dat kind is 10 en weet en kan zoveel.....
Zie en hoor van anderen dat kinderen worstelen om boven water teblijven ook op de vwo plus. Het is gewoon een krom systeem. Afstromen naar lager is zo gepiept, maar opstromen daar heeft men nooit van gehoord.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 13:56 
Volwassene

Ik heb ongeveer dezelfde vragen als Hanneke.

- Wist de basisschool dat je zoon hb is?
- Weet de middelbare school dit?
- Heeft de huidige school een verslag van de IQ-test die hij heeft gemaakt?
- Wat hebben jullie gedaan met het advies van de basisschool?
- Wat hebben jullie gedaan met het onderpresteren op de basisschool?

Ik kom uit een totaal andere regio en kan je alleen mijn ervaringen vertellen. Opstromen wordt zelden gedaan als het schooljaar al begonnen is. Vooral als het een brugklas is, aangezien de meeste bruggers goede cijfers halen aan het begin van het jaar. Doorgaans is hier de regel dat je door kan gaan naar 2V als je een 7,5 gemiddeld staat en de kernvakken hoge cijfers hebben.

Een reguliere havo/vwo doet helaas niet veel met onderpresterende leerlingen. Ze weten er doorgaans weinig van af en hanteren het mantra dat een slim kind toch wel naar het vwo zal gaan. Niet leuk, maar helaas wel hoe het is.

Na de brugklas doorstromen naar 2 gymnasium kan alleen maar op scholengemeenschappen. De achterstand met Grieks en Latijn zal groot zijn als hij naar een categoriaal gymnasium wil. Daarnaast weet ik niet hoe vol de scholen bij jullie zitten, maar in de eerste kan je niet zomaar overstappen naar vwo+ of gymnasium. Dat heeft alles te maken met het schooladvies uit groep 8.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 14:02 
­

Het joch is 10 en zit in de brugklas... ik neem aan dat de basisschool wel iets doorgehad moet hebben. :wink:

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 14:10 
Volwassene

Sjuut, dat kan helaas nog wel eens tegenvallen. :cry:

Op onze basisschool zitten een hoop versnelde leerlingen. Opvallend veel zelfs en ik steek er mijn handen voor in het vuur dat dat komt omdat school wel eens handelingsverlegen is. Zo zitten bij mijn oudste drie kinderen in de klas die met tien jaar naar de middelbare school zullen gaan. Twee van de drie gaan dat volgens hun ouders waarschijnlijk niet redden en zij stonden destijds ook echt niet achter de versnelling. School heeft het toch doorgezet en nu zitten de kinderen in groep 8. Gaat het goed? Nou, nee. Helaas. Beide ouderstellen denken na over een groep 9, zodat hun kinderen wat steviger zullen zijn als ze naar de middelbare school gaan.

School wilde mijn jongste zoon ook versnellen. Wij hebben moeten praten als brugman om dat vooral niet te doen, want wij zagen alleen maar contra-indicaties:
- Hij is al de jongste van de klas. Hij hoeft niet nog jonger te worden.
- Hij zou bij een van zijn oudere broers in de klas komen. Voor alle jongens een slecht idee!
- Hij heeft prima vriendjes in zijn huidige klas.
- Hij is best gelukkig. Waarom dan versnellen?

School snapte er helemaal niets van. Ik denk dat dat voor een hoop scholen geldt die kinderen versnellen. (niet alle scholen dus en ik betwist ook niet dat een versnelling een goed idee kan zijn. Ik heb alleen mijn twijfels bij de redenen van onze school om kinderen te versnellen. Het komt vooral voort uit handelingsverlegenheid en anders gaan ze lukraak in op de wensen van de ouders die willen dat hun kind versnelt.)

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 14:20 
Volwassene

senfan schreef:
o echt halen alle kinderen in de brugklas 9 s en 10 en??? Zonder een boek open te doen thuis? Dan is het heel gewoon dus. Gelukkig voor niks zorgen gemaakt.
Jammer dat onderwijs zo star is... eenmaal gekozen door een onwetende juf blijkt dus voor goed je vonnis. Hoe dan??? dat kind is 10 en weet en kan zoveel.....
Zie en hoor van anderen dat kinderen worstelen om boven water teblijven ook op de vwo plus. Het is gewoon een krom systeem. Afstromen naar lager is zo gepiept, maar opstromen daar heeft men nooit van gehoord.

Hoho, dat zeg ik niet he.........
Ik zeg dat school zal denken : eerst maar even afwachten. De eerste weken negens en tienen halen gebeurt meer kinderen. De meeste scholen starten rustig aan, de meeste brugklassers doen de eerste weken goed hun best. Wat ik zeg is: school zal niet na een paar weken school met hoede cijfers direct aan opstromen denken.
Maar jullie kennen de voorgeschiedenis.
Ik neem aan dat die ook uitgebreid met school besproken is.
En dus is een mentorgesprek nu een heel logische stap.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 14:30 
­

Mag ik nog een tip geven?

Ik denk ook dat een mentorgesprek een goed idee is, als je verwacht dat een hoger niveau je kind gelukkig kan maken.

Ik proef echter frustratie tot in je tenen rond het onderwerp school. Ik herken dat heel goed. Ik weet niet wat er indertijd in het overgangsdossier is gezet dat naar VO gaat, dat weet je zelf wel. Ik zou heel erg waken om de basisschool negatief neer te zetten. Ik zou proberen om heel feitelijk te onderbouwen waarom je zoon met 10 naar het VO is gekomen, en wat hij nodig heeft en waarom.
Waarom jullie denken dat een te laag niveau funest zal zijn.

En ook feitelijk onderbouwen waarom jullie mening hierin zo afwijkt van die van de basisschool. Als het je lukt om het zakelijk te houden, is er veel meer kans dat het VO met jullie mee gaat denken. Ook wellicht over een andere school waar nog wel plaats is..

Als school heel star is, loop je het gevaar dat je zoon gedurende dit eerste jaar stopt met presteren door verveling, en uiteindelijk niet eens naar VWO doorstroomt. Tegen die tijd maakt het niet eens meer uit hoe oud je kind is, al zou ie 6 zijn, niemand snapt dan meer dat zon kind gewoon 1-2 jaar onderwijs minder gehad heeft en dat de jonge leeftijd een extra moeilijkheidsgraad is om aan de eisen op het VO te voldoen (maw, een 10-jarige die zijn zaakjes op orde heeft en redelijk zelfstandig door de school rolt, levert een veel grotere prestatie dan een 2 jaar oudere leerling, en zou dus als ie meer tijd krijgt, ook waarschijnlijk op een hoger niveau kunnen acteren...)

Is je zoon in beeld bij een zorgcoordinator?

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 14:31 
Volwassene

En de deskundige die je vorig jaar erbij hebt betrokken kan wellicht ook iets betekenen?

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 14:34 
Volwassene

Inderdaad: de mentor bellen! Maak een afspraak met hem of haar en luister naar wat de mentor te zeggen heeft.

En ja, een hoop brugklassers beginnen met hoge cijfers. Ook zonder een boek open te doen. Het einde van de basisschool wordt herhaald en zo kunnen de docenten eventuele hiaten snel opsporen. (niet alle basisscholen zijn even goed en op deze manier kunnen ze alle neuzen de goede kant op krijgen)

Ook geven veel scholen de bruggers allemaal de tijd om te wennen aan een nieuwe school, een nieuwe klas en een heel nieuwe indeling van de dag. De overstap is doorgaans vrij groot voor veel kinderen en er wordt niet direct de nadruk op presteren gelegd. Eerst je weg weten op school, dan komt de rest. Tenminste, dit was in mijn lesgeef-periode zo. Wie weet is het veranderd.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 12:14 
Volwassene

Een beetje late reactie, maar...

Wat waren z'n LVS en Eindtoetsscores?

Op de school waar mijn zus werkt stromen er wel enkele kinderen op met kerst. Dat gaat op een combinatie van de cijfers in de brugklas en het LVS van de basisschool. Nou ja, officieel gaat het op een combinatie van cijfers en de inschatting van de docentenvergadering of het kind de resultaten bereikt heeft alleen maar door hard werken of doordat er echt "meer" in zit, maar die inschatting wordt grotendeels gemaakt op basis van het LVS. Die in de brugklas behaalde cijfers, die zijn het smoesje dat de school tegenwoordig helaas nodig heeft om het basisschooladvies te mogen negeren. En daarnaast zijn hoge cijfers een indicatie dat het kind braaf en hardwerkend genoeg is om de achterstand die is opgelopen tov het hogere niveau in te halen.

Dus met goede LVS scores heb je zeker een kans, ondanks het feit dat die behaalde cijfers inderdaad niet zoveel zeggen...

Een andere optie is om eerst met één of twee docenten proberen afspraken te maken over verrijking/compacten/alternatieve opdrachten in hun vak, en die docenten dus al "aan jouw kant" te krijgen voor de eerste rapportvergadering komt.

voorsteltopic

Pagina 1 van 1 [ 17 berichten ]