Het is nu 10 dec 2018, 09:42

Pagina 4 van 5 [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: financiën studerende kinderen
BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 12:25 
Volwassene

reinier schreef:
Ik kan nergens lezen dat een kind niet mag komen waar alcohol geschonken wordt

Ja, dat had ik verkeerd gelezen!

Ik was denk ik hierbij even in de war met dat bij de bar van onze sportkantine jongeren tot 18 bardienst mogen draaien en daar niet achter de bar mogen komen. :)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 12:27 
Volwassene

Annet123 schreef:
Een studentenvereniging waarvoor je 18 moet zijn, lijkt me een vereniging waar je beter weg kan blijven.

Persoonlijk was dat idd ook mijn gedachte. Een zuipvereniging, dacht ik, bah!

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 12:40 
Volwassene

Heb mijn vorige post aangepast met wat ik van jongste gehoord heb

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 12:44 
Volwassene

Citaat:
Informatie van jongste:
In zijn vereniging is geen minimum leeftijd. (NSU)
Wel hangen foto's van de 18 minners achter de bar zodat duidelijk is dat die geen alcohol mogen krijgen.
Ook niet van andere leden , doe je dat wel dan betekent dat schorsing of royering.

Mogen die foto's daar wel hangen? Dan zullen ze toch per 18-minner toestemming moeten hebben.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 13:32 
Volwassene

Kaatje schreef:

Geplukt van de SSH site:

Quote: Wij zijn op zoek naar een leuke gast om ons huis te versterken! Ben jij die HBYOLO-er of die WO student die minimaal 8 jaar over zijn studie gaat doen om maximaal van het leven en ome duo te genieten? Gooi jij ook al je geld over de plank aan shotjes (net als lisa) als je dronken bent? Is stappen voor jou -> niet thuiskomen voor 5 uur? En haal je netjes rondjes in de kroeg, zoals de rest. Ben jij niet teveel bezig met je vereniging, maar is bankhangen tot 4 uur ‘s nachts met je huisgenoten meer iets voor jou? Klaag jij niet al als de muziek om 1 uur ‘s nachts nog aan staat? Valt jouw kater ontbijt ook rond 4 uur in de middag? Kan jij onze bierlijst domineren? Ga jij niet elk weekend naar je ouders? Pomp jij nog meer leven in de brouwerij? Dan is dit de plek voor jou!

Ik denk dat mijn oudste hier meteen op zou reageren :roll:

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 15:21 
Volwassene

Annet123 schreef:

Mogen die foto's daar wel hangen? Dan zullen ze toch per 18-minner toestemming moeten hebben.

Waarom? Is per slot geen openbare plek. En je bent volgens andere wettelijke verplichtingen gedwongen zorg te dragen dat je 18 minner alcohol schenkt.
Dit is een manier en zolang er geen naam onder die foto's staat....

(En ik denk dat dit nu in de statuten of HR staat van die vereniging, waarmee je akkoord gaat als je lid wordt. Waarmee de toestemming er dus is.)

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 19:14 
Volwassene

Sacha schreef:
Annet123 schreef:
Een studentenvereniging waarvoor je 18 moet zijn, lijkt me een vereniging waar je beter weg kan blijven.

Persoonlijk was dat idd ook mijn gedachte. Een zuipvereniging, dacht ik, bah!

Dames toch, wat een vooroordeel !

Het is gewoon een simpele manier om te regelen dat jongeren onder de 18 geen bier krijgen. Ze zullen waarschijnlijk denken dat er toch bijna niemand onder valt die in z'n eerste jaar lid wordt. Ik denk dat die regel niet bestond toen je nog alcohol mocht drinken vanaf 16 jaar.

Dat idee van die foto's van 18-minners lijkt me niet makkelijk om mee te werken. Ik weet niet hoe druk het bij die vereniging is en hoe fel de verlichting bij de bar, maar de kans is groot dat het nauwelijks te zien is wie er op zo'n foto staat. Bovendien veranderen studenten natuurlijk vaak van uiterlijk: baardje erbij of van kort naar lang haar. En als mensen rondjes halen, is het beleid in een drukke omgeving ook niet te handhaven.

BerichtGeplaatst: 28 okt 2018, 21:06 
Volwassene

Ik denk ook niet dat dat het uiteindelijke doel is. Het zal meer bedoeld zijn om zichzelf in te dekken. De werkelijkheid zal zijn dat er ook jongeren die geen 18 zijn gewoon drinken. Net als overal.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 08:46 
Volwassene

Dat denk ik ook. Ik ben overigens verbaasd over de (voor)oordelen die ik ‘proef’. Denk (nav 1 van de reacties) dat de wereld wat minder zwart/wit is. Ook mensen die lid zijn/in een corpshuis wonen studeren cum laude af en er zijn vast ook genoeg studenten die geen enkele behoefte hebben aan een vereniging die dat niet doen. Ook al dan niet drinken is daarvoor denk ik niet leidend....ik ben het helemaal eens met het ieder zijn eigen heug en meug maar beetje minder in hokjes denken doet niemand kwaad.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 08:53 
Volwassene

Sorry dat ik zo bevooroordeeld uit de hoek kwam.
Ik heb net iets teveel berichten gezien over het corps en alcohol in de media en ik put ook uit mijn ervaring in mijn eigen studietijd, heel lang geleden.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 10:17 
Volwassene

Met twee studerende kinderen kan ik niet anders dan concluderen dat alcohol drinken toch wel heel erg belangrijk is in de studentenwereld.
Bijvoorbeeld: donderdagavond is stapavond dus vrijdagochtend wordt als het even kan niet ingeroosterd.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 10:33 
Volwassene

Kaatje schreef:
Met twee studerende kinderen kan ik niet anders dan concluderen dat alcohol drinken toch wel heel erg belangrijk is in de studentenwereld.
Bijvoorbeeld: donderdagavond is stapavond dus vrijdagochtend wordt als het even kan niet ingeroosterd.

Ook op die leeftijd is "erbij horen' nog best heel belangrijk. Dus doe je wat een ander doet, of doe je dat waarvan je denkt dat het zo hoort. Tenminste, dat is mijn gedachte erbij.

Overigens herken ik het zelf niet.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 11:38 
Volwassene

Stapavond was en blijft heel belangrijk. Maar hoeveel je drinkt bepaal je nog steeds zelf (en wat dacht je van drugs?). Ik las trouwens een onderzoek dat leden van studentenverenigingen (de zgn gezelligheidsverenigingen) beter presteren dan niet-leden. Ik denk dat er enkele studentenverenigingen zijn die vaak hun boekje te buiten gaan met alcohol. Die zie je ook vaak terug in het nieuws. Maar er zijn er zoveel meer, die studenten gewoon wat extra contacten en gezelligheid bieden. Soort van familie als je op kamers woont.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 12:05 
Volwassene

Drietje schreef:
Stapavond was en blijft heel belangrijk. Maar hoeveel je drinkt bepaal je nog steeds zelf (en wat dacht je van drugs?). Ik las trouwens een onderzoek dat leden van studentenverenigingen (de zgn gezelligheidsverenigingen) beter presteren dan niet-leden .

Ik denk dat het wel interessant is om te weten of je dan echt direct de link kunt leggen met het lid zijn van een vereniging. of beter gezegd: zorgt het lid zijn ervoor dat je beter presteert, of zijn het andere factoren bij de niet-leden die daarin een grote rol spelen.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 12:09 
Volwassene

Drietje schreef:
Maar hoeveel je drinkt bepaal je nog steeds zelf (en wat dacht je van drugs?). .

Daar geloof ik niet zo in. Dat je dat zelf bepaalt. Of nee, ik zeg het verkeerd. Uiteindelijk bepaal je het uiteraard zelf, maar of dat echt bewust kiezen is? Ik denk dat daarin de groepsdruk en het mee willen doen vele malen groter is dan je hoopt. Zeker op die leeftijd, maar eigenlijk altijd wel. Uitzonderingen daar gelaten natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 12:29 
Volwassene

Drietje schreef:
Maar hoeveel je drinkt bepaal je nog steeds zelf (en wat dacht je van drugs?).

Dat is nou precies wat ik dus niet gezien heb bij verenigingen waar een sterke groepscultuur heerst. Daar is de druk om mee te drinken enorm hoog. Het wordt niet gewaardeerd als je niet gezellig meedoet want dan plaats je je buiten de groep. En ik zag in Sophie in de mentale kreukels een paar weken terug dat een paar studentes een maand niet wilden drinken, en in ieder geval gaf een van hen aan dat er een kloof ontstond tussen haar en de rest, omdat ze door het drinken resp niet drinken op een heel ander level zaten.

Het is helemaal niet leuk en niet eenvoudig om weinig of niet te drinken in een groep waarin drinken de norm is.

Volgens mij zit de keuze al eerder: wil je je verbinden aan een vereniging of andere groep waarbij drinken de norm is?

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 17:16 
Volwassene

Ik denk dat je binnen een vereniging als het Corps (ik denk dan terug aan Delft >40 jaar geleden) dat vooral de keuze van de subclubjes erg bepalend is voor hoeveelheid drank.
Kid worden van Laga, en meedoen aan wedstrijden, was de garantie dat je niet buiten de boot viel....tenzij je WEL een druppel dronk.
Andere jaarclubs zopen zich weer wel lam.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik na de kennismakings weken niet meer bij het corps ben binnen geweest....de sfeer lag me niet zo, hoewel ik nog wel gevraagd ben of ik bij laga wilde komen sturen vanwege mijn toen nog lage gewicht....

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 18:46 
Volwassene

Sacha schreef:
Drietje schreef:
Maar hoeveel je drinkt bepaal je nog steeds zelf (en wat dacht je van drugs?).

Dat is nou precies wat ik dus niet gezien heb bij verenigingen waar een sterke groepscultuur heerst. Daar is de druk om mee te drinken enorm hoog. Het wordt niet gewaardeerd als je niet gezellig meedoet want dan plaats je je buiten de groep. En ik zag in Sophie in de mentale kreukels een paar weken terug dat een paar studentes een maand niet wilden drinken, en in ieder geval gaf een van hen aan dat er een kloof ontstond tussen haar en de rest, omdat ze door het drinken resp niet drinken op een heel ander level zaten.

Het is helemaal niet leuk en niet eenvoudig om weinig of niet te drinken in een groep waarin drinken de norm is.

Volgens mij zit de keuze al eerder: wil je je verbinden aan een vereniging of andere groep waarbij drinken de norm is?

Die verenigingen waar drank centraal staat zijn er zeker wel, maar dat is een kleine minderheid van alle verenigingen. Ik bleef vroeger ver van het corps, maar in mijn vriendengroep werd ook veel gedronken en drugs gebruikt. Niet minder dan bij het corps. Ik heb daar niet aan meegedaan, maar ging wel gezellig mee stappen met mijn twee glaasjes bessen op een avond.

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 19:35 
Volwassene

reinier schreef:
Ik denk dat je binnen een vereniging als het Corps (ik denk dan terug aan Delft >40 jaar geleden) dat vooral de keuze van de subclubjes erg bepalend is voor hoeveelheid drank.
Kid worden van Laga, en meedoen aan wedstrijden, was de garantie dat je niet buiten de boot viel....tenzij je WEL een druppel dronk.
Andere jaarclubs zopen zich weer wel lam.

Ik moet overigens wel zeggen dat ik na de kennismakings weken niet meer bij het corps ben binnen geweest....de sfeer lag me niet zo, hoewel ik nog wel gevraagd ben of ik bij laga wilde komen sturen vanwege mijn toen nog lage gewicht....

Ik heb even opgezocht wat Laga is.
En moest daarna glimlachen om het “ niet buiten de boot vallen”.
:D

BerichtGeplaatst: 29 okt 2018, 19:51 
Volwassene

Sacha schreef:

Inderdaad. Ik heb zelf in de drugs- en alcoholpreventie gewerkt en peer-pressure is juist één van de grootste factoren bij misbruik van deze middelen.
Denk maar aan het comazuipen, dat gebeurt niet als tieners met z'n tweeën ergens zitten maar juist in de grotere groepen.

Pagina 4 van 5 [ 85 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende