Het is nu 13 dec 2018, 09:52

Pagina 1 van 5 [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: financiën studerende kinderen
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 08:07 
Volwassene

Om in andere topics niet al te veel off topic te gaan, maak ik een nieuw topic aan hierover.

Ik ben benieuwd hoe jullie het aanpakken met jullie kinderen in de bovenbouw van het VO, en met kinderen die gaan studeren.

Mijn man is bijvoorbeeld vast van plan om de studies va onze kinderen , voor zover op dat moment mogelijk, te betalen.
Mijn zus heeft oudere kinderen die enorm veel zakgeld en kleedgeld krijgen, en waarvoor verder ook alles wordt betaald.

Zelf ben ik hierin wat terughoudender. Ik wil mijn kinderen zeker niet opzadelen met enorme schulden, maar ik wil ze ook zeker niet meegeven dat wij alles voor ze gaan betalen. Op de lange termijn lijkt me dat namelijk niet zo leerzaam.
Maar hoe ik het dan wil doen, dat weet ik eigenlijk niet zo goed.
Zoals het er nu uitziet zal zoon 2 dagen college gaan hebben (als alles loopt zoals we het nu bedacht hebben, en de studie blijft hetzelfde). Uiteraard zal daarnaast veel thuis gestudeerd worden. Zoon wil naar de VU, dat is hier ongeveer 20 treinminuten vandaan. Zeker het eerste jaar wil hij daarom thuis wonen. Enorme kosten zal hij dan ook niet maken, maar ik vind wel dat hij, indien mogelijk met de studie , een bijbaan zal moeten nemen. en misschien wil ik hem ook wel laten bijdragen in de kosten, of dat voor hem sparen. Of.......ik ben er niet uit nog.

Ik ben benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken, hoe jullie het doen of van plan zijn te gaan doen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: financiën studerende kinderen
BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 08:29 
Volwassene

Ik heb er nog niet echt een idee van. Was altijd ver van mijn bed maar opeens zit dochter in Havo4....
Ze is nu zo goed als zeker dat ze een HBO studie wil doen op fietsafstand. Ze is pas 16 als ze geen vertraging op gaat lopen. De eerste jaren zal ze dus zeker gewoon thuis blijven wonen. Ik vind een bijbaantje voor 4-10 uur per week eigenlijk wel normaal en te verwachten.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 08:48 
Volwassene

In principe hebben wij met de kinderen afgesproken dat we het collegegeld betalen, en de boeken. Voor leefgeld moeten ze zelf zorgen, hetzij door een bijbaantje, hetzij lenen. Dat geldt ook voor kamerhuur indien ze op kamers gaan. Ze wonen nu nog allebei thuis.
Ook bovenbouw VO was het idee dat zodra ze bijbaantjes konden hebben het zakgeld omlaag zou gaan.
Ik ben het heel erg eens met jouw overweging: ze moeten een idee krijgen van hoe duur alles is, en dat dat geld er niet 'zomaar' is.
Vorig jaar deed zoon (thuiswonend) een tussenjaar met een baantje, hij had weinig kosten maar was toch enorm verbaasd over hoe weinig geld er in de praktijk overbleef.

In de praktijk pakt een en ander soms weer anders uit. Dochter deed in de bovenbouw VO bijvoorbeeld veel extra vakken en daarnaast een muziekopleiding. Ze was daar zo serieus druk mee dat een bijbaan geen optie was voor haar. Wij wilden dat graag stimuleren, dus toen kreeg ze wel zak- en kleedgeld. Maar dit jaar (tussenjaar) heeft ze een baantje en krijgt ze niets meer. Ze hoeven geen kostgeld te betalen zolang ze hier wonen, dat gaat te ver maar ik maak dan wel afspraken over dat ze 1x per week koken of op een andere manier bijdragen.
Verder blijf je natuurlijk monitoren dat de studieschuld niet te hoog oploopt. Vinden ze een kamer die erg geschikt is maar vrij duur, dan denk ik dat ik daar ook wel aan zou bijdragen - voor zover wij dat zelf kunnen blijven opbrengen natuurlijk.

We hebben ook een (Bescheiden) spaarrekening voor beiden opgebouwd, deze staat nu op hun naam maar we hebben afgesproken dat ze dat geld reserveren voor als ze tijdens hun studie extra uitgaven moeten doen (bijv. voor een buitenlandse reis o.i.d).

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 08:58 
Volwassene

Wij weten ook nog niet zo goed hoe we dat gaan doen.
Oudste dochter heeft sinds dit jaar een bijbaantje, ze schept ijs. Maar dat is ergens volgende maand weer afgelopen, dan is het ijsseizoen voorbij. Als het kan wil ze wel in de winkel van de bakkerij blijven werken
Haar zakgeld/kleedgeld is wel gewoon doorgelopen, dan is haar baantje echt iets extra's.

Wij wonen niet bij een universiteit in de buurt. Nijmegen zou nog kunnen, maar waarschijnlijk wil ze naar Groningen volgend jaar, dus dan zal ze op kamers moeten. We hebben wel wat spaargeld, maar niet heel erg veel, dus ik denk dat er ook wel aardig wat geleend zal moeten worden, en ik ga ervan uit dat ze ook een baantje zal nemen. Ik heb dat zelf destijds niet gehad, en dat is ook niet van huis uit meegegeven, maar ik vind dat wel iets om te stimuleren.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 10:19 
Volwassene

Als mijn kinderen aan de universiteit gaan studeren, is thuis wonen geen optie. HBO zou nog wel kunnen. Mijn oudste wil naar de uni, dus dat wordt op kamers. Ik vind dat ook wel prima, want een sociaal leven opbouwen is lastig als je zo ver weg woont. En oudste is een feestbeest, dus tja...

Wij hebben gespaard voor de studie, maar daarvan kunnen wij geen vijf of zes jaar kamer en levensonderhoud voor beide kinderen betalen. Ik vind dat ook niet nodig. Ik denk dat wij de kamer, collegegeld en boeken zullen betalen en dat ze zelf levensonderhoud betalen door te lenen en een baantje. Dus de vaste kosten zijn voor ons, maar voor de variabele kosten zijn ze dan zelf verantwoordelijk (uitgaan, dus bijvoorbeeld :roll: ).

Extra vakken, buitenlandse stages, etc. willen wij wel betalen. Extra stappen en uit eten niet.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 10:39 
Volwassene

Leuk onderwerp. Wij hebben een kleine spaarrekening voor de kinderen. Verder zal zoon moeten gaan lenen, omdat wij niet genoeg overhouden om heel veel voor hem te gaan betalen. Met een bijbaantje kan hij misschien kleding etc. betalen. Dit is niet heel erg, man en ik hebben na ons afstuderen ook nog zo'n 15 jaar terug betaald aan de DUO.
Volgens de rekenhulp van DUO kan hij 640 euro per maand krijgen, terug te betalen gedurende 35 jaar, elke maand 60 euro. Niet leuk, maar het is niet anders. Als hij dan meer gaat werken wordt het leenbedrag lager en hoeft hij nog maar 24 jaar terug te betalen. Ach dit komt nog, hij moet eerst nog het 5e en 6e jaar halen en een studie kiezen.

Laatst bijgewerkt door anniek70 op 11 sep 2018, 12:41, in totaal 3 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 11:09 
Volwassene

Als de oudste de opleiding van zijn eerste keuze gaat doen betekent dit dat intern moet en in uniform.
Daar hangt een prijskaartje aan van zo'n 10.000 euro per jaar. Maar ja, dat is dan wel de beste opleiding in dat vakgebied met een vrijwel 100% baangarantie.
Voor zover we daar financieel toe in staat zijn betalen wij het collegegeld, uniform (tweedehands zoeken) en studentenvereniging(dat is een eenmalige bijdrage en dan ben je lid voor het leven). In de rest mag hij zelf voorzien door een bijbaantje of lenen.
Wordt hij niet aangenomen dan gaat hij of een jaar werken en examen wiskunde B en natuurkunde doen omdat de toelatingseisen net in dat jaar veranderen. Dan zou hij al een spaarcentje hebben om evt. het eerste jaar goed mee door te komen.
Wordt het zijn reservekeuze dan blijft hij thuis wonen en betalen wij ook zijn collegegeld.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 11:24 
Volwassene

Marthe schreef:
Als de oudste de opleiding van zijn eerste keuze gaat doen betekent dit dat intern moet en in uniform.
Daar hangt een prijskaartje aan van zo'n 10.000 euro per jaar. Maar ja, dat is dan wel de beste opleiding in dat vakgebied met een vrijwel 100% baangarantie.
Voor zover we daar financieel toe in staat zijn betalen wij het collegegeld, uniform (tweedehands zoeken) en studentenvereniging(dat is een eenmalige bijdrage en dan ben je lid voor het leven). In de rest mag hij zelf voorzien door een bijbaantje of lenen.
Wordt hij niet aangenomen dan gaat hij of een jaar werken en examen wiskunde B en natuurkunde doen omdat de toelatingseisen net in dat jaar veranderen. Dan zou hij al een spaarcentje hebben om evt. het eerste jaar goed mee door te komen.
Wordt het zijn reservekeuze dan blijft hij thuis wonen en betalen wij ook zijn collegegeld.

Ik ben benieuwd om welke studie dit gaat. Klinkt wel (leuk) bijzonder!
Mag ook pb uiteraard, of helemaal niet als je het niet wil delen natuurlijk.
Maar ik ben gewoon nieuwsgierig ;)

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 11:32 
Volwassene

Leuk om jullie antwoorden te lezen.

Wij zoeken dus naar een gezonde balans tussen zelfstandig worden en steeds meer verantwoordelijkheid dragen enerzijds, en helpen om niet tot je nek in de schulden te verdagen anderzijds........

Wij hebben het voordeel dat we tussen 3 goede, brede universiteiten in wonen (2 x Amsterdam, 1 x Leiden).
Maar wanneer je echt gaat meedoen met een studentenvereniging zal dat treinen toch een bezwaar worden denk ik, ookal is Leiden maar 10 minuten.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 12:03 
Volwassene

Zeker boeiend onderwerp, het duurt voor mijn smurfen gelukkig nog even, maar als kleine tegenhanger mijn eigen ervaring: Ik ben flink verwend door mijn ouders, ik ging op mijn 17e op kamers en vanaf dat moment betaalden ze mijn collegegeld, boeken en kreeg ik een toelage per maand waarvan ik huur kon betalen. Dan bleef er nog een klein beetje over voor boodschappen. Ik heb er wel altijd bij gewerkt, voor de leuke dingen zeg maar. Eerlijk gezegd heb ik toen nooit beseft dat het voor hun (maal drie dochters!) een flinke hap uit hun inkomsten was. En ik snap ook heel goed dat dit lang niet voor iedereen weggelegd is.

Toch heb ik er nooit moeite mee gehad om de waarde van geld te bevatten en heb ik zodra ik klaar was met studeren altijd zelf m'n broek op gehouden. Aangezien ik m'n studie(s) niet heb afgemaakt werd de studiebeurs omgezet in een lening en moest ik alsnog een flink bedrag terug betalen. Dat heb ik zelf zo snel mogelijk geregeld. Sterker nog, eerlijk gezegd vind ik dat ik verantwoordelijker met m'n geld omga dan m'n ouders. :lol:

Ik weet nog niet hoe wij dat gaan (en kunnen!?) doen in de toekomst. Collegegeld en boeken zou ik sowieso graag voor m'n kinderen betalen. De rest is ook afhankelijk van wat we kunnen betalen en hoe ze zelf in het leven staan.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 12:07 
Volwassene

hanneke schreef:
Ik ben benieuwd om welke studie dit gaat. Klinkt wel (leuk) bijzonder!
Mag ook pb uiteraard, of helemaal niet als je het niet wil delen natuurlijk.
Maar ik ben gewoon nieuwsgierig ;)
Je hebt pb. :wink:

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 15:18 
Volwassene

Interresant om te lezen. Hier duurt het nog heel lang voor er 1 gaat studeren en er zal vast in die jaren weer van alles veranderen maar denk er ook wel over na.

Zelf heb ik nooit geleend, dit omdat mijn vader vroeger alles heeft moeten lenen en daar best tegenaan gelopen. Dat wilde hij voor ons dus niet.
Collegegeld en boeken werden betaald en omdat wij beide geen andere keuze hadden dan op kamers ook een toelage.
Die toelage was wel beperkt , net genoeg voor de huur ( aanvulling dus op de studiefinacering die toen nog geen lening was maar prestatiebeurs). De rest moesten wij gewoon zelf met baantjes bekostigen.

Ik had veel vriendinnen die gewoon het hoogst mogelijke bedrag dat kon leende ( bovenop de basis studiefinacering)die meer te besteden hadden.
Maar minder goed met geld om konden gaan.
Zelf ook al vanaf jongsaf aan geleerd om te sparen en goed met geld om te gaan.
Dat begint m.i eerder dan tijdens de studie.

Wij sparen nu al voor de kindeten hun studie om iig wat te kunnen bijdragen maar ze zullen zeker ook zelf hun bijdrage moeten gaan leveren.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 16:32 
Volwassene

Ik zou willen dat ik de mogelijkheid had om echt voor de jongens te sparen nu. Ik heb sinds hun geboorte niks op kunnen bouwen en het is maar afwachten wat me gaat lukken met mijn gezondheid. Ik weet dat hun vader wel spaart voor ze, maar dat is niet echt veel. Opa heeft ook wat gedaan, maar hoeveel houdt hij angstvallig geheim. Ik heb de jongens al gezegd dat ze hier gewoon mogen blijven wonen etc en dat ik dan niks aan kostgeld of zo vraag. Dat moest ik wel betalen aan mijn rijke stiefvader en ik vond het zo oneerlijk, want ondanks een drukke studie (ca 35 uur per week les) had ik elke vakantie veel bijbaantjes en dus weinig tijd om er iets anders mee te doen. Ik hoorde pas geleden dat een kennis ook kostgeld moest betalen, maar die kreeg dat geld cadeau, toen zij klaar was met haar studie. Haar ouders hadden het niet breed en toch hadden ze alles opgespaard. Ik heb er nooit 1 cent van gezien en ik moest alles zelf betalen aan schoolkosten, kleding etc. Ik woonde dus feitelijk op kamers in mijn ouderlijk huis. Dat wil ik dus niet voor mijn jongens. De oudste zal nog wel een tijd thuis blijven, denk ik. De middelste heeft een studie op het oog, waarbij dat ook kan. De jongste zie ik wel meteen uitvliegen na het vwo, maar dat duurt gelukkig nog minstens 7 jaar. Bij thuis blijven verwacht ik wel dat ze zelf hun zorgverzekering, boeken, kleding en vrije tijd betalen. Collegegeld, misschien toch de boeken en uitzonderlijke uitgaven wil ik gaan doen, ook bij op kamers gaan. Maar of dat lukt.....

Ik hoop overmorgen meer duidelijkheid te krijgen over mijn gezondheid. Dan kan ik misschien eindelijk weer eens aan het werk (mijn gezinssituatie laat dat nu eindelijk ook weer toe) en toch iets van reserves op gaan bouwen. Zoals het nu gaat, is niet meer vol te houden.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 16:50 
Volwassene

@Ilse, wat een zorg! Sterkte.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 17:35 
Volwassene

Wij willen alleen collegegeld betalen en bijdragen aan de boeken, verder is het toch echt aan onze kinderen zelf. Op jezelf? Prima, maar dat betaal ik niet. Ook boodschappen dan niet. Blijf je thuiswonen verwacht ik eerlijk gezegd ook een bijdrage van ze.. Zo zijn wij allebei ook opgevoed en dat hebben we nooit als een probleem ervaren: allebei vanaf onze 15e aan het werk naast een studie/sport e.d. Vanaf ons 18e allebei op onszelf gaan wonen in een huurwoning.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 18:25 
Volwassene

Wij sparen wel voor onze zoon zijn studie.
Verder kijken we later wel of hij erbij kan werken of niet.
Hij nog maar 7 en dan is het nog maar de vraag hoe de wereld er over 10 jaar uit ziet.
De ontwikkeling gaat heel snel en zo zullen er nieuwe beroepen komen en zullen er beroepen weg vallen.

De waarde van geld kun je ook leren zonder vroeg te moeten werken. Er zijn ook andere waardevolle ervaringen en dan gaan we kijken welke belangrijker zijn als "we" het geld niet nodig hebben.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 18:32 
Volwassene

hanneke schreef:
Maar wanneer je echt gaat meedoen met een studentenvereniging zal dat treinen toch een bezwaar worden denk ik, ookal is Leiden maar 10 minuten.

Is natuurlijk net wat je gewend bent, hier was het normaal om 1,5 uur enkele reis te reizen van en naar studie. Zelfs dat vond ik prima te doen (studeren in de trein vond ik ideaal dan was ik altijd klaar zodra ik thuis was haha).

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 18:57 
Volwassene

Mijn kinderen waren net 16 geworden toen ze gingen studeren. Op kamers was nog geen optie, daar waren ze nog niet aan toe (en ik ook niet :mrgreen: ).
Voor oudste betekende dat forenzen tussen thuis-studie, een ritje van 1 uur en 45 minuten. Dat heeft ze gedaan tot vorig jaar oktober, ruim 3 jaar dus. Toen veranderde de NS de dienstroosters en was ze ineens ruim 2 uur onderweg. Daar had ze na een week al genoeg van (soms moest ze 4 uur reizen voor een werkgroep die een uur duurde). Inmiddels was ze ook 19, en helemaal toe aan zelfstandig wonen. Zij komt rond van stufi + huurtoeslag + zorgtoeslag. Af en toe doe ik boodschappen voor haar en geef die mee, en ik betaal ook wel eens wat kleding of zo. Gewoon omdat ik dat leuk vind.
Jongste (nu 18) woont nog thuis, voor hem is de reistijd 15 minuten met de trein en nog 10 minuten met de bus van station naar uni. Hij krijgt gewoon kost en inwoning; naast zijn stufi krijgt hij zorgtoeslag. Zorgverzekeringspremie, sport en kleding betaalt hij zelf. Ook hem matsen we wel eens door een racket of sportschoenen voor hem te betalen.

In 2015 verloor ik mijn baan dus studerende kinderen was even geen optie. Maar ook mét werk zouden we niet 2 kinderen hebben kunnen laten studeren. Inmiddels heb ik weer werk maar ik verdien beduidend minder dan voorheen. Beide kinderen lenen dus alles. Dochter viel nog net in het oude stelsel, die kreeg ook nog een beetje.
Onze kinderen zijn super zuinig en geen uitgaanstypes. Met vrienden spreken ze meestal thuis af. Ze werken niet naast hun studie (geen tijd voor, ze sporten 5x per week) en ze houden nog ruim over om van te sparen. Een groot deel van hun lening kunnen ze dus aan het eind van de rit zo terug betalen.

Mijn familie woont voornamelijk in het buitenland. Daar is het heel normaal dat studenten werken en lenen om hun studie te bekostigen. Alleen ouders met een ruim bovenmodaal inkomen kunnen zich een studerend kind veroorloven. Ik heb zelf vroeger ook alles moeten lenen - en braaf terugbetaald in 12 jaar. Ik heb dan ook niet zoveel moeite met het concept 'studielening'. Ik zie het niet als 'mijn kind moet starten met een schuld' maar als een 'investering in hun toekomst'. Zelf hebben ze er overigens ook geen problemen mee.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 19:39 
Volwassene

Er is een ding wat ik geleerd heb van zelf moeten betalen van mijn studie en mijn verplichte zelfstandig wonen. En dat is dat ik een kans op een rustige periode heb laten gaan. Ik kwam op mijn werk voor mijn eerste fulltime baan en toen zeiden ze "lang leve de lol is voorbij". Mij studietijd was hard werken voor mijn studie en daarna hard werken om mijn studie te kunnen betalen. 2 dagen werken en 3 middagen tot in de avond werken. Nee mijn zoon gun ik een studietijd waarbij hij niet krom hoeft te liggen om te kunnen studeren.

BerichtGeplaatst: 11 sep 2018, 19:43 
Volwassene

Voor mijn zoontje is dit nog een (heel) ver van mijn bed show, maar ik wil wel graag delen hoe het bij mij thuis is gegaan:

Mijn moeder (alleenstaand) betaalde mijn collegegeld of mijn boeken, ik mocht kiezen. Toen ik op kamers zat, betaalde ik mijn eigen huur/boodschappen etc, van mijn bijbaantje. Na 2 jaar kwam ik weer thuis wonen en hebben we samen gekeken wat ik ging bijdragen aan het huishouden. We hebben de boodschappen bekeken en gekeken wat een mooie verhouding zou zijn qua gas/water/electriciteit bijvoorbeeld. We kwamen uit rond de €250,- volgens mij. Dat was voor mij te betalen en omdat we het samen hadden uitgewerkt, vond ik het ook prima om zo bij te dragen. Het bedrag was voor mij niet ‘uit de lucht gegrepen’, maar onderbouwd.

Ik wist ruim van tevoren dat deze regeling er zou zijn dus ik kon op tijd beginnen met sparen voor alles wat ik nodig had. Ik vond dit een prettige manier.

Pagina 1 van 5 [ 85 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5  Volgende