Het is nu 14 dec 2018, 20:38

Pagina 1 van 2 [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: keuze vervolgstudie
BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 08:04 
Volwassene

Vanaf wanneer is het nodig om te gaan orienteren op een vervolgstudie?
Is 4 VWO daarvoor te vroeg (zoon heeft nog geen flauw idee) of kan dit wachten tot 5VWO?

Ik verwacht van school niet echt veel. Voorlichting en ondersteuning bij keuze vakkenpakket was in mijn ogen minimaal. Aangezien mentor alleen op EM/CM gericht was en hij duidelijk richting NT ging, was hij hier het 'contact' ook snel kwijt. Zoon heeft vooral gekozen door in eerste instantie te laten vallen wat hij echt niet leuk vond, vervolgens aangevuld met waar hij goed in was en wat hem interessant leek en daarna nog gekozen tussen wat nog noodzakelijk was. Een echt beeld in welke richting hij later wilde studeren, was (en is) hier niet bij aanwezig. Omdat ik denk dat je vooral moet kiezen in de richting waar je goed in bent en wat je leuk vindt, was dit voor mij ook verder prima.

Nu heb ik zelf vroeger deze keuze helemaal zelfstandig gemaakt en hebben mijn ouders zich verder nergens mee bemoeid (ik was uiteindelijk degene die met mn zusje naar een MBO opendag is geweest voor haar keuze). Ik krijg soms de indruk dat dat nu anders is geworden, maar is dit wel noodzakelijk? Voorzichtige inleidende gesprekken hierover met zoon leidde tot nu toe tot weerstand. (omdat het misschien nog te vroeg is? ,hij onze hulp niet wil? het te onoverzichtelijk is?). Omdat het ook de eerste is ben ik dus zelf ook nog enigszins zoekend naar de balans tussen hem zijn eigen weg zoeken op zijn tempo maar er wel voor te waken dat hij er wel over nadenkt zodat de kans groter is dat hij iets kiest wat ook bij hem past.

Ik zou het daarom wel fijn vinden om van jullie te horen hoe jullie dit hebben aangepakt of gaan aanpakken.

z 2007 groep 6
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: keuze vervolgstudie
BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 10:17 
Volwassene

Goeie vraag.
Hier adviseerden ze om vanaf de vierde klas al voorzichtig eens te gaan oriënteren. Gewoon eens een open dag van een universiteit bezoeken bijvoorbeeld. Wij hebben dat vorig jaar twee keer gedaan, en het werkte heel erg motiverend voor onze oudste.
Veel jongeren doen dit ook met elkaar hier, hoor ik van andere ouders. Maar op de VU zag ik ook wel heel veel ouders met kind. Overigens mag je daar maar 1 ouder meenemen, dus geen gezinsuitje ;) Vond dochter heel jammer trouwens, zij had ook graag mee gewild.

Ik hoorde ook van een ouder waar het vroege beginnen met kijken juist voor paniek zorgde. Dus dat kan ook.

Tja, eigenlijk heb je dus niet veel aan dit antwoord, denk ik.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 10:46 
Volwassene

Wij zijn al bezig en zoon zit net in 3 gym. :-) Speelt ook een rol dat studiekeuze ook beroepsmatig iets is waar ik me mee bezig houd en ik vind het gewoon zelf ook ontzettend leuk om dingen alvast uit te zoeken. :-)

Verschilt per kind, ouder, school. Zoon werkt dit jaar op school een studiekeuzeprogramma door, ze gaan al naar 2 universiteiten proefles volgen en ze moeten dit jaar kiezen voor de N-stroom of M-stroom. Dus niet gek om al te orienteren. bovendien moeten ze inschrijven op vakken volgend jaar, die onderdeel uitmaken van profiel. Def keuze eind 4e klas. Dus ook voor de keuze van die vakken is het wel handig te kijken wat de toelatingseisen zijn voor studies, en dus nu al te orienteren.

Met een NT profiel kun je bij alle studies volgens mij terecht, dus dat zal geen isssue zijn. Maar bijv sommige studies stellen eisen aan je cijfers, en dan kan het zinvol zijn dat op tijd te weten.

Ik zou vooral aansluiten bij je zoon, en niet pushen of info over hem heen storten, maar breng het onderwerp wel in. en kijk zelf vooral wel naar toelatingseisen, proefstuderen enzo zodat je iig niet achteraf er achterkomt dat er een leuke bijeenkomst was waar hij wel heen had willen gaan.

Tijdig orienteren heeft voor mij ook altijd als positieve kant dat je je ideeen wat langer 'in de week' kunt leggen.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 14:43 
Volwassene

Herkenbaar allemaal! Het hangt zeker van het kind af wat de juiste balans Is, maar dat weet je ook wel en is eigenlijk niet je vraag.

Op school bij onze dochter hadden ze een programma om hierover al na te denken voor de profielkeuze. Hier kiezen ze in de derde al het definitieve vakkenpakket.

Naar aanleiding van haar ervaringen met de testjes en vragen op de bijbehorende website (niet allemaal positief), probeerde ik haar aan het denken te zetten over wat ik bij haar zag: waar ze belangstelling voor heeft, wat haar raakt, wat ze leuk vindt, waar ze tijd in wil steken, wat ze goed kan enz. Dat gaat allemaal over zelfkennis. Dat is waar de puberteit ook over gaat: leren ontdekken wie je bent en wat je belangrijk vindt. Dat vindt ze op zich wel interessant en ze denkt er over na.

Vervolgens bracht ik af en toe ter sprake wat je met die eigenschappen zou kunnen doen en op welke vlakken dat zou kunnen. Bij haar is het niet zo dat ze een bepaald vak heel leuk vindt. Ze zit meer op een snijvlak waarop twee studies elkaar raken en daar heb je tegenwoordig ook allerlei studies voor. Ook weer om het nadenken daarover te prikkelen.

Weer later koppelde ik daar mogelijke studies en universiteiten aan. Daar gaat trouwens ook een wereld voor je open, als je daar naar op zoek gaat. Er zijn zo veel mogelijkheden! Ook op school was er voor ouders en kinderen de mogelijkheid om vanaf jaar 3 workshops te kiezen gegeven door oud-leerlingen over hun studie en werk. En ik las een keer een tip van Hanneke over future planetstudies bijvoorbeeld. Zo kom je nog eens iets op het spoor :-)

Dit jaar heb ik voorgesteld om eens te gaan kijken bij opleidingen. Niet om te gaan proefstuderen, maar gewoon om eens de sfeer te proeven en een beeld te krijgen. Ik weet niet of ze dat ook echt gaat doen. Het is haar keuze.

Wat ook een indicator kan zijn, is : spreken de mensen die er rondlopen bij een faculteit je kind aan? Niet zo zeer de superenthousiaste figureren die voor de pr gekozen worden, maar de gewone studenten.
Veel studenten hebben mij verteld: toen ik hier kwam, herkende ik mezelf in de studenten. Er waren mensen zoals ik en die had ik op mijn middelbare school niet of minder.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 15:06 
Volwassene

Bij mijn oudste ging dit vrij soepel. Hij heeft zelf de keuze gemaakt voor een studie. Wij zijn 1 voor 1 wel met hem meegeweest naar verschillende open dagen, maar hij heeft zelf aangegeven waar hij naartoe wilde en achteraf ook zelf bepaald wat hij wilde gaan studeren.

Hoe anders ging het bij onze jongste zoon. Hij vond school maar een “stom instituut”, zonde van zijn tijd... En nadenken over een studie? Dat was de ver-van-zijn-bed show :lol: :shock: .

In de 4e klas moest hij van school verplicht naar open dagen. Vond hij allemaal maar niets aan. Aan het eind van de 4e moest hij wel zijn definitieve vakken kiezen, dus was het wel gewenst dat hij op dat moment enig idee voor een studie zou hebben. Het schoot echter maar niet op. Vervolgens ben ik me er zelf maar eens heel goed in gaan verdiepen en heb ik een studie uitgezocht die volgens mij helemaal bij hem zou passen. In het begin van de 5e klas ben ik samen met hem naar een open dag geweest en was hij achteraf super enthousiast!

Zelf leek/lijkt het mij een studie die echt goed bij hem past, maar ik was toch wel verbaasd over zijn zeer positieve reactie. Vervolgens wilde hij niet meer naar andere open dagen want deze studie zou het gaan worden. :shock:

Manlief is een jaar later ook nog met hem naar de open dag meegeweest en was ook erg enthousiast. Vorige week is hij gestart; nu nog introductiedagen dus nog niet zoveel over te zeggen.

Ik vrees dat hij zonder mijn inbreng nog steeds geen idee zou hebben wat hij zou moeten kiezen.... :?

Eigenlijk zou het niet zo moeten, maar ja, mijn intuïtie spoorde mij aan het zo te doen. Wat ik dan weer wel heel leuk vind, is dat ik mijn zoon schijnbaar goed genoeg ken om in te schatten waar hij gelukkig van wordt (qua studie dan).

Nu maar hopen dat hij het gaandeweg echt leuk vindt. Een alternatief heeft hij absoluut niet...

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 20:32 
Volwassene

De vierdeklassers moeten hier twee keer verplicht naar een voorlichtingsavond met verschillende studies en beroepen en ze gaan een keer naar een universiteit om te proefstuderen. Mijn zoon was daar allemaal eigenlijk nog niet zo aan toe. Nu, aan het begin van de vijfde, hebben veel leraren er iets over gezegd in de eerste les, dus hij wil nu wel gaan kijken naar universiteiten en studies. Maar er is zo veel keuze :shock: Het open dagen circus begint al in oktober, zagen we.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2018, 21:24 
Volwassene

Over proefstuderen denk ik wel eens: als je weet wat je wil, kan het handig zijn om te gaan checken of het klopt met je verwachtingen. Als je nog niet weet wat je wil, maakt het ook niet veel uit waar je naartoe gaat.
Dat is wel heel erg Alice in wonderland bedenk ik me :-)
Ik bedoel: proefstuderen is geen doel op zich.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2018, 08:12 
Volwassene

Oudste in de vierde heeft echt nog geen idee welke kant ze op wil. Iets wat haar met regelmaat in paniek brengt. Ik dacht eigenlijk dat ze hier nog wel zeker anderhalf jaar de tijd voor had. Bij mijn nichtjes zag ik dat die in het eindexamen jaar eens om zich heen gingen kijken.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2018, 13:32 
Volwassene

Jane Eyre schreef:
Oudste in de vierde heeft echt nog geen idee welke kant ze op wil. Iets wat haar met regelmaat in paniek brengt. Ik dacht eigenlijk dat ze hier nog wel zeker anderhalf jaar de tijd voor had. Bij mijn nichtjes zag ik dat die in het eindexamen jaar eens om zich heen gingen kijken.

Alles kan. Je hebt tegenwoordig startgesprekken tijdens het eindexamenjaar. Aan het eind daarvan krijg je een bindend of niet-bindend studieadvies, afhankelijk van de studie. Sommige studies hebben een numerus fixus.
Dus als je een specifieke studie wil doen, is het handig daar op te letten.

Ik denk dat vroeg rondkijken meer bedoeld is om een keuze te helpen maken. Niet als je het al zeker weet.

In het geval je in het laatste jaar nog steeds twijfelt, kun je ook een tussenjaar met een bildungscursus doen. Dat is gericht op leren ontdekken wat bij je past. Dat kan ook rust geven.

Ik ken iemand die eerst een technische studierichting gekozen ha, maar na een half jaar stopte. Daarna ging ze personeelswetenschappen doen, gestopt na 2 maanden. Vervolgens het bildungsjaar terwijl ze ernaast werkte. En dit jaar wel een nieuwe studie, die meer in de richting is van de eerste keuze, maar wel met een andere twist erin.

Dat zette mij bij mijn dochter aan het denken. Dat het nu eigenlijk niet gaat om een studie kiezen, maar om te ontdekken wie je bent en wat je belangrijk vindt en interessant. Dan komt een studierichting daarna wel.

Elk kind is toch anders.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2018, 13:37 
Volwassene

Als dochter het over een paar jaar nog niet zeker weet dan mag ze van mij ook een jaar gaan werken. Dan ziet ze erna wel wat ze wil gaan doen.
Ik heb wel wat studies in gedachten die ik bij haar vind passen maar ik ben haar niet

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 23:26 
Volwassene

Bij oudste (nu aan het afstuderen :shock: , ik ben nog niet gewend aan het idee) zijn we in de 5e klas begonnen met bezoeken van open dagen. Ze was er vrij snel uit wat ze wilde (richting was al duidelijk, definitieve keuze heeft ze in de 6e klas gemaakt).

Jongste toonde weinig interesse in vervolgopleidingen. In de 5e klas hebben we een onwillige zoon naar een tweetal open dagen gesleept, WO en HBO. Daarna wilde hij niet meer. Hij deed 5 en 6 vwo in één jaar op de Vavo en hij deed examen in de periode dat mijn vader ernstig ziek was en overleed. Ik had geen tijd om me met studiekeuzes te bemoeien :oops: en zoon ging er van uit dat hij wellicht niet zou gaan slagen voor zijn eindexamen. Toen hij tegen de verwachting wel slaagde, had hij nog een paar weken om een keuze te maken. Dat heeft hij gedaan op basis van zijn belangstelling en wat hij op internet kon lezen over opleidingen in die richting. Hij is nu 3e jaars, en heeft nog geen spijt van zijn studiekeuze.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 07:41 
Volwassene

Paula, geheel off topic, maar wat gaan jouw kinderen snel!

Ik heb zelf eigenlijk ook het idee dat ik qua studies maar het topje van de ijsberg zie. Hebben jullie echt helder in beeld welke studies er zijn, en hoe het tegenwoordig allemaal gaat op een universiteit? Ik zelf dus helemaal niet. Dat vind ik ook wel moeilijk. Moet je je als ouder daar nou ook in verdiepen, of is het beter om ze dat zelf te laten doen?

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 12:30 
Volwassene

hanneke schreef:

Ik heb zelf eigenlijk ook het idee dat ik qua studies maar het topje van de ijsberg zie. Hebben jullie echt helder in beeld welke studies er zijn, en hoe het tegenwoordig allemaal gaat op een universiteit? Ik zelf dus helemaal niet. Dat vind ik ook wel moeilijk. Moet je je als ouder daar nou ook in verdiepen, of is het beter om ze dat zelf te laten doen?

Ik heb ook het idee dat er veel meer studies mogelijk zijn dan toen ik zelf voor de keuze stond. Ik vind het bachelor-master principe ook nog wat wennen. Zo zijn de combinaties eindeloos, lijkt me. Kies je dan eerst de master en dan een bijbehorende bachelor, of andersom?

Ik denk dat wij gewoon mee gaan naar open dagen en dat het een soort van gezamenlijk proces wordt in eerste instantie. Als ik zie dat zoon het zelf allemaal gaat oppakken trek ik me wel terug, maar zover is het nog (lang)'niet.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 12:45 
Volwassene

Ik denk dat je juist omdat er zoveel aanbod is, het goed is je breed te verdiepen in de mogelijkheden als ouder. Met als doel dat je je kind ondersteunt en het er samen over kunt hebben. Het is voor je kind heel lastig om door de bomen het bos te zien, omdat je op verschillende manieren tot keuzes kunt komen.
Bepaalde studies zijn per onderwijsinstelling toch nog behooriljk verschillend van elkaar, als het gaat om inhoud, werkvormen en bijv eisen die aan het werk gesteld worden. Onderwijsinstellingen hebben ook hun eigen cultuur en klimaat. Natuurljk is het zeer goed als je kind dat allemaal zelf uitzoekt, maar het samen uitzoeken en erover hebben lijkt mij wel handig.

Er zijn vele manieren om het gebied waarbinnen je verder gaat inzoom te verkleinen. Ik weet dat de UvA ook een soort cursus voor ouders verzorgt (of lezing), om ouders te informeren over hoe ze hun kind kunnen helpen met studiekeuze.

Verder bieden onderwijsinstellingen zelf ook allemaal wel studiekeuzeprogramma's (online) aan, en als je dat samen met je kind bekijkt kun je het erover hebben en je kind helpen ideeen te ontwikkelen mbt verdere studies ter verkenning.

Wat ik belangrijk vind, ook vanuit mijn eigen persoonlijke ervaring, is dat je niet alleen een studie kiest, maar echt een studie zoals die bij een bepaalde onderwijsinstelling wordt vormgegeven. Een studie kan heel anders uitpakken dan je had verwacht als de werkvormen je helemaal niet blijken te liggen bijvoorbeeld. En ik denk dat het voor je kind heel veel is om dat allemaal zelf uit te zoeken en uberhaupt te bepalen dat dit relevant is om mee te nemen in de keuzes.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 12:57 
Volwassene

Dat viel mij ook op Sacha, dat verschillende universiteiten tegenwoordig echt een andere benadering hebben. Vroeger was de ene studie meer internationaal georienteerd dan de andere, maar dat was het dan wel. Ik koos vooral ook de leukste stad : :mrgreen:

Ik verwacht dat mijn zoon een hele brede, algemene studie gaat kiezen, zoals bedrijfskunde of zo. Zo'n studie waarmee je alle kanten op kunt.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 13:11 
Volwassene

Ik ben nu even aan het orienteren op studies in de ecnomische hoek. :)

Zomaar even een voorbeeld: economie bij de UVA hanteert nu een BSA van 48 EC, en de EUR 60 EC.

Dat gaat nu weer veranderen (zie recente berichten in de media), maar dat is toch behooriljk bepalend vind ik. En het is dus mijn verwachting dat onze kinderen niet allemaal naar zulke aspecten van studies zullen kijken, terwijl ik denk dat het van belang is dat nemen in een vergelijking.

Is het een idee dat we -afgeschermende- topics maken voor bepaalde studierichtingen, of dat we een studiekeuzetopic openen, ik vind t bijv wel leuk en nuttig wat info en linkjes met elkaar te delen, en elkaar zo te helpen met die studieorientatie.

Ik heb zelf psychologie aan de UvA gestudeerd en veel vakken gehad die gericht waren op onderzoeksvaardigheden en beroepsvaardigheden. Ik heb echter begrepen van iemand die psychologie in Leiden studeerde dat de studie echt vooral bestond uit hoorcolleges/kennis opdoen.
Het leidt allemaal tot hetzelfde diploma, maar is niet dezelfde opleiding. En dat zal nu niet anders zijn.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 13:22 
Volwassene

Ik vind het een goed plan, Sacha.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 16:33 
Volwassene

Je bent er vroeg bij Sacha :D

Ik wil wel meedoen.
Oudste studeert al, jongste doet dit jaar eindexamen.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 17:28 
Volwassene

Citaat:
Je bent er vroeg bij Sacha :D

Het orienteren heeft bij mij een andere invulling nu, dan over een paar jaar.

De school vindt het belangrijk dat er vanaf het begin van de 3e klas al naar studies wordt gekeken. Ze hebben in november al een studiemarkt waarvoor ouders ook zijn uitgenodigd, waarop verschillende studies zich presenteren.

Dit jaar moet mijn zoon kiezen voor de M- of de N-stroom, en ook moeten er vakken gekozen worden voor volgend jaar. Ik vind het wel logisch om dan even te kijken wat voor vakken er vereist zijn voor bepaalde studies. Dus ik kijk vooral op die manier naar studies: welke studies zouden een optie kunnen zijn en welke vakken zijn ervoor vereist? En als zoon bepaalde vakken laat vallen, welke studies zijn dan geen optie meer en vinden we dat jammer of niet?

Ik zal niet zelf meteen een topic openen, vooral omdat het voor mij dus nog niet een heel actief thema is, maar het leek mij wel goed er een plek voor te hebben hier op het forum waar mensen vooral ook concrete studies met elkaar kunnen vergelijken en elkaar info/tips kunnen geven.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 19:06 
Volwassene

Het bama systeem is een beetje wennen. Maar het geeft ook veel mogelijkheden om in een later stadium, wanneer je meer over de studie weet, te gaan specialiseren in het laatste jaar of se laatste 2 jaar. De bachelor is een basisopleiding. Binnen de bachelor zijn de eerste twee jaar voor de echte kennisbasis en de laatste jaren voor ook weer specialisatie of verbreding via een minor en het afstuderen. Een master kun je ook op een later moment doen. Er zijn speciale websites voor: welke master sluit op welke bachelor aan.

Pagina 1 van 2 [ 30 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende