Het is nu 14 dec 2018, 20:29

Pagina 2 van 2 [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: keuze vervolgstudie
BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 19:12 
Volwassene

Citaat:
Zomaar even een voorbeeld: economie bij de UVA hanteert nu een BSA van 48 EC, en de EUR 60 EC

Het onderwijs is op beide universiteiten ook anders ingericht. Op de EUR heb je korte onderwijsperiodes met maar 2 vakken. Dan kun je dus lekker focussen op die twee vakken.
Op de UVA weet ik het niet. Maar de meeste opleidingen met een BSA van 48 (uit 60) hebben 4 kwartalen met allerlei grote en kleine vakken. Dat is voor sommige studenten moeilijker. Al die ballen in de lucht houden. Er wordt natuurlijk meer zelfstandigheid verwacht en niet elke 18-jarige (vooral degenen met een zesjesmentaliteit) heeft dat.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 19:44 
Volwassene

Bissi dank je wel! heel nuttige info!

Dit is precies een voorbeeld van waarom zo'n topic me handig lijkt. Elkaar attenderen op bepaalde aspecten die een rol kunnen spelen bij de vergelijking tussen studies.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 20:19 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik koos vooral ook de leukste stad : :mrgreen:

Dat doen nog steeds veel mensen :mrgreen: Kan ook goed uitpakken!

Ik denk dat je als ouder wel moet voorkomen dat je te veel je eigen keuze opdringt. Dat wreekt zich later ook, doordat iemand dan de studie op een of andere manier niet afrondt en ongelukkig wordt.
Tenzij je, zoals het geval was bij Rianne, je zoon goed kent en hem juist heel goed adviseert.

Wel moet je beseffen dat opleidingen na de inschrijving niet echt zitten te wachten op bemoeienis van ouders. Als kinderen volwassen zijn, heb je niet eens recht op informatie over de voortgang van je kind als ouder. Dus ook als je bang bent dat het helemaal niet goed gaat.

BerichtGeplaatst: 09 sep 2018, 22:25 
Volwassene

Fijn, zulke info.
Goed plan Sacha!!

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 12:34 
Volwassene

Bissi schreef:
Tenzij je, zoals het geval was bij Rianne, je zoon goed kent en hem juist heel goed adviseert.

Dat moet nog blijken, hoor Bissi. Hij is net gestart en tot nu toe is hij enthousiast (zeker vergeleken met de middelbare school; ik hoop dat dat zo blijft).

Ik had me er ook liever niet mee bemoeid (zoals bij oudste zoon), maar ik vrees dat hij dan nu nog geen idee zou hebben welke richting hij zou moeten kiezen. En dat vond ik een beetje zonde van zijn tijd :lol: .

In feite heb ik hem alleen maar op deze studie gewezen en heeft hij zelf tijdens de open dag bepaald dat het helemaal iets voor hem was.

En nu hoop ik dus maar dat het de goede keuze is :wink:

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 17:20 
Volwassene

Citaat:
Ik denk dat je als ouder wel moet voorkomen dat je te veel je eigen keuze opdringt.

Ja. Ik denk dat je als ouder vooral kunt helpen met het vergroten van zelfinzicht en een realistisch zelfbeeld en kijken naar wat voor studies zouden matchen bij de interesses en mogelijkheden van je kind.

Zo blijkt bijv uit literatuur dat studenten die als middelbare scholier een onderpresteerder waren, lager inzetten bij een vervolgopleiding en eerder kiezen voor een lager niveau. Als ouder kun je denk ik wel meekijken of je kind niet een te 'veilige keuze' maakt en kiest voor een haalbare studie, terwijl je kind wellicht (stiekem) verlangt naar veel uitdaging.

Het gaat er uitiendelijk om dat de studie goed matcht met je kind natuurlijk, niet of de studie past bij het ideaalplaatje van een ouder.

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 18:20 
Volwassene

Handige site voor kinderen die nu havo of vwo doen. Geeft zelfs per bachelor de mogelijkheden voor masters en ook nog een toekomstprognose.

https://www.studiekeuze123.nl/van-profiel-naar-studie

BerichtGeplaatst: 10 sep 2018, 21:09 
Volwassene

@Hanneke: ja het gaat echt hard! Rijbewijzen, op kamers, afstuderen, en ik vroeger maar denken dat een versnelling spannend was :lol:.

Bij de universiteiten waar wij de open dag bezocht hebben, hadden ze steevast ook een lezing voor ouders waarin van alles verteld werd over studiekeuzes, hoe je je kind kunt daarbij kunt begeleiden, hoe de bachelor er uit ziet, etc. Vond ik heel nuttig.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 13:41 
Volwassene

Ik hoorde laatst van iemand een verhaal hoe het op school ging met oriënteren op vervolgopleidingen. Op de school moesten leerlingen verplicht vanaf de vierde open dagen bezoeken en vervolgens heel uitgebreid reflecteren op: waarom past dit niet bij mij, waarom wel en wat zijn de concrete stappen om er dan te komen? Dit mede vanwege het grote aantal studies met een numerus fixus. Dus niet echt sprake van 'vrijblijvend rondkijken zonder keuzedruk'.

Daarnaast kunnen leerlingen zich opgeven voor pre-university classes op diverse universiteiten in het hele land. Daarbij geldt dat de vo school een voorselectie maakt (vaak op basis van cijfers) en dat er dan een paar leerlingen per aangesloten school of een vast aantal per jaar daar aan mee kunnen doen. Dit wordt deels door leerlingen gekozen uit interesse, deels om al een mooi cv te hebben bij vervolgstudies.

Werpt weer een ander licht op studiestress bij leerlingen...

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 10:44 
Volwassene

Ik heb niet alles gelezen dus wellicht dubbel.

Hier is LOB (loopbaanbegeleiding) onderdeel van het rapport. Er wordt een actieve rol van de leerling verwacht. Zo zijn wij vorig weekend naar de onderwijsbeurs in Eindhoven geweest en daar maken ze dan een verslagje van, dat dan wordt toegevoegd aan hun LOB-map. Ook zijn er over 2 weken 4 voorlichtingsavonden op school waarbij verschillende studies zich presenteren. Er is hier een verplichting om een bepaald aantal presentaties bij te wonen.

Dochter had na Eindhoven al een ‘leuke’ studie gevonden, waar ze zich nu op gaat richten met open dag etc. Daarnaast nog n paar open dagen van vergelijkbare studies.
Zoon heeft nog een breder spectrum dus dat wordt na open dagen hopelijk wat duidelijker.
Een studie is loting...

En ja, ze zitten allebei in de 4e.

Pagina 2 van 2 [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2