Het is nu 17 okt 2018, 15:04

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Deeltijd naar school, 2 jaar over 1 doen?
BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 14:34 
Volwassene

Hallo,
Mijn zoon gaat sinds begin van dit schooljaar niet voltijds naar school omdat hij volle dagen niet aankan. Ik overweeg of ik met school kan regelen om dit voorlopig zo te houden (en hem niet elke dag deels ziek te melden), en er vanuit te gaan dat hij dit jaar doubleert. Of dat hij nu op de helft van de vakken wordt afgerekend, en volgende jaar op de andere helft. Ik ben benieuwd of er anderen zijn hier met vergelijkbare ervaringen, die deze met mij willen delen. Of me feedback willen geven.

Ik licht mijn situatie een beetje toe:
Hij kan momenteel niet meer dan 4 lesuur per dag aan, wegens depressieve klachten. Die klachten hebben met van alles te maken, ook met zijn hoogbegaafdheid en hooggevoeligheid. Het is voor hem heel moeilijk zich staande te houden op zo’n grote school, hectische klas, de ‘apenrots’-processen, de prestatiedruk in combinatie met de planning en uitvoering van zijn huiswerk. Als hij thuiskomt is hij doodop, en dan moet hij nog het moeilijkste doen: zichzelf motiveren voor huiswerk. Hij zit nu in VWO 2, plus. Het niveau is goed voor hem, dat heeft hij echt nodig, maar de hoeveelheid echter niet. Vorig jaar is hij worstelend doorgekomen. Heel veel ziekteverzuim. Maar prachtige cijfers, dus school ziet geen problemen.
Ik worstel hier enorm mee, het breekt mijn hart als ik zie hoe ongelukkig hij is met en in het schoolsysteem. In de kern is het zo’n slimme en nieuwsgierige jongen, maar hij is helemaal murw geworden. Komt bij dat hij een jaar heeft overgeslagen en dus jonger en kleiner is dan de rest. Hij heeft een leuk groepje vrienden, maar het gevoel dat hij op zijn tenen moet lopen om een beetje mee te komen is sterk. Hij heeft weinig interesses, eigenlijk vindt hij alleen gamen leuk, vooral met zijn vrienden.

Ik hoop dat er onder jullie mensen zijn die hier wat in herkennen, of om andere redenen advies kunnen geven wat wijsheid is.
Groetjes Sacha

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Deeltijd naar school, 2 jaar over 1 doen?
BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 16:33 
Volwassene

Mijn eerste gedachte: Als hij in zijn huidige staat van zijn, met alle spanningen die school in de huidige vorm oplevert, toch nog zulke mooi hoge cijfers kan halen, dan is het wellicht ook wel mogelijk om zonder te doubleren de druk van de ketel te halen. Zou school eventueel willen meedenken in een oplossing waarbij hij zelf uitkiest welke lessen hij volgt en welk huiswerk hij maakt en daarmee minder uren hoeft te maken en er druk van de ketel kan?
Als hij een (door hemzelf) gecompact programma aan kan zou dat een oplossing kunnen zijn.

Voor mijzelf heeft dat destijds heel goed uitgepakt. Ik zat in een vrijwel identieke situatie als hoe jij de situatie van je zoon beschrijft, alleen dan 2 jaar later, in 4 VWO. Vanaf het moment dat ik niet meer naar school moest, maar zelf kon kiezen wanneer ik ging, het huiswerk niet meer moest, maar ik zelf dat deed wat ik nodig had, bloeide ik weer enorm op. Ik heb probleemloos mijn VWO afgemaakt door grotendeels niet op school te zijn. Mijn prestaties waren overigens vanaf dat moment hoger dan daarvoor toen ik nog wel zoveel mogelijk lessen volgde en al het huiswerk maakte. En het allerbelangrijkste natuurlijk dat ik eindelijk ontspannen was.

Dit werkte voor mij, dat zal absoluut niet voor elk kind passend zijn, maar het is wellicht een mogelijkheid.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 17:03 
Volwassene

Gezien de gevoelige informatie raad ik je aan je nickname even te veranderen, want t lijkt erop dat je onder je eigen naam schrijft en dus volledig herkenbaar bent?

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 19:57 
­

Wellicht is er een mogelijkheid om met een vervroegd vakkenakket te werken. Zoiets staat zelden in een schoolgids, maar komt in de praktijk wel voor. Een kind volgt dan in de onderbouw alleen nog de vakken die het uiteindelijk in het profiel ook zal doen. Vrijgevallen tussenuren kunnen worden benut voor rust, persoonlijke begeleiding of huiswerk.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 20:09 
­

Even compleet los van het hele hb gebeuren. Ik lees dat je zoon vorig jaar ook al veel ziek is geweest en dat nu ook hele dagen nog teveel zijn. Is hij wel de hele tijd als het even ging blijven gaan?

Problematiek bij mijn zoon was heel anders, maar ik herken wel dingen. Mijn middelste liep door een andere oorzaak sociaal op zijn tenen en op school liep hij tegen de nodige problemen aan, niet cognitief (ik ben er nog steeds van overtuigd dat hij niet onder zou hoeven doen voor zijn zus en zusje), maar andere problemen. Dit werd hem vorig jaar teveel en ook zijn ziekteverzuim nam toen toe. Regelmatig bleef hij een dag of een paar dagen thuis, maar zodra het weer een beetje ging, ging hij weer naar school.

Vorig schooljaar knapte er (figuurlijk) iets bij mijn zoon en hij stortte helemaal in. Hij kon gewoon niet meer naar school. Dat was 3 weken voor de meivakantie en ik had eerst nog het idee dat zoon na een paar dagen wel weer naar school zou kunnen. Op dat moment ging het echter nog totaal niet. Omdat bij mijn zoon de problemen eigenlijk voor een groot deel door school werden veroorzaakt, zocht ik inmiddels een andere school, maar die bleek helaas tussentijds geen kinderen aan te nemen. In de meivakantie ben ik daarom met zoon naar de schoolarts gegaan om te kijken wat die adviseerde. Hier zou zoon overigens ook al door school aangemeld moeten zijn vanwege zijn frequente verzuim. Schoolarts stelde vrij snel vast dat zoon in ieder geval flink overspannen was door school en hij heeft die weken tot de meivakantie en de meivakantie ook echt nodig gehad om eens even goed tot rust te komen. Eigenlijk was hij er pas na een week of 5 aan toe om weer aan opbouwen te gaan denken.

Helaas konden wij maar lastig een andere school vinden en onze zoon heeft uiteindelijk tot de start van dit schooljaar thuis gezeten, maar ik merkte wel dat zoon van een paar weken volledig thuis veel meer opknapte dan steeds even. Zou dit bij jullie ook geen alternatief kunnen zijn? Het is natuurlijk net zomervakantie geweest, maar was dat genoeg voor hem? Zijn jullie al bij een schoolarts geweest en kunnen jullie niet in overleg met de schoolarts met een schema komen?

Je hoeft dan ook nog niet meteen naar de toekomst te kijken, maar neem eerst bijvoorbeeld eens tot de herfstvakantie de tijd zonder meteen aan zittenblijven of wat dan ook te denken. Eerst herstel en dan daarna wel kijken hoe nu verder. Wie weet redt hij het dan nog gewoon.

BerichtGeplaatst: 08 sep 2018, 06:06 
Volwassene

Pompom schreef:
Wellicht is er een mogelijkheid om met een vervroegd vakkenakket te werken. Zoiets staat zelden in een schoolgids, maar komt in de praktijk wel voor. Een kind volgt dan in de onderbouw alleen nog de vakken die het uiteindelijk in het profiel ook zal doen. Vrijgevallen tussenuren kunnen worden benut voor rust, persoonlijke begeleiding of huiswerk.

Inderdaad, ik weet ook dat dit vaker gebeurt. Of kinderen die heel jong naar VO gaan, worden soms de niet examen vakken eruit gehaald. Bijv ook muziek, drama, handvaardigheid. Soms kan een kleine praktische veranderen al heel positief uitpakken.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 08:09 
Volwassene

Wij zitten met onze dochter met een vergelijkbaar probleem. Dus ik lees even mee als dat goed is.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 16:59 
Volwassene

Bij mijn dochter op school (IBBO) veel hoogbegaafde en hoogsensitieve uitvallers van regulier bo en vo. Omdat de kinderen bij IBBO in eigen tempo kunnen werken en hun (staats)examen gespreid kunnen doen, ontstaat de mogelijkheid om in "deeltijd" te werken. Er zijn relatief veel kinderen daar die een volledige schoolweek niet trekken. Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien ook een optie?

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 17:46 
Volwassene

Maccupid schreef:
Bij mijn dochter op school (IBBO) veel hoogbegaafde en hoogsensitieve uitvallers van regulier bo en vo. Omdat de kinderen bij IBBO in eigen tempo kunnen werken en hun (staats)examen gespreid kunnen doen, ontstaat de mogelijkheid om in "deeltijd" te werken. Er zijn relatief veel kinderen daar die een volledige schoolweek niet trekken. Ik weet niet in welke regio je woont, maar misschien ook een optie?

Dit klinkt erg goed! Welke regio is dit?

BerichtGeplaatst: 11 okt 2018, 13:07 
Volwassene

Mijn dochter gaat in Meppel naar school. Er zijn echter ook op andere plaatsen IBBO's (o.a. Geleen, Ede).

Pagina 1 van 1 [ 10 berichten ]