Het is nu 17 sep 2019, 16:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 7 van 8 [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5de jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 13 feb 2019, 10:44 
Volwassene

https://www.ted.com/talks/tim_urban_inside_the_mind_of_a_master_procrastinator#t-549111
L herkent zichzelf erg in het panic monster in deze TED talk. Ze heeft hem al drie keer gekeken .
Niet dat ze het panic monster nu ineens vermijdt, maar nr geeft we beter inzicht in hoe ze werkt.

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 17:24 
Volwassene

Hier is de toetsweek in volle gang. Voor zoon hangt het er een beetje om, want hij staat nu op zitten blijven en dus afstromen.
Helaas heeft het fijne gesprekje met de mentor tot nu toe niet het gewenste effect gehad. Zoon vertelt het allemaal heel mooi, maar brengt het helaas niet in de praktijk.
Wel een 6,5 gehaald voor M en O, daar had hij ook wel hard aan gewerkt. Hij moest de toets inhalen, want hij was ziek geweest. De leraar had de toets met de klas al nabesproken, waar zoon en de andere inhalers bij zaten. Ze bleken bij het inhalen dezelfde toets te krijgen. Bevestigd voor mij wel dat het vak hem echt niet ligt. Alles besproken, vraag voor vraag, goed geoefend, en dan alsnog een 6,5. Maar goed, het is een voldoende, dus we waren er wel heel blij mee ( ik heb met zoon uiteraard niet mijn twijfels over dit cijfer besproken).

Vandaag had hij wiskunde en Engels. Wiskunde ging slecht, waarschijnlijk een onvoldoende. Engels ging ook matig, want te weinig geleerd.
Ik merk bij mezelf dat ik steeds meer ga neigen naar: afstromen. We hebben er alles aan gedaan, maar als hij uiteindelijk zelf niet gaat werken, dan houdt het toch ergens een keer op
( denk ik nu). Met deze houding gaat hij het gewoon niet redden. Zeker niet als ik zie wat een waslijst aan opdrachten er nog volgt dit jaar. Sterker nog, ik betwijfel of hij havo dan wel gaat redden. Het loopt echt volledig stuk op zijn inzet. Hij is gewoon niet gemotiveerd, en zijn toekomstplannen helpen ook niet echt om door te zetten.

Ik ben een beetje door alle opties heen merk ik. En wordt er ook een heleboel van. Boos, geïrriteerd, verdrietig, bezorgd.........
Ik denk namelijk dat havo het al helemaal niet zal gaan worden. Is een heel nare jaarlaag, met een aantal behoorlijk pittige kinderen. En ook daar zal hij toch iets moeten doen. Bovendien vind ik het wel heel gemakkelijk, de weg van de minste weerstand eigenlijk. Maar ja, zittenblijven zal ook geen zin hebben denk ik. Ik heb even geen idee meer wat nu wijsheid is.
Vanmiddag wel gezegd dat hij , als hij mogelijk toch naar havo zou gaan, wel een bijbaan moet gaan zoeken ( heeft ie nu niet, want zogenaamd te druk met school). Hij vond het prima, maar dan wel vrijwilligerswerk. Daar was ik het niet mee eens, hij moet toch echt het besef gaan krijgen dat dingen geld kosten, en hoe lang hij ( ongeschoold) moet werken om te verdienen wat hij nu maandelijks aan zakgeld zomaar krijgt van ons. Ook daarin is hij wel echt heel erg makkelijk, en vooral ook heel jong. Ik merk dat dit me ook wel stoort, het gemak waarmee hij van alles beloofd, maar vervolgens gewoon doodleuk zegt dat hij te weinig doet, omdat hij niet gemotiveerd is.
Maar hoe we het tij kunnen keren weet ik niet.
Misschien moeten we het ook wel niet keren, en hem gewoon maar op zijn bek laten gaan.
Even geen idee meer wat wijsheid is.
Het enige dat ik weet is dat hij, wanneer hij nu inderdaad echt een onvoldoende voor Engels en wiskunde heeft gehaald, hij voor die vakken ook onder de 5.5 zakt. En dan is er wel een wonder nodig om de boel in die laatste toetsweek van het jaar nog vlot te trekken.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 19:49 
Volwassene

Lastig Hanneke! Hier ook zo’n vreselijk luie vijfdeklasser, die twee onvoldoendes staat, wat echt helemaal niet nodig is. Hij doet helemaal niks voor school. Hij denkt dat hij het makkelijk op kan halen en dat is ook wel zo. Maar af en toe waarschuw ik hem dat het ook wel eens tegen kan zitten en hij dan het hele jaar over moet doen. Dat is pas saai. Maar daar laat ik het bij, want hij moet het zelf doen.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 19:52 
Volwassene

Ja, het is soms echt lastig.
Enerzijds denk ik: schrikeffect is goed, dus even hard aanpakken .
Anderzijds denk ik: hij wil wel, maar het lukt gewoon niet. Dan heeft hard en streng zijn misschien geen zin.
Dan weer denk ik: hij moet het zelf maar ondervinden. Maar ja, aan de andere kant heeft hij misschien juist meer steun nodig.

Heel ingewikkeld.
Gelukkig net wel weer even met elkaar goed over kunnen praten.

Edit: hb begeleider gaf vorig jaar aan dat hij erg twijfelt aan zichzelf. Dat vind ik dan weer heel verdrietig om te horen ( en denk meteen dat wij in de opvoeding dus iets fout hebben gedaan). Maar behalve bevestiging geven en aangeven dat wij zeker wel in hem geloven is wat ik nu doe. Maar misschien is dat niet genoeg.

Had ik al gezegd dat ik het erg ingewikkeld vind?

Zoon wil wel weer een gesprekje met haar, dus die afspraak gaan we regelen.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 20:00 
Volwassene

Hanneke, het is ook ingewikkeld.
Je weet dat je kind het kan maar zichzelf door zijn gedachten saboteert.
We liepen hier ook tegenaan met M. Inmiddels is ze begonnen met een cursus mindset bij een externe hb-begeleider.
Dat heeft een positief effect. Die hulp gaat nu ook uitgebreid worden om te achterhalen wat er achter de muur verborgen blijft en waarom ze zichzelf niet toestaat voluit te gaan.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 20:06 
Volwassene

Ik merk bij mezelf dat ik eigenlijk ook meteen verval in: zie je wel, ik heb het allemaal niet goed gedaan toen hij klein was. Te weinig gezien, te weinig echt geluisterd, te weinig zelfvertrouwen.
Met mijn verstand kan ik prima beredeneren waarom dingen gaan zoals ze gaan, en dat het ook allemaal echt het einde van de wereld niet is.
Maar mijn gevoel gaat compleet met me op de loop. Dan voel ik me vooral een slechte moeder.
Wat nog eens wordt bevestigd door het feit dat ik net als eerste een beetje boos werd van een kapotte ruit in de deur en een vernield plissé gordijn na druk stoeien en spelen boven ( door de jongens).
Gelukkig bleef ik wel beheerst ( is ook wel eens anders geweest) en zei alleen dat ik dit wel heel erg vervelend vond. Want even later realiseerde ik me pas dat mijn jongste wel heel erg geschrokken was, en dat het allemaal ook heel verkeerd had kunnen aflopen.
Dank denk ik echt: waarom begin ik nou toch als eerste over een gordijn en een raam, wat me uiteindelijk niks kan schelen, terwijl andere moeders eerst naar hun kind kijken :cry:

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 20:20 
Volwassene

Hm, ik vind die reactie niet zo gek. Had mijn reactie ook kunnen zijn.
Eigenlijk ben je gewoon overprikkeld door het drukke spel van je kinderen en dan gaat het fout.
Dan reageer je in je schrik anders dan je zou willen. Dat je je beheerst is dan een prestatie op zich.
En natuurlijk geef je om je kind en ben je blij dat het op deze manier afliep. Maar schrik doet rare dingen met een mens.

En wat betreft het inschatten van je zoon, je hebt er geen handleiding bij gekregen toen hij geboren werd...
Leg de lat voor jezelf niet zo hoog. Je zíet hem. Je ziet dat er nu niet uit komt waarvan jij weet dat het er in zit.
Het geeft je continu het gevoel hem te moeten verdedigen omdat anderen dat niet zien.
Maar ook die jongeman heeft tijd en ruimte nodig om te rijpen en misschien wel hulp om voor zichzelf de lat niet te hoog te leggen of de confrontatie met faalangst aan te gaan.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 20:26 
Volwassene

He, je post helpt me best wel Marthe!

Bedankt!!

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 07:39 
Volwassene

Over die deur zou ik ook in eerste instantie boos zijn hoor. Kom op, ze weten toch ondertussen wel dat je niet moet stoeien in de buurt van glas! (hier wordt er ook altijd op onhandige plekken gestoeid waar dingen kapot (kunnen) gaan). Ik zou dus eerst even heel boos worden (mede ook door schrik) en dat later ook zo uitleggen.

Lastig dat je kind zo aan zichzelf twijfelt. Dat hoort ook bij opgroeien en volwassen worden. Misschien kun je het hem zo uitleggen: dat het heel normaal is en dat je later sterker wordt van dit soort dingen.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 12:56 
Volwassene

Je schrok je gewoon rot, Hanneke. En heus niet omdat je bezorgd was over die deur. :wink:

En wat betreft je zoon: het is zo ontzettend de leeftijd om zo onzeker te zijn in allerlei opzichten. En om nog niet de doorzettingsmacht te hebben om je goede voornemens ook echt uit te voeren. De bottum line voor mij is altijd de relatie die je samen hebt. Als je zoon echt hulp nodig heeft of met iets zit, weet ie dan dat ie altijd bij je terecht kan? Zo ja, dan is het goed en heeft hij een veilige basis om op terug te vallen.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 13:06 
Volwassene

Ja, dat laatste absoluut. Meestal is het gesprek al binnen een uur aan de gang, en komen we er samen ook altijd wel uit.
Gisteren gezegd dat ik hem zou overhoren aan het einde van de avond.
Hij kwam laten zien wat hij had gemaakt en geoefend, dat zag er goed uit.
Net kreeg ik een berichtje van hem, dat m en O heel goed ging. Dus hopelijk heeft hij het inderdaad goed gedaan, want dat zal hem ook weer de moed geven om nog even door te zetten.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 13:09 
Volwassene

Klinkt goed, duimen dan maar!

BerichtGeplaatst: 12 maart 2019, 20:43 
Volwassene

Ik heb niet alles gelezen maar Hanneke, is het niet mogelijk om met school in gesprek te gaan over doubleren in 5vwo? Hij heeft in principe de capaciteiten en school zal toch ook weten dat veel pubers een periode hebben waarin ze stoppen met werken ... bij veel leerlingen gaat die periode ook weer over. Zou toch zonde zijn als je afstroomt terwijl het om een 'tijdelijke puberteit-gerelateerde motivatiedip' gaat.

Of een maatwerkprogramma volgend jaar waarbij hij wel doorgaat met de vakken die hij gehaald heeft, maar de vakken die hij niet haalt nog een keer overdoet?

Voor de meeste hb leerlingen geldt dat afstromen niet de gewenste oplossing is. Afstromen zorgt niet ineens voor motivatie, vaardigheden, etc. Door mogen gaan en blijven leren/ontwikkelen meestal wel (ook als de leerling in kwestie niet hard werkt en weinig motivatie lijkt te tonen).

BerichtGeplaatst: 13 maart 2019, 09:43 
Volwassene

Ik heb hier ook over gedacht Paula, maar ik denk dat nog 2 jaar op het VO meer demotiverend werkt dan nog maar 1 jaar, en dan op een lager niveau.
Zoon is het gewoon allemaal meer dan zat. Omdat het hem niet lukt het nut in te zien van de vakken die hij doet. Alleen Duits en Nederlands voegen iets toe voor zijn vervolgstudie. De rest niet, vindt hij. En dus is het echt uitzitten. Nog een jaar langer zal denk ik eerder zorgen voor een depressie.
Daarnaast denk ik niet dat zoon op de Havo niets meer hoeft te doen. Ook hier zal hij wel moeten werken. Vwo is passend voor hem, maar het komt hem echt niet aanwaaien.
Voor veel hb ers ligt dat natuurlijk anders, en afstromen is dan echt funest, denk ik. Maar voor zoon zal Havo gewoon makkelijk zijn, maar zeker niet helemaal vanzelf gaan.

Zelf dacht ik eerder nog aan een maatwerktraject, of een kansbevordering. Of een zomerschool.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 20:22 
Volwassene

Ja ik kan me voorstellen dat hij wanneer de motivatie weg is liever nog maar 1 jaar doet en niet 2.
Op zich is iets achterover leunen omdat het gemakkelijker is ook geen ramp. Zolang hij nog steeds studievaardigheden nodig heeft (plannen, organiseren, studeren) is dat lagere niveau niet per se 'fout'.

Motivatie is op deze leeftijd (op elke leeftijd) de belangrijkste factor die bepaalt of iets haalbaar is of niet. Als hij wél gemotiveerd is om in één jaar Havo te doen, examen te doen en van school te kunnen, kan dat een prima oplossing zijn. Vooral als hij al een beeld heeft bij welke vervolgopleiding hij wil doen, dan kan hij daar gericht naartoe werken.

Ik zou een 2-sporenbeleid bewandelen denk ik:
Spoor 1: Inzetten op 6 vwo. Dat kan
- door gewoon te bevorderen omdat hij alles (net) haalt;
- door voorwaardelijk over te gaan;
- d.m.v. een maatwerktraject;
- d.m.v. zomerschool (is hij daar gemotiveerd voor?)
Spoor 2: Als alternatief volgend jaar naar 5 Havo achter de hand houden. Is al helder wat hij dan eventueel nog moet doen om aan de eisen voor het eindexamen te voldoen? (bijvoorbeeld boekverslagen, PTA zaken die afgerond moeten zijn)

Als je zoon zelf eigenlijk vooral zo snel mogelijk klaar wil zijn met de middelbare school, is spoor 2 wellicht de meest passende optie.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 14:51 
Volwassene

Dank voor je heldere post Paula. Zet weer op een rij hoe wij er ook in staan en naar kijken.
Het blijft nog even afwachten.

Wonderlijke cijfers terug gekregen van de toetsweek. Met als klapper een 9.1 voor M en O. :shock:
Dat betekent dat alle tekorten in deze toetsweek zijn weggewerkt.
Wel ook weer twee zware onvoldoendes erbij, door niet te leren. Maar de rest allemaal echt hoog ( ook twee keer een 8.6 bijvoorbeeld). Dus ja, het is in ieder geval wel duidelijk dat meer inzet toch wel loont. En het bevestigt dat hij het dus ook echt kan.

Het maakt me ergens wel verdrietig ook. Niet de cijfers op zich natuurlijk, maar wel het feit dat je met uiteindelijk toch nog vrij weinig inzet zulke scores kan halen. Dat zijn voor mij toch steeds weer van die momenten waarop ik denk: ja, het is echt zo, hij is toch wel anders dan de gemiddelde vwo leerling.
Waarom ik er dan verdrietig van word weet ik zelf ook niet.

Laatst bijgewerkt door hanneke op 19 maart 2019, 15:13, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 15:06 
Volwassene

Tja, weet je, het is gewoon gemakkelijker als je net als de anderen bent. Of in ieder geval ongeveer net als de anderen. Je weet dat je zoon het lastiger heeft en gaat krijgen dan het geval was als hij gewoon lekker bovengemiddeld intelligent was. Ik snap je verdriet wel.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 15:38 
Volwassene

Geweldig mooi cijfer voor M&O, Hanneke!

Onderpresteren noemen ze dit (komt vaak voor onder de hb-leerlingen) en dit is o zo lastig om te doorbreken.

Ik spreek uit ervaring (ik was er zelf eentje en mijn jongste was er ook eentje). Jongste had een paar vakken waar hij een hekel aan had (en dus weinig voor deed). Voor die vakken scoorde hij ook zo nu en dan een diepe onvoldoende. Dat vond hij natuurlijk toch niet fijn en dan ging hij voor de volgende toets beter leren (niet eens echt hard) en had hij regelmatig een heel hoog cijfer. Dit snapten de docenten ook vaak niet.

Ik zou als ik jou was hier heel blij mee zijn en extra aan hem blijven trekken zodat hij alsnog overgaat. Dit moet hij makkelijk kunnen. Het is gewoon niet leuk op die middelbare school en dat wordt het ook niet.

Wat betreft mijn jongste: Hij is helemaal opgeleefd sinds hij studeert. Eindelijk eens interessante stof (aldus zoon).

Ook wij hebben hem jaren achter zijn vodden aangezeten, maar dit wordt nu dubbel en dwars beloond.

Ik duim voor je dat je zoon zijn motivatie vasthoudt en dat hij daardoor gewoon makkelijk overgaat!

Enne, troost je met de gedachte dat je echt niet de enige bent in deze situatie (wel een van de weinigen, maar dat is dan maar zo).

KOP OP!

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 16:13 
Volwassene

Jouw posts helpen me erg Rianne! Ik herken er veel in, in wat je schrijft over je zoon.
Ik verwacht dat zoon het straks op de uni echt zo veel fijner gaat hebben! Daar doen we het voor.
Ook de tips van hier wat betreft het oefenen en de examenbundels hebben ons echt erg geholpen.

Von, het is zo waar wat je schrijft.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 18:19 
Volwassene

Mooi dat mijn ervaring je helpt, Hanneke; daar is dit forum echt heel fijn voor.

Ik schreef trouwens alleen over mijn ervaring met jongste zoon, maar ik ken veel meer soortgelijke jongens (het zijn met name jongens) waarmee het inmiddels ook heel goed gaat. Zij hadden eveneens veel moeite om de middelbare school door te komen (en dan niet omdat ze het niet konden) maar doen het nu ze studeren helemaal prima.

Houd je daaraan vast; het komt helemaal goed met je zoon! :knuddel:

Pagina 7 van 8 [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]