Het is nu 14 dec 2018, 21:30

Pagina 1 van 3 [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 5de jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 21 aug 2018, 21:15 
Volwassene

Helaas, helaas, de vakantie zit er alweer bijna op. Mijn oudste guppie gaat alweer naar de vijfde. Ongelofelijk :shock: . Hij heeft er wel weer zin in, vooral in alles om school heen (en dat is bij hem heel veel :roll: ). Ik heb niet de illusie dat hij echt gaat werken, maar wie weet word ik nog verrast.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: 5de jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 22 aug 2018, 10:09 
Volwassene

Ha Drietje, ik kom gezellig met je meeschrijven.
O gaat ook naar de vijfde, gelijk zijn examenjaar omdat hij HAVO doet.
Nog een jaar en dan is hij de deur uit. Moet er eigenlijk nog even niet aan denken al gun ik hem van harte dat hij zijn droom waar gaat maken.

BerichtGeplaatst: 22 aug 2018, 13:19 
Volwassene

Dat wordt een bijzonder jaar Marthe!

BerichtGeplaatst: 23 aug 2018, 20:11 
Volwassene

Ook onze L gaat naar de 5e.
Ik schrijf niet zo vaak omdat ze het heerlijk doet. Ze heeft haar 2e extra vak (natuurkunde) voor de zomer geschrapt. Dit naar maar weer verder in de zoektocht naar een passende studie en universiteit.

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

BerichtGeplaatst: 24 aug 2018, 15:40 
Volwassene

Volgende week nog vakantie, maar daarna onze zoon ook alweer naar Gymnasium 5.
Wat gaat het toch hard.
Zoon 14

BerichtGeplaatst: 27 aug 2018, 06:49 
Volwassene

Hier morgen introductie.
Zoon gaat naar atheneum 5. Hij heeft enerzijds zin, anderzijds helemaal niet. Zei hij.

BerichtGeplaatst: 07 sep 2018, 07:35 
Volwassene

Zoon nu de 2e dag weer op school. Tot nu toe redelijk goedgemutst naar school. Mentor en klas zelfde gebleven. Wiskundeboek gaat t niveau nu flink omhoog, aldus zoon. Ook latijn lijkt nu conform de boeken meer de verdieping in te gaan.
Vorig jaar ging makkelijk af, ben benieuwd wat dit jaar gaat doen. Wordt vervolgd.
Gymn. 5

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 18:30 
Volwassene

Oudste heeft zich ingeschreven voor de eerste open dag. Hij wil dit najaar drie open dagen bezoeken, allemaal universiteiten. Bij de eerste open dag heeft ie zich ingeschreven voor vier voorlichtingssessies van drie kwartier. Hij wil graag dat ik meega (er mag 1 ouder mee).
Leuk hoor, maar poeh, ik weet niet of ik nog het geduld op kan brengen om vier keer zo lang te luisteren en mijn stuiterbal al helemaal niet :shock:

Het gaat uitstekend met oudste. Lekker aan het puberen, veel uitgaan, veel sporten, gezelligheid op school en huiswerk gebeurt alleen voor toetsen of opdrachten. En dan nog mondjesmaat en veel te laat. Ik bemoei me er niet mee, net als vorig jaar. Een vriend is blijven zitten dus hij kent de risico's en dit is echt iets wat hij zelf moet leren en dat doet hij niet als ik het overneem. Komt wel goed met hem, hij heeft een bepaalde innerlijke drive. De mentor waarschuwde dat veel kinderen overvraagd worden in de vijfde. Nou, ik ben daar niet zo bang voor.

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 18:42 
Volwassene

Klinkt goed Drietje. Als die ruimte er is om te freewheelen zonder dat het gelijk consequenties heeft inderdaad lekker je puber z'n gang laten gaan.
Hier gaat het ook prima met O. Eerste deel van profielwerkstuk is ingeleverd, zelfs al meer dan hij had moeten inleveren.
En tot nog toe gaat het allemaal relaxed. Als hij in de les goed oplet kent hij eigenlijk de stof wel.
Het enige waar hij zich echt voor in moet zetten is de wiskunde B die hij buiten school om doet.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 07:54 
Volwassene

Lekker Drietje, klinkt als een hele fijne periode in het leven van je kind.

Oudste hier is weer gemotiveerd. Heeft met zichzelf afgesproken niet in eindeloos klagen te blijven hangen, en dat lukt hem goed. Overstap naar wiskunde a heeft hem ook goed gedaan. Scheelt toch wel huiswerk, hij hoeft er nu thuis eigenlijk niets aan te doen.
Dus al met al een fijne start.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 22:23 
Volwassene

Vraagje....
Zouden luisterboeken een oplossing kunnen zijn voor een kind dat niet graag leest? ( voor de lietratuurlijst bedoel ik)

Man en ik hebben hier discussie over. Man vindt dat zoon gewoon moet lezen. Klaar. Zelf zie ik geen probleem in een luisterboek. Voor mij gaat het meer in het inzicht in het verhaal, en minder om het lezen zelf.
Misschien zie ik dat niet goed?

Zijn er hier meer kinderen die een vreselijke hekel hebben aan lezen, en daarom voor een luisterboek hebben gekozen?

Edit: zelf heb ik nog niet de helft van mijn verplichte lijst gelezen vroeger. Haalde voor mijn mondeling een prima 7.5........Eerlijk gezegd ken ik niemand behalve mijn man die echt de hele lijst heeft gelezen.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 06:28 
Volwassene

Hier eentje die ook alles gelezen heeft, dus dat zijn er al twee :wink: . Maar ik hou van lezen, dus dat is wel wat anders. Ik zou er zelf geen problemen mee hebben. Idd liever het luisterboek dan alleen een samenvatting. Deze zullen toch ook wijd verbreid op internet te vinden zijn? (Ondanks dat ik alles gelezen heb, ging ik deze destijds ook nog bij de bibliotheek kopiëren.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 09:01 
Volwassene

@Hanneke

Luisterboeken zijn een prima alternatief. Mijn jongste zoon (dyslectisch) kreeg zelfs het advies van zijn docent Nederlands om luisterboeken te gebruiken i.p.v. echte boeken.

Hij vindt lezen een crime, maar de luisterboeken vond hij wel ok. Zo luisterde hij b.v. naar de boeken als hij op de fiets zat (tijdwinst!).

Trouwens, volgens mijn zonen is er tegenwoordig geen enkel kind dat alle boeken van de boekenlijst leest. Samenvattingen zijn vaak voldoende. En verder moet je gewoon een beetje goed kunnen praten :lol: (aldus zonen).

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 09:10 
Volwassene

https://www.hebban.nl/artikelen/vlogboek96-luisterboeken-is-lezen-beter-dan-luisteren

Beter iets dan niets natuurlijk. Beter het luisterboek dan helemaal geen boek.

Maar lezen heeft ook te maken met concentratie, oefenen in snel teksten tot je nemen, uitbreiding van de woordenschat, zelf de essentie van teksten eruit kunnen halen.
Weinig zelf lezen kan leiden tot minder goede technische leesvaardigheid (langzaam lezen). Omdat je steeds moeilijkere boeken moet lezen bij studies, kan dat dus een probleem worden.

In mijn werk kom ik jongeren tegen die echt helemaal niks lezen, behalve whatsapp-jes. Geen krant, geen tijdschrift, geen blog, zelfs geen forum :wink:
Dat zijn de jongeren met taalachterstanden. Ze weten gewoon niet hoe een normale zin opgebouwd is. Ze kunnen niet goed schrijven. Ze kunnen ook hun gedachten niet meer logisch ordenen papier. Hun kennis kunnen ze dus lastiger overdragen aan anderen. Hun taalniveau is dan B1 en daarmee te zwak om een HBO-opleiding te volgen. Deze jongeren begrijpen ook lesboeken niet goed en hebben veel lagere cijfers dan anderen.

Maar zo erg zal het met je zoon niet gesteld zijn, neem ik aan. Als hij bijv wel informatieve boeken leest, dan houdt hij toch zijn leesvaardigheid op peil.

Zelf vind ik luisterboeken in de auto fijn bij lange ritten.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 09:33 
Volwassene

Oeps Hanneke, hier nog eentje :mrgreen: Ik moest zelfs een keuze maken welke boeken ik op de lijst zou zetten. Ook voor de vreemde talen moest ik een selectie maken en heb ik dus meer gelezen dan noodzakelijk was. Mijn dochter heeft dit nu ook, zij leest ook graag romans. Mijn zoon leest niet graag romans, hij leest heel veel maar meer informatief op het gebied van geschiedenis en economie.
Ik ben het eens met Bissi, beter iets dan niets. Misschien met het boek ernaast ?
Mijn dochter had laatst een luisterboek van Connie Palmen, zij las het boek voor. Maar haar stem en het tempo van voorlezen was voor mijn dochter reden om toch het boek maar te gaan lezen :wink:

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 11:13 
Volwassene

Bedankt voor jullie reacties.

Wat o.a. Bissi zegt, zijn ook de argumenten van man. En daar zit zeker iets in. Mijn zoon leest echter wel veel, maar dan met name studieboeken. En de Statenvertaling :D

Ik herken zijn weerstand wel tegen het verplichte lezen. Ik las vroeger en nu heel graag, maar vond veel boeken ook gewoon slecht, en de verplichting maakte bij mij dat ik het niet deed. Dat stukje herken ik, maar helemaal niet lezen vind ik (nu) geen oplossing. Manlief vindt dat allemaal onzin. Zijn mening: het moet, dus gewoon doen zonder zeuren 8)

Het gaat vast lukken om een goede middenweg te vinden. Deel luisteren, deel lezen misschien.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 11:35 
Volwassene

Hier nog een alles-lezer. :wink:
En mijn kinderen lezen ook alles. Leerkrachten zijn, als ze willen, prima in staat om erdoorheen te prikken als leerlingen alleen uittreksels gelezen hebben.
Dat lezen is niet voor niets een verplicht nummer.
Eerlijk gezegd, vergeleken met wat wij moesten lezen voor onze examens is het weinig.
Ik moest voor de HAVO destijds 100 punten lezen. Dat waren 20 'gemiddelde' boeken.
Nu is het ongeveer de helft. Dus wat dat betreft is het heel erg te doen.
O heeft zijn hele boekenlijst al gelezen. Die is in de zomervakantie al begonnen.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 12:41 
Volwassene

De eisen zijn idd lager dan in onze tijd. Maar onze kinderen zijn ook opgegroeid in een beeldcultuur. Ik denk dat dat ook anders is dan 30 jaar geleden.
Alleen uittreksels lezen is natuurlijk iets anders dan een luisterboek.

En lezen niet voor niets een verplicht nummer? Ik ben benieuwd of het over 30 jasr ook nog op het programma staat.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 17:51 
Volwassene

Ik bemoei me er eigenlijk helemaal niet meer mee. :oops: Daar zit wel een gedachte achter, want als het hem nu in 5 gym niet lukt om zelfstandig aan de slag te gaan en te blijven, dan heb ik liever dat hij nog een jaartje over doet om zelfstandiger te worden. Hij zal jong (in leeftijd, maar hij is nog jonger in gedrag dan zijn leeftijd) naar de uni en op kamers gaan en dan is het te laat om dit te leren zonder al teveel consequenties. Ik ben wel altijd bereid om te overhoren of zo, maar die vraag krijg ik ook nog zelden.

Terugkomend op de vraag: ik ga dus ook hiet zeggen of hij wel of niet moet lezen. Ik heb wel boeken zien liggen, maar oudste nog niet zien lezen. Ik denk dat het uittreksels gaan worden, misschien hier en daar een boek lezen. Ik vind het aan school om daar doorheen te prikken (dat deden ze bij mij 30 jaar geleden niet trouwens;). Wij geven wel het goede voorbeeld, man en ik lezen enorm veel en jongste ook, maar eerlijk gezegd was ik ook niet dol op verplicht lezen. De meeste boeken op de lijst vond ik raar en saai.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 01:16 
Volwassene

Mijn jongste heeft t/m de 4e klas luisterboeken gebruikt, en wat niet in luisterboek verkrijgbaar was, heb ik voorgelezen (in 4 talen :mrgreen: ). Hij las ondanks zijn dyslexie wel graag maar zijn leestempo lag laag en het kostte hem gewoon teveel tijd als hij dat naast huiswerk etc. moest doen.

In de vakanties las hij wel boeken, maar daar waar dochter en ik een boek in één dag uitlazen, deed hij er echt meer dan een week over.

Toen mijn kinderen het VO inmiddels achter zich hadden gelaten, vertrouwden ze me allebei toe dat ze veel boeken in de bovenbouw nooit gelezen hebben - ze maakten gebruik van samenvattingen op internet. Ze zijn er allebei mee weg gekomen, met zeer goede cijfers :? .

Pagina 1 van 3 [ 54 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende