Het is nu 17 sep 2019, 17:16

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 8 van 8 [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5de jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:08 
Volwassene

Ik sluit me aan bij Rianne. Ook hier een zoon die de middelbare school als een verplicht nummer en een inbreuk op zijn vrije tijd heeft ervaren.

Dat verdrietige gevoel herken ik dan ook wel: onze zoon haalde in de bovenbouw van het VWO alleen onvoldoendes en krappe voldoendes. Hij deed weinig, nét genoeg om niet volledig onderuit te gaan. Terwijl we wisten dat hij de capaciteiten heeft om zoveel meer te kunnen. Dat is frustrerend voor ouders, maar ook voor docenten (want die zagen ook dat ze hem niet konden motiveren).

Nu hij studeert, is hij ineens wél gemotiveerd om aan te pakken. En overigens doet hij dat nog steeds alleen bij de dingen die hem echt interesseren. Hij incasseert rustig een onvoldoende als het onderwerp hem niet boeit - hij weet dat hij dat met een ander onderdeel of een herkansing wel weer compenseert. Ideaal? Nee, verre van. Het is niet de werkhouding die ik als ouder graag zie bij mijn kind.

Maar ... ik hoef nergens meer aan te duwen of te trekken. Hij mist nooit deadlines, levert alles op tijd in, werkt prima samen met andere studenten, leert veel (zowel vakinhoudelijk als qua vaardigheden en levenservaring), heeft fijne sociale contacten. Dát is voor ons pure winst :D .

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:14 
Volwassene

Fijn hè, Paula? :lol:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:19 
Volwassene

Heerlijk :D .

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:30 
Volwassene

Nou, Rianne en Paula, ik duim maar dat dat voor mijn zestienjarige straks ook geldt. Hij heeft zich net weer voorgenomen om wat meer te gaan doen. Maar ja, uitvoeren is wat anders, natuurlijk...

Ik heb het idee dat de docenten ook wel wat verdrietig worden van mijn zoon. Ze krijgen er maar weinig vat op, maar ze zien wel dat hij het met helemaal niks doen (ook niet in de les) nog aardig redt. Ik zie het maar als een fase waar hij doorheen moet. Kopje onder en dan toch maar weer gaan zwemmen.

Wat een belachelijk hoog cijfer Hanneke, dat zegt toch echt wel genoeg!

BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 20:45 
Volwassene

Hier een voorzichtig stijgende lijn. Volgens mij zijn de onvoldoendes weggewerkt . Zoon adviseert nu zijn klasgenoten en vrienden die de motivatie een beetje kwijt zijn. “ Gewoon niet nadenken bij wat je doet”. Tja, dat is de manier die voor hem blijkbaar werkt.

Ik ben blij voor hem dat het nu beter gaat. En hoop dat hij dit kan vasthouden . Er komt nog een hele zware wiskundetoets aan, waar hij tegenop ziet. Verder heeft hij volgende week zijn theorie examen voor het rijbewijs. Is hij ook serieus mee bezig.

BerichtGeplaatst: 21 mei 2019, 22:04 
Volwassene

Fijn Hanneke, volgend jaar zitten wij ook fijn in de examenstress :D Hier gaat het zijn gangetje. Ik kan er erg van genieten hoe oudste zich ontwikkelt. Superleuk vriendinnetje, vrienden die met de auto komen voorrijden :shock: School is nog steeds vooral een sociaal gebeuren, echt heel goed staat ie er niet voor, maar hij gaat wel over.

BerichtGeplaatst: 02 jul 2019, 12:51 
Volwassene

Toetsweek voorbij, alle ED cijfers binnen.... en met een eindspurt gelukkig over naar Gymnasium 6, time flies.....
Nu alleen nog afronden schooljaar, opstarten profielwerkstuk nog deze week, boeken inleveren, klasse uitje en dan heerlijk vakantie.....
Zoon 15

BerichtGeplaatst: 04 jul 2019, 22:31 
Volwassene

Hier zit het er ook op. Nog niet alle cijfers zijn binnen, maar zoon kan niet meer blijven zitten. De vakken met de laagste cijfers heeft hij goed voorbereid en dat leverde hoge cijfers op. Hij geniet nu al volop van het vrije leven, hoewel ze nog wel wat dingen moeten doen op school. Ook hier gaan ze nog een dag met het pws aan de slag.
Volgend jaar zes gym! Niet te geloven! :wtf:

BerichtGeplaatst: 05 jul 2019, 10:13 
Volwassene

Hier nog 4 dagen.
Vandaag wis.
Zoon had voor het eerst dit jaar voldoende voorbereid zei hij net. Ehm, oke.
PWS al volop aan de gang hier. Zoon heeft er nu 20 uur in zitten. Hij doet het als ontspanning. :D

BerichtGeplaatst: 11 jul 2019, 10:10 
Volwassene

Cijfers toetsweek zijn voor een aantal vakken niet zo best.
Ik denk dat zoon wel over is, maar echt heel, heel erg op het nippertje.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 12:27 
­

Veel goede berichten in dit draadje! Ook D is over en dit keer eindelijk weer eens gemakkelijk. Ze doet nog steeds weinig voor school, maar nu in ieder geval genoeg om de laatste toetsweek rustig in te kunnen gaan. Eigenlijk kon het voort die toetsweek al niet meer misgaan. Herkansingen heeft ze dit jaar ook niet hoeven gebruiken om te voorkomen dat ze een bespreekgeval zou zijn, maar ze heeft gewoon die vakken op kunnen halen die ze graag wat hoger wilde hebben.

Eigenlijk doet ze nu al weken niets meer. Wij zijn regio midden, dus eigenlijk zou de vakantie pas na volgende week moeten beginnen, maar volgens mij waren de laatste lessen begin juni al. Daarna een toetsweek, een ruime week niets, nog een keer 2 herkansingen en dat was het wel zo’n beetje. Deze week boeken ingeleverd, volgende week rapport en dan ook officieel vakantie.

Volgend jaar de zesde... D staat goed voor haar schoolexamens en als ze zich een beetje in blijft zetten, heb ik er wel vertrouwen in. Dan nog even kiezen wat ze daarna wil gaan doen. Tot nu toe heeft ze Wiskunde in haar hoofd, maar eigenlijk vind ik dat ze nog niet genoeg om zich heen heeft gekeken en eigenlijk wil ik ook voorkomen dat ze vooral veilig kiest. Soms heb ik de indruk dat ze studies met een selectie bijvoorbeeld niet wil kiezen, uit angst dat ze niet door die selectie komt. Dat ze iets beta wil kiezen, snap ik, maar ik zou het fijn vinden als ze iets meer openstaat voor de verschillende mogelijkheden.

Maar nu dus eerst vakantie.

BerichtGeplaatst: 13 jul 2019, 19:48 
Volwassene

Mooi, iedereen op naar het examenjaar!

Pagina 8 van 8 [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]