Het is nu 11 dec 2018, 14:34

Pagina 2 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 5de jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 09:44 
Volwassene

Ik had dat dus ook, niet een heel goed cijfer, maar wel een nette 7.5.
Voor manlief is dat onbestaanbaar ;)

Overigens heeft het bij mij niet te maken met (gebrek aan) plezier in lezen, ik lees gemiddeld een boek per dag, en vaak meerdere boeken tegelijk.
Maar dat is bij zoon wel echt anders, hij heeft er geen plezier in.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 09:50 
Volwassene

Zo grappig, ik had me nooit gerealiseerd dat er leerlingen waren die echt alles hadden gelezen. :lol: Zegt ook wel wat over mij (en dus ook wat mijn kinderen meekrijgen :roll: )

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 10:09 
Volwassene

Nog erger: ik las zelfs boeken 'eromheen '. Ik had bijv de Kleine Johannes op de lijst staan en daar bleek ook een deel 2 en 3 van te bestaan. Of als dichter Slauerhoff en dan ook zijn romans lezen. Ik vond het interessant meer te lezen: je snapt dan veel sneller wat de thema's en zo zijn. Heel vaak hetzelfde natuurlijk bij schrijvers. Bij het mondelinge examen dus makkelijk praten.

Maar ja, ik vond lezen leuk en kon supersnel lezen. Dat scheelt. Maar een boek per dag, dat haal ik niet Hanneke. Alleen in de vakantie kom ik daarbij in de buurt :-)

Toch heb ik toen ook één boek niet gelezen, van Karel van het Reve. Om te ervaren hoe het was als je een boek niet las :-) Dat leverde me nog de meeste stress op, weinig lol aan.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 12:02 
Volwassene

Ik las ook in die tijd heel erg veel, ik denk zeker wel drie boeken per week. Nog steeds lees ik elke dag. Maar dus wel graag mijn eigen keuze en niet van de lijst... Zeker de Nederlandstalige literatuur vond ik vaak niet zo interessant. Wel de Duitse en de Engelse, die las ik wel van de lijst.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 14:25 
Volwassene

Bissi schreef:
Nog erger: ik las zelfs boeken 'eromheen '. Ik had bijv de Kleine Johannes op de lijst staan en daar bleek ook een deel 2 en 3 van te bestaan. Of als dichter Slauerhoff en dan ook zijn romans lezen. Ik vond het interessant meer te lezen: je snapt dan veel sneller wat de thema's en zo zijn. Heel vaak hetzelfde natuurlijk bij schrijvers. Bij het mondelinge examen dus makkelijk praten.

Maar ja, ik vond lezen leuk en kon supersnel lezen. Dat scheelt. Maar een boek per dag, dat haal ik niet Hanneke. Alleen in de vakantie kom ik daarbij in de buurt :-)

Toch heb ik toen ook één boek niet gelezen, van Karel van het Reve. Om te ervaren hoe het was als je een boek niet las :-) Dat leverde me nog de meeste stress op, weinig lol aan.

Ja, boek per dag is hier ook in de vakanties hoor. En het weekeinde. Op doordeweekse dagen lees ik een bladzijde......in bed.........Daarna doet mijn man het licht uit en trekt het boek onder mijn slapende hoofd vandaan;)

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 14:26 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik las ook in die tijd heel erg veel, ik denk zeker wel drie boeken per week. Nog steeds lees ik elke dag. Maar dus wel graag mijn eigen keuze en niet van de lijst... Zeker de Nederlandstalige literatuur vond ik vaak niet zo interessant. Wel de Duitse en de Engelse, die las ik wel van de lijst.

Ik had alleen Engels in mijn pakket, en ik las alleen dat boek dat we in de les bespraken. Het mondeling herinner ik me niet meer. Weggedrukt denk ik.
Ik ben geslaagd met een 6. Zegt genoeg.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 14:38 
Volwassene

hanneke schreef:
Bissi schreef:

Ja, boek per dag is hier ook in de vakanties hoor. En het weekeinde. Op doordeweekse dagen lees ik een bladzijde......in bed.........Daarna doet mijn man het licht uit en trekt het boek onder mijn slapende hoofd vandaan;)

:lol:

Dat gebeurt mij nu ook echt elke avond.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 17:30 
Volwassene

:D

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 17:57 
Volwassene

Een iets ander verhaal hier: zoonlief (beta-nerd) had grote moeite met lezen. Hij begreep niet veel van literatuur en kon maar moeilijk zijn aandacht erbij houden . Ook luisterboeken hielpen hem niet, hij dwaalde te snel af met zijn gedachten. in 5 VWO heb ik hem (op eigen verzoek) nog geholpen met de historische romans, zowel de stof als de boeken voorgelezen (en steeds door vragen te stellen me ervan vergewissen dat hij er nog bij was) en hij haalde toen een nette 7 voor zijn eerste mondeling SE
In de zesde wilde hij mijn hulp niet meer en ook geen luisterboeken. Het enige wat hij toen daadwerkelijk gelezen heeft waren drie gedichten van Paul van Ostaijen, die vond hij wel grappig. De rest (12 boeken verplicht!) kreeg hij gewoon niet voor elkaar. Ook met samenvattingen kon hij niet overweg en voor zijn mondeling haalde hij een 3. Dat vond ik nog rijk beloond.
Met een krappe vijf voor Nederlands uiteindelijk toch geslaagd.
Had ik hem in klas 5 niet geholpen, dan was hij op Nederlands gezakt.......tja.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 19:49 
Volwassene

Mijn zoon zit nu in 6VWO. Ik volg het niet precies maar volgens mij heeft hij tot nu toe de meeste boeken niet gelezen. Sommige boeken wel gedeeltelijk. Hij haalt wel overal informatie bij elkaar en komt daarmee weg.
Wat ze wel hebben op school is het lezen van een boek in een groepje, waarna ze samen gaan discussiëren/werken aan dat boek. Heel leerzaam. Maar ik geloof niet dat ze dan allemaal dat boek lezen.
Hij maakt ook boekverslagen van Engelse boeken die hij niet of deels gelezen heeft.

Ik heb nog niets gehoord over docenten die daar doorheen prikken.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 21:05 
Volwassene

Jongste schat dat 70% van zijn klasgenoten het overgrote deel van de boeken heeft gelezen. Zijn docenten prikten er vaak doorheen als de boeken niet gelezen waren. Ik heb hem alleen geholpen door hem regelmatig te laten kiezen tussen helpen in de keuken of gaan lezen.
Zelf heb ik ook al mijn boeken gelezen: 30 voor Nederlands, 10 voor Engels en iets minder voor Frans en Duits.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 22:23 
Volwassene

Ik hoorde van een leerling een voorbeeld van hoe docenten doorheen prikken.
Het ging over een boek dat ook verfilmd was. De film was natuurlijk een beetje anders dan het boek. Bij de monding hebben ze een vraag gesteld over iets dat in de film te zien was, maar in het boek helemaal niet bestond. :lol: Met zo een fop-vraag kunnen ze achterkomen wie film IPV boek heeft gezien.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 22:31 
Volwassene

Inderdaad, of vragen naar de afbeelding op de kaft.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 06:56 
Volwassene

Goed kunnen praten werkt soms net zo goed als goed kunnen lezen;)

Voor mijn Pabo opleiding moest ik meer dan 100 boeken lezen. Uiteraard vooral kinderen- en jeugdboeken, maar ook weer een stuk of tien boeken voor volwassenen. Die heb ik wel allemaal gelezen ( en had een tien voor mijn mondeling).

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 06:59 
Volwassene

Radijs schreef:
Ik hoorde van een leerling een voorbeeld van hoe docenten doorheen prikken.
Het ging over een boek dat ook verfilmd was. De film was natuurlijk een beetje anders dan het boek. Bij de monding hebben ze een vraag gesteld over iets dat in de film te zien was, maar in het boek helemaal niet bestond. :lol: Met zo een fop-vraag kunnen ze achterkomen wie film IPV boek heeft gezien.

Ja, die hoor je vaker.
Dan is een luisterboek een betere optie.

Ik heb bij mijn mondeling gewoon gezegd dat ik het betreffende boek niet had gelezen. Daarom kreeg ik anderhalve punt aftrek. Ze gingen niet verder graven, want de tijd was om. Ik zorgde wel dat het gesprek lekker gaande bleef, het was echt een goed gesprek over literatuur. Uiteindelijk gaat het denk ik meer daarom dan dat je van kaft tot kaft weet te vertellen waar het boek over gaat. Maar dat laatste is voor veel leerlingen eenvoudiger dan het eerste, denk ik.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 07:39 
Volwassene

Ik las als kind alles en heel snel. In de brugklas moesten we een jeugdboek naar keuze lezen, heerlijk! Alleen had ik het blijkbaar te snel uit, volgens de docent. Dus moest ik bij de docent komen en vertellen waar het boek over ging. De docent keek dan op de achterkant waar een samenvatting stond of het klopte wat ik vertelde.
Nóg voel ik die verontwaardiging. Dat ze mij niet geloofde maar zelf het boek ook niet gelezen had.

N.b. Ik had de plaatselijke bieb dus letterlijk uitgelezen.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 08:02 
Volwassene

Erg is dat he.
Mijn leraar begreep zelf de clou van een boek niet. Ook zo beschamend.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 09:35 
Volwassene

Heel erg! sowieso, dat een leraar er vanuit gaat dat je liegt. Zo had ik, heel ander verhaal, op school verteld dat wij in de tuin een boom hadden waarvan in de herfst niet alleen de bladeren afvielen, maar ook de takken, zodat er alleen een staak met stekels bleef staan. (een duivelswandelstok. Strikt genomen zijn het denk ik wel bladstelen die afvallen, maar het ziet eruit als takken. Vreselijk ding trouwens)
De juf geloofde het niet en zei, ten overstaan van de hele klas, dat het niet waar was. Ik voel nog de verontwaardiging, hoe kom je erbij dat ik zou liegen?

Afijn, on topic:
Ik heb voor Nederlands wel ongeveer alles gelezen. Voor Engels veel wel, soms met een vertaling ernaast, en ook wel wat samenvattingen. Voor Frans heb ik het meeste niet gelezen. Kon ik ook helemaal niet. Kon er ook niet over vertellen in het Frans trouwens. Kreeg op mijn mondeling tentamen een 5 voor taalgebruik en een 5 voor literatuurkennis, waar ik de leraar oprecht heel hartelijk voor bedankt heb. We wisten allebei dat het dat absoluut niet waard was.(een waarschijnlijk besefte hij ook dat hij wat steken had laten vallen in het voorafgaande traject. Dit was tenslotte de eerste keer dat ik Frans moest spreken...)

Mijn dochter leest alles en nog meer. Is nu in Eline Vere bezig (V6). Toen ze net kleedgeld had, had ze geen geld over om kleren te kopen, want alles ging op aan boeken. Ze houdt wel meer van Engelse literatuur dan van Nederlandse.
Overigens hoeft zij geen samenvattingen en verslagen te maken voor Nedelands. Ze moet ze op internet zoeken en dan uitleggen waarom zij dit een goede samenvatting vindt.
Zoon heb ik nog niet kunnen betrappen op enig enthousiasme voor lezen. Doet 'ie dus ook niet. We hebben hem een paar keer gered vorig jaar door vlak voor de uiterste inleverdatum een boek aan te leveren. (een keer Erik of het klein insektenboek, en een keer "van den vos Reynaerde" Kreeg 'ie nog een compliment over ook, over de originaliteit....
Dat doen we dus maar niet meer...

Overigens heeft mijn broer destijds voor Nederlands NIETS gelezen en voor Engels alleen Lord of the Ring. Nu leest 'ie heel veel, er is dus nog hoop voor de niet-lezers.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 10:12 
Volwassene

Het verplichte is wat soms tegenstaat en ook dat je bepaalde boeken nog niet goed kan plaatsen omdat je simpelweg de levenservaring mist. Ik denk dat daar nu wel meer rekening mee wordt gehouden. Als ik nu boeken weer lees, haal ik daar toch weer andere aspecten uit. Ik heb wel leuke discussies over literatuur gehad bij de mondelinge tentamens, over Kafka en Mulisch. Op "onze" school konden de kinderen ook kiezen uit een bepaald thema, dat scheelt denk ik ook. Het zijn nu veel minder boeken en het lijkt ook allemaal wat luchtiger.
K en I hebben ook allebei nog stage gelopen bij een heerlijke boekenwinkel, daar hebben ze ook nog veel geleerd.

I. hoort nog in dit draadje alleen zit ze nu wel op een andere school en doet ze dit jaar ook examen :wink:

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 19:57 
Volwassene

Ik heb ook alle boeken gelezen. Wilde juist ook de niet gangbare boeken, geen uittreksel beschikbaar daardoor en zelf pennen...
Dacht slim te zijn en een boek in het nederdietsch te kiezen, zodat ik die voor zowel Duits als Nedelrnads kon lezen.... niet door te komen :lol:

Of dochter alles leest? Ik vraag het me af. Ze leest graag, maar of ze dat ook met een 'moet' boek doet, geen idee

"If you put fences around people, they become sheep" William McKnight

Pagina 2 van 3 [ 48 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende