Het is nu 19 jun 2019, 09:24

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 7 van 8 [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 15:43 
Volwassene

Huh? Maar hoe zien ze dat dan! Ze mag met die cijfers dus wel over naar de vierde maar kan geen profiel kiezen? Dat is toch gek? Zit er in wis en gs nog zoveel rek dat ze die cijfers nog kan ophalen tot die gezamelijke dertien punten? En wat is het scenario als dat haar niet lukt? Volgens mij wordt het op zo n moment tijd voor een gesprekje met de ouders erbij, toch?

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 16:10 
Volwassene

MoederJan schreef:
Huh? Maar hoe zien ze dat dan! Ze mag met die cijfers dus wel over naar de vierde maar kan geen profiel kiezen? Dat is toch gek? Zit er in wis en gs nog zoveel rek dat ze die cijfers nog kan ophalen tot die gezamelijke dertien punten? En wat is het scenario als dat haar niet lukt? Volgens mij wordt het op zo n moment tijd voor een gesprekje met de ouders erbij, toch?

Ja, is gek, vind ik ook.

Er zit wel rek in denk ik. Maar voor wiskunde komen er nu vooral wiskunde B onderwerpen aan, en dat is niet dochters beste kant.
Ze kan wel meer oefenen met wiskunde. Huiswerk doet ze al vrij trouw, en dat lukt ook wel allemaal. Het gaat mis op toetsen. Ik denk dat er winst is met meer oefenen.
Geschiedenis weet ik niet zo. Dochter kan de feiten wel allemaal reproduceren, maar inzicht is minder.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 16:30 
Volwassene

Wat hier bij wis heel erg heeft geholpen is elke opgave direct na het maken nakijken. Ze zitten dan nog helemaal in de berekening en als het niet klopt zien ze meestal ook heel snel waar het fout gegaan is. Achteraf nakijken (als in het goede antwoord erbij schrijven en dat was het dan) kost wel veel tijd maar levert niets op. Zoon maakt speciaal hiervoor foto's van het antwoordenboek in de klas.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 18:07 
Volwassene

Goede tip, geef ik door.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 18:12 
Volwassene

Wellicht is er een 5 of 6 VWO leerling die kan helpen.
Andere optie is om te kijken of er bij wis of gs één toets is die bijzonder slecht is gemaakt en het gemiddelde veel naar beneden haalt. Misschien kan je dochter regelen dat ze deze mag herkansen.

Waren jullie overigens op de hoogte van deze regels mbt profielkeuze?
Ik vraag me dan ook af wat school dan wel wil dat ze gaat doen (even afgezien van het feit dat ik denk dat het het beste motiveert als een kind zelf kiest (binnen bepaalde grenzen welk profiel het beste past). Heel makkelijk om te zeggen dat ze geen profiel kan kiezen, maar hebben ze ook gezegd wat ze dan moet doen of hoe ze haar gaan helpen om het mogeljik te maken om wel een profiel te kiezen binnen hun regels?

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 19:32 
Volwassene

De regels zijn volgens mij wel strenger dan bij oudste destijds.

Ik denk niet dat ze dochter echt niet door laten gaan naar de vierde hoor. Dat zou ik wel heel apart vinden. Ze heeft verder een prima werkhouding en is geliefd bij de docenten, dus ze zal zeker het voordeel van de twijfel krijgen, daar ben ik niet zo bang voor.
Het is meer dat dochter alles zo bloedserieus neemt, en er ook echt stress van heeft. Ook van het gevoel dat er zo veel verwacht wordt van haar. School benadert de leerlingen ook heel serieus, en hangt overal best veel gewicht aan.
Misschien zijn er ook veel pubers die zelf de boel wel wat nuanceren, maar dochter kan dat niet. Nooit gekund ook. Zij neemt alles vrij letterlijk en ook heel serieus. Dat is thuis ook. Huisregels worden punctueel nageleefd, en ze kan moeilijk invoelen wanneer wij het prima vinden als er van wordt afgeweken. Dat vind ze ook lastig. Het was immers zo afgesproken?
Op de basisschool werd dit ook vaak benoemd. Dat ze zo erg van de regeltjes was, en anderen hier ook op aansprak.
School heeft nu dit in de schoolgids staan, en dus gaat her er bij dochter niet in dat er dan ook van kan worden afgeweken.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:24 
Volwassene

Jeetje, wat een rare gang van zaken. Een kind dat er uitstekend voor staat kan geen profiel kiezen? Ik vind het bijzonder vreemd.

Voor geschiedenis heb ik nog wel een tip. Dat is eigenlijk altijd oorzaak en gevolg met elkaar in verband brengen. Ik heb de kinderen geleerd om dat met een tijdlijn te doen. Gewoon op een heel groot vel een tijdlijn maken en daar op de juiste volgorde belangrijke gebeurtenissen en ontwikkelingen plotten. Je kunt dan met pijlen verbanden aangeven en er boven eventueel nog meer info schrijven. Bv mensen die een belangrijke rol speelden of duiding van een gebeurtenis. Gaat veel sneller dan een uittreksel, je hoeft minder te schrijven én die verbanden heb je meteen goed in beeld.

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 20:48 
Volwassene

Ik herken wat Drietje zegt, dat het eigenlijk om oorzaak en gevolg gaat. Ik heb mijn zoon ook geadviseerd op deze manier de stof te verwerken, met al die pijlen en verbanden leggen. :D
Ook heel belangrijk is dat je bronnen kritisch moet kunnen beoordelen!

Gebruikt je dochter digitaal materiaal om de stof te verwerken? Samen met haar kijken naar hoe ze dat aanpakt en haar daarin coachen, kan wel nuttig zijn.

Even wat anders: heeft de mentor die info uit de schoolgids ook met de leerlingen besproken?
Misschien is de info onvolledig, staat er niks over uitzonderingen, bespreekgevallen etc?

BerichtGeplaatst: 19 maart 2019, 21:02 
Volwassene

Goede tips voor geschiedenis, bedankt! Dochter doet niets digitaal. Althans, niet dat ik weet.

In de schoolgids staat inderdaad niets over uitzonderingen en zo. Ja, wel in het algemeen natuurlijk. Ik weet dat er best veel mogelijk is. Maar anderzijds kan school soms ook star zijn. Zelf heb ik geen twijfels, en als school die wel heeft zal ik zeker het gesprek aangaan daarover.

Voor wat betreft het "geen profiel kunnen kiezen": Het is meer de (verplichte) combi van vakken die het lastig maakt.
Dat ze geen NG of NT kan kiezen begrijp ik, want in beide profielen zit scheikunde en daarvoor staat ze net aan onvoldoende, en heeft ze een negatief advies . Was ook niet de ambitie.
EM zou ik eens moeten bekijken, volgens mij zou dat wel moeten kunnen wanneer ze alleen eco zou nemen, en geen M en O. Maar ik heb de keuzes ook niet helemaal paraat.

Het kan dus best zo zijn dat dochter de boel een beetje gedramatiseerd heeft hoor. En dat mentor gewoon heeft gezegd: "probeer de boel nog iets op te halen, want officieel zou je nu geen enkel profiel zonder bespreken kunnen kiezen". (schat ik zo in)
Mentor heeft ons ook niet gebeld, en school is hierin heel strikt. Als ze bespreekgeval zijn, belt de mentor. (weet ik uit ervaring :lol: ) Gisteren was de leerlingbespreking, dus als school echt twijfels zou hebben dan hadden we dat gehoord. Al redenerend denk ik nu dus eigenlijk dat dochter het wellicht iets te ernstig heeft geïnterpreteerd.

Net een leuk gesprek gehad met de (enorm enthousiaste) docente Grieks. Goed om te zien hoe stabiel dochter het gesprek aanging. En de docente stelde ook goede vragen aan haar. Hielp echt om de boel nog meer op een rij te krijgen voor zichzelf.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 07:59 
Volwassene

Wat raar Hanneke van die cijfers, al vermoed ik dat het inderdaad weleens gegaan zou kunnen zijn, zoals jij in je laatste post beschrijft. Dat van die regeltjes herken ik wel van mijn zoon trouwens, die is exact zo

Dochter heeft hier nog nooit geschiedenis gehad trouwens. Leraar is langdurig uitgevallen en dochter is pas dit schooljaar op een Nederlandse school begonnen. Nou gaat ze geschiedenis toch niet kiezen, maar raar vind ik het wel. Sowieso veel uitval op het moment, standaard elke dag wel een paar uur uitval, dochter is maar weinig op school de laatste tijd (wat dochter prima vindt, want de lessen zijn toch maar saai.

Doen jullie kinderen nog extra vakken? Ik zit dochter een beetje aan te sporen om een vreemde taal als extra vak te nemen. Dat wil ze niet omdat ze de lessen niet wil volgen en ik krijg maar niet aan haar verstand gepeuterd, dat ze de lessen zeer waarschijnlijk niet hoeft te volgen als het een extra vak is. Verder belde pas de mentor op dat ze dochter zo stil vond in de klas, ze trekt zich ook bewust terug in de pauzes. Nou is dat dochter ten voeten uit, maar ik vind het wel jammer. Ze heeft 3 vriendinnen (niet in haar klas) en voor haar is dat voldoende heb ik de indruk. Is ook wat voor te zeggen natuurlijk, maar mentor maakte zich echt zorgen.
Niet over resultaten trouwens, die zijn, zonder te leren overigens, onverminderd goed.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 08:02 
Volwassene

Geschiedenis vind ik trouwens wel een lastig vak. Ik vind de methode die school gebruikt (fenix ofzo) ook niet fijn. Voor zoon in de brugklas is het by far het lastigste vak (naast biologie). Eigenlijk jammer, want in wezen kan het een heel interessant vak zijn, maar het boek van zoon vind ik echt heel onduidelijk geschreven.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 09:33 
Volwassene

Citaat:
Ik vind de methode die school gebruikt (fenix ofzo) ook niet fijn

ja, hier ook bezwaren tegen Feniks. School van zoon is overgestapt op nieuwe methode (Memo), en dat zal vast te maken hebben met de leesbaarheid van de teksten in Fenix...

De methode maakt zoveel uit! Je noemt biologie, mijn zoon heeft een methode (Biologie voor Jou) die ik echt enorm goed vind! Alles is glashelder beschreven, korte stukken tekst, duideiljke structuur en heel veel goede afbeeldingen.
Zo is de stof zoveel beter te 'verteren'.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 20 maart 2019, 09:56, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 09:45 
Volwassene

Ja, methodes doen heel veel. Hier ook Feniks voor geschiedenis in de onderbouw. Lastig te lezen vind ik.

Karan, wel goed dat de school haar in het vizier heeft. Sommige (veel) mensen vinden een kleine, hechte vriendengroep idd fijner dan een grote massa. Goed dat zij zichzelf kan en durft te zijn op school.
Vreemd, zoveel uitval! Hoe weet je nu of een vak als geschiedenis je ligt of niet? Dat kan toch eigenlijk niet?

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 09:46 
Volwassene

Over extra vakken : Dochter twijfelt over muziek als extra vak, en over latijn als extra vak. Dat laatste lijkt me wel een uitdaging! ( ik zou het zelf niet aanraden, maar wil niet te veel en te hard sturen)

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 09:55 
Volwassene

Het digitale oefenmateriaal bij Feniks vind ik goed, dus mijn tip toch even na te gaan of jullie school die licentie voor digitaal materiaal heeft gekocht.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 10:02 
Volwassene

Hier ook feniks, maar ze gebruiken het boek nooit. Tot de toets, dan is het wel ineens paragraaf x t/m y en dan moet zoon zich nog door al die teksten heen worstelen. Digitaal hebben ze er niet bij. Het gaat op dit moment wel beter omdat hij de onderwerpen (WO I en II) erg interessant vindt. Ik betrapte hem gister zelfs op het opzoeken van extra informatie, 'gewoon, omdat hij dat wilde weten'. Er is nog hoop :wink:

Zoon wil ook geen extra vak, hij kijkt wel uit. Toch wordt het op school wel stevig geadviseerd omdat je dan altijd nog een vak kunt laten vallen wat tegenvalt. Aan de andere kant geef ik he, wel gelijk, hij gaat een NT profiel kiezen met bio en NLT. Dat is al helemaal compleet, bv aardrijkskunde of eco zouden niet veel toevoegen (buiten de algemene kennis hatuurlijk). Het enige wat hij zou overwegen is latijn, maar dat is zwaar als extra vak en eigenlijk ook niet direct zo heel nuttig. Ik denk dat het dus bij zijn keuze blijft.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 13:42 
Volwassene

Oh, gelukkig, ik ben dus niet de enige die moeite heeft met de teksten in Feniks. Ik vind de teksten echt zeldzaam slecht geschreven, kan mij daar ook echt aan ergeren. De vragen in het werkboek vind ik ook heel raar, met de informatie uit het tekstboek zijn ze bijna niet te beantwoorden, net of er informatie mist. Wellicht dat de latere jaren beter zijn, ik ken het alleen van zoon in de brugklas.

Biologie voor jou hebben ze hier ook. Wederom alleen ervaring met het brugklasboek, maar ook daar ben ik niet onverdeeld enthousiast over (ik voel me nu wel een enorme zeikerd). Zoon heeft moeite met biologie en ik help hem dus af en toe op weg. Ik vind de nadruk heel erg op feiten kunnen reproduceren liggen en niet zozeer op zelf nadenken en verbanden leggen (misschien ook omdat het om de eerste klas gaat). Erg jammer, want biologie is een heel mooi vak (ik was het bijna gaan studeren).

Dochter neemt tekenen als extra vak en, als ze de bevestiging heeft dat ze geen lessen hoeft te volgen, misschien een extra vreemde taal. De taal van ons vorige woonland, dus een makkie voor haar. Als profiel heeft ze NT.

Die uitval vind ik ook wel jammer. Het jammere is ook dat zij altijd al heel veel uitval heeft gehad en zoon de laatste jaren amper. Dat kan natuurlijk gebeuren, maar zoon baalt daar enorm van: het verschil in uren is ook wel erg groot (zoon heeft kennelijk het eerste half jaar te weinig uren ingeroosterd gehad, waardoor hij nu uren moet inhalen: vreemde gang van zaken vind ik het.

Dochter mocht ook nog aan een extra programma op de universiteit deelnemen, maar ze vond het programma niet interessant. Vind ik best jammer, maar ja, ze moet het wel zelf willen.

BerichtGeplaatst: 20 maart 2019, 13:46 
Volwassene

hanneke schreef:
Ja, methodes doen heel veel. Hier ook Feniks voor geschiedenis in de onderbouw. Lastig te lezen vind ik.

Karan, wel goed dat de school haar in het vizier heeft. Sommige (veel) mensen vinden een kleine, hechte vriendengroep idd fijner dan een grote massa. Goed dat zij zichzelf kan en durft te zijn op school.
Vreemd, zoveel uitval! Hoe weet je nu of een vak als geschiedenis je ligt of niet? Dat kan toch eigenlijk niet?

Ik heb over dochter ook een beetje gemenge gevoelens. Enerzijds lijkt ze goed in haar vel te zitten en heeft ze zich altijd een beetje afgezonderd. Anderzijds vind ik het jammer dat ze zich zo aan de klas lijkt te onttrekken. Een "probleem" dat overigens bij al mijn kinderen speelt. Ze zijn geen allemansvrienden en dat vind ik weleens jammer (maar ja, zolang ze er zelf geen last van hebben is er natuurlijk niets aan de hand).

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 17:29 
Volwassene

Zoon neemt wel een vak meer dan strikt noodzakelijk. Dat wordt vanuit de school ook geadviseerd. Ze kiezen dit jaar nog niet echt een profiel maar een stroom, dus Maatschappij of Natuur. Volgend jaar kunnen ze dat verder splitsen naar CM/EM of NG/NT. Door een extra vak te doen in de 4e klas, houd je meer opties open. Overigens schijnen er best veel leerlingen te zijn die met een extra vak examen doen.

Zoon heeft niet echt vrienden, eerder individuen of groepjes waarmee hij het op een bepaald vlak goed kan vinden. Zo heeft hij binnen zijn orkest bijvoorbeeld een jongen waarmee het goed klikt, maar buiten de muziek om zien ze elkaar niet. Ook op school zijn er jongens en meiden waarmee hij beter of minder goed kan samenwerken, en volgens mij verschilt dat nog per vak. Zolang hij zelf er zelf geen problemen mee heeft, vind ik het niet problematisch. Zelf heb ik ook geen schare vrienden, wel goede kennissen.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 20:33 
Volwassene

Karan en Cacao, heel herkenbaar.
Ik vind het soms best lastig, omdat je toch zelf een beetje een beeld hebt van wat “ normaal” is.
En dat merk ik ook in gesprekken met vrienden die kinderen hebben in dezelfde leeftijd. Zij gaan er ook automatisch van uit dat onze kinderen ook graag logeren bij vrienden, stappen, afspreken.......Wanneer dat niet zo is doen mensen toch een beetje aarzelend soms ( gelukkig lang niet iedereen natuurlijk) en dat voedt dan mijn eigen twijfel ook.
Komt bij dat mijn kinderen ook niet elke dag super in hun vel zitten ( wie wel), en dat je dan snel denkt aan een oorzaak in die richting.
Middelste spreekt nu wel buiten school af met vrienden, en jongste heeft sowieso altijd een grote vriendengroep gehad ( van de basisschool), maar toch zijn ze allemaal niet van het heel veel met vrienden doen. Ze zijn erg graag thuis. En op zichzelf.

Pagina 7 van 8 [ 152 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]