Het is nu 20 sep 2019, 09:46

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 8 van 9 [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 20:57 
Volwassene

In onze maatschappij is extraversie de norm.

Het gaat erom waar je kind zich prettig bij voelt toch?

Ik haal 'm er maar weer even bij: https://www.sengifted.org/post/introver ... the-gifted

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 21:15 
Volwassene

Tweede periode is afgerond... voorlopige profielkeuze gemaakt, maar...
Genoeg punten, maar ook 4 onvoldoendes 5-en). Voor alle talen, behalve Nederlands.
Dochter krijgt heter maar niet in ‘woordjes’ stampen. Allerlei tips geprobeerd, inzet is ook goed, maar met een toets is ze bijna alles kwijt. Een aantal docenten vragen of ze geen dyslexie heeft, dat betwijfelen wij... want ze komt zeer goed door wetenschappelijke teksten heen. Overigens staat ze voor alle betavakken ruim voldoende.

We hebben ook het idee dat hb en anders denken, nu erg de kop op steekt. Dochter zoekt verbanden, ziet ze die niet (in het boek of uitleg docent) lijkt ze wel te blokkeren. Voorbeeld: natuurkunde, hoofdstuk gaat over energie, voordat ze dan berekeningen gaat maken (want ze denkt dat ze het niet kan) wil ze eerst weten wat energie nu is.. weet ze dat, hop.. dan is alles goed.

Ze kwam vandaag thuis, gaf aan dat het zo vreemd was, want met Engels (ze doet TTO) zijn ze aan het oefenen voor het Cambridge examen, dat zij voor het hogere niveau beter scoort 1 of 2 fouten) en het iets makkelijkere gewoon 17! fout heeft.... De geschiedenis (basisschool) herhaalt zich....

Kortom... lang verhaal... met dit rapport gaat ze niet naar 4 TTO, maar moet zij waarschijnlijk afstromen naar de HAVO, waar zij nog meer zal moeten automatiseren. Dochterlief heeft vertrouwen dat het allemaal goed komt, maar wij ouders hebben toch onze twijfels. Wat kunnen we hier nu aan doen. Op school gaan praten, onvoldoende is onvoldoende. Hoogbegaafd ... hoezo... doe dan eerst maar een nieuwe test.....

Zucht!

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 14:34 
Volwassene

Citaat:
Dochter krijgt heter maar niet in ‘woordjes’ stampen. Allerlei tips geprobeerd, inzet is ook goed, maar met een toets is ze bijna alles kwijt. Een aantal docenten vragen of ze geen dyslexie heeft, dat betwijfelen wij... want ze komt zeer goed door wetenschappelijke teksten heen.

Dat hoeft dyslexie niet uit te sluiten. Het is mogelijk dat ze vanwege haar intelligentie met begrijpend lezen toch aardig goed functioneert.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 15:21 
Volwassene

@Rema,

Oei, afstromen lijkt mij geen goede oplossing. Ik herken het probleem van het automatiseren. Jongste zoon had hier ook (veel) last van. Wat bij hem hielp was associëren. B.v. de betekenis van “funera” kon hij niet onthouden. Hij was (gelukkig) wel heel goed in Engels. “Funeral” kende hij al uit zichzelf. Hij koppelde funera eraan en zo lukte het hem dan om “begrafenis” te onthouden.

Ik hielp hem daar dan meestal bij. Daar word je erg creatief van. Van alles haalde ik erbij, maar het resultaat mocht er zijn.

Hij heeft overigens op de basisschool een dyslexieverklaring gekregen. Wat Sacha aanhaalt, klopt. Zoon is erg goed in begrijpend lezen, maar bakte weinig van spelling. Van een hb-deskundige heb ik jaren geleden begrepen dat de ene hb-er een spellingschecker in zijn hoofd heeft en de andere hb-er interesseert spelling helemaal niets (ik heb van beide soorten er eentje in huis :mrgreen: ).

Jongste zoon heeft in gr 7 een aantal maanden privé-RT gehad ivm de dyslexieverklaring. Dat heeft veel effect gehad. De vooruitgang was groot, maar de discrepantie tussen zijn spellingsvaardigheden en de overige vaardigheden was gelet op zijn iq te groot. Vandaar dat hij toch de dyslexieverklaring heeft gekregen.

Inmiddels studeert hij en gaat het erg goed. Alle moeite die hij (en wij) heeft (hebben) gedaan tijdens zijn middelbare schooltijd was het absoluut waard!

Overigens, het slechter scoren op een lager niveau herken ik ook bij beide zonen. Dat zegt genoeg toch? HAVO wordt geen verbetering voor haar.

Ik zou inzetten op het leren met associaties; zoon werd enthousiaster zodra hij het met een associatie wel kon onthouden en hij vervolgens een hoog cijfer voor zijn toets haalde.

Wat zegt de mentor ervan? Heeft hij/zij een idee wie jouw dochter is? Dan kan de mentor ook invloed uitoefenen op het docententeam. Hopelijk heb je een goede. Bij beide zonen heb ik er maar een paar meegemaakt die erg goed waren; zij zagen de jongens zoals ze echt waren. Daar kun je ook veel aan hebben.

Sterkte!!

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 16:08 
Volwassene

Citaat:
Citaat:
Ik zou inzetten op het leren met associaties; zoon werd enthousiaster zodra hij het met een associatie wel kon onthouden en hij vervolgens een hoog cijfer voor zijn toets haalde.

Wij doen dat ook zo. Ik ben heel creatief en handig met taal, ik kan tussen elk woord en elke betekenis wel een verband verzinnen en er een beeld/verhaal bij maken. Ik zie vaak gelijk een filmpje voor me, waarover ik dan vertel aan zoon. Die onthoudt op die manier woorden waar hij zelf geen ezelsbruggetje bij kon verzinnen.

Maar: dan moet het probleem wel liggen in de opslag van de betekenis van een woord. Als je zegt dat ze de woorden echt kent, dan is er dus een probleem met het terughalen of met het terughalen in een toetssituatie (wat bijv door spanningen problemen kan opleveren).

Woorden moet je idealiter dagen voor de toets al stevig in je hoofd hebben zitten. Zodat ze echt in het lange termijn geheugen zitten. Als ze een dag van tevoren voor het eerst goed geleerd zijn, en niet op allerlei manieren zijn overhoord/getoetst, dan kan het zijn dat ze och nog niet goed genoeg opgeslagen zijn. Al lijkt het misschien wel zo.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 22:57 
Volwassene

Dank voor de suggesties. Associatief denken is een goede... die gaan we eens proberen.
En dan toch maar een afspraak maken met mentor - denk dat zijweg openstaat om verder te kijken.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 15:48 
Volwassene

Een kleine update...

Uit rapportvergaderingen kwam dat dochter een goede werkhouding heeft en laat zien. Dat de problemen zitten bij het automatiseren. Suggestie van een docent was om bij bijv. het leren van woordjes categorieën te maken, zodat er meer woordbegrip is. Bij / voor de laatste toets voor Spaans heeft ze dit toegepast, een goede planning gemaakt en herhaald. Dochter was heel blij met deze manier en denkt ook dat ze haar toets nu veel beter dan normaal heeft gemaakt.

Mentor heeft contact gezocht naar aanleiding van mijn mail. Zij gaat kijken wat ze met de vraag van mogelijke dyslextie kunnen doen (test) en zij gaf aan dat er geopperd is om een NIO af te nemen. Nu heb ik daar ook overgelezen en stuit op een aantal bezwaren:
- hoogbegaafden zouden hier dramatisch laag op scoren
- meisjes scoren lager dan jongens
- als er sprake is van dyslexie zijn er ook gerede twijfels over betrouwbaarheid.

School geeft aan dat er geen iq wordt getest (al lees je dat wel op internet), maar dat het inzicht geeft in haar capaciteiten. Uit ervaringen van andere ouders weet ik dat wanneer hun kind onvoldoendes staan, school hiermee probeert aan te geven dat het schooladvies en cito wellicht niet juist is en daarmee een argument heeft om een kind te laten afstromen.

Wie heeft hier ook ervaring mee? En kan wat valide suggesties opperen?

Wij neigen er nu naar om die toets niet te laten afnemen, als ze wat willen afnemen, dan een wisc. En in hoeverre is jullie ervaring bij een tweede test (wisc) dat hier totaal andere uitslag uit is gekomen. Bijvoorbeeld eerst hb en in een lagere test niet meer?

Dochter staat nu overigens 5 onvoldoendes (5-en), voor de talen (behalve Nederlands) en economie. En denkt dat ze dit relatief makkelijk kan ophalen naar een voldoende. Dus met haar zelfvertrouwen is niets mis :wink:

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 16:09 
Volwassene

De NIO is bedoeld om te bepalen welk schoolniveau het meest passend is. Ik denk dat als er vragen zijn over bijv automatiseringsproblemen, dit totaal niet geschikt is. Bij elk vraagstuk over individuele ontwikkeling is het belangrijk instrumenten in te zetten die daarvoor bedoeld zijn. Dat is de NIO helemaal niet.
Ik zou echt inzetten op individueel onderzoek bij iemand die verstand heeft van HB en leerproblemen.

Een WISC is ook niet voldoende als je wilt weten wat voor specifieke (leer)problemen er zijn. Het moet dan zijn: WISC+ aanvullende instrumenten. Verder zou ik ervoor waken alleen een testbatterij af te nemen (bijv een werkgeheugentest). Tests, vragenlijsten en gesprekken en observaties geven samen het beste beeld.

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 16:56 
Volwassene

Eens met Sacha. Wat zou een NIO-resultaat toevoegen? Twijfelen ze aan haar cognitieve capaciteiten?

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 13:03 
Volwassene

@sacha - dat NIO enkel als aanvulling is om naast de cito te kijken naar schoolniveau, dat had ik ook gelezen. Denk dus dat zij dit willen inzetten om te kijken naar haar capaciteiten (school neigt naar verkeerde adviezen gegeven door de basisschool, bij veel leerlingen).

Helder ... wij gaan dat dus niet laten doen.

Zag in onze omgeving kinderpsycholoog, die gaat kijken waar kinderen vastlopen met ervaring dyslexie en HB... Dat lijkt me dan een betere oplossing.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2019, 13:08 
Volwassene

Citaat:
kijken naar haar capaciteiten

Dan is een individuele intelligentietest de juiste weg, niet de NIO die geen capaciteiten meet, De meetpretentie is anders. Een WISC of Rakit meet de cognitiieve capacitieiten, de NIO gaat over advisering mbt onderwijsniveau. Er zijn vragen over haar ontwikkeling, daar passen echt andere instrumenten bij dan een test die puur op basis van scores (geen observaties, anamnestische gegevens etc) aangeeft met welk schoolniveau dat zou matchen.

Het bedrieglijke is dat de NIO 'IQ-scores' genereert, maar het niet gelijk mag worden gesteld aan een cognitieve capaciteitentest zoals een WISC of Rakit.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 16:27 
Volwassene

Inmiddels nadert het einde van het schooljaar met rasse schreden. En ondanks dat M voor de 2e keer in de derde zit blijft het spannend.
Wiskunde is een groot struikelblok terwijl het prima gaat als het toegepast wordt in b.v. scheikunde en natuurkunde.
Op dit moment is de stand 2 keer een 5,4 gemiddeld en 1 keer een 5,0. Dat is dus één 5,4 teveel om over te gaan.
De begeleiding loopt goed en levert echt wel wat op al is dit nog niet direct zichtbaar in de cijfers. We hopen dus erg dat die tiende punt die mist nog gehaald gaat worden zodat ze door kan naar de vierde. Dan vallen er een heleboel vakken weg en wordt het waarschijnlijk wat makkelijker voor haar om de motivatie vast te houden. Ik was niet zo blij met de geschiedenisdocent die het nodig vond om te melden dat er bijna geen werk is voor geschiedenisdocenten dus dat dochter maar geen geschiedenis moet gaan studeren. Tja, hoe help je het beetje motivatie dat ze nog heeft om zeep?
Ook de docent engels is niet echt een goede match met M. Ik ben bang dat ik daar toch nog een keer over aan de bel moet trekken want M komt steeds bozer uit school. Deze docent lijkt het echt op haar gemunt te hebben omdat M de docent aan de afspraken probeerde te houden. En dat vindt deze docent al snel brutaal. M krijgt echt buikpijn op de dagen dat ze deze docent heeft.
Wat zal ik blij zijn als het eindelijk zomervakantie is. Dit jaar duurt heel, heel erg lang. Zowel voor de kinderen als voor mij.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 16:36 
Volwassene

Wat is het stillekes hier.
Iedereen al vakantie? Of zijn er nog meer met 3e-klassers die zich nog door de laatste we(e)k(en) heen mogen werken.
Voor M is de toetsweek vandaag begonnen met 3 vakken waarvan ze er voor 2 een tekortpunt heeft.
De één moet ze ophalen naar een zes, volgens haar was dat gelukt.
De ander moest ze op een 5 zien te houden en dat is zeker gelukt. Een 7,1 voor wiskunde is hoger dan ze het hele jaar gehaald heeft.
Het blijft nog even spannend tot de uitslagen van de andere toetsen er zijn.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 17:19 
Volwassene

Zoon is momenteel op werkweek in Frankrijk, waar hij het ontzettend naar zijn zin heeft volgens de berichtjes, foto's en filmpjes die hij af en toe stuurt. Afgelopen vrijdag had hij de laatste schooldag. Komende maandag alleen nog de boeken inleveren en dan is het klaar. Met vlag en wimpel over. Het zware 2e jaar vorig jaar (tussen maart en zomervakantie) heeft op hem een goede uitwerking gehad. Hij heeft er na een kleine dip vlak voor de herfstvakantie voor gezorgd dat hij voor alle vakken van zijn gekozen profiel een 7 bleef staan en de rest op een 6 of hoger. Alleen Frans en NA stonden voor vertrek nog net op een 5 (5,4 gemiddeld), maar daarvan krijgt hij nog 2 toetsen terug. De investering die we vorig jaar allebei gedaan hebben, heeft zich overduidelijk terug betaald. Zoon heeft in de gaten wat er nodig is op school en hij is hierin zo gegroeid en zo'n voorbeeld dat hij komend jaar juniorcoach is bij de brugklassen en daarin ook trainingen gaat krijgen. Ben zo ontzettend trots op hem!!

edit: terwijl ik dit typ, komt zijn laatste cijfer ooit voor Frans binnen. Een 6,5 en dus is die 5 een 6 op zijn rapport geworden! Heb hem maar gevraagd of hij zeker weet dat hij geen Frans wil doen alsnog :lol:

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 17:20 
Volwassene

Marthe schreef:
Wat is het stillekes hier.
Iedereen al vakantie? Of zijn er nog meer met 3e-klassers die zich nog door de laatste we(e)k(en) heen mogen werken.
Voor M is de toetsweek vandaag begonnen met 3 vakken waarvan ze er voor 2 een tekortpunt heeft.
De één moet ze ophalen naar een zes, volgens haar was dat gelukt.
De ander moest ze op een 5 zien te houden en dat is zeker gelukt. Een 7,1 voor wiskunde is hoger dan ze het hele jaar gehaald heeft.
Het blijft nog even spannend tot de uitslagen van de andere toetsen er zijn.

wat laat nu nog een toetsweek! Top van haar wiskundecijfer! Spannend voor de rest

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 18:14 
Volwassene

Hier ook nog bezig met de staart van de toetsweek. Twee dagen nog. Officieel ook nog twee weken school hier he, tot de zomer. Deze regio is laatste.
Dochter staat er goed voor. De toetsweek gaat wisselend tot matig, ze heeft gewoon geen zin meer, zeker niet in de vakken die ze toch laat vallen.
Als ze voor alles een 1 zou halen zou ze nog over gaan denk ik, dus het maakt ook niet veel uit.
Ze heeft veel zin in volgend jaar, al ziet ze er ook tegenop, omdat haar vrienden andere profielen hebben. Gelukkig is de vriendengroep heel hecht, dat zal wel zo blijven. En wie weet zitten ze toch nog bij elkaar voor de basisvakken.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 21:04 
Volwassene

Hier is ook de toetsweek nog bezig. Morgen de laatste twee toetsen en dan de cijfers afwachten. Het is nog spannend, Oudste staat nu 3 onvoldoendes in vakken die niet in zijn profiel zitten. Ik heb goede moed dat hij er nog ten minste één ophaalt.

BerichtGeplaatst: 08 jul 2019, 23:00 
Volwassene

Ilse, dat klinkt goed. Wat mooi dat hij zo gegroeid is dat hij juniorcoach mag worden komend jaar.
Dat is nog veel grotere en belangrijkere winst dan hogere cijfers.
Toetsweek is hier tot onvrede van leerlingen én leerkrachten inderdaad erg laat.
Voor de leerkrachten van de laatste toetsen betekent het dat ze in het weekend moeten corrigeren omdat anders de cijfers niet op tijd bekend zijn voor de rapporten.

Hanneke, wij zitten in dezelfde regio.
De rek is er uit hè? Ik merk het hier ook duidelijk. Ze zijn meer dan aan vakantie toe.

Bernadine, succes voor je zoon. Zou mooi zijn als hij zonder bespreking over kan gaan.

BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 09:25 
Volwassene

Marthe schreef:
Ilse, dat klinkt goed. Wat mooi dat hij zo gegroeid is dat hij juniorcoach mag worden komend jaar.
Dat is nog veel grotere en belangrijkere winst dan hogere cijfers.
Toetsweek is hier tot onvrede van leerlingen én leerkrachten inderdaad erg laat.
Voor de leerkrachten van de laatste toetsen betekent het dat ze in het weekend moeten corrigeren omdat anders de cijfers niet op tijd bekend zijn voor de rapporten.

Hanneke, wij zitten in dezelfde regio.
De rek is er uit hè? Ik merk het hier ook duidelijk. Ze zijn meer dan aan vakantie toe.

Bernadine, succes voor je zoon. Zou mooi zijn als hij zonder bespreking over kan gaan.

Ja, ik merk dat ze het echt zat zijn.
Ik sprak gisteren een vader van wie de dochter in de parallelklas zit. Zij is nog heel hard aan het leren. Ik geloof dat hij het niet zo leuk vond toen ik vertelde dat de mijne vrijwel niets meer doet.

Ilse, terecht trots, want als ik het me goed herinner was het geen makkelijke periode voor jullie allemaal. Dat is dan inderdaad echte groei en ontwikkeling, heel knap!!

BerichtGeplaatst: 09 jul 2019, 10:31 
Volwassene

Hier is de toetsweek afgelopen vrijdag afgerond, de cijfers zijn binnen, zoon is nu op reis met school, daarna nog aflsuitende activiteit en dan hebben ze alleen nog boeken inleveren en rapport ophalen.

MIjn zoon had al voor de toetsweek zijn hoofd bij de vakantie.

Pagina 8 van 9 [ 167 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]