Het is nu 22 nov 2018, 11:44

Pagina 2 van 2 [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 20:35 
Volwassene

Zie nu pas dat ik in het verkeerde draadje zit. Excuses dames :oops:

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 sep 2018, 11:29 
Volwassene

Inmiddels zijn we alweer een paar weken onderweg in het nieuwe schooljaar.
De strubbelingen met niet uitreiken van het Cambridge-certificaat laten we maar voor wat ze zijn al vind ik het nog steeds een hele rare gang van zaken.
Inmiddels hebben we een verwachtingengesprek gehad met de mentor.
Er zijn nieuwe afspraken gemaakt. M gaat dit jaar voor het CAE-certificaat en volgend jaar voor Proficiency.
Beiden als enige in haar leerjaar. Ik heb dus maar de vraag gesteld of ze dan ook zo lang moet wachten op haar certificaat.
Tijdens de lessen engels gaat ze zich melden bij de docenten en daarna zelfstandig werken in de mediatheek.
Dat scheelt behoorlijk wat prikkels voor haar. Ze zit in een drukke maar wel hele gezellige klas.
Eén keer in de twee weken krijgt ze één op één instructie. En van de drie lesuren mag ze er één besteden om leuke engelse boeken te lezen.
Ondertussen houden we goed in de gaten of ze op de rest ook nog meer uitdaging nodig heeft en aankan gezien haar gezondheid.
Tot onze grote verwondering kan ze nu een hele schoolweek aan m.u.v. de gymlessen.
Na een uurtje thuis bijkomen is ze dan ook nog in staat om haar huiswerk te doen en dat doet ze ook trouw. Ze is echt heel gemotiveerd.
Inmiddels weet ze ook dat ze na het VWO geschiedenis wil gaan studeren.
Echt wel een totaal ander beeld dan voor de zomervakantie toen 2 uur per dag naar school zonder huiswerk vaak nog een te grote uitdaging was.

BerichtGeplaatst: 01 okt 2018, 08:10 
Volwassene

Fijn om te horen, Marthe!

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 08:52 
Volwassene

Wat goed Marthe!
Fijn ook dat ze weet wat ze wil, na het vwo. Vaak motiveert dat ook.

Hier gaat het zijn gangetje. Qua leren en cijfers sowieso heel goed. Achten en negens tot nu toe (en een 4) Dus wat dat betreft prima.
Deze week wel wat strubbelingen met meisjes in de klas. Dochter werd uit een appgroep gezet omdat ze gemeen zou hebben gedaan. Bij navraag door dochter, die het niet begreep, kwamen er wat vage antwoorden. Dochter was wel van slag hierdoor, ze was graag in het groepje gebleven (ze zouden wat leuks gaan doen met elkaar, dochter kon die datum niet, maar bleef in de groep omdat de datum misschien nog zou veranderen) en ze heeft gezegd dat als ze haar er niet bij wilden hebben, ze dat liever rechtstreeks hoorde. Maar dat was niet echt het geval volgens die meisjes. En de volgende keer mocht ze er ook wel weer bij. Maar het zou vast wel weer lang duren voor ze weer eens met dit groepje gingen afspreken.........Nou ja, beetje naar wel. Dochter heeft gelukkig wel een leuk vriendengroepje naast deze groep, maar het viel wel een beetje zwaar.

BerichtGeplaatst: 16 okt 2018, 22:27 
Volwassene

Al is het wat rustig bij de 3e klassers op het forum... dat zal wel een goed teken zijn.

Nou, hier hebben we weer last van de terugkerende herfstdip.
Vorig jaar heeft dochter lief hard gewerkt en is met mooie cijfers overgegaan naar 3 TTO.
Dat schept perspectief, maar nu gestart en het is niet dat ze niet werkt, maar ze geeft niet vol gas en blokkeert bij nieuwe dingen, leraren, vakken, met resultaat op en neergaande cijfers. Niet zo handig als je dit jaar keuze wil hebben bij het kiezen van je profiel.

Herkennen jullie hier wat van. Tot november/december kwakkelende aanloop, en daarna enorm moeten werken om het geheel weer op te halen.

Ook dit jaar heb ik me voorgenomen om me niet zo druk te maken, maar vraag me soms wel af, ze heeft de capaciteiten, dat is getest :wink: ze zit inmiddels in de derde, dus.. maar jeetje wat heeft ze toch moeite met school, en dan vraag ik me wel af, zijn er dingen die misschien nu wel handig zijn als je hb bent, die wellicht helpen of enigszins wat verklaren, want ... je wil toch helpen (want maak je stiekum toch druk).

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 06:49 
Volwassene

Ik herken het deels. De periodes van minder hard werken en dus slechte cijfers halen, maar niet perse aan het begin van het jaar.

Ik heb inmiddels voor mezelf wel de conclusie getrokken dat een goed stel hersens hebben niet de garantie is voor het aankunnen van een hoog schoolniveau. ( aanhakend op jouw zin dat ze wel de capaciteiten heeft, want getest)En natuurlijk kun je werken aan leerstrategie en werkhouding, of omgaan met faalangst. daar is op het forum ook best veel over te vinden. Maar zelfs als dat allemaal in orde is, past een hoog niveau niet bij elke hb er. Maar ik weet dat de meningen daar over verdeeld zijn.

Dat is dus het algemene deel van mijn antwoord. Ik weet niet hoe dat bij jouw dochter zit. Hoe ziet ze het zelf? Wat is de reden dat ze blokkeert? Faalangst misschien? Speelt de puberteit een rol? Vindt ze het zelf vervelend?

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 09:28 
Volwassene

Ik kom even binnenvallen om hier op te reageren. Ik herken het van mijzelf. Ik haalde in de herfst ook altijd lagere cijfers. Bij mij hield dat vooral verband met huisstofmijtallergie waar ik veel last van had. Zonder dat ik er erg veel van merkte had ik gewoon in de herfst veel minder energie.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 13:34 
Volwassene

Hai MArije, leuk dat je even binnen komt vallen!! Herken je me? ;-)

Hier gaat het redelijk goed met zoon. Ondanks een pittige 3e en 4e periode in het tweede jaar met de belofte om het vanaf de zomervakantie anders te gaan doen, hield hij dat maar heel kort vol. Inmiddels is daar een duidelijke verklaring voor (diagnose ADD) en hebben we komende maandag een definitief adviesgesprek met hulpaanbod. Hij is ook nog getest, omdat ze willen kijken of hij HB is en wat ze daar mee kunnen. Ik ben benieuwd of dat er ook uitgekomen is (kan haast niet anders)! Maar goed, de start is dus wat hobbelig en ik blijf alert met/voor hem. HIj begon knallend met hele mooie cijfers en dacht toen dat hij er wel was. Zeer herkenbaar voor ADD in combinatie met die waarschijnlijke HB (heb ik zelf ook, dus ik kan me heel goed in hem verplaatsen). Daarna zeer wisselende cijfers. Zoon ziet zelf gelukkig in dat hij er nog lang niet is. Hopelijk leert hij dar met de juiste hulp vooral wat liever naar zichzelf toe mee omgaan. Hij blijkt ontzettend streng en hard voor zichzelf te zijn.

Wat wel erg leuk is, is dat school deze week een activiteitenweek heeft, die bij hem volledig gericht is op de profielkeuze. Daarin ook 2 dagen stage bij een beroep/bedrijf dat hem erg interessant lijkt. Al sinds groep 6 roept hij dat hij voor de klas wil en dus heeft hij zijn oude basisschool aangeschreven. Vandaag loopt hij een dag met de IB-er bovenbouw mee (was ze ook van hem en zij was zijn vertrouwenspersoon en juf van de plusgroep) en mag dan meteen mee naar een IPC-cursusdag. Morgen loopt hij een dag mee met de meester in groep 8, waar zijn jongste broer zit. Helaas is die die dag niet aanwezig, maar dat mag de pret niet drukken. Zoon had vanmorgen erg veel zin in deze dag. En in morgen. Dit samen met een infoboekje van de HAN met daarin de opleiding 'academische pabo' en het feit dat hij waarschijnlijk na februari geen Frans meer heeft, maakt dat zoon steeds meer zin krijgt in school. Heerlijk om te zien!

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 19:41 
Volwassene

@hanneke... helemaal mee eens hoor: hoogbegaafdheid biedt geen garantie voor de toekomst :wink:

Intrinsieke motivatie, zeker in de puberteit, is de ik de key hier.
Als ouder zie je wel, dat er niet vol gas gegeven wordt, en hoe meer je je daarmee bemoeit, hoe heftiger de hormonen opspelen. Denk alleen wel als ze voor zich zelf de juiste knop weet te vinden, het niet zo stressen is met op en neergaande cijfers.

Qua gezondheid, geeft ze wel aan dat ze niet fit is...

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 08:26 
Volwassene

Het is ook zwaar voor ze. Om te beginnen lichamelijk. Puberteit sloopt je ;)
De derde klas is, in ieder geval op het gymnasium volgens de docent oude talen, ook een zwaar jaar.
Zij zei dit jaar, een beetje gekscherend: " In de derde matten we ze helemaal af, zodat ze bijna overspannen zijn, en dan kunnen ze naar de bovenbouw". Was uiteraard "grappig" bedoeld, maar ik denk wel dat het echt pittig is.
Ik denk ook dat het vele male zwaarder is dan bij ons vroeger. Alles telt ook zo mee..........Ik haalde maandenlang zware onvoldoendes, en ging dan met een klein beetje werken in de laatste weken alsnog over. Die mentaliteit kun je nu niet meer hebben volgens mij. En dan al die praktische opdrachten en dat samenwerken en die presentaties. Dat was toen ik puber was niet aan de orde.

En volgens mij nemen veel kinderen hun toekomst ook serieuzer. Ze lijken echt te denken dat nu "falen" levenslang mislukt is. Tenminste, dat gevoel krijg ik wel een beetje , ook op ouderavonden van mede-ouders. Die lijken ook allemaal te denken dat je leven letterlijk afhangt van een diploma. En nu wil ik absoluut niet beweren dat een diploma niet belangrijk is, maar een beetje relativeren vind ik niet verkeerd. En een beetje afstand nemen ook niet. Voor sommige mensen lijkt het leven echt alleen maar te bestaan uit het managen van hun kinderen. Dat beangstigt me wel eens.
Sorry, kom nu wellicht over als een zure oma :lol:

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 11:20 
Volwassene

ilse501 schreef:
Hai MArije, leuk dat je even binnen komt vallen!! Herken je me? ;-)

Hier gaat het redelijk goed met zoon. Ondanks een pittige 3e en 4e periode in het tweede jaar met de belofte om het vanaf de zomervakantie anders te gaan doen, hield hij dat maar heel kort vol. Inmiddels is daar een duidelijke verklaring voor (diagnose ADD) en hebben we komende maandag een definitief adviesgesprek met hulpaanbod. Hij is ook nog getest, omdat ze willen kijken of hij HB is en wat ze daar mee kunnen. Ik ben benieuwd of dat er ook uitgekomen is (kan haast niet anders)! Maar goed, de start is dus wat hobbelig en ik blijf alert met/voor hem. HIj begon knallend met hele mooie cijfers en dacht toen dat hij er wel was. Zeer herkenbaar voor ADD in combinatie met die waarschijnlijke HB (heb ik zelf ook, dus ik kan me heel goed in hem verplaatsen). Daarna zeer wisselende cijfers. Zoon ziet zelf gelukkig in dat hij er nog lang niet is. Hopelijk leert hij dar met de juiste hulp vooral wat liever naar zichzelf toe mee omgaan. Hij blijkt ontzettend streng en hard voor zichzelf te zijn.

Wat wel erg leuk is, is dat school deze week een activiteitenweek heeft, die bij hem volledig gericht is op de profielkeuze. Daarin ook 2 dagen stage bij een beroep/bedrijf dat hem erg interessant lijkt. Al sinds groep 6 roept hij dat hij voor de klas wil en dus heeft hij zijn oude basisschool aangeschreven. Vandaag loopt hij een dag met de IB-er bovenbouw mee (was ze ook van hem en zij was zijn vertrouwenspersoon en juf van de plusgroep) en mag dan meteen mee naar een IPC-cursusdag. Morgen loopt hij een dag mee met de meester in groep 8, waar zijn jongste broer zit. Helaas is die die dag niet aanwezig, maar dat mag de pret niet drukken. Zoon had vanmorgen erg veel zin in deze dag. En in morgen. Dit samen met een infoboekje van de HAN met daarin de opleiding 'academische pabo' en het feit dat hij waarschijnlijk na februari geen Frans meer heeft, maakt dat zoon steeds meer zin krijgt in school. Heerlijk om te zien!

Hai Ilse, natuurlijk herken ik je. Wat vervelend dat hij de diagnose heeft gekregen en aan de andere kant fijn dat er nu duidelijkheid is. Ik hoop dat jullie er snel een weg in vinden zodat hij er mee kan omgaan en dat wat rust gaat brengen. Wat leuk zo'n activiteitenweek!

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 14:12 
Volwassene

rema schreef:

Intrinsieke motivatie, zeker in de puberteit, is de ik de key hier.
Als ouder zie je wel, dat er niet vol gas gegeven wordt, en hoe meer je je daarmee bemoeit, hoe heftiger de hormonen opspelen. Denk alleen wel als ze voor zich zelf de juiste knop weet te vinden, het niet zo stressen is met op en neergaande cijfers.

Tsja, en dan is de vraag: Op wat voor manier heb je wel invloed op intrinsieke motivatie? Hier ontbreekt die geheel. Cijfers gaan weer naar beneden. Er wordt gezegd dat huiswerk af is, terwijl dat niet het geval is en als er 'geleerd' is, dan kent hij hooguit de helft...

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 15:25 
Volwassene

Intrinsieke motivatie houdt in dat je een taak leuk of boeiend vindt van zichzelf. De realiteit is dat veel leerlingen dat niet vinden. Ik denk dat het vruchtbaarder is te kijken naar het nut van de vakken, en van school. En daarbij is het zoeken naar: hoe draagt dit vak bij aan jouw persoonlijke doelen? En soms is de motivatie dan niet meer dan: het is nodig voor het diploma. (natuurlijk hoop je dat er aansluiting is met interesses/vaardigheden, maar soms is dat er niet).
Als je kind wel aangeeft dat hij/zij dat graag in 1 keer wil halen zonder doublures, dan is er ruimte voor een gesprek over hoe stel je dat veilig? En dan kom je uit op een gesprek over inzet en resultaten. Misschien lukt het dan om op die manier ergens een minimale motivatie vandaan te halen om ervoor te zorgen over te gaan.
En zeker als je iets helemaal niet leuk vindt, dan is het goed dat te erkennen, en te kijken naar hoe kun je het toch voor elkaar elkaar krijgen? Goed het werk verdelen, niet te lang achter elkaar werken en gericht naar subdoelen toe werken, kan dan helpen. Dan is het nog 'te doen'. Maar juist als je het totaal niet leuk vindt en het zonde van je energie/tijd vindt, ligt het voor de hand om te gaan uitstellen. Dus daarom een gesprek hebben over dat er linksom of rechtsom toch genoeg gedaan moet worden. En dat daar dus wat in te kiezen valt. Al zullen sommigen blijven kiezen voor uitstellen in plaats van op tijd beginnen in kleine stukjes per keer..

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 21:03 
Volwassene

Bedankt voor je antwoord, Sacha. Dat gesprek hebben we regelmatig gevoerd. Hij heeft nog geen idee wat hij wil worden en waarvoor hij het doet. En zoon (net 13, ADD) wil wel, hij wil graag over en hij wil er ook best wat voor doen, maar niet NU. Straks is goed. Morgen kan het ook, dan doet hij eerst iets leuks. Hij leeft erg in het nu en hij lijkt niet te leren van voorgaande ervaringen, want hij blijft uitstellen en globaal leren.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 21:38 
Volwassene

Dat is heel herkenbaar en hoort ook echt bij ADD. De beloning moet meteen volgen, later is te ver weg. Wij hadden toen mijn oudste met ADHD in de eerste drie jaar zat een heel duidelijk regime. Eerst huiswerk maken na school en dan pas wat anders. En wij zorgden dat er zo vaak mogelijk iemand thuis was na school om hem te helpen om te starten. Eenmaal gestart ging het prima, want ook hier was de motivatie er wel. Ik denk dat je zoon gewoon begeleiding hierbij nodig heeft. Kinderen met AD(H)D ontwikkelen zich langzamer op bepaalde gebieden. Uitgaan van slechte motivatie is negatief, terwijl je het eigenlijk positief moet proberen te benaderen. De kans is groot dat het geen motivatieprobleem is, namelijk, maar een inhibitieprobleem.

Inmiddels laat ik het hier helemaal los, omdat ik denk dat hij het zelf kan, maar ook omdat hij moet leren zelf aan het werk te gaan, ook als er geen strakke deadline volgt. Straks op de universiteit moet ie het ook zelf doen. Dat gaat redelijk, al moeten er eerst wat onvoldoendes vallen voordat hij aan de slag gaat.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 21:49 
Volwassene

Citaat:
Dat is heel herkenbaar en hoort ook echt bij ADD. De beloning moet meteen volgen, later is te ver weg.

Inderdaad.

Die kun je dus proberen in te bouwen, en met veel variatie en korte haalbare taken te werken. Werk opdelen in blokjes van 10 minuten werk, die dan steeds afgestreept kunnen worden en leiden tot een vinkje op de spaarkaart voor gaming tijd bijv. Erbij blijven zitten helpt ook. En actief omgaan met de stof. Dus een stuk tekst lezen en er actief samen een mindmapje bij maken, lopen tijdens het woordjes leren, etc.

Zoeken naar wat werkt, hij heeft daar zelf wellicht ook ideeen over.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2018, 22:19 
Volwassene

Inderdaad! Leren is doen voor deze kinderen. Actief bezig zijn helpt om erbij te blijven. Wandelend overhoren bijvoorbeeld. En mijn zoon deed max een uur huiswerk per dag. Selectief dus. Anders hield hij het niet vol. En bijvoorbeeld altijd tijd maken om te trainen. Ontspanning is zo nodig.

BerichtGeplaatst: 23 okt 2018, 09:42 
Volwassene

Sommige vakken hebben online oefentoetsen en oefeningen. Misschien werkt dat wel? De computer stuurt dan eigenlijk het leren een stuk.
Er is hier zelfs een heel topic over geweest op dit forum.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2018, 15:11 
Volwassene

Bedankt voor jullie tips. Ik heb ze allemaal al toegepast. Wel fijn om te weten Drietje, dat het regime bij jou drie jaar heeft geduurd. Ik had gehoopt dat hij het nu zelf zou kunnen, maar dan zetten we dit gewoon nog een jaartje door. We hebben er nog een beloningssysteem aan gekoppeld.

Zelf was ik vroeger heel anders. Heel braaf en ik ging meteen gedisciplineerd aan mijn huiswerk. Soms wou ik dat mijn kinderen ook meer zo waren, dat zou mij heel wat minder energie kosten!

BerichtGeplaatst: 05 nov 2018, 09:35 
Volwassene

Jammer dat het zo moeizaam gaat Bernadine. Hier gaat het ook met horten en stoten, naar ik houd mezelf maar voor dat (die twee van ons in elk geval) ook gewoon nog hartstikke jong zijn en daardoor misschien ook gewoon wat langer of intensievere begeleiding nodig hebben. Of eigenlijk maakt het niet eens uit, als het nodig is, dan is dat maar zo. Ik ben gestopt om me dáár dan weer schuldig over te voelen. Lastiger wordt het natuurlijk wel als het jezelf te veel energie gaat kosten...

Zoon zit hier midden in de eerste toetsweek. Ze zijn daar dit jaar op school mee begonnen dus het is voor iedereen spannend en dat merkte je in de aanloop wel. We hebben samen voor de vakantie al een planning gemaakt en in de vakantie heeft hij elke dag wat gedaan. Daardoor gaat het nu eigenlijk heel relaxed, misschien wel een beetje té. We zullen het zien, er zijn nog geen cijfers teruggekomen.

Vóór de toetsweek regelde hij eigenlijk alles zelf, met nogal wisselende resultaten, varierend van vieren tot negens. We zijn erg aan het benadrukken dat hij niet meer alleen simpelweg zijn huiswerk moet maken en leren, maar ook zelf de verantwoording moet nemen om te checken of hij alles heeft begrepen en ook kan toepassen. Dat is best een lastige stap, maar het idee begint voorzichtig voet aan de grond te krijgen. Ook wel weer mooi om te zien. Ook zijn we gewoon nog bezig met toetstactieken. In plaats van compleet op zwart te gaan bij een vraag die je niet weet, kan je ook proberen al je kennis rond het onderwerp bij elkaar te schrapen en te zien of je op die manier een route naar het antwoord kunt vinden, en wie weet pik je met alles wat je opschrijft toch nog wat puntjes mee. Ook de simpele tip om eerst de opgaven te maken die je direct weet bleek nog niet bekend.

Het belangrijkste vind ik dat ie lekker in zn vel zit, echt wel stappen zet in dat soort processen en een gezonde puberweerstand tegen huiswerk en school heeft :wink: Als hij nou nog een beetje redelijk scoort in de toetsweek ben ik helemaal tevreden!

Pagina 2 van 2 [ 40 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2