Het is nu 20 feb 2019, 22:40

Pagina 1 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Kunskapskolan en andere scholen met gepersonaliseerde leeraa
BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 16:32 
Volwassene

Allerlei scholen zijn bezig met vernieuwing, aanbod op maat, leerling centraal. De docent is meer een coach, klassikale lessen zijn afgeschaft, lesmateriaal staat meestal op een laptop of tablet. Kunskapskolan is zo'n aanpak uit Zweden. Er zijn allerlei varianten hierop.
Kenmerkend is vaak ook dat leerlingen per vak kunnen opstromen en dat ze goed moeten kunnen plannen en samenwerken. Intrinsieke motivatie en inzet wordt beloond. De MAVO leerling kan vakken op havo-niveau doen, de havisten op VWO-niveau.

Welke ouders hebben hier ervaring mee? Motiveert deze aanpak kinderen om weer enthousiast te worden? Doen ze zo weinig mogelijk en zitten ze verder te gamen omdat niemand er op let?

Sorry voor de rare afgebroken titel. Ik kan 'm niet meer aanpassen.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Kunskapskolan en andere scholen met gepersonaliseerde leeraa
BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 16:52 
Volwassene

Ik vind het concept zeker interessant, alhoewel ik er geen ervaring mee heb. Ik vermoed dat het wel bij je kind moet passen en de invloed van de coach en zijn coachcapaciteiten groot zal zijn.
Voor 1 van mijn kinderen zou het interessant zijn, de andere zou vrees ik niet meer doen dan nodig (en dat is bij haar bijzonder weinig :) ).
Nadeel (maar ik ben een oude muts van 40+) vind ik zelf dat het lesmateriaal veelal digitaal is. Maar dit heeft vooral met houding en verpeste ruggen te maken (ik zat vroeger voor mijn werk ook 8 uur per dag achter de PC, maar dat was nog wel redelijk ergonomisch (zelfs met sta-bureau), iets wat bij tablet en telefoon stukken minder is.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 20:45 
Volwassene

Agora onderwijs in Roermond lijkt hier ook wel op.
Hier bepalen kinderen zelf mbv een coach hun leerdoelen.

z 2007 groep 8

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 21:00 
Volwassene

Ik lees graag mee. We zijn afgelopen zaterdag naar een open dag geweest van een school met gepersonaliseerd leren.
Ben ook benieuwd naar ervaringen.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 15:05 
Volwassene

Ik denk dat gepersonaliseerd leren op zich een goede ontwikkeling is. Bij het systeem nu zijn sommige kinderen veroordeeld tot het niveau van hun slechtste vak. Dat is bijzonder demotiverend, en leidt mijn inziens tot weinig positieve leerervaringen.

Echter de aanpak die je noemt, staat of valt met de begeleiding en of er wel duidelijke kaders zijn. Als een leerling weg kan komen met 6jes en alleen maar gamen, dan gaat er iets mis in mijn ogen. Ik vind acceptatie van elkaars sterke en zwakke punten, stimuleren van eigen motivatie enz heel erg belangrijk daarbij.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 07:08 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Ik lees graag mee. We zijn afgelopen zaterdag naar een open dag geweest van een school met gepersonaliseerd leren.
Ben ook benieuwd naar ervaringen.

Welke school was dat, als ik vragen mag?
Hoe was de open dag?

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 09:44 
Volwassene

Open dag was heel interessant, goed doordacht verhaal wat duidelijk gebracht werd.
Ieder week coachgesprek, 15/16 kinderen per coach ipv 30per mentor.

Dit ging om het Stelle Maris College in Meerssen (Zuid-Limburg).

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 19:29 
Volwassene

Annemiek schreef:
Agora onderwijs in Roermond lijkt hier ook wel op.
Hier bepalen kinderen zelf mbv een coach hun leerdoelen.

Bij Agora Roermond gaan dit jaar de eerste kinderen examen doen (vmbo). En wat zijn ze op dit moment aan het doen met die vierdejaars? Bijspijkeren voor het examen. Ze bleken toch wel het e.e.a. gemist te hebben. Dat was voor mij dus een ontzettende afknapper.

Overigens starten er komend schooljaar meerdere Agora scholen o.a. In Heythuijsen.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 20:46 
Volwassene

Mijn oudste zit op een school die gpl aanbiedt al zit zij in het jaar voordat ze ermee gestart zijn. Ik ken wel ouders met kinderen die het systeem volgen.
Jongste gaat komend jaar naar die school en zal dus in het gpl instromen. Ik ben positief over het systeem al zie ik ook wel de nadelen.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 21:00 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Open dag was heel interessant, goed doordacht verhaal wat duidelijk gebracht werd.
Ieder week coachgesprek, 15/16 kinderen per coach ipv 30per mentor.

Dit ging om het Stelle Maris College in Meerssen (Zuid-Limburg).

Dank je!
Niet hier in de buurt, maar wel interessant om te volgen.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 22:01 
­

School van mijn oudste ken je volgens mij. Had je daar niet ondertussen zelf ervaring mee?

BerichtGeplaatst: 20 jan 2018, 11:13 
Volwassene

Totaal of topic, maar ik lees steeds Kunstkapsalon......

BerichtGeplaatst: 20 jan 2018, 13:43 
Volwassene

Even voor je gegoogled: kunskap is Zweeds voor kennis. Ik snap niet waarom deze term in Nederland gebruikt wordt. Het lijkt me trouwens leuk om geknipt te worden in een kunstkapsalon.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2018, 16:41 
­

Ook ik lees op de een of andere manier steeds kunstkapsalon. Volgens mij zei ik het vandeweek zelfs een keer bijna of helemaal :oops: :lol:

School van mijn oudste biedt het op dit moment in de eerste 2 jaren en dat wordt bij hen steeds verder uitgebreid. Voor mijn jongste (nu groep 8) is deze school een serieuze optie. Ze gaat er binnenkort een dagje proefdraaien. Oudste zit nu in de vierde en wat haar betreft dus geen ervaring met dit model, maar vanuit school wel veel over gehoord.

anniek70 schreef:
Even voor je gegoogled: kunskap is Zweeds voor kennis. Ik snap niet waarom deze term in Nederland gebruikt wordt.

Dat vind ik op zich nog wel logisch, het is een zweeds model dat ze hebben overgenomen, inclusief de naam dus.

BerichtGeplaatst: 20 jan 2018, 21:28 
Volwassene

Hallo allemaal,

door te googlen heb ik wat info gevonden die bij mij ook weer nieuwe vragen oproept. Ik deel hier even wat ik gevonden heb en hoor het graag als het niet klopt.

Er zijn twee soorten vakken. Zogenoemde trede-vakken waarbinnen je je eigen tempo bepaalt en naar de volgende trede mag als je een trede met goed gevolg hebt afgesloten. Dit gaat om Nederlands, Engels, Frans, Duits en Wiskunde.

Bij de themavakken bepaalt de docent het tempo, volgens de sites die ik bekeken heb. Het gaat dan bijvoorbeeld om Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Aardrijkskunde, Geschiedenis en Economie. Daar wordt in blokken van zes weken steeds een ander onderwerp behandeld. De leerling kan daar dus niet sneller doorheen, maar heeft wel veel vrijheid in de manier waarop hij het thema onder de knie wil krijgen en hoe hij wil laten zien dat hij de stof beheerst (via een presentatie, een werkstuk of zoiets? Of via een digitale toets, dat kan soms ook als ik het goed begrijp).

Ik kan op internet nergens iets over Latijn en Grieks vinden. Weet iemand of dat ook via Kunskapskolan kan worden gegeven of dat bij Kunskapskolan aangesloten scholen dat op de "ouderwetse" manier blijven doen?

En andere vakken als Spaans, informatica en filosofie: kan een bij Kunskapskolan aangesloten school die ook aanbieden?

De instructieblokken duren slechts 20 minuten (in de praktijk 15?). Ergens las ik dat het voor docenten lastig is om in zo'n korte tijd ook wat feedback van de klas te krijgen, om te polsen of de stof begrepen wordt. Dat moet dan dus nog in de leerdomeinen gebeuren.

Al het lesmateriaal staat in het leerlingenportaal en voor zover ik het begrijp worden er geen traditionele Nederlandse lesmethodes gebruikt als Getal en Ruimte. Ik krijg het idee dat veel van dat materiaal nog aangepast/ontwikkeld moet worden voor Nederland - zie deze vacature waarin staat dat de gezochte persoon het materiaal voor leerjaar 1 en 2 moet onderhouden en materiaal voor daarna moet ontwikkelen:
https://kunskapsskolan.nl/vacature-leer ... ikunde-vo/

Wat ik me afvraag is of dit het risico inhoudt dat de extra uitdagende opdrachten komende jaren nog niet beschikbaar zijn, omdat het basisniveau voorrang krijgt bij de ontwikkeling. Iemand hier ideeën over?

Verder zijn de Kunskapskolan-scholen in Zweden, als ik het goed begrijp, scholen voor leerlingen tot of tot en met 15 jaar. Hoe gaat het dan met het leermateriaal voor de jaren daarna? Moet dat in Nederland vanaf de grond worden "opgebouwd"? En weet iemand hoe de voorbereiding op het eindexamen werkt in dit systeem? Dan moet je wel grote toetsen doen die in dit systeem min of meer afgeschaft zijn.

Het systeem met veel maatwerk en veel keuzevrijheid voor de leerlingen spreekt mij op zich wel aan. Maar het lijkt me wel bij de talen makkelijker toe te passen dan bij een vak als natuurkunde. Hoe je bij dat vak het niveau bewaakt, daar ben ik wel benieuwd naar.

Ik vond het wel opvallend dat er in dit filmpje veel taaldocenten aan het woord kwamen (en een enthousiast verhaal vertelden):

http://www.stellamariscollege.nl/nieuws ... -lesgeven/

Groetjes!

BerichtGeplaatst: 20 jan 2018, 23:02 
­

Volgens mij zijn de scholen in Nederland geen pure kunskapskolan-scholen, maar hebben ze hun concept gebaseerd op dat Zweedse model. Het is hier dan ook niet exact hetzelfde.

Mijn enige ervaring met Kunskapskolan is een andere school dan die jij in je verhaal noemt en ik kan je vragen dan ook alleen beantwoorden over een school. Mijn dochter zit niet in een van de Kunskapskolanklassen, dus het zijn geen ervaringen.

Op de school van mijn oudste was het al langer mogelijk om individuele vakken sneller of langzamer te doen en ook om vakken op een ander niveau te doen. Veel kinderen maakten daar al gebruik van, maar ze wilden eigenlijk dat het standaard werd en daarom zijn ze vorig schooljaar met een pilot van het Kunskapskolan idee begonnen. Vorig jaar waren dat maar 2 klassen, maar dit schooljaar is dat uitgebreid naar het volledige eerste jaar, van TL tot en met Gymnasium.

Wat ik hier zie, is dat ze de ouderwetse klassen meer los hebben gelaten. Kinderen zitten niet meer in 1 mavo/havo of 1 gymnasium, maar de klas heeft een gewone naam als aanduiding. Onder die naam valt een vrij grote groep kinderen, die weer zijn onderverdeeld in 4 kleinere stamgroepen (volgens mij 15 of 20 leerlingen). Iedere stamgroep heeft eigen mentoren.

Iedere schooldag begint met een dagstart met de eigen stamgroep. Naar mijn idee wordt er in die dagstart besproken wat er die dag op het programma staat. De vakken op het rooster zijn veel meer gebundeld dan in de reguliere klassen. Zo hebben ze in de brugklas oa Exact (oa wiskunde en biologie) en Talen (Nederlands, Engels, Frans en Latijn). Als groep X talen heeft, zijn er meestal 3 verschillende docenten van verschillende talen. De kinderen hebben de ruimte om aanbod te volgen of zelfstandig te werken, dat wordt allemaal individueel afgestemd. Er is door deze manier ook een keuze aan welk vak ze gaan werken.

Wat ik uit de informatie haal, beginnen alle kinderen op het niveau van het basisschooladvies, maar zijn hogere niveaus goed mogelijk en ook met bijvoorbeeld havo kun je latijn doen. Voor zover ik weet gaat dat hier niet alleen volgens dat concept met die vakken die jij noemt, maar ook met de zaakvakken, al zullen daar naar mijn idee altijd wel wat thema's tussen zitten.

Voor wiskunde gebruiken ze hier wel getal en ruimte. De nieuwste editie van die methode zou meer gericht zijn op maatwerk en binnen dit concept passen. Hoe lang de instructieblokken hier nu over het algemeen duren, durf ik niet te zeggen.

Verrijking verwacht ik hier nog steeds wel.

Nogmaals, op dit moment nog geen ervaring in een van die klassen, maar ik hoop dat je er iets aan hebt.

BerichtGeplaatst: 21 jan 2018, 08:51 
Volwassene

Ik weet wel hoe 1 van de eerder genoemde scholen werkt.

Per jaar zijn er voor alle vakken tien tredesgeloof ik. Idealiter sluit je die allemaal af in de praktijk lukt dat niet bij alle kinderen of alle vakken. Kinderen stromen in op een startniveau bv havo of vwo zitten echter in gemengde coachgroepen. Een kind dat havo doet mag ook toetsen op vwo niveau doen als die dat wil. Een toets haal je wel of niet. Er worden geen punten gegeven. Als je op vwo niveau zit en je haalt een toets niet wordt je het niveau gegeven waarop je het wel hebt gehaald. Bijv gehaald op vmbo niveau. Dan mag je kiezen of je doorgaat met de tredes of dat je hem herkanst. Te veel toetsen op een lager niveau resulteert uiteindelijk in een gesprekje of een ander niveau niet beter voor je is. De bedoeling is dat je herkanst en dat je dus pas verder gaat als je de stof beheerst. Je kunt je eigen tempo volgen en kinderen kunnen dus ook zelf aangeven wanneer ze klaar zijn met de trede en getoetst willen worden. Toetsen kunnen in verschillende vormen komen. Klassieke toets, presentaties, werkstukken etc. Als een kind een vak makkelijk vind kan die dus ook sneller door de materie gaan. Of minder uren eraan besteden en die uren besteden aan vakken die die moeilijker vind.
Er zijn geen klassen maar coachgroepen, ongeveer 15 kinderen. Er zijn geen lessen maar instructiemomenten en veel zelfstandig werken.

Wat ik weet waat kinderen tegenaan lopen is dat de tredes wel uitgestippeld zijn maar dat er binnen de tredes weinig gepland is. Kinderen moeten dus behoorlijk zelfstandig zijn om alle vakken juist in te plannen en niks vergeten. Ook van ouders is hier wel hulp nodig. Kinderen moeten zelf toetsen regelen etc dus een beetje mondigheid is ook wel nodig.
Verder waren rustplekken op deze school wel een probleem maar daar zijn ze nu mee bezig om dat op te lossen.
Omdat er geen lessen zijn is er ook nooit echt les uitval. Zullen leerlingen minder leuk vinden :lol:

BerichtGeplaatst: 21 jan 2018, 20:47 
Volwassene

Cindy schreef:
School van mijn oudste ken je volgens mij. Had je daar niet ondertussen zelf ervaring mee?

Hoi , klopt Cindy. Ik ken de school een beetje. Maar daar is het dit jaar net breed ingevoerd in alle brugklassen en dan heb je natuurlijk altijd opstartprobleempjes omdat iedereen aan het systeem moet wennen. Daarom ben ik benieuwd hoe het op andere vergelijkbare scholen bevalt.
Wat ik leuk vind is dat ze voor vwo-leerlingen ook aanbieden dat ze profielvakken mogen volgen op andere scholen. Het huiswerk maken ze voornamelijk op school.
In vergelijking met mijn dochter op tto vwo (Dus meteen vwo, geen gemengde brugklas) ligt het tempo wel een stuk lager in de brugklas. Ook zit mavo, havo en vwo bij elkaar in een stamgroep. Ik denk niet dat elke vwo-leerling dan meteen keihard gaat werken. Ook daar ben ik nieuwsgierig naar bij anderen.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2018, 15:05 
­

Is natuurlijk wel al het tweede jaar van de school, doordat ze die pilot ook al hebben gehad. Ik denk dat je niet veel scholen tegen gaat komen die al veel verder zijn. Als ik het me goed herinner is die andere school ook pas vorig schooljaar met deze pilot begonnen? En qua maatwerk waren ze op de school van D al heel ver voor ze met dit concept begonnen.

Weet jij trouwens zeker dat de verschillende niveaus binnen dit concept volledig door elkaar zitten? Dat was in het pilotjaar nog niet het geval. De vwo-leerlingen zitten nu niet meer bij elkaar in een stamgroep? Op de site bij de aanmeldingen hebben ze het ook dit jaar nog over plaatsing in gymnasium 1 bij een vwo-advies en ook over een havo/vwo klas...

Smurf gaat er binnenkort een dagje meelopen, hoop dat ik dan ook weer wat wijzer ben.

BerichtGeplaatst: 22 jan 2018, 20:05 
Volwassene

Citaat:
Weet jij trouwens zeker dat de verschillende niveaus binnen dit concept volledig door elkaar zitten?

Dat had ik begrepen in de brugklas, maar misschien is het mijn interpretatie dan?

Pagina 1 van 3 [ 50 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende