Het is nu 18 okt 2018, 21:13

Pagina 4 van 4 [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 07:22 
Volwassene

Wat een ontwikkelingen in het begin van jaar twee!

Wij zijn erg op onze hoede wat de tweede betreft. Zoon komt uit een geslacht van wel vier indetweedeblijvenzittendeofafstromende familieleden - allemaal mannen overigens. We zitten hem dus wel achter de broek, maar hij lijkt daar nauwelijks van onder de indruk: gaat gewoon lekker zijn gang, veel sporten met volle weken en weekenden en weinig tijd voor huiswerk.
So far, so good... [sombrero]

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 07:26 
Volwassene

Eleanora, voor mijn oudste kwam elke week een vers afgestudeerde orthopedagoge met een startende eigen praktijk. Soms een half uur, soms een uur. Gewoon bij ons thuis. Samen gingen ze dan plannen en ze hielp hem ook op weg met uittreksels maken. Ik denk dat zij ook heel goed had kunnen begeleiden met proefwerken leren. Moesten we zelf betalen, maar was niet zo duur omdat ze net begon (weet niet meer hoeveel precies) en wij ook maar een half uur tot uur per week nodig hadden. Via via zou je eens rond moeten vragen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 14:18 
Volwassene

Herkenbare verhalen helaas

Ook hier 2 magere voldoendes en een 7, verder 2-en en 3-en :shock:

Volgens M. hoort ze hiermee bij de meerderheid van de klas, slechts een paar uitzonderingen in de klas staan geen of "maar één" onvoldoende.
Ik vind het persoonlijk vreemd dat 90% van de klas een 2 heeft op een wiskundetoets of een geschiedenistoets. Ik wil graag M. zelf verantwoordelijk
houden voor haar eigen resultaten, maar hierbij ga ik me toch afvragen wat er in het onderwijs wellicht mis gaat. Of doen de docenten dit bewust, om
ze allemaal even te laten voelen dat het VWO toch echt anders is dan H/V? Wel een harde les, want een 2x tellende 2 ophalen wordt een pittige kluif.

Maar net als bij Drietje houdt M. zich er wel goed onder en heeft wel vertrouwen dat ze het wel weer ophaalt. Ze is wel heel serieus bezig overigens,
aan haar inzet ligt het niet.

Ik hoop stiekem ook wel dat ze het wel gaat halen dit jaar. Ze heeft nu eindelijk een fijne klas, voelt zich veilig en heeft vriendinnen. Dat is zoveel waard!
Als ze terug zou moeten naar havo zie ik de sociale bui alweer hangen.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 20:30 
Volwassene

Hier sijpelen nog steeds wat magere cijfers binnen, maar die zijn uit de tijd dat ik nog niks deed, zegt zoonlief :mrgreen: Klopt, de docenten zijn niet echt snel met nakijken. Hij heeft een hoop lessen geleerd in de afgelopen weken. Heeft strafwerk gehad omdat hij geen aantekeningen maakte, is uit de les gestuurd, kende bij een toets Engels de grammaticale termen niet, waardoor hij een onvoldoende haalde terwijl hij heel goed is in Engels (eerder stond er altijd een voorbeeld, maar nu niet meer).

En er wordt nog steeds gewerkt thuis. Niet alleen maar een paar minuten met een schoolboek op bed, maar ook echt even grammatica of wiskunde oefenen. Niet lang en alleen voor een toets, maar toch. Een grote vooruitgang vind ik het. Nu gun ik het hem ook echt wel dat hij het terug gaat zien in zijn cijfers, en dat verwacht ik eigenlijk ook wel.

Ondertussen heb ik nog steeds een heel vrolijk en energiek kind. Daar ben ik zo blij mee.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 08:18 
Volwassene

Oudste heeft inmiddels bijna alle cijfers uit de toetsweek terug. Met een 5,1 voor Frans en een 8,4 voor ak, de rest hoger dan een 6, lijkt het erop dat ze de goede lijn weer te pakken heeft. Ze heeft echt nog de sturing en begeleiding nodig, dat ziet ze nu zelf ook wel in. We doen elke keer een klein stapje terug, dan komen we uiteindelijk ook bij zelfstandig kunnen leren en plannen. Oudste was erg opgelucht, ze heeft er heel hard voor gewerkt.
Gesprek met de mentor was goed, hij zag geen probleem in het niveau voor oudste. School
staat open voor aanpassingen indien nodig, maar voorlopig gaan we gewoon zo verder.
Traject met de psych is gestart, eerste intakegesprek hebben we afgelopen maandag gehad, over 2 weken een gesprek zonder oudste en weer 2 welen verder een gesprek met alleen oudste. We gaan zien wat dit traject ons brengt. Ik wil iig vragen of ze kunnen bekijken waar deze telkens terugkerende angst/paniek vandaan komt en het star vasthouden aan haar eigen (leer)strategiën en maniertjes.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 08:30 
Volwassene

Wat fijn Drietje en Muppet, dat het zo gaat.
Hopelijk gaat het traject jullie en haar fijne handvatten geven Muppet.
En Drietje, vrolijk en energiek zijn, dat is toch de basis voor alles, eigenlijk.

Hier gaat het wisselend. Van hele hoge cijfers tot kleine onvoldoendes (die hard aankomen trouwens).
Zoon is wel serieus , en laat zich niet ontmoedigen. Dus gewoon maar rustig doorgaan.
Vandaag heeft hij sportdag. Heerlijk!!

De gitaar voor muziek was trouwens serieus.........Volgens de docent lukte het 80% van de leerlingen. Ik zei tegen zoon: dan zeg jij maar dat je bij de overige 20% hoort, en dat een echt musicus zijn instrument NOOIT uitleent. 8) Of je haalt er eentje bij Intertoys :lol: Daar zag zoon wel de humor van in geloof ik.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 13:39 
Volwassene

Drietje schreef:
Eleanora, voor mijn oudste kwam elke week een vers afgestudeerde orthopedagoge met een startende eigen praktijk. Soms een half uur, soms een uur. Gewoon bij ons thuis. Samen gingen ze dan plannen en ze hielp hem ook op weg met uittreksels maken. Ik denk dat zij ook heel goed had kunnen begeleiden met proefwerken leren. Moesten we zelf betalen, maar was niet zo duur omdat ze net begon (weet niet meer hoeveel precies) en wij ook maar een half uur tot uur per week nodig hadden. Via via zou je eens rond moeten vragen.

Goed idee! Inmiddels ben ik dankzij een tip ook gewezen op leerstrategie-onderzoek. Zou ook goed kunnen helpen denk ik.

De cijfers gaan hier na een lichte dip weer wat lekkerder. Tis wel bijzonder dat dochter elke dag al heel snel klaar is met huiswerk/leerwerk. Ook de extra (Dalton)opdrachten maakt ze netjes op school dus hoeven niet zoals vorig jaar vaak thuis nog gemaakt worden. Merk dat ze door die ruimte in haar vrije tijd wel wat uitdaging kan gebruiken. Nu is het meestal uit gewoonte een game spelen of netflixen. Iemand nog tips? Een educatieve website wellicht?

@Muppet: fijn dat het traject gestart is! Hoop dat het jullie iets positiefs oplevert.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:19 
Volwassene

Hier ook druk met leerstrategieontwikkeling. Vorig jaar heeft zoon het allemaal op zijn manier gedaan: er naar kijken, wat doorbladeren en dan telkens wegkomen met krappe voldoendes. Ik kon het niet langer aanzien nadat ik hem overhoorde voor een vak en hij er echt helemaal niets van leek te kennen. Het was te laat voor die toets -waar hij toch weer een magere voldoende voor heeft weten te halen, ik snap echt niet hoe-, maar sinds deze week heb ik hem iets geheel nieuws bijgebracht: aan tafel gaan zitten met pen en papier en een samenvatting maken en die samenvatting vervolgens uit je hoofd leren. Resultaat voor de eerste toets: een ruime voldoende, sterker nog: het hoogste cijfer van de klas! Nog nooit vertoond. :mrgreen:
En nu dit zien vol te houden, want het kost aanzienlijk meer tijd en energie. We gaan het zien.

Laatst bijgewerkt door Boom op 18 okt 2018, 20:33, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:31 
Volwassene

Ja Boom, dat helpt he, gewoon aan een bureau werken, met pen en papier. Vers in de brugklas deed zoonlief dat ook nog wel eens, maar de uittreksels werden alsmaar korter en verdwenen al snel helemaal. En de cijfers gingen van negens naar zevens met af en toe een onvoldoende. Maar pen en papier worden nu wel weer gebruikt om wiskunde te oefenen. Tot nu toe werd wiskunde voor een toets gewoon even doorgelezen :mrgreen: Ook grammatica wordt geoefend en er zijn zelfs plannen om voor de volgende natuurkundetoets te oefenen. Het moet niet gekker worden. :lol:

Wat ik wel raar vind is de leeslijst van school. Jongste kwam thuis met een heel simpel stripboekje voor Engels en de Griezelbus voor Nederlands. De Griezelbus heeft ie in groep 5 al eens gelezen. Dat is toch geen boek voor 2 vwo? Thuis verslindt hij al jaren young adult boeken, ook in het Engels. Beetje vreemd.

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:32 
Volwassene

Muppet, fijn dat de therapie gestart is, hopelijk werkt het snel!

Hanneke, hier moeten ze een keyboard regelen. Tja...

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:38 
Volwassene

Drietje schreef:
Ja Boom, dat helpt he, gewoon aan een bureau werken, met pen en papier
:mrgreen:

Drietje schreef:
Wat ik wel raar vind is de leeslijst van school. Jongste kwam thuis met een heel simpel stripboekje voor Engels en de Griezelbus voor Nederlands. De Griezelbus heeft ie in groep 5 al eens gelezen. Dat is toch geen boek voor 2 vwo? Thuis verslindt hij al jaren young adult boeken, ook in het Engels. Beetje vreemd.

Ja, dis wel vreemd idd. Maar misschien gaat het de docent meer om de opdracht die eruit voort vloeit, dan om het boek an sich?

Laatst bijgewerkt door Boom op 18 okt 2018, 20:43, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 18 okt 2018, 20:41 
Volwassene

Boom schreef:
Drietje schreef:
Ja Boom, dat helpt he, gewoon aan een bureau werken, met pen en papier
:mrgreen:

[quote=“Drietje”]Wat ik wel raar vind is de leeslijst van school. Jongste kwam thuis met een heel simpel stripboekje voor Engels en de Griezelbus voor Nederlands. De Griezelbus heeft ie in groep 5 al eens gelezen. Dat is toch geen boek voor 2 vwo? Thuis verslindt hij al jaren young adult boeken, ook in het Engels. Beetje vreemd.

Ja, dis wel vreemd idd. Maar misschien gaat het de docent meer om de opdracht die eruit voort vloeit, dan om het boek an sich?[/quote]

Zou kunnen. Geen idee of er een opdracht uit voort komt, eigenlijk. Ik hoop het ;)

Pagina 4 van 4 [ 72 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4