Het is nu 20 sep 2019, 09:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 24 van 30 [ 594 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 30 mei 2019, 14:46 
Volwassene

Gezellig Drietje!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 30 mei 2019, 15:38 
Volwassene

Ik ga mijn best doen Hanneke. Het is enorm hectisch hier.

BerichtGeplaatst: 01 jun 2019, 15:11 
Volwassene

Leuk idee, moet even kijken of het haalbaar is.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 10:30 
Volwassene

We hebben het advies van de orthopedagoog ontvangen:

Bij oudste is de WISC 5 afgenomen, waaruit de volgende scores komen;
Verbaal begrip, zeer hoog (VWO)
Visueel ruimtelijke index, hooggemiddeld (HAVO/VWO)
Fluid Redeneren index , gemiddeld (MAVO)
Verwerkingssnelheid, gemiddeld (MAVO)

Uit deze uitslagen blijkt dat de verbale intelligentie-index afwijkt ten op zichtte van alle andere indexen (die een beroep doen op haar probleemoplossend vermogen). Mogelijk kan zij hierdoor overschat worden op deze gebieden (ze kan zich dus verbaal goed presenteren/verwoorden, maar op inzichtelijk gebied kunnen zaken lastiger worden voor haar). Daarnaast kan het 'tempo' waarop een beroep wordt gedaan binnen het VWO, te hoog zijn voor haar (verwerkingssnelheid is gemiddeld).

Uit de WISC 5 blijkt dat er grote verschillen zitten tussen de vaardigheden die getoetst zijn. De vaardigheden waar een beroep wordt gedaan op verwerkingssnelheid, analyseren/verwerken van informatie, probleemoplossend vermogen en het bedenken van oplossingen, zijn onvoldoende voor het VWO niveau waar zij momenteel op zit.

De kans dat stress/gespannenheid afneemt, wanneer de 'overvraging' wordt verminderd, is mijn inziens groot.

Geen woord over het advies van de psycholoog, niks over de motivatie en enorme inzet van oudste de afgelopen 1 1/2 jaar, niks over de fysieke component en met de opmerking dat er scores gedrukt zijn door de overvraging.
We hadden al zo iets verwacht, maar dit is zo bizar...
Als je alleen naar deze scores kijkt, is het volgens haar dus überhaupt niet mogelijk dat oudste met maar 2/3 rooster en dus heel veel zelfstudie, op dit moment geen enkele! onvoldoende op haar eindlijst heeft. Toch is dat wel degelijk het geval. Wij begrijpen hier echt helemaal niets van, binnenkort toch maar weer met school om tafel.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 11:41 
Volwassene

Er is veel discussie over die verwerkingssnelheid, muppet. Wat naar dat een orthopedagoog zulke verregaande conclusies trekt uit een intelligentietest. De verbale intelligentie is, voor zover ik weet, nog altijd de beste graadmeter. Deze wordt nu weggemoffeld onder het mom van “overvraging”. Ik heb met mijn dochter iets vergelijkbaars meegemaakt. Zij is jaren geleden getest met de wisc 3. Zij scoorde op verbaal begrip 137 (VIQ 129). Toch was de conclusie van de orthopedagoog destijds dat ze op basis van haar performale intelligentie (110) overvraagd werd en dat ze dus op gemiddeld niveau functioneerde. Haar TIQ van 123 werd niet betrouwbaar geacht. Uiteindelijk belandde ze in een havo/vwo brugklas en heeft ze zichzelf echt uit de naad gewerkt, wat enorm veel stress en huilbuien opleverde. “Ik heb geen leven meer”, etc. In twee vwo ging het na de kerst steeds wat beter en uiteindelijk in de derde had ze alles onder controle. Ze hoefde steeds minder hard te werken voor een goed resultaat. Nu zit ze in de vierde en het gaat alleen nog maar beter. Met gemiddelde inzet haalt ze bovengemiddelde cijfers. Wat ik hiermee wil zeggen: het is een groeiproces. Wat niet is, kan nog komen. Waak ervoor dat er voldoende tijd is voor ontspanning (dochter heeft nooit een sportles afgezegd, zij sport drie keer per week), maar heb vertrouwen in je dochter en straal dat uit. Als je dochter enigszins lijkt op de mijne, dan komt het helemaal goed. Al lijkt dat nu nog niet zo.
Ik zou wel proberen volgend jaar steeds wat meer los te laten en het haar zelf te laten doen. Geef jezelf en haar de tijd tot aan de herfstvakantie. Het lijkt me dan verstandig om daarna te beslissen of ze op tto doorgaat, of toch na de kerstvakantie vwo gaat doen. Ze moet gewoon nog groeien om volledig tot bloei te komen. :blume:

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 14:02 
Volwassene

Citaat:
Fluid Redeneren index , gemiddeld (MAVO)
Verwerkingssnelheid, gemiddeld (MAVO)

Ten opzichte van de eerder gegeven informatie is de gemiddelde score op Fluid Redeneren nieuw. Dat verklaart de mening dat overwogen moet worden om af te stromen wel iets beter. (Wat niet wil zeggen dat ik het met die mening eens ben).

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 17:09 
Volwassene

Dank je Boom. Ik geloof heel sterk dat onze dochter alleen wat tijd en een steuntje in de rug nodig heeft om tto gewoon te kunnen afmaken. Ze is nog vrij jong, in december wordt ze 14. Een jaar overdoen zou haar, denk ik, ook geen kwaad doen.
Ze heeft zelf ook het vertrouwen dat ze tto kan doen. Met wat hulp om gemiste vaardigheden op te bouwen. Haar TIQ ligt rond de 122, daar wordt idd overheen gekeken.

@loekie, kan idd zijn dat ik het niet over fluid redeneren gehad heb in mijn posts. Daarvoor geldt hetzelfde als voor verwerkingssnelheid en werkgeheugen dat de verwachting is dat die score eigenlijk hoger uit horen te komen. Wel opvallend was dat oudste meer moeite heeft met het zelf bedenken en aanbrengen van structuur. Oa van die vaardigheid wordt door de psych gezegd dat ze daar met hulp in kan groeien. Dat vertrouwen hebben wij ook. Bovendien weten we dat het makkelijker maken van stof, ze juist meer rigide gaat handelen en denken.

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 18:59 
Volwassene

Ik vind t gewoon bijzonder dat een orthopedagoog die blijkbaar niet zelf de test heeft afgenomen zo conclusies trekt op onderdelen en dan volledig voorbij gaat aan de adviezen van psych/tester...
Sterkte met de hele situatie. Dat zal wel vreten.

Hier is zoon ook niet helemaal ok. Hij zit echt in een dip met migraine en heeft moeite om door de laatste weken te komen. Kinderen bemoeien zich met zijn werkhouding wat resulteert in nog slechtere werkhouding.
Mentor vind dat andere kinderen mogen klagen als hij zijn boek niet pakt of oplet (hij zit dan al naast niemand staart vooral uit t raam of zit gewoon met iets stilletjes te frummelen)
Volgend jaar ander systeem

BerichtGeplaatst: 05 jun 2019, 21:21 
Volwassene

Muppet, wat lastig voor jullie, deze situatie. Blijven zitten zou ook raar zijn in haar geval. De stof beheerst ze immers. Hier heeft bij de oudste de puberteit veel goeds gebracht en ik merk dat vanaf de vierde er veel meer diepgang is en meer overzicht (minder vakken, minder stampwerk, meer verbanden en begrip). Dat gaat zoveel makkelijker. Ik hoop dat dat voor onze jongste ook zo is. Maar heb daar wel wat twijfels bij. We zullen zien.

Jazzie wat vervelend zo, die laatste weken op deze school. Kun je hem niet en weekje ziek melden of zo? Zo sneu.

Wij ploeteren door. Zit er weer iets meer bovenop, jongste is er namelijk wel een beetje klaar mee. Die wil gamen en voetballen en verder lekker niksen. Terwijl er voor alle vakken deze laatste twee weken nog een of twee proefwerken gepland zijn. De onvoldoende voor wiskunde was geen hele diepe, dus dat gaat goed komen met nog maar 1 toets te gaan. Als hij geen 3 haalt... Hij kan wel wat lijden, maar niet bij alle vakken, dus ik houd hem nog even bij de les. Denk dat ik dat volgend jaar ook nog mag doen en eerlijk gezegd heb ik daar helemaal geen zin in...

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 09:34 
Volwassene

Muppet, wat een lastig verhaal is dit.
Alles bij elkaar denk ik dat het in ieder geval heel belangrijk is dat jullie vertrouwen in haar blijven uitstralen. Dat zal haar steunen in haar eigen keuzes. En inderdaad, ze is nog heel jong. Tijd kan een heleboel helpen. Ik hoop dat dat ook zal blijken volgend jaar.

Jazzie, wat bijzonder van zo'n mentor, dat hij het commentaar van medeleerlingen oké vindt. Voor je zoon heel zwaar lijkt me. Als af en toe een dagje thuis zou helpen, zou ik dat ook proberen. Of ben je bang dat hij dan nog meer onder een vergrootglas komt bij de mede-leerlingen?

Hier gaat het zijn gang. Zoon doet het goed. Alleen zal hij volgend jaar in een andere klas komen. Hij zit nu in een combi atheneum/gym. Hij is één van de 7 (?) atheneum leerlingen. Nu blijkt dat de sfeer in de klas al het hele jaar slecht is (huh???) en dat er ook leerlingen gaan afstromen. Dan kunnen ze deze constructie van combiklas niet voortzetten, en zullen de atheneum leerlingen verdeeld worden.
Zo jammer. Zoon vindt het ook naar, en het is heel wat dat hij dat zegt, want hij zegt nooit iets. Vindt alles altijd maar best. Zijn vrienden zitten vooral in gymnasium. Dus dubbel jammer.
Zoon legt wel snel contact, maar dit voelt toch heel zuur. En ze komen dus in een bestaande groep. Oudste heeft dit ook gehad, en dat pakte prima uit, maar dat was gevolg van eigen keuze. Dit is geen eigen keuze, en dus heel jammer. Maar ik begrijp wel dat school geen combiklas kan aanhouden met slechts 4 atheneum leerlingen. Al hoop ik dat ze toch nog een andere oplossing vinden.

Daarnaast vind ik het vrij bijzonder dat de kinderen het eigenlijk nog niet eens officieel weten, en wij er als ouders al helemaal niks over hebben gehoord. Beetje jammer weer.

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 22:30 
Volwassene

Heel eerlijk is dat wel mijn insteek. We begeleiden ff heel sterk met huiswerk en helpen hem bijtanken. T ging nu weer iets beter. Maar idd vind t heel bijzonder.
Zelfde mentor vond t een goed idee toen we ernstig pestgedrag aangekaart hadden, om zijn vrienden bij een ‘constructief’ gesprek te betrekken. Wat resulteerde en als zoon nu gedrag aanpast en meedoen wordt er niet gepest.
(En natuurlijk werd pester ook wel aangesproken)
Ik heb aangegeven dat ik t niet eens was met deze aanpak en dat je de vriendschapsrol verander. En tadaaaaa idd hij voelt zich nu alleen

BerichtGeplaatst: 06 jun 2019, 22:44 
Volwassene

Drietje hier is t precies zo! Wiskunde bleek iets hoger dan verwacht dus hij staat nu een 5,6. Saved by the Bell.
Hij staat nog op over en idd nog wel wat toetsen. Allemaal te doen als we hem btje steunen.

Hanneke, balen voor je zoon. Hopelijk loopt t allemaal goed af. En heeft hij een fijn jaar volgend jaar

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 08:19 
Volwassene

Wat jammer Hanneke, kunnen ze een voorkeur uitspreken bij wie ze in de klas willen blijven? Niet leuk als al je vrienden ineens in een andere klas zitten, maar het scheelt wel als je dan in ieder geval met iemand samen naar de nieuwe klas kunt gaan. Overigens gaat het bij oudste heel makkelijk hoor, dat opnemen van nieuwe kinderen in de groep. Zeker bij de jongens.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het hier volgend jaar zal gaan. Andere mentor? Gaan ze klassen mixen? Geen idee. Jongste heeft wel een extra keuzevak genomen, dus misschien dat de klassen daaromheen ingedeeld gaan worden.

Jazzie, sterkte met de laatste weken. Ik heb alweer geteld, na vandaag nog 13 schooldagen en een proefwerkweek...

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 09:35 
Volwassene

Ik denk wel dat ze dat mogen aangeven.

Ik hoop alleen niet dat mijn kind als buffer ingezet gaat worden bij pittige kinderen. Heb een paar keer getwijfeld of ik de mentor zal mailen, maar tot nu toe toch niet gedaan. Voelt toch niet goed om me er mee te bemoeien.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 15:24 
Volwassene

Toch vind ik dat niet zo'n gek idee hoor Hanneke, om wel de mentor even te mailen. Alleen maar om dit ter overweging mee te geven. Want je zoon zit er wel aan vast als hij toch als buffer wordt ingezet, en dat is niet goed voor hem. En dan kun je gerust ook in de mail zetten dat je twijfelt om het aan te geven, maar dat je het om het welzijn van je kind toch doet, in het vertrouwen dat ze het in ieder geval in hun overwegingen meenemen.

BerichtGeplaatst: 07 jun 2019, 16:14 
Volwassene

Ik snap je schroom, hanneke. En eens met Von.
Voor zoon ben ik juist blij dat hij in een andere klas zal komen volgend jaar. De leerkrachten hebben hun handen vol gehad aan ze dit schooljaar. Een aantal keren collectief nablijven en andere maatregelen om ze te leren zich rustig te gedragen in de klas. Voor onze zoon een reden om bij een aantal vakken helemaal weg te (willen) blijven. Ik hoop heel erg dat dat volgend jaar beter zal zijn. Hij zegt dat hij dan ook veel meer lesuren aan zou kunnen op een dag. Dat zou mooi zijn!

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 15:37 
Volwassene

Na bijna niets aan begeleiding te doen heeft de school hier zich handelingsverlegen verklaard. Afspraken bij een andere school worden niet gemaakt, ze willen haar blijkbaar per se op het VSO (wat zeker niet past). We hebben zelf een andere school gevonden waar ze op proef is geweest, maar die weten pas in juli of er plek is. Daar zou ze gym 2 overnieuw doen maar met veel begeleiding en projecten.
Inmiddels gaat ze vier dagen naar school en is daar goed van opgeknapt, maar die onzekerheid begint ons te slopen.Gemeente wil MDO organiseren om hiermee te helpen maar telkens kan iemand niet (niet dat ze nut hebben). Psycholoog zegt dat VSO niet bij haar past maar gaat nergens tegenin. Daar ook een andere voor gaan zoeken dus. Huil...

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 16:37 
Volwassene

MamLi! Wat erg! We zitten redelijk in soort gelijk schuitje. (Alleen hebben we wel een andere school waar zoon al helemaal blij van wordt)
Ik hoop dat jullie snel meer weten.
Ik begrijp niet waarom ze deze kinderen zonder hulp te bieden naar t VSO willen afschepen!
En met zulke ouders komt het echt wel goed met jullie dochter

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 18:59 
Volwassene

mamLI schreef:
Na bijna niets aan begeleiding te doen heeft de school hier zich handelingsverlegen verklaard. Afspraken bij een andere school worden niet gemaakt, ze willen haar blijkbaar per se op het VSO (wat zeker niet past). We hebben zelf een andere school gevonden waar ze op proef is geweest, maar die weten pas in juli of er plek is. Daar zou ze gym 2 overnieuw doen maar met veel begeleiding en projecten.
Inmiddels gaat ze vier dagen naar school en is daar goed van opgeknapt, maar die onzekerheid begint ons te slopen.Gemeente wil MDO organiseren om hiermee te helpen maar telkens kan iemand niet (niet dat ze nut hebben). Psycholoog zegt dat VSO niet bij haar past maar gaat nergens tegenin. Daar ook een andere voor gaan zoeken dus. Huil...

Wat erg MamLI. Ik snap dat dit jullie sloopt.
Sterkte!!

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 21:08 
Volwassene

Jeetje MamLi, wat naar!

Pagina 24 van 30 [ 594 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]