Het is nu 11 dec 2018, 14:33

Pagina 3 van 6 [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 13:35 
Volwassene

Even inhaken: ik vond die oude talen ook altijd een beetje onzinnig, wat moet je daar nu nog mee? Maar nu onze jongste zoon op een (zelfstandig) gymnasium zit zie ik dat het naast de specifieke vaardigheden van die oude talen (ontleden, heel precies werken, analyseren) een hele brede, degelijke en klassieke opleiding is, heel anders dan het atheneum waar onze oudste zoon zit. Er worden heel veel verbanden tussen de vakken gelegd, waarmee er een hele stevige basis wordt gelegd voor het begrijpen van wat er in de hedendaagse wereld gebeurt. De opleiding gaat daarmee dieper dan simpel alleen het volgen van het curriculum. Ik denk dat dta zeker een meerwaarde heeft. Los daarvan denk ik dat er binnen het vwo ook best ruimte kan zijn voor nieuwere vormen. Daarvoor is met het technasium en tweetalig vwo al flink wat aanbod. Het is mi mooi dat die keuze er is.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 13:57 
Volwassene

MoederJan schreef:
Even inhaken: ik vond die oude talen ook altijd een beetje onzinnig, wat moet je daar nu nog mee? Maar nu onze jongste zoon op een (zelfstandig) gymnasium zit zie ik dat het naast de specifieke vaardigheden van die oude talen (ontleden, heel precies werken, analyseren) een hele brede, degelijke en klassieke opleiding is, heel anders dan het atheneum waar onze oudste zoon zit. Er worden heel veel verbanden tussen de vakken gelegd, waarmee er een hele stevige basis wordt gelegd voor het begrijpen van wat er in de hedendaagse wereld gebeurt. De opleiding gaat daarmee dieper dan simpel alleen het volgen van het curriculum. Ik denk dat dta zeker een meerwaarde heeft. Los daarvan denk ik dat er binnen het vwo ook best ruimte kan zijn voor nieuwere vormen. Daarvoor is met het technasium en tweetalig vwo al flink wat aanbod. Het is mi mooi dat die keuze er is.

Ja, dat stuk herken ik ook. Ik wist het alleen niet onder woorden te brengen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 14:13 
Volwassene

hanneke schreef:
@Von, hoe vind jij tto meer passen bij wat er van kinderen en studenten gevraagd wordt? Wat zijn dan de verschillen met regulier?
Tto heeft inderdaad wel meerwaarde ( hoewel volgens mij veel leerlingen al op een heel hoog niveau zitten als ze naar de brugklas gaan) maar of dat ook doorwerkt op de universiteit weet ik niet.
Hier twee hb buurkinderen die tto hebben gedaan en inmiddels zijn afgestudeerd. Op mijn vraag of tto inderdaad een pre is op de universiteit gaven ze beide aan dat dat volgens hen niet het geval was. Zij deden University college, maar zagen geen verschil met studenten die geen tto hadden gedaan. En ook niet tussen atheneum of gymnasium studenten. Terwijl daar alles in het Engels ging. De meningen zijn dus blijkbaar verdeeld. En het zal misschien ook met je studierichting te maken hebben.
Zelf (nog) geen ervaring, want niet gestudeerd, en voor manlief is het ruim 25 jaar geleden, dus niet echt relevant denk ik.
Dochter had ook graag tto gedaan , zij denkt zelfs in het Engels, dus alles in het Engels zou ze heel fijn hebben gevonden. Maar onze school biedt dat niet aan. Wel veel native speakers voor de meeste talen, ik merk dat dit het niveau ten goede komt.

Overigens denk ik dat , wanneer je bij het verschil tussen atheneum en gymnasium alleen maar denkt aan oude talen, je er een beetje naast zit. Tenminste, ik zie echt wel meer verschillen dan dat. En dan is onze school ook nog eens een gewone scholengemeenschap. Op een zelfstandig gymnasium ligt dat denk ik nog weer heel anders.

In dat laatste heb je denk ik gelijk. Ik vergelijk het aanbod hier bij elkaar, en dan moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen dat wij over de school van oudste veel meer tevreden zijn dan over de school van zoon (waar dus ook gymnasium een mogelijkheid is). Een vriendin van dochter doet daar gymnasium, en ik heb niet de indruk dat die buiten Grieks en Latijn nou speciaal zoveel doet.

Overigens is het niveau waarmee kinderen de school binnenkomen niet zo hoog hoor, dwz, mijn dochter sprak toen ze naar de brugklas ging nauwelijks een woord Engels. Het verschil per basisschool is erg groot. Inmiddels spreekt ze echt vloeiend Engels, het niveau ligt echt hoog, ook echt hoger dan dat van zoon, die wel Cambridge Engels doet en keurig voor zijn FCE slaagde, net als de rest van zijn klas.

Ik geloof dat ik ook juist heel erg waardeer wat er bij de school van dochter allemaal gebeurt buiten de lessen om. Ze hebben uitwisselingen gehad met een tto-school uit Italie, maar ook een week work experience gedaan in het buitenland. In de vierde klas was dochter een week in haar uppie in Noorwegen om daar in het Nobel Peace Center stage te lopen. En toen ze 14 was, is ze met een klasgenoot naar Portugal naar een congres over Europese betrekkingen geweest. Dit was niet zozeer vanuit school, maar werd wel door school aangedragen en gestimuleerd. Dus eigenlijk misschien juist wel wat jij noemt bij het gymnasium, de dingen er omheen, die zie ik bij de school van dochter.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 15:28 
Volwassene

Ja, zo denk ik het ook. Dat daar de meerwaarde in zit. In die extra dingen. En misschien is dat op een tto afdeling sowieso meer vanzelfsprekend, die extra’s. En dat helpt wel bij de ontwikkeling van jongeren. Niet perse dat tto, maar wel alles er omheen.
Misschien heb ik ook wel een wat vertekend beeld over het niveau, omdat mijn kinderen alle drie heel goed zijn in Engels. Ik zou niet weten wat tto hen in de taal op zich extra zou kunnen bieden. Ze zouden het wel prettig vinden, omdat ze graag Engels spreken en horen.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 15:53 
Volwassene

Dat het niveau van het onderwijs hoger ligt op een (zelfstandig) gymnasium, daar twijfel ik niet aan. De kinderen die voor het gymnasium kiezen, kunnen over het algemeen meer aan en krijgen daardoor automatisch meer aangeboden. Dat trekt ook bevlogen docenten aan, waardoor dat elkaar alleen maar versterkt. Maar dat is nu juist mijn punt: deze kinderen kunnen meer stof verwerken in dezelfde tijd en van een hoger niveau. Ze hebben blijkbaar ook de behoefte om meer te doen dan er wordt gevraagd voor een vwo-diploma. Laten we daar als maatschappij van profiteren! Laat deze kinderen vaardigheden ontwikkelen waar we in de huidige tijd wat aan hebben.
Dat er op scholen Latijn werd onderwezen, stamt nog uit de tijd dat Latijn de schrijftaal was in Nederland. Als je dus verder wilde leren, moest je Latijn kunnen lezen en schrijven. Tegenwoordig zijn alle studieboeken in het Engels. Hoe logisch is het dan dat er TTO wordt aangeboden!
Dat zelfstandige gymnasia nog zo populair zijn, heeft denk ik vooral te maken met het feit dat je er gelijkgestemden kunt vinden. Ik zou graag zien dat deze kinderen onderwijs krijgen aangeboden dat meer aansluit bij het hier en nu.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 17:20 
Volwassene

25 jaar geleden waren bij veel studies de boeken ook in het engels, en er was niemand die daardoor vast liep. Ik geloof echt niet dat tto op dat gebied veel toevoegt. Maar misschien wel hoor, ik heb zelf niet gestudeerd, en ook nog geen studerende kinderen.

Verder wel eens. Maar over de meerwaarde van grieks en latijn werd hier ook al iets gezegd. Want die is er zeker ook voor kinderen die meer aankunnen. Het is ook meeztal niet het enige dat een gymnasium biedt.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 20:25 
Volwassene

Ik heb een kind op tto en een kind op gymnasium (beide scholengemeenschappen). Ik zie dat ze hier beide veel extra's bieden. Het gymnasium gaat bijvoorbeeld veel sneller door de stof heen, er zijn andere uitjes, verbanden worden gelegd, er is ruimte voor denklessen.

Het tto biedt een niveau van Engels dat al heel snel heel hoog ligt. Maar daarnaast zie ik dat ook hier, juist door de internationale benadering, mooie verbanden worden gelegd. Ook zijn er meer buitenlandse reizen en uitwisselingen dan bij ons op het gymnasium. Ook het technasium werkt multidisciplinair. Ik zie dus wel de meerwaarde van al deze opleidingen. Op hun eigen manier.

Mijn nichtje doet een Engelstalige technische studie. Zij heeft een hoog niveau van Engels, maar ze merkte in het eerste jaar wel dat de voormalige tto'ers echt wel een groot voordeel hadden. Ze had er achteraf ook een beetje spijt van dat ze geen tto had gedaan. Op het gymnasium worden hier geen Engelstalige papers of onderzoeken gedaan. Bij tto wel heel veel.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2018, 16:59 
Volwassene

L had gisteren mentor ontmoeten en vandaag echt begonnen. Ze was teleurgesteld dat de meeste kinderen net als vorig jaar nog steeds zo "kinderachtig" waren, luid en flauw...
Duits begon pittig omdat de leerkracht gelijk alleen in het Duits ging praten. Ze was zelf begonnen vorige week met Duits via Duolingo.

BerichtGeplaatst: 18 sep 2018, 21:52 
Volwassene

Vanavond een onverwacht prettig gesprekje gehad met de mentor van jongste.
Ze begon over het feit dat zoon zo bleek ziet en zo stilletjes is. En zo kwamen we opeens
( onbedoeld) op zijn moeite met school en het schoolse sinds groep 3, en toen bleek zijn mentor een zoon te hebben die extreem hoog begaafd is, en weinig motivatie meer heeft voor wat dan ook.
Triest natuurlijk, maar wel prettig omdat zoon een mentor heeft getroffen die begrijpt dat hoogbegaafdheid dus niet perse alles heel makkelijk maakt. Dat zal zeker helpen.
Zoon vindt NASK ( nieuw vak dit jaar) leuk, en techniek ook. Biologie vond hij ook fijn, maar hij heeft geen fijne docent getroffen. Dat is voor zoon altijd heel belangrijk, die klik met de docent.

Verder is het volgens mij vooral de lessen uitzitten. Hij heeft een hele fijne vriend in de klas en meerdere leuke vrienden, dus dat is ook prettig. Daarnaast bevalt de combiklas heel goed. De extra lessen voor de talen vindt hij nog steeds heerlijk, en het helpt hem ook heel erg met de dingen die hij lastig vindt.
Dus al met al wel heel tevreden.

Hoe gaat het bij jullie?

BerichtGeplaatst: 21 sep 2018, 17:28 
Volwassene

Hanneke, dat uitzitten van de lessen is zo herkenbaar. Hier is dat ook zo. Verder vindt jongste het best wel leuk op school (tussenuren, gym en pauzes dan vooral ;).

Wij hebben op school een gesprek gehad over eventuele aanpassingen in verband met de vermoeidheid. Dat ging totaal de andere kant op dan de psych. Die dacht aan overvragen, maar school denkt juist aan ondervragen. Gaan meer uitdaging bieden, meer eisen en meer consequenties daaraan verbinden. Zodat hij dan (eindelijk na al die jaren????) niet meer overal mee wegkomt, maar zich moet gaan inzetten. Ik ging er naartoe met de verwachting dat we af en toe een uurtje konden knippen of zo, of een spijbeldagje, maar het ging dus totaal de andere kant uit. Precies wat man en ik eigenlijk al jaren tegen elkaar zeggen, maar op de basisschool lukte dat nooit zo goed, omdat hij uitdaging uit de weg ging. Toen de mentor en ortho zo snel en zonder enige sturing van ons meteen die kant op gingen, wist ik eerst niet wat me overkwam. Als straks blijkt dat er een kloof is (zou goed kunnen), komt daar begeleiding voor op school. Na een paar uurtjes dacht ik: hehe! Zo kan het dus ook! Ben nog steeds wat verbaasd eigenlijk.

Ben ook begonnen aan het boek van Webb over misdiagnose bij hb-ers. Enorm verhelderend. Dit gaat me helpen om te beoordelen of een eventuele diagnose klopt. Ik twijfelde zo erg aan die psych en zijn snelle conclusies. De reactie van school en het boek en ook wat psychologen zeggen die ik privé ken en die ook mijn kind kennen, helpen om dat in perspectief te zetten. De onderzoeken laten nog even op zich wachten. Ben wel benieuwd wat daar uit komt...

Tja, verder zijn gangetje. Af en toe chauffeuren we naar school. Er wordt afgesproken, er zijn feestjes, huiswerk is er nog steeds niet bij, de eerste toetsen zijn geweest.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 07:50 
Volwassene

Wat goed! Klinkt zomaar alsof school het echt goed ziet. Ik ben benieuwd of het inderdaad wat energie gaat geven. Zo zie je wat verveling ook lichamelijk kan doen ( er even van uitgaande nu dat dit dus mede een oorzaak is van zijn vermoeidheid)

Grappig, feestjes. Hier geeft niemand een feestje. Toen ik het voorstelde aan middelste en jongste werd ik aangekeken alsof ik gek was . Afspreken gebeurt vooral online. Ik geloof dat er wel plannen zijn voor de kermis volgende week.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 08:38 
Volwassene

Het gaat hier niet zo lekker met oudste. Ze is vanaf mei vorig schooljaar al regelmatig misselijk met buik- en hoofdpijn. In de vakantie werd het wel minder, maar helemaal over ging het niet. Uit bloedprikken blijkt alleen een lichtverhoogd bilirubine gehalte. Eind augustus zijn we bij de kinderarts geweest, maar ook zij kan weinig vinden, behalve dat bilirubinegehalt. Dat was al wel aan het dalen. We zijn er inmiddels achter dat ze waarschijnlijk een overgevoeligheid heeft voor cacao, maar dan nog blijft ze vaak ziek. Op school gaat het daardoor ook niet geweldig, ze heeft al heel veel dagen gemist. Bijzondere is dat als ze dan thuis is, ze zich gelijk veel beter voelt. Advies is nu naar een psychotherapeut te gaan, omdat er ook angst lijkt te spelen.
Oudste zelf zegt dat ze het niveau van school gewoon goed vindt, ze doet tto-vwo en ze zegt dat het engels nou juist de vakken aantrekkelijk maakt. Moeilijk om in te schatten of het nu toch aan het niveau ligt, ze lijkt wel last te hebben van de hoeveelheid huiswerk en ervaart druk/spanning van toetsen. Soms lijkt haar hooggevoeligheid haar parten te spelen, ze heeft veel meer tijd nodig om alle prikkels te verwerken.
Ze heeft weinig andere activiteiten naast school; musicalklas op vrijdagavond en roeien op zondagochtend (maar dat geeft drama, ze wil ermee stoppen). Op dit moment vindt ze, buiten de musicalklas weinig echt leuk. Ja, gamen/telefoon en lezen. We zijn hard aan het zoeken hoe we haar ontspanning kunnen bieden naast school, het is moeilijk uitvinden wat ze wel leuk vindt.
Dinsdag hebben we een gesprek met de mentor aangezien de therapie ws ook onder schooltijd zal vallen. Volgende week belt de psych voor een eerste afspraak. Hopelijk kan zij nog wat meer bereiken dan wij.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 10:03 
Volwassene

Muppet, wat vervelend. En wat herkenbaar. Hier ook veel lichamelijk klachten. Vermoeidheid, buikpijn. Lichamelijke oorzaken zijn er wel (astma oa), maar er is ook iets anders aan de hand. Wij hebben er dus voor gekozen om uiteindelijk wel psychologisch onderzoek te laten doen. Om uitval te voorkomen.

Gekke is dat jongste wel lekker in zijn vel zit, vrolijk is, afspreekt. Hier is wel heel duidelijk dat niveau het probleem niet is, dus dat scheelt wel weer een flink dilemma. Net als jouw dochter vindt mijn zoon juist het Engelstalige het leukste aan school. Samen met gym en vrienden eigenlijk het enige leuke. Dus hier zou dat ook een zeer moeilijke kwestie zijn geweest om daar andere keuzes in te maken.

Nu is hier de vraag: meer vragen of juist mindern vragen? Of op sommige gebieden meer vragen en op anderen gebieden ondersteunen. Ik vermoed dat het op het laatste uit gaat draaien.

Bij mijn zoon op school hebben ze een soort rustruimte, waar je bij klachten naar toe kunt gaan. We hebben nu afgesproken dat jongste altijd naar school gaat en bij buikpijn of vermoeidheid daar naartoe gaat ipv naar huis te komen. Na even bijkomen kan hij dan weer naar de les. Dat gaat hopelijk wat verzuim schelen en beperkt ook (onbewust) schoolvermijdend gedrag. Misschien kun je daar wat mee.

BerichtGeplaatst: 29 sep 2018, 13:17 
Volwassene

Vervelend, muppet. Hopelijk biedt de psych haar handvatten om hiermee om te gaan.

Zoon heeft gelukkig een goede start gemaakt. Komende tijd veel toetsen, maar geen vleugje stress te bespeuren bij hem. En dat geeft mij dan weer wat stress.... [snorkel].

Succes voor iedereen! Hier alweer de weken aan het aftellen tot de herfstvakantie. :D

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 11:17 
Volwassene

Zoons huiswerk voor muziek: regel een gitaar!

Ehm......ik vind dit best een beetje raar. Een instrument is niet iets wat je even van iemand leent, is mijn mening.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 11:35 
Volwassene

Dat lijkt mij ook. Bij mijn kinderen zijn op beide scholen gitaren aanwezig. Niet genoeg voor n hele klas tegelijk neem ik aan, maar toch een stuk wat.
Een instrument leen je inderdaad niet zomaar uit. Geen haar op mn hoofd die dr aan zou denken om de gitaar van mn man (een goedkope, maar toch zon 80 euro) uit te lenen aan de buurjongen. En al helemaal niet aan van onze andere instrumenten.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 12:20 
Volwassene

Die vind ik ook raar...

Zoon heeft hier aardig de slag te pakken. Ik blijf er wel enigszins achteraan zitten, qua planning en qua gestructureerd werken. Sinds ik zijn wiskunde bijv. nakijk, is het in ieder geval enigszins leesbaar en zonder al te veel gekras. De wiskunde leraar heeft me hier zelfs een keer op vrijdagmiddag over gebeld om te zeggen dat hij dit gezien en had en dit zo goed voor Y was, omdat hij deze structuur nu nog wel nodig had. Zoon en ik stonden wel te kijken na dit belletje, die hadden we beiden never nooit zien aankomen.

Verder gebruikt de school de digitale licenties van de methodes totaal niet. Omdat andere zoon deze wel altijd gebruikte om in aanloop van de toetsen te checken of hij de grammatica wel echt beheertste (wat vaak dan toch net niet helemaal het geval was), heb ik deze nu maar zelf aangeschaft, zodat X dit ook kan gebruiken.

Bij zoon zijn de klassen door elkaar gehusseld. Is beleid van school, maar zoon vindt dit niet echt iets. Ze zijn weer helemaal hun plek in de klas aan het zoeken. Langzamerhand hoor ik al wat meer namen aan tafel terugkomen, maar hij mist gewoon zijn oude klas. Ik hoop dat hij in de loop van het jaar ook hier zijn plekje gaat vinden... en dan gebeurt het volgend jaar weer.

Het tempo ligt wel wat hoger dan vorig jaar, maar vooralsnog gaat het hem prima af.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 10:50 
Volwassene

Vreemde opdracht voor muziek zeg. Ik zou mijn gitaar ook niet zomaar even uitlenen.

Afgelopen week was voor oudste erg zwaar, veel onvoldoendes terug, nog steeds vaak misselijk en de pww in het vooruitzicht. Vrijdagavond hebben we een goed gesprek gehad, waar oa uitkwam dat ze vindt dat ze “onafhankelijk” moet zijn, op een volwassen manier. Dat is ook grotendeels de reden dat ze zo star vast blijft/bleef houden aan haar eigen (niet effectieve) leerstrategieen. Ik heb eea uitgelegd en ze ging in het weekend zowaar met onze tips aan de slag. Waardoor ze veel minder gespannen was. Vanochtend ging ze ook redelijk ontspannen naar school. Hoop zo dat de cijfers dan ook goed zijn, ze heeft hard geleerd.
Vanmiddag hebben wij een gesprek met haar mentor en as maandag de intake bij de psych.

BerichtGeplaatst: 09 okt 2018, 20:32 
Volwassene

Dat onafhankelijk willen zijn herken ik, Muppet.

Hier stromen de onvoldoendes binnen. Hoewel ik hier op hoopte, is het ook wel weer raar nu het gebeurt. Maar het helpt! Zoonlief staat eindelijk open voor wat goede raad van ons en we kunnen nu ook strenger zijn met betrekking tot leerwerk. Dat was een beetje lastig toen hij goede cijfers haalde, want tja, over een zeven ga ik niet zeuren. Ook niet als dat met een beetje leren een negen kan zijn.

Het is voor hem wel heel erg slikken, want tegenover twee magere voldoendes staan een stuk of vijf onvoldoendes. Dat zijn er meer dan in de hele brugklas bij elkaar (en ze zijn nog lager ook). Maar hij houdt zich goed. Ben ik dan ook wel weer trots op :wink: Ook de leraren zijn op mijn verzoek een stuk strenger. Daar reageert hij ook echt goed op. De vermoeidheid valt mee tot nu toe.

Voor de herfstantie heeft ie nog twee toetsen, waaronder wiskunde. Ondanks zijn goede voornemens denk ik dat dat een vette onvoldoende wordt en dat we dan wel echt maatregelen moeten gaan nemen voor dat vak. De rest komt wel goed.

BerichtGeplaatst: 10 okt 2018, 06:11 
Volwassene

@Muppet: lastige periode zo te lezen. Hoop dat het haar lukt om een goede flow qua leren te vinden. Was het gesprek met de mentor nuttig? Succes maandag in elk geval.

@Drietje: fijn dat de onvoldoendes welkom zijn :lol: Nu maar hopen dat het inderdaad een goede wake up call is.

Hier ging het de eerste weken super qua resultaten. Wel wat gedoe op vriendinnengebied helaas. Dat gaat nu wel weer. En de cijfers zakken nu allemaal flink af. Lijkt te maken te hebben met een drukke week, vol hoofd, grip op een goede leerplanning kwijt en toch weer slordigheid tijdens de toetsen. Onvoldoendes zijn er (nog) niet en hopelijk blijft dat zo. Vorig jaar bleken de lage cijfers lastig te compenseren. En de school van dochter hanteert een strikt aantal punten om over te gaan. Dus dat geeft altijd wel een beetje spanning.

Het lijkt me fijn om iemand te vinden die dochter kan helpen met het leren van proefwerken. Iemand die bekend is met iq kloven/hb. Maar ik vind op internet alleen maar cursussen en praktijken met enorme prijskaartjes. Heeft 1 van jullie ervaring met dit soort begeleiding? Kan het ook nog even vragen bij de praktijk waar ze 1 keer in de week komt als onderdeel van het ad(h)d onderzoek (want uitgestelde diagnose).

Pagina 3 van 6 [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende