Het is nu 10 dec 2018, 18:33

Pagina 2 van 6 [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 15 jul 2018, 15:45 
Volwassene

Heftig Cindy!
En ongelofelijk!!!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 jul 2018, 10:44 
Volwassene

Dat dit kan, wat verdrietig!

BerichtGeplaatst: 19 jul 2018, 14:21 
Volwassene

Jeetje Cindy, wat een schrijnende situatie zeg.

Ik moest denken aan een SvPO school, zit dat niet ook bij jullie in de buurt? (ergens heb ik bij jou de associatie met de regio Utrecht, maar daar kan ik helemaal naast zitten)
Wellicht is dat een optie?

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 19 jul 2018, 19:46 
­

Jamathi mv 3 schreef:
Ik moest denken aan een SvPO school, zit dat niet ook bij jullie in de buurt? (ergens heb ik bij jou de associatie met de regio Utrecht, maar daar kan ik helemaal naast zitten)
Wellicht is dat een optie?

Je hebt helemaal gelijk. Dat is inderdaad de regio waar ik zit en de school die je noemt is een van de alternatieven die we al geprobeerd hebben. Helaas ook daar geen plek.

Heb dit weekend bezwaar gemaakt tegen de afwijzing op de school die principieel leerlingen uit onze stad weigert. Dat is namelijk niet toegestaan.

Er is inmiddels al wel best veel gebeurd dat niet volgens de regels was, maar in de eerste instantie werd me afgeraden om daar wat tegen te doen. Wil je dan gaan afdwingen dat een school die het kind niet wil gedwongen wordt het kind toch te accepteren? Wordt het dan een fijne plek voor je kind was de vraag die ik dan kreeg. Nee, in eerste instantie wilde ik liever een plek waar zoon welkom was. En ik had nog volop hoop op een andere oplossing.

Inmiddels alle alternatieven die een beetje normaal bereisbaar waren gehad en juist voor C heb ik het liefst een alternatief niet te ver uit de buurt. Meiden gaan volgend schooljaar allebei 50 km verderop naar school, maar voor C is dat niets.

Daarom nu toch maar bezwaar gemaakt bij die ene school. Reden dat zij hem niet wilden was namelijk niet persoonlijk en het is een school die ik bij C vind passen. Buiten de stad, dus hopelijk iets minder grote monden, alle niveaus, dus ook als hij toch moet afstromen kan dat binnen de school en een goede zorgstructuur op school.

Maandag meteen gebeld. Ik heb helemaal gelijk dat er geen wettelijke basis is voor het weigeren van een kind op basis van woonplaats. Ze mogen wel voorrang geven aan de kinderen uit de eigen woonplaats, maar als ze plek hebben en de eventueel benodigde zorg kunnen bieden, moeten ze het kind gewoon aannemen. Toen ze door hadden waar ik werk, bleken ze de regels opeens toch wel te kennen en opeens was het ook geen regel meer, maar een interne richtlijn. Aanmelding gaat nu toch serieus in behandeling worden genomen en als het goed is hebben we de laatste week van de vakantie een gesprek. Hoop dat dat doorgaat, ze hadden eerder namelijk al een datum doorgegeven, maar die dag vlieg ik net terug van vakantie. Ze zouden intern overleggen over een nieuwe afspraak, maar nog niets gehoord. Hoop dat dit goed komt en dan schrijf ik volgend jaar vrolijk met jullie mee, al zie je momenten aan C niet meer waarom ik op dit forum schrijf.

BerichtGeplaatst: 24 jul 2018, 21:33 
Volwassene

Cindy wat vreselijk. Hopelijk dat die school wel wat wil bieden uiteindelijk

L is over naar gym 2. Alleen wiskunde en rekenen beide een 5. Ze is in de vakantie al bezig geweest met extra oefenen met talen en neemt rekenen weer door vanaf het begin van de basisschool met een externe begeleider, er vallen opeens allerlei kwartjes dus hopelijk dat de angst hiervoor nu minder gaat worden.

BerichtGeplaatst: 19 aug 2018, 19:20 
Volwassene

Cindy, is het gelukt een school te vinden?

Wij gaan morgen weer starten, naja, oudste nog niet echt. Dinsdag jaaropening en kennismaken met de mentor. Woensdag weer echt les en meteen 2e uur uit al. 1e had ze al vri, dus rustig opstarten. Ze heeft er redelijk zin in, mn Duits trekt haar heel erg op het moment. Enige dat ze echt jammer vindt is dat ze haar fijne docent geschiedenis niet meer heeft.

BerichtGeplaatst: 21 aug 2018, 21:07 
Volwassene

Bleh, de vakantie zit er weer bijna op. :| Zoals elk jaar baal ik er enorm van. Zo heerlijk, die vakantievierende kids. Voor de oudste is het mooi geweest, die heeft er wel weer zin in (nou ja, in het sociale aspect van school, niet in het leren :mrgreen: ). Voor de jongste kan het niet lang genoeg duren. Ik heb hem zo lang mogelijk met rust gelaten, maar het wordt nu toch echt tijd om een agenda, kaftpapier en schriften te gaan kopen.

Dinsdag gaan ze beiden starten. Van school van oudste hebben we al een heel programma, maar van de school van jongste hebben we nog niks gehoord. Hij krijgt een andere (leuke!) mentor en in de klas zijn een paar kleine maar wel goede veranderingen. Hij is vast van plan om zijn vriendenkring iets te gaan verleggen. De huidige vriendengroep vindt hij zelf iets te kinderachtig. Door wat wisselingen komt er wat meer ruimte in de bestaande groepjes.

Zo tegen het einde van de vakantie beginnen de klasgenootjes weer te appen. Zegt jongste heel verbaasd tegen mij: "We krijgen echt een heel nieuw schooljaar, met nieuwe leraren en vakken en zo. Dat wist ik helemaal niet!" Het is toch wel een apart ventje...

BerichtGeplaatst: 22 aug 2018, 09:42 
Volwassene

Hier ook een enorme BAH van mijn kant. Dit zou van mij nog weken mogen doorgaan zo........

Hier alle drie niet veel zin. Oudste nog het meeste. Die wil zijn leven beteren, en hij kan niet wachten om te zien of hij dat ook gaat waarmaken :lol:

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 08:04 
Volwassene

Zo, zoon is weer begonnen. Nieuwe klassenindeling: 17 meiden en 8 jongens. Vorig jaar was het 50-50, best bijzonder dus dat er nu opeens zoveel meer meiden zijn. Ik vermoed dat het te maken heeft met het aantal meisjes dat vanuit havo/vwo is opgestroomd.

Tegen het einde van het schooljaar had zoon het echt helemaal gehad met school. Dag 2 vandaag en hij had er echt zin in. Ik hoop dat hij dit gevoel nog even vast kan houden! :mrgreen:

Laatst bijgewerkt door Boom op 29 aug 2018, 10:27, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 08:43 
Volwassene

Hier was het gisteren "erg gezellig" volgens dochter. :D

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 18:08 
Volwassene

Ook hier is de kop eraf. Ging prima. Veel dezelfde leraren en de nieuwe leraren zijn wel leuk. Hij zit weer naast zijn beste vriend en heeft al wat meer contacten gelegd buiten zijn oude groepje. Goed bezig :mrgreen: Zelf ben ik er wel bang voor dat de vermoeidheid weer terugkomt, merk ik. Ik hoop dat ie het nog even volhoudt totdat de uitslag van het onderzoek er is en we weten wat we er aan kunnen doen.

Inmiddels zijn de eerste gesprekken voor het onderzoek gevoerd. Ik vond de psych echt heel kort door de bocht. :shock: Precies waar ik bang voor was van tevoren. Omdat jongste zichzelf slecht laat zien kun je gewoon niet in een half uur je conclusies trekken. Dat gebeurde wel. Gelukkig komen er nog vervolgonderzoeken door andere mensen van een andere instelling.

BerichtGeplaatst: 29 aug 2018, 21:42 
Volwassene

Ik heb gewoon in het verkeerde draadje gepost zie ik. Dochter zit in derde :oops: :oops:

Jongste vond het vrij matig volgens mij. Is ook niet fit. Had dit weekeinde keelpijn, en steeds een beetje opgezette lippen. Nu rode vlekken op zijn tong. Tijdens het eten ook huilen (nadat ik mopperde dat hij zoals gewoonlijk direct na de start van de maaltijd naar de keuken verdween om water te pakken en daar 5 minuten bleef en dus kouder eten had). Mijn conclusie: grieperig/moe. Dochter begint echter steeds over "zou het niet door school komen", en hoewel ik dat niet geloof merk ik wel dat ik er gespannen van ben. En ga malen.
Ook een los slotje en een losse draad in zijn beugel, dus morgen de ACTA maar bellen, misschien kan hij meteen terecht, en dan ook even een dag thuis blijven.(en daar maal ik dan ook weer over.....want meteen weer lessen missen. En ik weet heus wel dat een les missen niet meteen een mislukt jaar is hoor, maar toch...)

@Drietje, wat jammer dat de conclusie zo snel werd getrokken. Fijn dat er vervolgonderzoeken zijn, en hopelijk dan iets minder kort door de bocht, zodat jullie er iets aan gaan hebben ook.

BerichtGeplaatst: 30 aug 2018, 09:12 
Volwassene

Hier is de kop er ook af. Vandaag alweer de derde lesdag. Dinsdag was nog een volle dag maar vandaag maar drie uurtjes omdat de eerste klassen op kamp zijn.
Dochter vindt alle docenten erg aardig. Deel nieuw, deel oud. En de nieuwe vakken economie en natuurkunde vindt ze super.
Wel had dochter meteen al een 'probleem' met een vriendin. Het leek erop dat het meisje mijn dochter negeerde en dochter zat ook twee lessen helemaal alleen. Haar andere vriendinnen kwamen ook niet naast haar zitten. Dochter wil altijd door iedereen aardig gevonden worden en dat levert haar soms wat frustratie op. Thuis over gesproken en de dag daarna heeft ze uit zichzelf het meisje aangesproken en hebben ze het opgelost. Er was namelijk absoluut geen sprake van opzet. Mooie wijze les zo de eerste week al ;-)

@Drietje: Die onderzoeken vormen straks de basis voor de conclusie dus als het goed is komt het goed!

@Boom: hier is juist helemaal niemand opgestroomd vanuit havo/vwo, er zijn er wel twee vanaf gym naartoe gegaan. Daarbij 1 knul van een andere school nieuw in de klas maar verder alles precies hetzelfde. Vind ik stiekem wel fijn. Weet nog dat oudste dochter het best lastig vond om elk jaar weer in een grotendeels andere klas te zitten.

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 08:43 
Volwassene

Het was even wennen, maar het gaat nu goed met zoon.
Klas lijkt leuk.
Hij heeft 4 uur per week bijna privéles, omdat er maar 6 atheneum kinderen in de klas zitten. Dus sommige lessen volgen ze met z'n zessen. Zoon is blij met zijn keuze, gymnasium heeft het veel te druk vindt hij :D

BerichtGeplaatst: 01 sep 2018, 22:06 
Volwassene

Ik begrijp je zoon helemaal hoor, hanneke. Eerlijk gezegd snap ik echt niet waarom er anno 2018 nog zoveel kinderen voor de oude talen kiezen. Er zijn in mijn beleving zoveel nuttigere zaken waarin je de diepte en uitdaging in kunt zoeken. Waarom toch zo vast houden aan dat Latijn en Grieks? Ik heb gymansium gedaan, heb daar een prachttijd gehad, maar echt niet vanwege de oude talen (Oude Talen :roll: ). Is het de status die aan het gymnasium kleeft? Als we dat Latijn en Grieks dan nou eens zouden vervangen door twee andere vakken, waar we nu echt behoefte aan hebben (bijvoorbeeld jongeren die kunnen programmeren en hun talen vloeiend spreken) en alle lessen sws in het Engels aanbieden tm jaar zes, dan mag je dat van mij gymnasium noemen en dan onderscheid je je ook, maar dan ontwikkelen de kinderen zich meer in het hier en nu, ipv 2000 jaar geleden.
Ik blijf me gewoon verbazen dat de ontwikkeling van het middelbaar onderwijs zo heeft stil gestaan. En dat van het gymnasium misschien nog wel het meest.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 08:06 
Volwassene

Boom, dat zie ik zelf wel anders. Ik zie echt veel meerwaarde in beide vakken, zeker wanneer ze goed gegeven worden. Maar het moet wel bij je passen. En in die zin heeft zoon echt de goede keuze gemaakt.
Ik zie ook heel veel verschil tussen gymnasium en atheneum hier.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 08:34 
Volwassene

Zoon heeft de eerste 3 jaren het gymnasium gedaan. (Op een scholengemeenschap, ik begrijp soms wel eens dat dit toch anders is als een losstaand gymnasium). In het tweede jaar was hij al klaar met deze vakken. Het vertalen vond hij echt helemaal niks, de achterliggende verhalen soms wel interessant. Uiteindelijk wilde hij in zijn klas blijven en heeft hij het daarom 3 jaar volgehouden (eind vorig jaar me hangen en wurgen, maar uiteindelijk wel met voldoendes afgesloten). Hij had het achteraf niet anders willen doen, maar is nu al ontzettend blij dat hij is overgestapt naar het atheneum.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 10:39 
Volwassene

Boom schreef:
Ik begrijp je zoon helemaal hoor, hanneke. Eerlijk gezegd snap ik echt niet waarom er anno 2018 nog zoveel kinderen voor de oude talen kiezen. Er zijn in mijn beleving zoveel nuttigere zaken waarin je de diepte en uitdaging in kunt zoeken. Waarom toch zo vast houden aan dat Latijn en Grieks? Ik heb gymansium gedaan, heb daar een prachttijd gehad, maar echt niet vanwege de oude talen (Oude Talen :roll: ). Is het de status die aan het gymnasium kleeft? Als we dat Latijn en Grieks dan nou eens zouden vervangen door twee andere vakken, waar we nu echt behoefte aan hebben (bijvoorbeeld jongeren die kunnen programmeren en hun talen vloeiend spreken) en alle lessen sws in het Engels aanbieden tm jaar zes, dan mag je dat van mij gymnasium noemen en dan onderscheid je je ook, maar dan ontwikkelen de kinderen zich meer in het hier en nu, ipv 2000 jaar geleden.
Ik blijf me gewoon verbazen dat de ontwikkeling van het middelbaar onderwijs zo heeft stil gestaan. En dat van het gymnasium misschien nog wel het meest.

Mijn oudste dochter heeft destijds getwijfeld tussen gymnasium op de ene scholengemeenschap of tweetalig VWO op de andere. Het is het laatste geworden, omdat dat haar nuttiger leek., inmiddels zit ze in V6, en ze heeft nog geen seconde spijt gehad van haar keuze. Wij ook niet. Het past meer bij wat er nu gevraagd wordt van kinderen. en studenten.

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 10:47 
Volwassene

Fijn te lezen dat de meesten wel een goede start gemaakt hebben.

@Drietje, ik hoop met je mee dat de andere onderzoeken wat grondiger zijn en een goed beeld van je zoon zullen geven.

@Cindy, ik ben heel benieuwd hoe het met jullie gaat. Hebben jullie een plek voor zoon weten te vinden?

M. is vanochtend om 10.30 pas begonnen dit schooljaar. Ze had wel weer zin om naar school te gaan, volgens mij is dat
voor het eerst sinds ze naar groep 1 mocht.
Wel was ze lichtjes gespannen omdat ze haar klas niet kent. Ze komt met 2 meiden en 2 jongens uit haar oude klas weer
in de klas, alle 4 fijne, rustige, gemotiveerde kinderen, daar is ze blij mee. Maar ze weet niet welke kinderen uit de andere 4 h/v
klassen naar 2 vwo zijn gegaan. Hopelijk komt ze straks enthousiast weer terug!

De laatste weken van de vakantie is ze uit zichzelf fanatiek bezig gegaan met wiskunde. Ze heeft zelf de conclusie getrokken dat
de basisvaardigheden van bewerkingen met breuken bijvoorbeeld eigenlijk er niet voldoende inzaten (gezien haar basisschooltijd
absoluut niet vreemd dat dat niet is blijven hangen). Hopelijk geeft haar dat een betere basis en vooral zelfvertrouwen voor wiskunde
dit jaar.

Moeder van 3 heerlijke HB-ers:
♀ (2 vwo )
♀ (gr. 8 )
♂ (gr. 6 )

BerichtGeplaatst: 03 sep 2018, 12:59 
Volwassene

@Von, hoe vind jij tto meer passen bij wat er van kinderen en studenten gevraagd wordt? Wat zijn dan de verschillen met regulier?
Tto heeft inderdaad wel meerwaarde ( hoewel volgens mij veel leerlingen al op een heel hoog niveau zitten als ze naar de brugklas gaan) maar of dat ook doorwerkt op de universiteit weet ik niet.
Hier twee hb buurkinderen die tto hebben gedaan en inmiddels zijn afgestudeerd. Op mijn vraag of tto inderdaad een pre is op de universiteit gaven ze beide aan dat dat volgens hen niet het geval was. Zij deden University college, maar zagen geen verschil met studenten die geen tto hadden gedaan. En ook niet tussen atheneum of gymnasium studenten. Terwijl daar alles in het Engels ging. De meningen zijn dus blijkbaar verdeeld. En het zal misschien ook met je studierichting te maken hebben.
Zelf (nog) geen ervaring, want niet gestudeerd, en voor manlief is het ruim 25 jaar geleden, dus niet echt relevant denk ik.
Dochter had ook graag tto gedaan , zij denkt zelfs in het Engels, dus alles in het Engels zou ze heel fijn hebben gevonden. Maar onze school biedt dat niet aan. Wel veel native speakers voor de meeste talen, ik merk dat dit het niveau ten goede komt.

Overigens denk ik dat , wanneer je bij het verschil tussen atheneum en gymnasium alleen maar denkt aan oude talen, je er een beetje naast zit. Tenminste, ik zie echt wel meer verschillen dan dat. En dan is onze school ook nog eens een gewone scholengemeenschap. Op een zelfstandig gymnasium ligt dat denk ik nog weer heel anders.

Pagina 2 van 6 [ 116 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende