Het is nu 25 jan 2021, 10:36

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 18 van 30 [ 594 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 21:21 
Volwassene

Balen Muppet, ging de proefwerkweek wel goed?

Ik heb inmiddels de bijlesleraar gesproken en die was bijna verontwaardigd toen ik vroeg of hij dacht dat jongste het niveau van wiskunde aan kon. :oops: Hij werkt veel met hb-kinderen en ziet dat jongste juist heel veel inzicht heeft en daardoor het antwoord en de logica meteen vanzelf ziet. En dat maakt het lastig om de stappen te volgen als het moeilijk wordt. Daar is hij totaal niet aan gewend en in combinatie met een buitengewone eigenzinnigheid is dat een lastig proces. Maar hij maakt wel stappen.

In een ander draadje heb ik ook nog een paar goede tips gekregen en gelukkig kan de bijlesleraar daarmee uit de voeten. Verder gaat hij jongste gerichte opdrachten meegeven voor thuis, zodat hij elke dag even aan wiskunde moet werken (los van zijn huiswerk dat hij op school altijd af heeft).

Ondertussen heeft jongste de tijd van zijn leven in Londen. Ik krijg appjes over allerlei meiden van verschillende nationaliteiten en verder hoor ik weinig.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 22:09 
Volwassene

De proefwerkweek is wb cijfers best aardig gegaan. Veel 6 en 7, een enkele onvoldoende. Maar met maar de helft van de lessen vind ik dat nog behoorlijk goed.
Ze zit zichzelf alleen ontzettend in de weg. Alles is oneerlijk, veel en ze is zo moe. Vooral Frans loopt niet en dat heeft ze praktisch elke dag, waardoor ze er een hekel aan begint te krijgen. Ze ziet waar ze wb tijdsindeling/planning etc. de mis mee in gaat, maar krijgt het niet veranderd en daardoor voelt ze zich constant schuldig. Niet leuk om te zien. Niet leuk om soms toch ook de confrontatie aan te gaan dat ze zelf ook wat zal moeten doen. Het doet echt pijn haar zo te zien worstelen.

Fijn dat de bijlesleraar jongste zo goed in de smiezen heeft! Hopelijk helpen de tips die je van hier gekregen hebt.
Leuk al die appjes!

BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 22:37 
Volwassene

Muppet, dat klinkt wel heftig hoor. Kan me voorstellen dat het heel moeilijk is haar zo te zien.
De cijfers zijn inderdaad best goed wanneer je zo wenig les hebt gehad. Maar ja, wat koop je daar voor?

Drietje, klinkt als een hele leuke tijd voor je zoon daar.
Goed dat er stappen gemaakt worden met wiskunde. En voor jullie wel een prettig idee dat hij het inzicht gewoon wel heeft. En het dus ook aan kan, wiskunde op vwo niveau. Ik denk zomaar dat het kwartje echt wel snel zal vallen hoor.

Hier zit zoon in een wonderlijke flow. Hij haalt de laatste tijd opeens tienen voor talen, en verder ook echt hoge cijfers. Negens vooral.
Mentor had hem apart genomen over zijn laatste rapport. Omdat het zo goed was.
Ze had er in geschreven dat hij goed bezig was, en zo nog een paar zinnen. Aan het eind schreef ze: Houd je plezier in leren! Waarop zoon tegen ons zei: nou, dat zal moeilijk worden, aangezien ik dat plezier nooit heb gehad.
Op mijn vraag waarom hij dan de laatste maanden toch meer dan vroeger met zijn schoolwerk bezig is, antwoordde hij dat hij het leuk vindt om hoge cijfers te halen. Verder wilde hij er niet echt op ingaan.
Dat is typisch jongste, die praat overal overheen of maakt er grapjes van. Wat er werkelijk in hem omgaat laat hij nooit los.
Dat vind ik heel lastig. Enerzijds is hij best vrolijk en blij, anderzijds heb ik altijd een onderbuikgevoel. Dat zegt dat hij het heel zwaar heeft met school. Niet qua niveau, hij geeft aan dat dit goed is en zeker niet te makkelijk. Althans, zo ervaart hij het niet. Maar toch......
Ik blijf toch echt alert. En hou hem soms best makkelijk een dagje thuis ook. Om bij te tanken.

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 08:27 
Volwassene

Wat naar Muppet, het blijft worstelen voor jullie. Hopelijk kan de psych haar helpen (en liefst een beetje snel ook].

Hanneke, dat zijn absurd goede cijfers voor de tweede klas :shock: Ik denk dan toch echt wel dat het erg makkelijk is voor hem, hij zit vast niet elke dag uren te leren.

Mijn mannetje komt vandaag thuis :dance: :dance:
En morgen gaat de ander alweer :|

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 11:14 
Volwassene

Vandaag heeft hij een 5.5 terug gekregen voor Natuur en techniek. Hij vond de stof ook heel moeilijk, en de toets ook. Dus daar zit dan wel weer een leerdoel. Of hoe je het ook noemt. Hij vindt de NT vakken sowieso lastiger. Terwijl hij er wel interesse in heeft. Dus daar ben ik wel blij mee, dat er ook nog 2 vakken zijn die wel echt lastig zijn voor hem. Hoewel ik nog niet weet waar dat in zit.

Drietje, wel apart, twee weken lang maar 1 kind. Voelde het al snel normaal, of toch niet?
Ik heb volgens de kinderen al last van het lege nest syndroom terwijl het nest nog vol is. Vrees dat ze gelijk hebben...... :oops:

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 11:31 
Volwassene

Ik vind er niets aan Hanneke en het went totaal niet! Heb nog wel wat training nodig voordat oudste op kamers gaat :shock:

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 12:32 
Volwassene

Zoon gaat lekker, is ook zelfstandiger en heeft een leuke week in Engeland gehad.
Is er alleen een knop die werkhouding achterhoudt bij het tonen van de cijferlijsten in Magister. De T's(wijfel) en O's(onvoldoende) stromen in grote getalen weer binnen. Als het de bedoeling is dat zoon zich er beter door gaat gedragen in de klas, mist dit totaal enig doel.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 05 apr 2019, 16:53 
Volwassene

Wat jammer Annemiek! Dat werkt inderdaad niet motiverend. Zou het zin hebben dat te bespreken met de mentor?

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 08:38 
Volwassene

Hier ook hoor Annemiek! Erg vervelend! Terwijl hij voor bijna alles een 7 of. 8 staat.

Wij lopen al te grappen om T-zakjes kado te geven! :wink:
En zingen liedjes als en thee als t binnenkomt.
Vind t zware onzin.
(Wat een feest van K3 hilarisch in deze context)

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 18:55 
Volwassene

Wat vervelend. Waarom zulke lage scores? Lijkt me een goed onderwerp van een gesprek tussen mentor en kind. Zit er een verband tussen de goede cijfers en de minder goede werkhouding? Als je dit soort scores geeft dan moet je er ook wat mee doen, vind ik.

Bij oudste hadden ze ook letters voor de werkhouding in de eerste drie jaren, maar dat was eigenlijk altijd wel voldoende (nu zou het zwaar onvoldoende zijn trouwens, maar vanaf de vierde doen ze daar niet meer aan). Bij jongste doen ze er niet aan en dat is maar goed ook :wink:

BerichtGeplaatst: 06 apr 2019, 23:08 
Volwassene

Idd ligt t aan werkhouding. Maar kind verveelt zich. En school legt t allemaal bij zoon hier.
Hij is nu een vmbo examenkandidaat aan t helpen. En dan denk ik tja.... ik snap dat hij zich verveelt...

BerichtGeplaatst: 11 apr 2019, 23:48 
Volwassene

Update: vandaag was de tussentijdse evaluatie van het thuiszitterstraject. De begeleiders (orthopedagoog, zorgcoordinator en coach) gaan ervan uit dat de problemen die hij ervaart te maken hebben met hoogbegaafdheid. Alles wijst toch wel in de richting van te weinig uitdaging in combinatie met overprikkeling/niet tegen drukte kunnen en toch ook faalangst/angst om niet over te gaan (al is die ongegrond, want ondanks alle verzuim staat hij er nog steeds prima voor).
Tot nu toe was het zoeken en experimenteren met aanpassingen, maar vanaf volgende week gaat zijn nieuwe rooster definitief in. Dat houdt in dat hij wordt gecompact: van elk vak volgt hij maar een uur per week. De frustratie en overprikkeling wordt daarmee hopelijk zoveel mogelijk tegengegaan. Als hij door dit aangepaste rooster toetsen mist, hoeft hij die niet in te halen. Verder gaat hij uitdaging krijgen in de vorm van verrijking, maar dat is nog niet concreet gemaakt. Zoon kwam tijdens het gesprek tot onze verrassing zelf met Chinees leren.

Zoon is in tijden niet zo blij uit school gekomen als vandaag, met name vanwege die nieuwe uitdaging. En nu hopen dat we hiermee echt gaan bereiken dat hij minder hoofdpijn- en buikpijnaanvallen zal krijgen, hij elke morgen weer uit zichzelf zal opstaan (nu moeten we hem elke dag uit bed praten) en weer die sprankelende, blije, grappige jongen terugkeert die we een tijdlang hebben moeten missen. De coach had zoon afgelopen week bezig gezien tijdens sportdag en had versteld gestaan hoe zoon kan zijn: fanatiek, ontspannen, uitgelaten, gefocust. Hij kent zoon alleen van de gesprekken waarin hij zeer stil, verdrietig en teruggetrokken is. Bijzonder toch, hoe de omstandigheden iemand zo kunnen doen veranderen.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 08:22 
Volwassene

Boom, dat klinkt heel goed! Wat fijn ook dat hij de gemiste toetsen dan niet in hoeft te halen, dat geeft vast rust. Hebben jullie ook een periode afgesproken voor deze aanpak of gewoon de rest van dit schooljaar? Zo lang is het niet meer gelukkig! De oorzaken die je beschrijft zijn hetzelfde als hier werd geconstateerd door de mentor en orthopedagoog van school. Alle klachten verdwenen als sneeuw voor de zon toen de stof moeilijker werd en jongste onvoldoendes ging halen en aan de bak moest. Heel apart! Ik ben nog steeds blij met al die onvoldoendes :mrgreen:

Jongste had een superleuke week gehad in Engeland. Ik miste hem wel hoor! Deze weken heeft hij telkens een dag minder school door al die feestdagen en deze week een studiedag. Dus vrij relaxed gaat ie richting vakantie. Het is zo’n groot verschil met een jaar geleden, toen hij telkens witjes en doodmoe thuis kwam en ‘s ochtends al moe opstond, de training niet vol kon houden, niks meer aan zijn hoofd kon hebben, buikpijn en hoofdpijn had. Hij heeft de komende weken de kans om zijn twee kernvakken met een vijf op te halen en er een (krappe) voldoende van te maken. Ik hoop dat het hem lukt, hij heeft zo’n enorme inhaalslag gemaakt in leren leren en je best doen (hij is er nog niet hoor), dat het zonde zou zijn als dat niet wordt beloond met overgaan. Bovendien kan hij bij afstromen of blijven zitten weer lekker zijn hangmat in en dan zijn we weer terug bij af :| Dus ik duim maar voor hem. Zelf maakt hij er trouwens helemaal geen big deal van. Stress lijkt ie niet te kennen.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 08:32 
Volwassene

Boom, wat fantastisch zeg, dit plan. Klinkt goed, hopelijk brengt het ook wat ervan verwacht wordt. Het begin is er in ieder geval.

Spannend dus nog wel Drietje! Maar ook al zeg jij steeds dat het al bijna zomervakantie is ( :lol: ), toch is er ook nog wel genoeg tijd om onvoldoendes weg te werken denk ik.

Hier gaat het onveranderd goed. Vooral met de talen en de zaakvakken. Bij wiskunde moest hij gisteren de hoogte van een toren berekenen. Hij kwam uit op 0,3 meter. Dat leek hemzelf ook wat onwaarschijnlijk.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 17:46 
Volwassene

hanneke schreef:
Spannend dus nog wel Drietje! Maar ook al zeg jij steeds dat het al bijna zomervakantie is ( :lol: ), toch is er ook nog wel genoeg tijd om onvoldoendes weg te werken denk ik.

:lol: Eerst telde ik de weken omdat ik hoopte dat het jaar snel om zou zijn zonder dat jongste weer vermoeidheidsklachten krijgt. Nu hoop ik dat er nog even tijd is om de cijfers op te halen. Ik zal weer eens gaan tellen :wink:

Maar genoeg tijd is er zeker, ook nog wel wat toetsen. Maar op deze twee vakken zijn de scores zo grillig dat het net zo goed twee vieren kunnen worden als twee zevens. Hij heeft dit echt nog niet goed onder controle, ik denk omdat hij deze vakken (Nederlands en wiskunde) ook al jaren op de basisschool heeft gehad en daarom de kronkelige denkpatronen het meest hardnekkig zijn ingesleten.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 18:00 
Volwassene

Ja, dat begrijp ik. Het zou zo fijn zijn als scholen ook de progressie belonen, ook al zijn de cijfers dan soms nog niet voldoende.
Sommige scholen doen dat echt wel. De onze destijds niet.

BerichtGeplaatst: 12 apr 2019, 21:26 
Volwassene

Boom, wat fijn dat de school zo mee denkt en zijn programma aanpast. Het klinkt als een goed plan, hopelijk doet het je zoon goed!

Moeder van 3 heerlijke tieners:
♀ (2006, 3 atheneum)
♀ (2007, 2 vwo-extra)
♂ (2010, gr. 8 )
En... van baby ♀ voorjaar 2020

BerichtGeplaatst: 14 apr 2019, 16:21 
Volwassene

Jongste heeft zes! opdrachten overgehouden aan zijn week Engeland. :shock: Hier is het acht schoolweken nog, met vaak een dagje vrij. :nod:

BerichtGeplaatst: 14 apr 2019, 17:13 
Volwassene

Hier volgens mij 12

BerichtGeplaatst: 14 apr 2019, 17:53 
Volwassene

Hier nog 9 tot aan de toetsweek, in totaal nog 12. Maar einde begint opeens wel in zicht te komen. Ik heb vandaag een hele ontspannen zoon thuis, heerlijk om te zien.

Pagina 18 van 30 [ 594 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]