Het is nu 25 jan 2021, 09:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 17 van 30 [ 594 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 30  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2018/2019
BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 20:42 
Volwassene

Hier komt dat volgens mij niet voor (dat het huiswerk er niet goed instaat). Wij hebben Somtoday, en dat is sowieso leidend. Dus als de docent het er verkeerd inzet, is de docent verantwoordelijk. (al houden sommige docenten zich hier volgens de kinderen niet aan).
Veel wordt ook in de app gevraagd.
Agenda's hebben ze hier niet.
Of zoon zijn werk goed kan inplannen weet ik eigenlijk niet. Hij werkt namelijk vrij weinig.

Laatst haalde hij voor een Engels proefwerk waarvoor hij niets had geleerd een 10. Ik kan dan wel beginnen over dat niet geleerd hebben, maar dat zou dan natuurlijk niet echt passend zijn.
Eigenlijk is dat waar wij nu tegenaan lopen. Het is blijkbaar voor hem toch wel makkelijk allemaal. Zoon doet het minimale (thuis dan), en haalt prima cijfers. Ik heb niet de illusie dat dit nog 4 jaar zo zal blijven, dus we krijgen ergens wel een keer een moment dat het niet meer lukt. Daar blijf ik wel heel alert op.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 21:37 
Volwassene

hanneke schreef:
Hier komt dat volgens mij niet voor (dat het huiswerk er niet goed instaat). Wij hebben Somtoday, en dat is sowieso leidend. Dus als de docent het er verkeerd inzet, is de docent verantwoordelijk. (al houden sommige docenten zich hier volgens de kinderen niet aan).
Veel wordt ook in de app gevraagd.
Agenda's hebben ze hier niet.
Of zoon zijn werk goed kan inplannen weet ik eigenlijk niet. Hij werkt namelijk vrij weinig.

Laatst haalde hij voor een Engels proefwerk waarvoor hij niets had geleerd een 10. Ik kan dan wel beginnen over dat niet geleerd hebben, maar dat zou dan natuurlijk niet echt passend zijn.
Eigenlijk is dat waar wij nu tegenaan lopen. Het is blijkbaar voor hem toch wel makkelijk allemaal. Zoon doet het minimale (thuis dan), en haalt prima cijfers. Ik heb niet de illusie dat dit nog 4 jaar zo zal blijven, dus we krijgen ergens wel een keer een moment dat het niet meer lukt. Daar blijf ik wel heel alert op.

Houd er maar rekening mee dat het wel zo blijft....en dan wordt de universiteit mogelijk een probleem.
Een kind moet uitdaging hebben om zich te leren inspannen en te leren leren....is dat niet op school mogelijk, dan er maar buiten.

Ik heb mijn oudste, toen ook 2VO en top cijfers halend zonder dat je hem ervoor zag werken, het verhaal van de dekaan van Delft verteld....
Die zei dat er ieder jaar studenten begonnen die dachten op de TH (nu TU Delft) net als op de middelbare school zonder ervoor te werken de opleiding wel konden doen. En dat in de 30 jaar dat ie deze welkomstpraatjes hield er precies 1 student geweest was die dat inderdaad gelukt was, de TU dus zonder veel te leren af te maken.

En in Delft waren er gewoonlijk een 300 beginnende studenten op de faculteit.

Dit als waarschuwing en om hem te triggeren.....want zeggen dat ie meer moest studeren voor school was nogal zinloos

En het antwoord van de eigenwijze snotneus was: Dan ben ik de tweede.... :?

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 21:51 
Volwassene

Annemiek, ik las je berichtje van een paar dagen geleden over dat je zoon geen verder onderzoek wil naar dyslexie. Zo dachten wij er tot voor kort ook over. De winst van eendyslexie verklaring is vooral meer tijd bij toetsen, dachten we. Zoon zit nu in de derde en nu kwamen we er achter dat als hij het NT profiel wil kiezen, hij met een dyslexieverklaring geen 2e moderne vreemde taal hoeft en in plaats daarvan biologie kan kiezen. Dit geldt alleen voor het NT profiel, op zijn school. Maar omdat zoon dat profiel wil kiezen werd het uiteindelijk wel interessant om de test te doen. Ik weet natuurlijk niet welke richting je zoon op zou willen, maar het kan dus interessant zijn om alvast te kijken of dit bij hem op school ook zo is.
In de eerste gingen de talen bij mijn zoon moeizaam, maar t ging. In de tweede leek het iets beter te gaan, maar wel ontzettend veel tijd te kosten. Nu, in de derde, kosten die talen hem evenveel tijd als alle andere vakken samen. Geen verhouding dus. En dat herkende ik in jouw berichtje, vandaar dat ik even reageer!

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 21:59 
Volwassene

Reinier, dat zou mijn zoon net zo zeggen! Heel herkenbaar.

Ik ben nog wel op zoek naar mogelijkheden voor hem, om te leren leren. Zoon wil niet opvallen, een eigen programma volgen gaat voor hem dan ook niet werken.
De beta vakken kosten hem wel wat meer moeite dan de talen trouwens, dus misschien gaat hij daar in de derde al tegenaan lopen.
Ik vind het vreemd dat talen wel zo goed gaan. Engels snap ik nog wel, maar Duits en Frans had ik niet verwacht. Zoon heeft een broertje dood aan stampen, Spaans vond hij verschrikkelijk op de basisschool. Nu gaat het heel makkelijk.
Hij blijft ons dus echt verbazen.

BerichtGeplaatst: 17 maart 2019, 23:05 
Volwassene

Grappig Hanneke, een jaar geleden maakte ik me dezelfde zorgen als jij nu. Hoge cijfers halen zonder thuis ook maar iets te doen. Bij ons was dat in de tweede ineens over en dan merk je wel dat alles al die jaren zonder inspanning is gegaan, maar het is ook weer geen ramp. Het vraagt wel wat van ons thuis, want hij heeft heel wat vaardigheden bij te spijkeren. Ik denk ook dat je er zonder speciaal programma op moet hopen dat de derde moeilijk wordt.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 18:26 
Volwassene

Oudste heeft vanochtend de Wisc-V gedaan bij de psych. De dame die de test afnam, vond het erg knap dat ze het tot het einde vol had gehouden. Kennelijk redden veel kinderen dat niet. Daarna was ze ook echt moe, dus die 1 1/2 les school die overbleef, heeft ze overgeslagen.
De test wordt deze week uitgewerkt en dan volgt er overleg om te zien of er redenen zijn om volgende week nog meer onderzoek te doen of dat dit genoeg is. Als het goed is horen we dan ook wanneer we de uitslag kunnen verwachten en wat het advies gaat zijn. Hoop dat dat een beetje vlot gaat, eind van het jaar komt zo hard in zicht.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 18:57 
Volwassene

Fijn dat de testafname goed ging, muppet. Wat voor soort adviezen verwacht je dat uit de test zouden kunnen rollen? En is dit de eerste keer dat ze een iq test heeft gedaan?

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 19:10 
Volwassene

Ik hoop vooral op advies richting school. Wellicht voor volgend jaar ook al. Handvatten voor haar en ons om met de onzekerheid, fysieke klachten en soms starre gedrag om te gaan. Misschien een bevestiging van onderpresteren en wat daaraan te doen?
Ze heeft de Rakit gedaan toen ze net 8 was.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 19:57 
Volwassene

Zoon idem, Rakit met 8 jaar. We zitten te wachten op eerste consult bij psych, maar ook hier weer moeten we engelengeduld hebben eer we een eerste afspraak kunnen krijgen. Daar kan ik zó niet tegen, die traaaaaagheid van handelen.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 00:07 
Volwassene

Ja, dat wachten is verschrikkelijk. Het duurt zo lang, terwijl we nu hulp nodig hebben.
Het eind van het jaar komt nu ook best snel dichterbij.
Jullie ook succes met wachten.

BerichtGeplaatst: 26 maart 2019, 14:23 
Volwassene

Succes met wachten.

Zoon zit nu een week in Engeland. IK kreeg vanochtend een appje dat het gastgezin wel chill was. Gelukkig maar, want met de indeling van de groepjes was hij weer eens de klos. Ik vind het echt heel erg sneu dat er jongens zijn waarbij niemand mee samen in een kamer/gastgezin wil, maar ik vind het toch ook wel voor zoon erg vervelend dat ze nu voor de tweede keer op rij aan mijn zoon gekoppeld worden. Ze hadden zich met zn vieren er zo op verheugd bij elkaar te zitten, maar hun groepje is nu opgedeeld. Zoon was dan vrijdag ook wel boos dat het nu voor de tweede keer bingo was, maar had zich er gelukkig ook weer snel overheen gezet.

z 2007 1 tweetalig ath

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 10:06 
Volwassene

Fijn dat het meevalt Annemiek. Altijd balen als zo’n indeling tegenvalt.

Oudste is weer thuis, hoofdpijn. Gister erg moe en met hoofdpijn/buikpijn wel naar school gegaan en vandaag dus niet. Ik vermoed dat er ook een werkstuk meespeelt dat morgen af moet zijn, maat waar ze eigenlijk te laat aan begonnen is. Maar ik had echt geen fut voor drama’s bij de bushalte deze morgen. :oops:

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 17:36 
Volwassene

Annemiek, jammer is dat he, dat altijd dezelfde kinderen de bliksemafleider moeten zijn. Voelt erg oneerlijk, en ook als weg van de minste weerstand, eigenlijk.

Muppet, ik snap heel goed dat je soms even geen strijd wil. Herkenbaar!

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 20:50 
Volwassene

Hier was jongste ook altijd degene die met de lastige en minder populaire kinderen werd ingedeeld. Hij was zo lekker makkelijk en kon met iedereen. Inmiddels geeft hij zelf beter aan wat hij niet wil, gelukkig. Voor zijn reis komende week zit hij bij zijn beste vriend en met twee kinderen uit een andere klas, omdat hij zelf heeft aangegeven niet bij het geijkte groepje te willen. Daar ben ik wel blij om en ik ben ook blij dat ze daar naar hebben geluisterd. Hij heeft er erg veel zin in!

Ik begin me een klein beetje zorgen te maken over wiskunde. Nu heeft jongste een flink disharmonisch profiel en ik begin langzaam te denken dat wiskunde op vwo misschien wat te lastig voor hem gaat worden. Hij staat een 5,4 dus helemaal niet zo heel laag, maar hij krijgt sinds kort hulp en dat heeft weinig effect. De andere vakken gaan erg goed tegenwoordig, alleen is Nederlands door wat miscommunicatie (onleesbaar schrijven en zo) ook een vijf op dit moment. Sinds november geen toets meer daarvoor gehad, dus ook lastig op te halen. Op de lange termijn maak ik me over Nederlands geen zorgen, dat ligt hem goed. Maar 1 van die twee vakken zal dit jaar nog wel een voldoende moeten worden, want beide zijn kernvakken. En dan nog is de vraag: wat doe je met een kind dat lastig mee kan komen met een kernvak, terwijl de rest goed gaat en soms zelfs veel te makkelijk is. Ik voel niet zoveel voor jarenlange bijles. Maar ja, andere vakken zijn juist te makkelijk of wel op niveau. Lastig hoor, zulke enorm grote verschillen.

Muppet, soms moet je het gewoon even laten inderdaad. En wat extra tijd voor zo’n opdracht is best wel fijn.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 21:49 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik begin me een klein beetje zorgen te maken over wiskunde.

Drietje, als ouder van een brugklasser lees ik af en toe stiekem mee met jaar 2 :-) Bij onze zoon loopt ook alles heel goed, alleen wiskunde wat minder. Dat leverde hem veel stress op in de dagen voor een toets. Ik heb met hem besproken dat het dan ook leuk kan zijn om aan de hand van wiskunde grondiger te leren leren. Ik heb wat rondgesurft op internet en een eigen stappenplan gemaakt voor de wiskundelessen. Daarbij gaat de totale leertijd niet echt omhoog, maar die schuift wel naar voren.
Mijn zoon had als werkwijze: de theorie met voorbeeldsommen doorkijken, zo snel mogelijk aan de huiswerkopgaves beginnen, veel slordigheidsfouten, roepen dat hij niet wist hoe het moest, een antwoordenboekje erbij halen en dan zeggen: oh ja, zo! Tja, daar leer je niks van.
En dan kan iemand in een bijles het wel drie keer uitleggen, het inoefenen en zorgvuldig leren werken moet hij toch zelf doen.

Het stappenplan komt neer op: eerst per paragraaf de theorie bestuderen, flashcards ervan maken en oefenen, voorbeeldsommen zelf in schrift maken met tussenstappen erbij, voorbeeldsommen nakijken en opnieuw maken wanneer ze niet goed zijn. Als de theorie erin zit, de huiswerkopgaves maken. Nauwkeurig de som overnemen en uitwerken. Liefst elke dag iets. Opgaves die verkeerd waren de volgende dag bijv opnieuw doen. Flashcards tussendoor kort herhalen. Met zo'n grondige start, wordt het leren van wiskunde steeds makkelijker in plaats van moeilijker naarmate het hoofdstuk vordert. Bovendien is hij ruim voor de toets klaar en heeft hij tijd voor de 'extended exercises' als voorbereiding. Afgelopen keer had hij een 7,6.
Het gaat nog niet spontaan bij hem om dit zo te doen, maar hij raakt er wel meer van overtuigd dat hij het toch wel kan.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2019, 22:17 
Volwassene

Bissie, goede tips! Bedankt! Hij blijkt het ook wel erg snel te snappen, volgens de leerkracht en de hulptroepen, dus het inzicht is er wel. Maar het automatiseren is een dingetje. Altijd al, maar zeker ook omdat hij het wel snapt. Dan heeft ie de neiging om verder niets meer te doen. Ik realiseer me nu dat hij eigenlijk thuis helemaal niks doet aan wiskunde. Hij maakt al het huiswerk in de les. Voor een proefwerk maakt hij dan wat oefenopgaven. En dat is duidelijk niet voldoende. Ik structureer het andere huiswerk qua planning voor hem (zowel zoon als school is enorm chaotisch) maar ben in wiskunde zelf erg slecht en weet dus niet hoe je dat aan kan pakken. Maar ik zal op een goed moment met hem gaan zitten, kijken of hij open staat voor deze tips.

BerichtGeplaatst: 28 maart 2019, 09:38 
Volwassene

https://nos.nl/op3/artikel/2277909-meer ... s-uit.html

Artikel over schoolstress op de middelbare school. 1 op de 3 scholieren heeft stress.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 15:42 
Volwassene

@Drietje: hier gaat wis goed, sinds mijn man er naast gaat zitten met huiswerk. Nu hij structureel alle opgeven maakt, gaat het prima en haalt hij opeens hele mooie cijfers voor wiskunde. Iets niet alléén kunnen leren, is niet hetzelfde als iets niet kunnen leren.

BerichtGeplaatst: 29 maart 2019, 19:34 
Volwassene

Boom schreef:
@Drietje: hier gaat wis goed, sinds mijn man er naast gaat zitten met huiswerk. Nu hij structureel alle opgeven maakt, gaat het prima en haalt hij opeens hele mooie cijfers voor wiskunde. Iets niet alléén kunnen leren, is niet hetzelfde als iets niet kunnen leren.

Je hebt helemaal gelijk. Zoon gaat nu met de bijlesleraar kijken hoe hij dit beter en gestructureerder aan kan pakken. Ik denk dat die ook een beetje op het verkeerde been werd gezet door het snelle begrip van jongste. Dan lijkt alles heel makkelijk, maar hij ziet dan niet dan het automatiseren niet lekker loopt. Hij weet dan ineens niet meer hoe het moet tijdens een toets.

BerichtGeplaatst: 04 apr 2019, 11:26 
Volwassene

Na de proefwerkweek en 1 1/2 goede week, gisteravond weer paniek omdat het zo veel is. En vandaag thuis. Nog bijna 2 weken wachten.

Pagina 17 van 30 [ 594 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20 ... 30  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]