Het is nu 11 dec 2018, 15:16

Pagina 5 van 8 [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2018/19
BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 22:25 
Volwassene

Hier geen ontevreden gevoel. Meest positieve vind ik dat dochterlief best veel dingen zelf regelt en hulp komt vragen. Dat is weleens anders geweest, wat iedereen veel (negatieve) energie en tijd kostte.

De tips die we geven omtrent plannen en huiswerk maken lijken gehoord te worden en ze is zichtbaar bezig met ontdekken wat voor haar werkt.

Eerste toetsen zijn gemaakt, ben benieuwd naar de cijfers. Toch een eerste graadmeter.

BerichtGeplaatst: 27 sep 2018, 18:38 
­

Hier weet ik het nog niet. Dochter is naar de school van haar oudere zus gegaan en over de school op zich ben ik erg tevreden. Jongste heeft echter ook gepersonaliseerd leren en dat heeft haar zus niet op die manier gehad. Het concept is voor mij als moeder best even wennen.

Heb nog geen idee of ze goed gaat of niet. Ze beweert dat ze al best veel af heeft, maar ik kan het zelf nog niet echt goed inschatten. Ja, er staan veel groene dingen in het leerlingportal, dat wel. Maar is het dan ook goed? Of is het bijvoorbeeld afgeraffeld?

Vandeweek had ik even een beetje de balen. Verslag van het coachgesprek vond ik nogal negatief klinken. Niet van de coach, maar van smurf, wat die gezegd zou hebben. Smurf geeft echter aan dat ze alleen de negatieve dingen moest benoemen. Vind ik toch wat minder.

Maar zoals gezegd gaat smurf met plezier naar school, niet onbelangrijk denk ik. Hoop dat het goed gaat. :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 08:13 
Volwassene

@gerbera: bijzonder dat die aardrijkskunde docent het dan over Trump heeft. Ik vind dat niet passend.
@cindy: jammer die focus op het negatieve. Hoop dat ze wel genoeg positieve punten kan benoemen

Ik ga ons meiske straks ophalen van school na drie dagen kamp. Ben benieuwd. Het weer was in ieder geval geweldig.
Eerste cijfer is binnen: een 10 voor wiskunde. Super natuurlijk maar ik ben ook bang dat de norm hiermee is gezet. En die had van mij ook een 8 mogen zijn. Zelf weet ze het nog niet want haar telefoon mocht niet mee op kamp en ik bleek pop-UPS in magister te krijgen. (Die heb ik nu uitgezet) Maar eens kijken hoe ze het oppakt en in de gaten houden.

Anne72

BerichtGeplaatst: 28 sep 2018, 10:25 
Volwassene

Hier de eerste 2 cijfers binnen, mooie voldoendes.
Er waren bij Latijn ook echt onvoldoendes gevallen, dus toch wel trots dat ze genoeg en blijkbaar op de juiste manier geleerd had.
En sneu voor de kinderen die starten met een onvoldoende.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2018, 07:58 
Volwassene

Hier loopt het volgens mij wel goed, alleen stoort het zoon en mij dat de Nederlands docent doodleuk zegt dat ze nog niet begonnen is met de boekdozen te beoordelen... Terwijl school aangeeft dat cijfers normaal binnen 2 weken/10 schooldagen bekend moeten zijn omdat anders de feedback vrij zinloos is.

Mooie aan de feedback die zoon nu krijgt, is dat hij inderdaad er achter komt wat goed gaat en wat meer aandacht behoeft of waar je op moet letten (juiste termen gebruiken bijv).

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 10:04 
Volwassene

Hier gaat het beter, jongste begint wat meer grip te krijgen op het systeem en ik daardoor ook. Ook met dank aan Bloemetje hier.
Diverse toetsen tot nu toe met prima resultaten. Al duren hier de uitslagen ook wel even. Gisteren eindelijk wis binnen dat heeft toch echt bijna twee weken geduurd. Boekendoos ook nog niks van gehoord en de bio poster ook niet.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 10:50 
Volwassene

Bij ons ook de eerste cijfers binnen. Alles (ruim) voldoende, dus dat is prima. Wat ons betreft in elk geval, want F heeft de lat wat hoger liggen. Dacht voor een SO wiskunde alles goed te hebben, maar bleek een 6,6. Twee weken later een toets over gedeeltelijk dezelfde stof, zonder het SO ingezien te hebben of besproken te hebben met de docent. Hij had dus geen idee waarin de discrepantie zat tussen zijn beleving en het werkelijke cijfers. Toets een 7,6. Viel hem opnieuw tegen.
Ik vermoed dat het wel eens in de slechte leesbaarheid van zijn handschrift kan zitten. Ik zag wat huiswerk liggen, dat ik echt met moeite kon ontleden, maar inhoudelijk helemaal goed was. Hij geeft aan wel gevraagd te hebben bij de docent naar inzage, maar hij is erg timide in dat soort dingen. Hij zal zeker niet hebben aangedrongen, ondanks ons advies om dat wel te doen. Maar op het VO zijn er geen ouders die dingen voor je navragen. Hij zal het nu toch echt zelf moeten oppakken.

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 11:34 
Volwassene

@Flomar : zeker in het begin kun je dit als ouder (ook als kind dit moeilijk vindt) gewoon vragen met een mailtje. Mocht het aan slecht handschrift liggen, dan zou ik dit ook graag willen weten om te kijken wat hier aan gedaan kan worden (thuis of op school).

Verder is het zo dat ze bij wiskunde zelf hun huiswerk vaak nakijken met een antwoordenboek. Omdat de uitwerkingen er niet bij staan lijkt een opgave vaak goed gemaakt, maar ontbreken de juiste tussenstappen. Kan ook punten kosten. Tevens vraagt het erg veel discipline (iig bij mijn kinderen) om als een vraag fout is, even terug te kijken wat je fout hebt gedaan of als je er niet uitkomt dit aan de docent te vragen (zeker als je timide bent), waardoor je misschien net de finesse van de aangeboden stof mist.
Ik heb me vroeger vaak veel verveeld tijdens het doornemen van de huiswerksommen, maar nu gebeurt het helemaal niet meer, en dat is dan weer het andere uiterste.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 12:27 
Volwassene

Graag gedaan Jane!

Flomar, ik heb bij oudste de eerste twee jaar rustig docenten gemaild voor of een afspraak of feedback.
Zeker bij de Frans docent van mijn dochter en de scheikunde docente was dat heel fijn.
Scheikundedocente zei het pakkend “ze begint goed met denken en net voor het einde neemt ze een foute afslag. Tussenstappen opschrijven helpt dan want daar kan ik punten voor geven en dan ziet ze zelf ook tot waar het goed gaat en waar ze mis gaat”.
Frans docent gaf dochter nogmaals de tip dat alle tussentijdse overhoringen en woordjes leren, is om het in etappes te leren maar dat je zo ook punten kunt ophalen. Dat hadden papa en mama ook al tig keer verteld maar nu het door docent werd gezegd, werd het wel aangenomen :shock: . Pubers....

BerichtGeplaatst: 03 okt 2018, 13:21 
Volwassene

Hier werd ook geadviseerd om docenten te mailen met cc aan de mentor. Maar ik merk dat ik er ook terughoudend in ben. De eerste toetsen zijn allemaal goed gegaan tot nu toe.
Wat hij lastig vindt (maar waar hij nog niet veel hulp bij wil krijgen) is het vooruit plannen, wanneer hij op bepaalde dagen weinig tijd heeft om huiswerk te maken. Dat levert soms stress op, het verrast hem dan (terwijl dat niet hoeft ;-) )
Ook merk ik dat hij en andere kinderen steeds de meest optimistische inschatting maken :-) Nee, de grammatica van Latijn hoef je echt niet van buiten te leren, voor Frans hoef je geen zinnetjes te kennen enz. En dan pakt het toch anders uit.
Toch zijn dat ook dingen die je door ervaring kunt leren en bijstellen.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 10:05 
Volwassene

Hier is in het leerlingenstatuut opgenomen dat docenten verplicht zijn om de leerlingen inzage te geven in gemaakte toetsen. Misschien dat zoiets bij jullie ook is vastgelegd? Ik kan me voorstellen dat het voor een timide brugklasser helpt om te weten dat hij er gewoon om mag vragen.

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 13:22 
Volwassene

Hier ook eerste cijfers binnen. Goede cijfers, gelukkig.
Maar plannen blijft een dingetje...
Er was een kennismakingsavond van de week en daar hoorde ik over de aardrijkskundetoets die de volgende dag was... Ik dochter appen: heb jij morgen een toets? Daar wist ze niets van.... is toen meteen aan het leren gegaan.
Ben benieuwd naar het resultaat. :o

dochter, 11, 1 gymnasium

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 13:48 
Volwassene

Hier komen meer feedback dingen binnen... hij moet biologie en aardrijkskunde mondeling gaan aanvullen... hoop dat hij gaat inzien dat er verschil is tussen kennen en herkennen en het belang van juiste termen gebruiken....
Wel mooi dat hij de kans krijgt om het met mondelinge toelichting aan te vullen.
Morgen Frans, ik ben gisteren heel boos geworden na een test toetsje dat ik had gemaakt. Uur samen gezeten.... daarna kende hij het stuk beter. Vanavond opnieuw....

BerichtGeplaatst: 04 okt 2018, 17:01 
Volwassene

Dat vinden ze volgens mij allemaal lastig. Wat moet je precies doen wanneer de leraar zegt: paragraaf 3 kennen of de grammatica herhalen.
Vaak denken kinderen: ik heb ernaar gekeken en ik snap wat er staat. Dat ze het van buiten moeten weten, werkwoorden moeten kunnen vervoegen, dat elk fout accent een fout is, dat dringt meestal pas door na de eerste toetsen.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 09:48 
Volwassene

Ik merk ook dat L dat lastig vindt. De talen en wiskunde gaat prima, daar weet hij wat hij moet doen, maar met name biologie, aardrijkskunde en geschiedenis zijn lastiger. Hij doet TTO en ik merk ook dat hij bij de begrippen die hij moet leren meestal wel weet wat het is in het Nederlands, maar om dan volledig te zijn in het Engels is nog een stap te ver. Heeft ook te maken met vooral doorlezen ipv leren van die vakken. Cijfers zijn nog prima met minimale inspanning. Ik vind wel dat school erg streng is. Een keer spullen of huiswerk niet in orde is 1 uur nablijven, tweede keer (ook al is het voor een ander vak) twee uur, derde keer drie uur, etc. L had één keer huiswerk in het verkeerde schrift gemaakt, één keer leesboek vergeten doordat hij 's avonds zijn tas inpakte en in bed ging lezen en ochtend ritueel anders was doordat hij naar de dokter moest, en een keer huiswerk niet had gemaakt omdat dit door een roosterwijziging via magister niet meer zichtbaar was op het rooster. In totaal dus al 6 uur nagebleven. Heel erg vindt hij het niet, hij mag daar namelijk gewoon huiswerk maken en is dus klaar als hij naar huis mag. Vanochtend toch maar even geholpen met huiswerk, omdat ik toevallig in zijn klassenapp zag dat er huiswerk was opgegeven dat niet in magister stond. Vier uur nablijven wordt toch wel erg veel. Zijn ze daar bij jullie ook zo streng in?

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 10:21 
Volwassene

@ Marije, oudste had ook meer moeite in het begin met de vakken bio/ak/ges bij tto en dan mn bio. Hij kopieerde in het begin de hoofstukken en arceerde dan de woorden die hij moeilijk vond. Bleek vaak om 1 woord in de zin te zijn, en dan vaak net een balangrijk woord in die zin. Die zocht hij dan op (vond hij echt belachelijk, maar hij merkte wel dat hij dan de teksten beter begreep).

Voor biologie zijn er oefentoetsen beschikbaar op biologiepagina.nl. Beetje lastig want ze zijn in het nederlands, dus nu ook met zoon (2 tto) zit ik er vaak naast met het boek om de engelse woorden erbij te zoeken... (ook wel fijn, want zo pakt hij ook de nederlandse woorden mee). Daar kun je ook zien op wat voor manier ze dieper doorvragen op de stof (en volgens zoon komen soms ook dezelfde vragen terug in de toets :wink: ).

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 11:32 
Volwassene

Ik vind dat systeem van nablijven echt bizar!
Heb er geen woorden voor hoe belachelijk en onzinnig ik het vind. En ik zou niet toestaan dat mijn kind zolang moet nablijven.
Maar goed ik geloof sowieso niet in straffen.

Anne72

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 11:55 
Volwassene

@Annemiek: Bedankt voor de tips. Die kunnen we dit weekend goed gebruiken. Dinsdag een proefwerk van bio.

@Anne72: Ik ben zelf ook geen voorstander van straffen, maar sta er op zich wel achter dat er consequenties zijn aan spullen niet in orde hebben. Dat was op de basisschool niet zo en daar werd iedereen heel erg laks van. Hij hoeft overigens niet die uren op 1 dag na te blijven, maar bijv. 3 dagen achter elkaar een uur.

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 12:21 
Volwassene

Ik ben dol op consequenties.
Alleen vind ik de consequentie van in je verkeerde schrift schrijven dat je het overschrijft in het goede schrift, als je geen leesboek hebt mag je een uur klusjes doen voor de docent en mag je al je leeswerk thuis doen en als huiswerk niet zichtbaaR is in Magister en niet in de groepsapp staat mag de docent drie uur nablijven.
Stel dat de volgorde anders om was dan moest hij drie uur nablijven omdat je huiswerk in het verkeerde schrift staat (hoe erg is dat dan denk ik maar goed). Buiten proportioneel toch.

Anne72

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 15:34 
Volwassene

Ik vind die straffen ook wel erg streng hoor. Zeker voor iets waar je niks aan kan doen (huiswerk niet goed opgegeven). Maar wellicht werkt het wel goed, ik kan me voorstellen dat ik voortaan wel drie keer zou nadenken of ik alles bij me zou hebben etc.

Ik weet eigenlijk niet hoe ze dat op dochters school doen. In tegenstelling tot de afgelopen jaren is ze hier erg nauwkeurig; ze heeft de goede spullen bij zich, is nog niks kwijt (!) en maakt netjes haar huiswerk. Terwijl ze vorig jaar altijd alles vergat en daar ook regelmatig strafwerk voor had. (wat niet hielp bedenk me nu).

Ze begint nu af en toe wel wat te zuchten en steunen, ze heeft nu meer toetsen en moet behoorlijk aan de bak. Gisteravond zat ze te miepen dat de pen het niet deed, dus dat ze geen huiswerk kon maken. We hebben nl maar één pen in huis. :roll: Maar ik vond het eerlijk gezegd wel vermakelijk, typisch een puber die even wil mopperen. Na een vermanende opmerking en een lekkere kop thee ging ze weer goed aan het werk. Tot nu toe heeft ze nog allemaal voldoendes en gaat nog steeds blij naar school. Ze werkt veel zelfstandiger dan ik had verwacht, zo goed van haar!

Pagina 5 van 8 [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende