Het is nu 11 dec 2018, 15:04

Pagina 4 van 8 [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2018/19
BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 07:14 
Volwassene

Wat mij trouwens opvalt: er moet best wel veel digitaal gedaan worden. De leerlingen moeten op 3 verschillende omgeving inloggen en er moet ook huiswerk online gemaakt worden. Op de oude school was dat helemaal niet. We hebben eigenlijk maar 1 (oude) laptop in huis, maar met twee kinderen op het VO zie ik wel aankomen dat daar wat bij moet gaan komen. Hoe is dat bij jullie kinderen? Hebben ze ook een eigen laptop?

Hier is het helemaal erg, want zoon heeft nog niet eens een eigen plek voor zijn boeken en huiswerk maken.Hij zat op een huiswerkvrije school, waar ze het huiswerk op school maakten. We moeten dus allemaal nog even wennen (onze verhuizing is vrij snel gegaan, voor de zomervakantie waren er alleen nog maar plannen).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 09:22 
Volwassene

Bij ons gaat het heel moeizaam. L heeft al best veel huiswerk, maar wacht met het maken daarvan tot wij uit ons werk zijn. Dan moeten wij hem vertellen wat hij moet doen, en moet iemand van ons erbij gaan zitten om te zorgen dat hij het doet. Als we een keer een avondje weg zijn, gebeurt er helemaal niets. Spelletjes doen en gamen krijgt prioriteit boven het huiswerk maken. Ik word er echt heel moe van....

Ik vraag me ook af hoe het met hem gaat. Gisteren op school niks gegeten en gedronken. Hij heeft ook echt een ongelukkige blik in zijn ogen... Hoewel vermoeidheid natuurlijk ook een grote rol speelt....

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 09:30 
Volwassene

Moeilijk he de overgang.

Ik heb vanmiddag officieel kennismakingsgesprek met de coach van de middelste. In november is er dan leerling-ouder-coach gesprek.

Middelste lijkt het prima naar zijn zin te hebben op school maar doet nog weinig thuis. Alleen als ik zeg dat ik vind dat hij iets moet doen. Ook hier nog geen buro, als het goed is zijn man en ik vanavond thuis en kunnen we eens in overleg. Hij wil waarschijnlijk een andere oplossing dan ik....
Middelste is wel aardig zat van het gips rond zijn pols en dingen niet kunnen, moet toch nog 3 weken volhouden.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 10:52 
­

Bloemetje, zou het niet aan de vorm van het onderwijs liggen dat ze (nog?) niet veel te doen hebben thuis? Jouw middelste doet toch ook dat gepersonaliseerd leren?

Onze smurf zit op een andere school, maar doet ook dat gepersonaliseerd leren. Zij heeft thuis tot nu toe vrijwel niets gedaan en toch loopt ze al voor op schema. Ik heb wel het gevoel dat ze de tijd op school veel efficiënter gebruiken op deze manier. Gewoon de tijd op een dag (ze kunnen eigenlijk altijd verder en hebben veel minder loze momenten), maar ook de tijd in het jaar (de gepersonaliseerd leren klassen hebben hier geen toetsweken, de lessen gaan dan gewoon door en ook aan het eind van het schooljaar gaan ze daardoor duidelijk langer door). Om eerlijk te zijn vind ik het wel lekker dat er bij haar op dit moment nog niet veel mee naar huis komt, heb wat dat betreft mijn handen wel vol aan haar broer.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 11:34 
Volwassene

Natuurlijk is het ook het gepersonaliseerd leren en dat hij op school efficiënt kan werken (en s'morgens vaak al 45 min heeft om te werken omdat hij vroeg wordt afgezet). Maar woordjes voor Frans leren, moet wel gewoon gebeuren. Bij technische handvaardigheid mogen we hem zolang hij gips heeft, helpen met knippen en tekenen etc maar dan moet hij me dat natuurlijk wel even vragen.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 12:12 
­

Dat woordjes leren doet hij niet gewoon tussendoor? Smurf hier vertelde dat ze haar woordjes Frans in Quizlet had gezet en op verzoek van de coach had ze dat ook uitgelegd aan haar klasgenoten. Gisteren vertelde ze toevallig dat ze alle woordjes die ze moest kennen er in had staan en ook al had geleerd... Ook dat soort dingen gebeuren hier gewoon onder schooltijd.

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 12:20 
Volwassene

Zoon vindt Frans echt niet leuk dus had lekker vooruit geschoven... nu is plan iedere dag 5 woordjes.... maar als ik niet vraag of dat lukt dan stelt hij graag uit.

Latijn doet hij wel spontaan want dat is leuk...

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 13:15 
Volwassene

@ Karan ja ook hier ieder kind (bijna) verpicht een laptop via school. Als je een eigen laptop mee neemt is er weinig tot geen ondersteuning vanuit de ICT afdeling en idd ook hier 3 verschillende leeromgevingen. Geschiedenis is geheel digitaal begreep ik (wat ik dan wel weer geestig vind voor dit vak) en alle andere vakken een combinatie analoog/digitaal m.u.v. Nederlands en de klassieke talen die zijn (volgens mij) geheel analoog. @Bissi idd moe is ze ook ... maar gisteren bij thuiskomst al weer een betere dag. Dus het is echt wennen.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 13 sep 2018, 16:23 
Volwassene

Bij m'n dochter ook een verplichte laptop waar ze bij veel vakken mee werken. Nu nog niet zo veel, maar dat gaat wel meer worden begreep ik.

Ze is nog steeds blij, maar het besef dat ze voortaan echt minder vrije tijd heeft begint in te dalen geloof ik. Ze heeft een beetje pech met haar rooster; ze heeft regelmatig het 1e of 1e en 2e uur vrij, waardoor ze naar gevoel lange dagen maakt. En 's ochtend vroeg/op tijd op staan om voor school huiswerk te maken zit nog niet zo in het systeem. Daar hebben we het wel over gehad met haar, maar ze zal het toch zelf moeten doen. Wij zijn dan al de deur uit.

We hebben van de week het kennismakingsgesprek gehad met haar mentor. Eerlijk gezegd niet echt onze favoriet van de docenten die we tot nu toe ontmoet hebben daar. H is nog 10 en hoewel er aparte "masterclasses" zijn waar kinderen in komen die extra aandacht nodig hebben (hetzij leeftijd, hetzij dyslexie, leerproblemen, ADHD wat dan ook), zit zij in een reguliere klas. Prima hoor, want ook al is ze klein, sociaal heeft ze daar nooit moeite mee gehad en ook hier heeft ze binnen no time nieuwe vrienden gemaakt. Maar de mentor was wel een soort van verbaasd, want ook al zei hij het niet letterlijk, tussen de regels door was toch wel te horen dat hoogbegaafde leerlingen eigenlijk altijd wel een beetje autistisch zijn. :shock: En dat dochter eigenlijk hartstikke normaal is! Fijn om te weten meneer, gelukkig hebben we een normale dochter. Ik vond het wel opvallend, omdat we verder bij alle docenten een heel fijn gevoel hebben, dat ze juist verder kijken dan dit stereotype beeld. Nu geeft hij LO, wellicht dat het daar iets mee te maken heeft?

Verder was hij wel heel positief hoor, enthousiast en had veel nuttige praktische tips voor huiswerk enzo. En dochter vindt hem wel oké, dus dan is het prima.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 14:48 
Volwassene

Jongste heeft nog steeds geen vaste coach dus we hebben ook nog geen kennismakingsgesprek of zo. Hij heeft nog geen Frans les gehad.
Op dit moment hebben we eigenlijk het idee beetje blind van alles aan doen te zijn.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2018, 15:52 
Volwassene

Wat jammer Jane, mijn ervaring is heel anders op dezelfde school.
We hadden deze week kennismakingsgesprek eigenlijk met coach. Maar dat hebben we natuurlijk in week 1al gedaan ivm die pols. Nu kort over andere dingen gehad, oa dat middelste meer uitdaging gaat krijgen zodra zijn pols uit gips is en hij weer goed kan schrijven.

Afgelopen week hebben ze een Diataal toets ofzo gemaakt, komende week IST-FES.

Ik heb wel aangegeven dat ik het zo jammer vond dat er geen gymnasium rooster was. Nu heeft middelste al veel van LEV, muziek en CKV gemist. Maar het nieuwe rooster wordt anders. Dan mist hij 1keer per 2 weken een blokuur gym ivm Latijn. Dat vind ik beter.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 11:22 
Volwassene

Dochter heeft haar eerste cijfer binnen, voor Frans, wat ze moeilijk vindt. Ze heeft goed gepland, netjes geleerd én herhaald en haalde een 8,5. Ben heel blij voor d'r, dat ze ziet dat gestructureerd werken z'n vruchten afwerpt! Het was een mini SO dus het zal nauwelijks meetellen, maar ze heeft deze weken al zoveel, kleine, positieve ervaringen op deze school.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 16:46 
Volwassene

Leuk Annabel! De eerste so is er ook een, mini of niet.
Hier nog geen toetsen, maar ik verwacht ze volgende week.

BerichtGeplaatst: 20 sep 2018, 21:25 
Volwassene

mooi zo: een 8,5 is een mooie start!!
Morgen beginnen hier de Cito's en die zijn er ook nog maandag en dinsdag...
en da: brugklaskamp!!!

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 06:16 
Volwassene

Mooie start die 8,5 en dan ook nog met gestructureerd werken.

Middelst heeft zijn eerste toetsmoment gehad, trede 1 voor wiskunde afgesloten op vwo niveau met als feedback dat hij tussenstappen moet opschrijven... die had ik al voorspelt...
Komende week gaat hij zijn Boekdoos voor Nederlands inleveren en volgens mij Engels en Frans trede 1 afronden. Zeker Frans gaat een uitdaging zijn, hij heeft besloten dat hij dat niet leuk vindt.... tja jongen, Spaanse woordjes leren is je ook altijd gelukt, dus succes en doe je best.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 07:49 
Volwassene

Ik vind het zwaar moeizaam gaan. Er is nul communicatie met school en ik begin me zwaar te irriteren. Vorige week zondag een mail gestuurd met daarin wat punten waarover we ontevreden zijn en onze zorgen. Nul reactie.
Zoon beweert dat hij trede 1 van Engels en wis heeft afgesloten maar ik zie nergens resultaten verschijnen.
Hij moet van alles voor Nederlands ( de boekendoos) en biologie inleveren maar nergens staat uitleg.
Ik ben echt gefrustreerd

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 12:14 
Volwassene

Jane, ik vind het zo lastig want bij ons gaat het wel vloeiend... Zoon zit in een klassenapp groep waar ook de coach in zit. Vragen door de kinderen worden tot nu toe voor het begin van de volgende schooldag beantwoord.

Voor wat betreft de boekendoos kan ik wel een pb sturen met de info die zoon in zijn portal heeft staan? Ik vond die uitleg duidelijk.

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 12:24 
Volwassene

Oke, info voor die boekendoos stond niet in portal maar op losse A4.....

BerichtGeplaatst: 22 sep 2018, 12:26 
Volwassene

Ik heb je pn gestuurd

BerichtGeplaatst: 23 sep 2018, 11:36 
Volwassene

Vervelend Jane Eyre dat er zoveel onduidelijk is voor je zoon. Mijn dochter zit ook op een Kunskapsskolanschool. Ze heeft geluk met een goede en hele aardige coach en verder wisselen de ervaringen tot nu toe per vak. Balen dat er voor je zoon nog geen vaste coach is.

Bij mijn dochter schiet het nog niet zo op met Frans. Daar heeft ze zo goed als nog geen les in gehad. De enige les die er was ging de docent alleen in op de redenen waarom Frans belangrijk was om te leren (die mijn dochter niet erg overtuigend vond). Maar over uitspraak of grammatica is nog geen enkele uitleg geweest, omdat de andere lessen uitvielen.

Wiskunde loopt wel. Docent gaf goede uitleg en ook tips voor het maken van aantekeningen. De opgaven zijn prima zelfstandig te maken, al vind ik het raar dat er weinig aandacht is voor het nakijken van je werk. Op de voorlichtingsdagen hadden ze het erover dat ze aan het eind van elke week checkten of iedereen de doelen gehaald had, maar daar merk ik nog weinig van. Wat bij wiskunde op termijn goed kan werken, verwacht ik, is dat je eerst een diagnostische toets kan maken en op basis daarvan kan bekijken op welke onderdelen je nog meer oefening nodig hebt. Dat lijkt me een fijne manier van compacten.

Biologie en Engels gaan goed, met ook echt aandacht voor eigen creativiteit waar we op hoopten. Voor Engels heeft ze al een songtekst moeten schrijven en voor biologie moeten ze over een aantal weken een dier ontwerpen (na een serie lessen over organen), waarbij ze moeten kunnen uitleggen hoe de organen van hun eigen gekozen dier werken (tenminste, zo heb ik het begrepen).

Bij aardrijkskunde heeft de docent volgens mijn dochter tot nu toe vooral over andere onderwerpen gesproken, bijvoorbeeld over wat hij van Trump vond. Dit terwijl het thema planeten, dampkring endergelijk is. Die docent lijkt er dus vanuit te gaan hij geen uitleg meer hoeft te geven omdat alles in de portal staat, met allerlei uitlegfilmpjes enzo.

Kortom, er staat veel informatie in de learning portal waar leerlingen zelfstandig en in hun eigen tempo mee aan de slag kunnen en dat is fijn, maar het is toch ook wel belangrijk om een docent te hebben die liefde voor zijn vak kan overbrengen en zo leerlingen enthousiast maakt voor de onderwerpen waar ze mee aan de slag moeten gaan. Hopelijk gaat dat voor een aantal vakken nog verbeteren. Bij Latijn en Geschiedenis, waar ze niet werken met materiaal uit de Kunskapsskolan portal, gaat dat overigens al heel goed.

Pagina 4 van 8 [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende