Het is nu 20 sep 2019, 13:58

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 10 van 11 [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2018/19
BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 10:01 
Volwassene

Snap dat je niet puur een nieuwe hobby zoekt maar iets wat wél motiveert en enthousiasme uit voortvloeit. Althans zo lees ik iig een deel van jouw post. Ik snap ook dat dat school niet direct leuker maakt en als dat een bepaalde grens overschrijdt je daar iets mee moet. En wellicht dat een hobby die op een verlanglijstje staat wel heeft wat de dingen die ze al doet (misschien omdat je er ooit aan begonnen bent) niet brengen. Als ze de huidige dingen wel wil voortzetten heeft ze er wellicht meer plezier in dan het lijkt. Anders zou je denken dat de switch maar het verlanglijstje snel gemaakt is. Al begrijp ik ook dat het dan afwachten is of het brengt wat je hoopt en dat dat verder gaat dan puur een andere activiteit. Ik zou ook daar wel over spreken: doet ze het omdat ze het leuk vindt of omdat ze het nu eenmaal doet of denkt dat het moet. Dan terugkomend op de aanvankelijke vraag (waarbij ik denk dat de tips sowieso waardevol zijn): bank hangen en passiviteit vind ik bij de leeftijd passen (al zit het wel in mijn irritatiezone) net als weinig enthousiasme voor school. Daar is ze geen uitzondering in als ik rondkijk hoe dat bij mijn kinderen en klasgenoten gaat. Maar nergens plezier uit halen en vaak vervelen en echt niet of eigenlijk niet uit de bank (willen) komen voor hobby of sociale activiteiten vind ik wel zorgelijk. Op afstand natuurlijk niet in te schatten en je schrijft ook dat ze er wel druk mee is. Vind iig hobbies wel iets wat energie en plezier zou moeten geven en zou dat ook onderzoeken, zeker als ze er zoals je schrijft wel tijd in steekt. School zou ook niet teveel tegenzin moeten oproepen maar blijft uiteindelijk ook iets wat moet en alleen al dat gegeven staat ook denk ik vaak wat tegen. En zoals eerder opgemerkt: als je makkelijk leert brengt dat geen zwaar programma aan huiswerk mee om goede cijfers te halen. Maar dat heeft natuurlijk vooral leuke kanten als je vrije tijd prettig vindt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 13:05 
Volwassene

Hallo allemaal,
hoe gaat het intussen met alle bruggers? Hier loopt het allemaal nog 'op schema'. Deze laatste weken zijn wel vermoeiender, maar er zijn ook veel leuke activiteiten in het verschiet, zoals een uitje naar Xanten en een dagje naar Duinrell.
Binnenkort de eerste proefwerkweek, die hier alleen aan het eind van het jaar gedaan wordt.
Wat ook speelt is een onzekerheid over: wie zit er volgend jaar nog in deze klas? Voor sommige kinderen een reden om zich nu extra te gaan inzetten. Ik hoop dat het zo nog een gezellig clubje bij elkaar blijkt.

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 14:07 
Volwassene

Onze brugger gaat lekker; ze had haar 3e rapport (zevens en achten) en een voorlopig advies voor het 2e jaar, "gewoon" 2 gymnasium. Ze heeft best wat klasgenoten die naar atheneum of havo zullen gaan, maar degene waar ze het meest mee omgaat gaan met haar mee.

Ik vind het ongelooflijk hoe snel het gaat. Zijn we zo lang bezig met "oh mijn hemel, straks gaat ze naar de brugklas" en dat gaat ze alweer bijna naar de 2e. :shock: Maar ook ontzettend blij met hoe ze haar plek gevonden heeft; ze is vele malen zelfstandiger dan we dachten. Ook behoorlijk eigenwijs wat betreft huiswerk (echt druk is ze er niet mee, wij denken dat ze met iets meer inzet makkelijk hogere cijfers zou kunnen halen, maar daar heeft ze geen behoefte aan). We hebben nu wel eens discussies, maar dat zijn de gewone puberdiscussies (kamer opruimen, kleding in de was etc). Ik merk ook dat ze meer afstand neemt; ze is het halve weekend van huis naar vriendinnen en zit thuis vaker alleen op haar kamer. Gelukkig vindt ze ook nog heerlijk om te kroelen, samen op de bank een filmpje te kijken, met haar broertje te spelen en wil ze nog elke avond dat ik een knuffel kom geven als ze gaat slapen.

Kortom, een heerlijke brugsmurf die begint te puberen. :wink:

BerichtGeplaatst: 24 mei 2019, 15:21 
Volwassene

Mijn brugklasser gaat oke, heeft het druk met hockey. Moet nog wel hard werken om de juiste hoeveelheid tredes en thema's af te ronden (GPL/Kunstkapskolansysteem). Verder vind ik hem nog niet heel erg puberen gelukkig.
Hij mag sowieso naar het 2e leerjaar toe en blijft gymnasium doen.
Vandaag had hij een toets voor Nederlands waarbij hij met de hand een tekst moet schrijven. De docent ging dan nog eens kijken of ze kenmerken ziet van dyslexie. Mentor heeft het over eventueel op eigen kosten/initiatief laten testen. Dat vind ik nog al de makkelijke weg. Immers er ligt een verslag van groep 6 basisschool met daarin duidelijk dat zijn spelling etc wel gemiddeld of iets onder het gemiddelde is maar wel opvallend achter blijft bij de rest van zijn prestaties en dat er in het middelbare opnieuw gekeken moet worden. Immers de eisen voor dyslexie liggen op het middelbare blijkbaar anders? Begrijpend lezen is gelukkig geen probleem. Tempo lezen doet hij volgens mij net als mama, diagonaal over de pagina bij een gewone tekst of leesboek.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2019, 10:16 
Volwassene

oudste dochter had ook jaren twijfels. Zelfs in brugklas 2x gescreend met half jaar begeleiding waarbij ze grote kenmerken van dyslexie toonden. Conclusie: in de gaten houden. Toen hebben wij als ouders haar laten testen op eigen kosten bij iemand met verstand van hb. Ze blijkt knetterdyslectisch. sommige onderdelen eind groep 3. Nu in haar 2e jaar komt het er pas echt uit nu. Ik zou dus zo snel mogelijk laten testen. Tester gaf overigens aan dat scholen pas zelf laten testen als het overduidelijk is. Dann heb je bijna geen test meer nodig zij ze. Want anders is hun potje geld zo leeg.

Middelste dochter in brugklas gaat nu goed. Zit lekker in haar vel. Heeft een leuke groep vriendinnen. Is nu bezig met de laatste leerdoelen af te ronden. Nog 7 weken tot de vakantie.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2019, 11:35 
Volwassene

Nycave, ik ga nog eens met mijn man praten over hoe en wat en eens zoeken naar tester in de buurt die ervaring hebben met mb/hb en dyslexie.

BerichtGeplaatst: 25 mei 2019, 21:15 
Volwassene

Hier gaat het moeizaam. L kan de motivatie niet opbrengen om veel aan school te doen, en staat weliswaar wel op overgaan, maar er hoeft weinig te gebeuren om dat te laten omslaan in niet overgaan. L oogt af en toe wat depressief ook. Heeft een grote hekel aan school. Geen idee hoe we dat kunnen ombuigen. Hij gaat nog braaf iedere dag, maar ik zie dat ook zo veranderen de komende paar jaar....

BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 07:58 
Volwassene

@mvark: dat klinkt zorgelijk... sterkte.

Hier gaat het heel goed. Laatste rapport alleen achten en negens. Daar moet ze wel wat voor doen. In gesprek met de mentor besproken dat ze nu genoeg uitdaging heeft. Wel mag ze nog meer ruimte nemen om eigen koers te bepalen. Zeker de creatieve onderdelen (veel reguliere vakken worden creatief verwerkt) vindt ze geweldig.
Met klasgenoten gaat het ook goed. Ze pubert een beetje, maar is goed te doen...

Anne72

BerichtGeplaatst: 26 mei 2019, 17:33 
Volwassene

Ai Mvark, dat is inderdaad niet fijn.
Heb je een idee waar het mee te maken heeft?
De klas, de school, het tempo?

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 16:09 
Volwassene

Mvark, gaat het wat beter of hebben jullie een oplossing kunnen bedenken met school?

Mijn brugklasser is met een eindsprint bezig, de meeste vakken komen op niveau binnen nu. Voor volgend jaar zijn er maar beperkt GPL plekken, het is nog even afwachten wat school passend vindt. Het wordt of regulier 2 gymnasium of 2 GPL gymnasium.
Afgelopen week had hij sportdag en een gymnasiumdag (georganiseerd door 5 gym) voor alle gymnasiumleerlingen van de school. Hij had het heel leuk gehad.

BerichtGeplaatst: 10 jun 2019, 22:26 
Volwassene

Hi, geen idee waardoor het komt. Het lijkt weer even iets beter te gaan. Qua cijfers is het kantje boord, maar ik denk dat hij wel over gaat. Echter nog toetsweek in juli. We gaan het zien... in ieder geval tijd voor zomervakantie! Dank voor jullie oprechte zorgen, dat doet me goed!

BerichtGeplaatst: 11 jun 2019, 23:58 
Volwassene

Pfff, wat is leerstrategieën aanleren toch een gedoe.

Latijn in de toetsweek wordt een toets over alle stof van dit jaar. Docent heeft steeds herhaling ingebouwd, maar dochterlief mist nog het een en ander door matig leren. En heeft zo haar eigen inefficiënte manieren. Ik probeer haar te helpen, maar ze heeft zo snel het gevoel dat ze faalt en dan ontploft ze tegen mij....

BerichtGeplaatst: 12 jun 2019, 09:21 
Volwassene

Lastig he.
Onze zoon haalt nog steeds goede cijfers, zonder er veel voor te doen, half uur per dag thuis. Uitzondering was wiskunde, waar hij geen zin in had en daardoor ook geen aandacht. Nu gaat het beter, sinds hij er wat meer voor geoefend heeft. Dat deed hij op enig aandringen van ons, onder veel gemopper. Maar hij is er uiteindelijk wel blij mee. Ik denk dat het moeten oefenen toch de angst raakt om het uiteindelijk niet te kunnen en zichzelf en anderen teleur te stellen. Vandaar vermoedelijk de boze reacties.

Al met al heeft hij terugkijkend te weinig hoeven doen afgelopen jaar, in vergelijking met de basisschool. Waardoor hij niet écht gemotiveerd is geweest om zich in te zetten voor grondig leren, wat bij talen en wiskunde uiteindelijk toch nodig is. Over twee weken heeft hij de eerste proefwerkweek, die ze hier alleen aan het eind van het jaar hebben.

Volgend jaar komen er weer vakken bij natuurlijk: Grieks, Duits, natuurkunde, drama. Ik ben benieuwd hoe het dan gaat. In ieder geval lijkt het erop dat er veel meer jongens wel over zullen gaan dan gedacht met Pasen. Dat is weer positief. En dan: vakantie! Daar heeft hij wel echt zin in.

BerichtGeplaatst: 21 jun 2019, 16:48 
Volwassene

Ook een update van mij: vond het fijn dat jullie met me mee wilde denken, wil daarom nog even vertellen hoe het gaat.

We hebben hulp gezocht en gesprekken aangegaan op school. Waar het kort op neer komt is dat ze zich verschrikkelijk ellendig voelde door verveling, school zag hetzelfde en heeft voorgesteld om na de zomer naar de derde te gaan. Ze is nu bezig om leerjaar 2 te verwerken, gaat niet zonder slag of stoot- ze moet nu wel huiswerk maken wat ze niet gewend is. Ben benieuwd hoe het volgend jaar gaat. We (en de docenten) verwachten dat ze het pittig gaat krijgen volgend jaar maar het doel is dat ze leert leren en zich in te zetten...maar eerst vakantie! Alvast een fijne vakantie iedereen.

BerichtGeplaatst: 22 jun 2019, 00:01 
Volwassene

Fijn dat school deze stap durft en zetten Poppiesmam. Hopelijk krijgt je dochter volgend jaar meer het gevoel dat ze inspanning moet leveren om goede resultaten te behalen (al zou ik wel rekening houden met de kans dat het wanneer ze eenmaal 'bij' is weer tegen kan vallen ...).

BerichtGeplaatst: 27 jun 2019, 10:29 
Volwassene

Vandaag eerste dag van de toetsweek. Dochterlief staat er goed voor, slechts 1 6 en de rest ruime 7’s en her en der een 8. Heb vooral ingestoken op leerstrategien oefenen ipv cijfers/prestatie. Zie kleine stapjes voorwaarts gelukkig. Dochterlief is weer wat gemotiveerder, ze had ook weinig zin om het jaar af te sluiten met mindere resultaten door haar eigen toedoen (laten afleiden en weinig efficiënt leren....).

Hebben samen gekeken wat ze nu echt moet doen, wat ze moeilijk vindt en waar ze hulp bij zou kunnen gebruiken. Hulp accepteren en vragen is echt een ding bij haar. Hulp vragen op de basisschool resulteerde daar vooral in commentaar op wat ze niet af had/hoeveel ze “ achterliep” met haar plusklaswerk ipv hulp bij hoe ze het nu kon aanpakken en doorzetten. Heeft toch flink veel impact op haar komen we nu achter. Gelukkig geen diepe onvoldoendes met haar matige aanpak en een fijne school die tijd en ruimte geeft aan de kids om het leren te leren.

Haar helpen is niet het makkelijkste voor mij, maar we zijn nog steeds on speaking teams, mijn puber die gaat er wel komen. Trotse mama

BerichtGeplaatst: 28 jun 2019, 15:56 
Volwassene

Leuk om te merken hoe ze groeien he!
Terecht trots :)

BerichtGeplaatst: 28 jun 2019, 16:04 
Volwassene

Hier maandag nog les en dan de toetsweek, inclusief allerlei CITO-toetsen.
Gisteren hebben ze alvast het Griekse alfabet geleerd omdat ze toch al klaar waren met Latijn.

En dan is de brugklas al weer zo'n beetje voorbij...

BerichtGeplaatst: 01 jul 2019, 16:49 
Volwassene

Schooljaar snel gegaan.... toetsweek achter de rug.... en ruimschoots over naar de 2e.... Mijn grietje...

meisje 2007, volgend schooljaar gymn 2.

BerichtGeplaatst: 01 jul 2019, 21:03 
Volwassene

Bissi schreef:
Hier maandag nog les en dan de toetsweek, inclusief allerlei CITO-toetsen.
Gisteren hebben ze alvast het Griekse alfabet geleerd omdat ze toch al klaar waren met Latijn.

En dan is de brugklas al weer zo'n beetje voorbij...

Ja, dan gaat de tijd toch ineens snel. Mijn dochter is nu al vrij. Heeft al haar doelen voor dit schooljaar gehaald en heeft maar liefst negen weken vakantie.

Klein vraagje: het leuk haar leuk en handig om in de vakantie alvast te oefenen met het Griekse alfabet. Bissi, heb je van je zoon nog gehoord waar je op moet letten als je dat gaat leren? Anderen daar misschien nog tips voor? Ik heb zelf nooit oud-Grieks geleerd.

Pagina 10 van 11 [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]