Het is nu 17 sep 2019, 16:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 9 van 11 [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2018/19
BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 17:33 
Volwassene

Ja Poppiesmam, wat je beschrijft is op het vo eigenlijk nog lastiger dan eerder op de basisschool.
Hoe is haar contact met klasgenootjes?

Ik heb er thuis geen ervaring mee. Ik weet wel van een meisje op een flexibele school bij wie het reguliere programma helemaal werd losgelaten. Ze mocht op eigen tempo van toets naar toets werken. Wel vrij solo door de middelbare school dus.

Ik las bij een ander draadje over een technasium ICT waarbij je tijdens je vo de helft van de studie HBO ICT doet. Dat lijkt me ook eventueel het onderzoeken waard: is er al een vervolgstudie waar ze aan kan beginnen? Ik hoorde ook van iemand die op het vo al yogadocent was geworden.

Mijn dochter vond vanaf de tweede klas het contact met klasgenootjes steeds belangrijker en onderneemt steeds meer nevenactiviteiten op school.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 18:34 
Volwassene

Herkenbaar met uitzondering van het vervelen en zie het daarom bij dochter niet als een probleem. Dochter haalt wel plezier en motivatie uit hobbies en sociale contacten en vindt het fijn daar veel tijd voor te hebben. Ik zou vooral de verveling jammer vinden maar dat niet oplossen met schoolwerk. Is dat niet opgelost / op te lossen met meer sport/hobby?

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 18:59 
Volwassene

Citaat:
doet niet haar best (met minimale inspanning goede cijfers dus waarom je best doen?
Wat betekent voor jou 'je best doen'? Als een kind goed inschat wat het moet doen om de stof te beheersen, dat ook doet en vervolgens goede cijfers behaalt, doet hij in mijn ogen wel zijn best (hetgeen iets anders is dan hard werken). Als een kind ook nog beschikt over executieve vaardigheden mag je er op vertrouwen dat het kan leren. Ik zou me wel zorgen maken om het structureel vervelen.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 19:47 
Volwassene

Poppiesman,

Voor mijn oudste is de brugklas lang geleden. Maar wat voor haar achteraf goed was geweest, is minder dagen naar school.
Volgens mij zijn er voorbeelden in het land waar jongeren die voorlopen, te weinig uitdaging krijgen, een dag per week niet naar school gaan. Tijdens die dag lopen ze een soort stage, werken aan een eigen hobby of project, volgen een cursus voor volwassenen in iets speciaals. De details weet ik niet meer. Maar volgens mijn oudste zou dat heel goed geholpen hebben.

Je zou ook kunnen kijken of Feniks advies kan geven welke mogelijkheden er zijn. Zij adviseren volgens mij ook scholen.

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 20:11 
Volwassene

Poppiesmam, ik herken het van mijn oudste, die nu in 3 vwo zit. Doet nooit wat thuis (misschien op school wel, daar heb ik geen zicht op) en haalt altijd hoge cijfers. Ze geniet vooral van het feit dat ze veel vrije tijd heeft, haar echte voldoening haalt ze uit hobby's en sport.

Ik heb mij in de brugklas regelmatig afgevraagd of ik er iets mee moest, maar ik kon er nooit zoveel mee. Dochter had ook nooit zo'n behoefte aan versnellen of ander werk doen (mocht wel van school).

Op school onttrekt ze zich een beetje aan de rest van de klas, maar ze maakt geen ongelukkige indruk en blijkbaar werkt ze gewoon effectief. Ik laat het maar zo.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 01:13 
Volwassene

Goed om wat suggesties en ervaringen te lezen. Zet me aan het denken, fijn.

Ze heeft 1 echte vriendin in haar klas, 2 anderen vindt ze aardig & best ok. Ze trekt zich een beetje terug met dat ene meisje. Ze ligt goed in de groep heb ik van de mentor begrepen, zij vindt vaak zelf veel kinderen gewoon niet zo interessant/ voelt er geen klik mee.

Ze roept al vanaf haar zevende dat ze een bepaalde studie wil doen. Kan idd eens oriënteren of er iets op dit gebied wordt aangeboden als cursus of iets dergelijks. Nooit eerder aan gedacht, raar toch.

Ze is er ook niet zo dol op om een uitzondering te zijn, in je eentje van toets naar toets werken spreekt haar denk ik niet aan, wel denk ik als ze een ‘vaste klas’ zou hebben.

Vanaf de 5de klas is het mogelijk om vakken te gaan volgen op een universiteit heb ik begrepen. Dat duurt nog wel even.

loekie schreef:
Wat betekent voor jou 'je best doen'? Als een kind goed inschat wat het moet doen om de stof te beheersen, dat ook doet en vervolgens goede cijfers behaalt, doet hij in mijn ogen wel zijn best (hetgeen iets anders is dan hard werken). Als een kind ook nog beschikt over executieve vaardigheden mag je er op vertrouwen dat het kan leren. Ik zou me wel zorgen maken om het structureel vervelen.

Ze vertelt zelf dat ze niet haar best doet (later bleek het ook uit de screening op school). Ze geeft aan dat opletten in de klas voldoende is. Ze is ook niet trots of tevreden. In mijn ogen is je best doen in ieder geval ergens moeite voor doen, denk ik. Er zijn een paar vakken die ze wat lastiger vindt, als ze daar nu meer moeite voor zou doen (toets leren) dan zou ze daar wat van leren denk ik. Dat inzet loont, of dat als je ergens voor werkt je vooruitgang merkt of minder moeilijk vindt. Nu is ze gewoon chagrijnig over het resultaat en de volgende keer weer.

En als je dan in de brugklas ervaart dat je dus met opletten in de klas je gewoon de stof beheerst. Dan ervaar je volgens mij vooral dat dit zo wel lukt, maar niet wat je dan zou moeten doen als dit niet het geval is. Dat is dus waar ik een beetje bang voor ben, dat als het moeilijk wordt ze het direct op geeft, dat ze dan denkt ‘dit kan ik gewoon niet’.

loekie schreef:
mag je er op vertrouwen dat het kan leren.
Geeft me wel een sprankje hoop! :D Alleen als ze nog nooit voor het leren echt haar best heeft moeten doen? Hoe weet je dan dat ze kan leren? Geven die vaardigheden dan voldoende aanwijzing?

En tja wat kan ik doen aan haar verveling thuis? Haar passieve gedrag heeft volgens mij mee te maken dat ze gewoon moedeloos en ellendig wordt van school. Toen ze net begon was ze super enthousiast en liep over van energie. Ze heeft allerlei mogelijkheden, ik opper ze maar kan haar moeilijk dwingen. Ik zie het wel met lede ogen aan, maar ik kan haar niet verplichten gezellig naar een vriendin te gaan of te gaan tekenen of iets dergelijks.

Dat is een interessante suggestie Annet, dank. Ik denk dat ik haar met zo’n constructie misschien wel het gelukkigst maak. Ik hou haar nu regelmatig een dag thuis, maar eigenlijk helpt het niet voldoende omdat ze zich dan ook verveelt, maar zo’n invulling kan wel helpen. Ik ga er over nadenken.

@Karan, fijn dat je dochter haar focus op hobby’s en sport heeft gelegd, en dat dit voldoening geeft. Ik probeer ook de focus te verschuiven, door haar heel veel ruimte te geven voor haar hobby en sport. School heeft alleen nog teveel weerslag op haar, misschien ook wel door haar lange dagen (veel reistijd).

Ze geeft zelf aan dat ze er niet aan moet denken dat dit nog zo doorgaat t/m de zesde. Dat houdt ze niet vol. Ze beseft ook steeds beter dat zij zelf hierin een rol heeft. Ga bovenstaande suggesties verder onderzoeken en daarna bespreken met mijn dochter.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 01:23 
Volwassene

Citaat:
Er zijn een paar vakken die ze wat lastiger vindt, als ze daar nu meer moeite voor zou doen (toets leren) dan zou ze daar wat van leren denk ik. Dat inzet loont, of dat als je ergens voor werkt je vooruitgang merkt of minder moeilijk vindt. Nu is ze gewoon chagrijnig over het resultaat en de volgende keer weer.
Ik begrijp nu dat ze niet voor alle vakken hoge cijfers haalt en wel chagrijnig is over het resultaat. Zijn er aanwijzingen dat ze last heeft van faalangst? Dan komt het namelijk voor dat kinderen minder inzet tonen omdat ze willen voorkomen dat iets niet lukt terwijl ze zich wel hebben ingezet; zolang je je niet inzet kun je namelijk blijven denken dat het niet gelukt is vanwege te weinig inzet (en dat ervaren ze dan minder als falen dan wanneer ze hetzelfde resultaat zouden hebben behaald met meer inzet).

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 01:29 
Volwassene

Laagste cijfer is een 7. Kan je zelfs vertellen dat ze soms ontevreden is met een 8.

Ik ga nadenken of faalangst mee kan spelen. Zij is niet tevreden met een 7 omdat ze gewend is aan hogere cijfers. Wij vinden het resultaat meer dan prima, maken ons alleen zorgen dat ze deze resultaten zonder inzet haalt.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 08:56 
Volwassene

Met lange reisdag wordt het wel lastiger ja. En vaak heeft de brugklas ook veel uren. Ik zie dat nu ook bij mijn twee oudsten: de dag van zoon in de brugklas zijn zo veel langer dan die van dochter in de derde.
In die zin zal het dus wel beter worden, maar daar hebben jullie nu nog niets aan. Ik herken wel heel veel in mijn oudste dochter (hoewel ik geen idee heb of zijn hoogbegaafd is of gewoon extreem makkelijk leert).

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 09:47 
Volwassene

Er is al veel gezegd wat ik ook had bedacht maar dat ga ik dus niet herhalen.
Twee dingen aanvullend:
1. Verwachtingen: wat waren haar verwachtingen van school en hoe verhoudt dat zich tot de werkelijkheid. Als je weet waar gat zit kun je kijken of je daar wat aan kan doen.
2. Komt ze nog wel buiten en in beweging, wat doen jullie samen.
Je beschrijving komt bij mij wat afstandelijk en beschouwend over. Alsof jij je van een afstand zorgen maakt. Terwijl actie nemen voor mij beter werkt vanuit verbinding.
Het passieve niet tot actie komen klinkt mij wat depressief in de oren. Nu maak ik dat in mijn omgeving mee op dit moment dus dat kleurt wel wat ik oppik. Maar de zon opzoeken, wandelen kan wel helpen je uit die negatieve spiraal te halen.

Succes iig
Anne72

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 12:09 
Volwassene

Anne, wat meer inzoemen op haar verwachtingen en werkelijkheid is een mooie aanvulling. Ze had zich enorm verheugd op het VO, wel enigszins haar verwachtingen getemperd maar ook niet teveel. In de eerste maanden hier wel regelmatig met haar over gesproken. De grootste tegenvaller was de ongeïnteresseerdheid van sommige docenten en basisniveau van de stof. Ze kon dan oprecht verdrietig zijn of verontwaardigd. Ik hoor haar hier niet meer zo vaak over. Juist nu misschien een mooi moment om eens te bekijken hoe ze hierin staat en of dat gat te groot is.

Ze krijgt zeker genoeg beweging (sport 2 tot 3 keer per week: zeer intensieve sporten). Al vind ik vind het heel jammer dat ze tegenwoordig niet meer echt buitenspeelt. Ze gaat af en toe met de buurjongens buiten een balletje trappen. (Wordt door de moeders gestimuleerd!) Of ze sluit aan bij het rondje wat ik vaak loop met een buurvrouw en hond. In het weekend zijn we (als het enigszins te doen is) vaak buiten.

Afstandelijk & beschouwend komt misschien doordat ik zo helder mogelijk en zonder veel emotie mijn zorgen wil duidelijk maken. Het is zo’n beetje het omgekeerde het geval. Mijn dochter is flink aan het puberen, ze wil juist graag meer zonder mij doen & beslissen (wat heel gezond is) we hebben een hele intensieve band. Ze vindt het bv nu prettig als ik thuis ben als ze thuiskomt van school, ik pas mijn werkuren hier op aan zolang ze dat prettig vindt.

Ik vind het passieve ook zorgelijk, (en als jullie allemaal hadden gezegd: oh dat doet mijn kind ook, dat hoort bij de leeftijd, dan was ik wat meer gerustgesteld) maak me ook echt zorgen om haar en wat er gaande is. Daarom dat ik hier ook dit met jullie deel omdat ik zelf hierin wat vast liep (drempel is hoog voor mij).

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 13:54 
Volwassene

Citaat:
Zij is niet tevreden met een 7 omdat ze gewend is aan hogere cijfers. Wij vinden het resultaat meer dan prima, maken ons alleen zorgen dat ze deze resultaten zonder inzet haalt.
Toen onze jongste minder hoge cijfers haalde dan voorheen en weinig uitvoerde, ben ik met hem in gesprek gegaan over de vraag wanneer hij wel meer zou gaan doen. We hebben besproken dat hiaten in kennis later voor problemen kunnen zorgen en dat het daarom belangrijk is de leerstof ruim voldoende te beheersen. We hebben toen af kunnen spreken dat ik me er niet mee zou bemoeien als hij 7 of hoger haalde en mee zou kijken als cijfers onder de 7 zouden zakken, omdat (in zijn geval) dan het risico zou bestaan dat hij hiaten opbouwde. Voor jongste en ons heeft dit goed gewerkt. Hij is inmiddels aan laatste masterjaar bezig, spant zich nog steeds niet erg in, maar zorgt er ook nog steeds voor dat hij minimaal een ruime voldoende haalt.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 14:52 
Volwassene

Dat passieve hoort ook echt wel een beetje bij de leeftijd. Ik zie dat bij heel veel leeftijdsgenoten. Ik vind het jammer (want dat gehang is niet altijd even motiverend voor henzelf), maar denk dat het er echt bij hoort. Hier sporten ze veel, maar buiten het sporten is het vooral hangen (met een telefoon).

Dat van die verwachtingen is een lastige: het niveau in de eerste klas (en eigenlijk ook wel op het vwo in het algemeen) is gewoon niet zo heel erg hoog. Het is vooral reproduceren van kennis en als dat je makkelijk afgaat, hebt je echt vrij weinig te doen (omgekeerd geldt het ook: als je moeite hebt met onthouden en reproduceren kun je er een beste kluif aan hebben).

Ik zou vooral overleggen met dochter: zou ze meer willen en zou school daar voor open staan? Voorwaarde is wel dat je dochter ook zelf wil, anders wordt het trekken aan een dood paard.

Zelf heb ik ook weleens een topic geopend over uitdaging in het voortgezet onderwijs. Van die uitdaging is uiteindelijk weinig gekomen, aangezien dochter de standaard verdiepingsonderwerpen voor plusleerlingen niet zo interessant vindt.

BerichtGeplaatst: 23 maart 2019, 18:02 
Volwassene

Mijn jongste zoon hoefde in de brugklas ook niets te doen om hoge cijfers te halen. Hij vond dat zelf niet vervelend, maar had wel allerlei vermoeidheidsklachten, die ook na allerlei onderzoeken onverklaarbaar waren. In de tweede haalde hij ineens allemaal onvoldoendes. In 1 klap was ook de vermoeidheid weg, had ik een veel energieker en vrolijker kind thuis. De oude humor kwam weer naar boven. Heel apart om te zien dat juist het feit dat hij beter zijn best moest gaan doen hem zo goed leek te doen.

Dus tja, als je je kind echt in ziet kakken en heel passief ziet worden, dan zou ik gaan zoeken naar iets dat toch iets meer van haar vraagt.

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 00:58 
Volwassene

Poppiesmam schreef:
De grootste tegenvaller was de ongeïnteresseerdheid van sommige docenten en basisniveau van de stof. Ze kon dan oprecht verdrietig zijn of verontwaardigd.
Dit hebben mijn kinderen t/m de 6e klas zo ervaren. Te weinig diepgang in de stof. Zij zochten hun uitdaging in hoeveelheid (dochter deed zoveel vakken in de bovenbouw dat ze eindexamen deed in alle 4 de profielen) en sport (10-12 uur per week was geen uitzondering).

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 07:52 
Volwassene

@poppiesmam: de balans tussen betrokkenheid en loslaten is ook voor mij soms een lastige. Denk dat iedereen dat wel heeft.

Ons meiske hangt met vlaggen ook op de bank hoor. Maar ze verveelt zich dan niet en voelt zich ook niet lamlendig. Dat is voor mij wel een verschil. Zeker in combinatie met het verdrietig en teleurgesteld zijn over school.

Wel fijn dat jullie band wel goed is en dat ze wel de verbinding zoekt. Dat is zo belangrijk. Fijn dat jij je werk daar om heen kunt plannen.

Iemand zei dat het beter ging als je veel te doen hebt. Dat zei mijn oma altijd al: ledigheid is des duivels oorkussen! Ik hoop dat jullie snel iets vinden.

Anne72

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 14:05 
Volwassene

Je schrijft dat je e.e.a. gaat onderzoeken en daarna met haar gaat bespreken.
Dat was mijn valkuil. Dan kwam ik met allerlei resultaten van denkrichtingen en vaak ook met een conclusie/advies.
Voor mijn kinderen was het beter geweest als ze vanaf het begin meegedacht hadden. Uiteindelijk gaat het om haar beleving en haar probleem (dit houd ik niet zes jaar vol).
Misschien kan zij hierover het gesprek aangaan met een hb-coach?

BerichtGeplaatst: 24 maart 2019, 16:58 
Volwassene

Ben het met karan eens dat het bank hangen wel bij leeftijd hoort maar zorgelijke lijkt me verveling / ook geen enthousiasme voor hobbies en sociale contacten. Zou haar ook zelf vragen wat haar leuk lijkt te doen in haar vrije tijd en wat bv ook thuis kan of relatief makkelijk in de buurt (tennissen oid) maar vooral kijken wat haar leuk lijkt zodat ze hopelijk daar wel echt enthousiast voor wordt.

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 01:14 
Volwassene

@Loekie, we hebben eigenlijk geen afspraken hierover, wel een idee om het samen te bespreken.

@Karan, ik zie ook dat de telefoon grote aantrekkingskracht heeft op leeftijdgenootjes. En daar alleen van word je al passief van. Denk wel dat het nergens zin meer in hebben een teken is dat ze niet lekker in haar vel zit. En @Drietje, ik vermoed dat het vooral met school te maken heeft (het is zeker niet de eerste keer, had misschien tegen beter in gehoopt dat het VO haar op dit gebied meer zou brengen).

Zij zal het moeten doen en ze moet er zeker achterstaan, wat dit betreft hebben we vanaf het begin van de basisschool haar mening serieus genomen. En nu als een stevig puberend eigenwijs meisje, gaat ze ook niets meer doen wat ze niet wil, verwacht ik zo. :D

@Paula, dit is denk ik het begin van onze zoektocht. (Signalen waren snel aanwezig, toch even aanzien, tevens versnellingen voor verschillende vakken, extra projectjes, leek me goed, alsnog blijkt het nog niet passend genoeg, dus twijfels en onderbuik gevoel, vandaar mijn berichtje hier). Flinke verzwaring van buitenschoolsprogramma komt er aan, maar begin steeds meer van overtuigt te raken dat er op school ook wat moet gebeuren.

@Anne, het verschil tussen gewoon bank hangen en nergens zin meer in hebben word me steeds duidelijker (fijn, om dit zo helder te krijgen). Daar moeten we wat mee. Wijze oma heb je.

@Annet, das wel even een hele goede. Alleen denk ik dat ik vooral geen verwachtingen wil scheppen die ik niet waar kan maken. Het idee om bv een dag minder naar school te gaan en daar een invulling voor te zoeken, dat zal haar enorm aanspreken. Een goede invulling gaat lastig zijn maar dan ook toestemming van school, dat zijn flinke hobbels. Denk dat ik daarom geneigd ben om dit eerst stilletjes uit te vogelen. Kan me alleen ook voorstellen dat ze misschien juist wel meegenomen wil worden.

@Noelle, ze heeft 1 grote hobby met allerlei voortvloeisels daaruit. Ze doet 2 sporten. Een derde heeft ze zelfs op haar verlanglijstje staan maar valt niet te combineren met 2 huidige & hobby. Op dit moment heeft ze nergens meer zin in wat idd zorgelijk is, het is dus niet dat ze een nieuwe hobby zoekt of een andere sport.

Neem jullie ervaringen en tips mee, ga hierover nadenken, al dan niet samen met mijn dochter :wink: , en het is ook tijd om stappen te nemen. Dank jullie!

BerichtGeplaatst: 25 maart 2019, 07:26 
Volwassene

Ik zou je dochter zeker vanaf het allereerste begin meenemen in je uitzoekwerk. Ze begint nu ouder te worden en ik denk dat het voor haar ook veel fijner is als ze merkt dat ze zelf ook heeft bijgedragen tot een bepaalde regeling/oplossing. Ik ben het hierin eens met Annet.

Ik geef toe dat het lastig is bij kinderen, die niets willen of tot niets komen, maar ik zie het ook wel als een nuttig leerproces. Teleurstelling hoort daar bij en is ook nuttig (teveel teleurstellingen natuurlijk niet, maar het is ook belangrijk voor opgroeiende kinderen om in te gaan zien dat het proces ook belangrijk is). Dat is dus een lastig en precair evenwicht.

Ik zou gewoon beginnen met je dochter te vragen of ze ideeën heeft om school draagbaarder te maken. En dan zouden jullie kunnen bedenken of en hoe die ideeën uitvoerbaar zijn. Uiteraard kun je haar dan helpen bij het uitvoerend werk of door uitzoekwerk te doen.
Een dag minder naar school of minder lessen volgen is helemaal geen gek idee en volgens mij staan sommige scholen hier best open voor.

Pagina 9 van 11 [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]