Het is nu 20 sep 2019, 09:44

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]

Pagina 8 van 11 [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2018/19
BerichtGeplaatst: 26 nov 2018, 22:38 
Volwassene

Ja, soms werkt externe druk even het beste :-)
Ook al doen we het liever niet.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2018, 10:37 
Volwassene

Wat jammer Marije, dat hij zo lekker is begonnen maar dan nu toch blokkeert. Ga je nu nog wel met de mentor praten, ook al lijkt die het probleem niet te zien?

Wat betreft dochter en het versnellen voor Engels, ik snap dat het heel fijn is dat school haar ziet en dat ze er meteen op reageren, het was meer een soort van "houdt het dan nooit op" momentje. Hetzelfde nu ook weer bij onze zoon van 7. Die is al versneld, zit nu in groep 5, gaat 1 volle dag in de week naar de plusklas, volgt een aangepast programma voor rekenen, maar gaat nu toch weer met tegenzin school. "Het is zo saai, de uitleg duurt zo lang". Hij loopt eigenlijk op alle vlakken voor. Dus we gaan maar weer praten op school.

Maar ja, dat is het he, ze blijven natuurlijk áltijd sneller denken dan de rest. Ik hoopte alleen dat de verschillen op het gymnasium minder zouden zijn en ze genoeg zou hebben aan het reguliere programma. Ze is al lang genoeg het buitenbeentje geweest. En dat is in zeker opzicht ook wel zo, ze zit veel beter in haar vel en heeft duidelijk lol in school.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2018, 10:53 
Volwassene

Annabel81 schreef:

Maar ja, dat is het he, ze blijven natuurlijk áltijd sneller denken dan de rest. Ik hoopte alleen dat de verschillen op het gymnasium minder zouden zijn en ze genoeg zou hebben aan het reguliere programma. Ze is al lang genoeg het buitenbeentje geweest. En dat is in zeker opzicht ook wel zo, ze zit veel beter in haar vel en heeft duidelijk lol in school.

Ja, het zit hem natuurlijk ook niet alleen in de stof al beheersen, of veel sneller beheersen.

Ik denk alleen dat dit voor het ene kind meer problemen geeft dan voor het andere.
Wanneer middelste echt op niveau les zou krijgen, dan zou ze voor Engels al lang examen hebben kunnen doen, en de rest van de vakken zou ze wellicht in de helft van de tijd kunnen afronden. Ik heb alleen niet het idee dat dit voor haar belangrijk is. Voor haar welbevinden. (maar ook daar kun je je in vergissen natuurlijk!)
Voor andere kinderen is het vreselijk, en die hebben die versnellingen echt hard nodig om zich prettig te blijven voelen. Ik merk bij alle drie de kinderen dat het voor hen het meest belangrijk is dat ze nu gewoon leuke, gelijkwaardige vrienden hebben. Dat dit belangrijker is dan passende lesstof.
Ik herken dat bij mezelf ook. Hoewel sommige dingen dan later wel weer op je bord komen natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2018, 15:05 
Volwassene

@ Hanneke, dat herken ik ook, dat passende vrienden ook heel belangrijk zijn. En dat vind ik dan ook weer fijn, dat ze daar ruimte voor hebben, om dat te leren. Hij haalt op dit moment hoge cijfers. Deels omdat hij al veel weet vanuit de basisschool, denk ik. Hij zegt: ik vind het nu ook wel fijn dat ik hoge cijfers haal zonder er heel veel voor te doen. Zelf denk ik dan al snel aan aanpassingen in de lesstof. Wat Marije ook zegt, dat je niet wil dat ze 'uit' gaan staan. Onze zoon wil niet echt anders zijn nu of extra dingen doen op school die anderen niet doen. Hoort ook een beetje bij de puberteit denk ik. Hij is wel klassenvertegenwoordiger, samen met iemand anders. Versnellen wordt niet of nauwelijks gedaan daar.

Wat me wel opvalt, is dat de jongens in de klas heel erg veel lijken te gamen. Dat lijkt wel de voornaamste hobby van allemaal. Voor sommigen lijkt het ook een soort vlucht uit de werkelijkheid. Bij anderen lijkt het wel mee te vallen. Ik merk dat ik het jammer vind dat dat zo'n grote rol speelt. Ik blijf het tijdverspilling vinden om 3-4 uur per dag te gamen.
Bij de meisjes is dat veel minder een probleem.

Hij zit daarnaast bij een theatergroep, buiten school. Daar leert hij weer hele andere mensen kennen. Wel allemaal op de middelbare school, maar hij is de jongste. Ze werken in een jaar toe naar de opvoering in een paar weekends van een grote productie. Dat wordt heel serieus aangepakt. Daar leert hij ook veel over motivatie, inzet, jezelf laten zien enz. Ik vind het wel leuk dat hij ook zoiets heeft, naast school. Het kost hem soms veel energie en die heeft hij omdat hij niet keihard hoeft te leren voor school nu.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2018, 23:24 
Volwassene

Voor mijn kinderen waren al die aanpassingen op de basisschool broodnodig om te voorkomen dat ze afhaakten. Versnellen, compacten, verdiepen, verbreden, plusklas ... zonder zouden ze het niet gered hebben. Helaas konden al die aanpassingen er niet voor zorgen dat ze écht aansluiting vonden bij klasgenootjes.
Op het VO hadden ze nog steeds behoefte aan 'meer' want het VWO/gymnasium curriculum bood niet voldoende uitdaging maar zoon had inmiddels zo'n weerstand tegen school ontwikkeld dat hij niets extra's meer wilde. Het was pure wilskracht, geen motivatie die ervoor zorgde dat hij een einddiploma haalde. Hij leefde pas op toen hij ging studeren.
Dochter deed op het VO uit vrije wil een hoop extra vakken zodat ze uiteindelijk cum laude slaagde met 4 profielen. Daarna sprak ze de gedenkwaardige woorden "ik wil niet meer bijzonder zijn, ik ga 'gewoon' studeren". Ze is inmiddels aan het afstuderen. De afgelopen jaren heeft ze ervoor gekozen om geen verdiepend programma te volgen, de uitnodiging voor het honours program af te slaan en 'gewoon' student te zijn. Haar cijfers zijn uitstekend, ze heeft nog nooit een hertentamen hoeven maken, maar ze valt niet op.
Waar ze vroeger moeite had met contact leggen, heeft ze nu een bloeiend sociaal leven. Ook bij zoon zie ik dat zijn sociale leven een boost heeft gekregen.

Samengevat: ook ik herken dat passende vrienden heel belangrijk zijn voor het welbevinden van een kind.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2019, 17:06 
Volwassene

Middelste gaat even niet zo lekker, wiskunde toets (trede 4) slecht gemaakt. Daarna samen gezeten met papa omdat ik dat nodig vond. Bleek dat hij het hele letterrekenen niet begreep of beheerste, daarom maar wat deed. Geen idee waarom de uitleg volkomen langs hem heen is gegaan. Volgende toets was herhaling van tredes 1 tm 4... en ook deze toets was niet op het niveau wat van hem verwacht wordt. Feedback van de docent is duidelijk... Slecht gemaakt voor iemand met zoveel capaciteiten. Slordig, geen bewerkingen opgeschreven..... Hij is behoorlijk geschrokken en mag hem gelukkig herkansen. Hij heeft zelfs papa gevraagd om nog eens met hem te zitten. Ik ga maar even wat oefenstof opzoeken en afdrukken.
Hij loopt dus aan tegen het verschil tussen stof herkennen en daadwerkelijk kennen en kunnen toepassen....

Van de andere kant ook hele mooie feedback over zijn presentatie bij geschiedenis, zowel zijn techniek als kennis.

We hebben verder eens naar zijn school-Ipad gekeken. Alle meldingen van nieuwe filmpjes van games uit laten zetten, alle afleiding dus er af. Afspraak is dat hij meer beneden gaat zitten om te leren/werken omdat hij boven volgens mij met hele andere dingen bezig is....

Hij heeft afgelopen week de eerste denkles gehad en de eerste robotica les, die robotica is verbreding die aangeboden wordt. Daar heeft hij veel lol in.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2019, 22:30 
Volwassene

Beter dat ze er nu tegen aan lopen, nu ze nog gemotiveerd zijn om aan hun leerstrategieën te werken. Over een paar jaar staan kinderen daar minder voor open dan in de brugklas, Bloemetje.

Onze zoon haalt ook voor wiskunde lagere cijfers dan voor zijn andere vakken, hij staat nu een 6,5. Deels doordat hij bijv de som niet goed leest of overneemt, rekenfouten (uitkomst fout is nul punten bij zijn docent). Ik heb een soort wiskunde-stappenplan voor hem gemaakt om zorgvuldiger te leren werken. Dinsdag is de volgende toets. Ik hoop voor hem dat het dit keer beter gaat en dat hij ervaart dat anders leren helpt.

Hij vertelde laatst dat hij bij biologie extra punten erbij had gekregen, omdat zijn leerkracht twee antwoorden onterecht fout had gerekend. Als grote fan van dierenfilms en dierenboeken kon hij haar met allerlei voorbeelden en extra kennis ervan overtuigen dat haar aannames niet klopten. Ik ben benieuwd wat ze daarvan vond. Het lijkt me toch niet zo leuk als leerkracht in de brugklas om verbeterd te worden door een leerling.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2019, 22:40 
Volwassene

Bissi, mijn dochter was ook niet zo ontvankelijk v tips van mams. Zoon is iets gezeglijker en efficiënt. Beter om hulp vragen of tips volgen dan zelf langer aanklooien (om dan na paar keer zijn draai er aan te geven).

Fijn dat je zoon punten er bij kreeg van biologie docent. Jongste krijgt dat op de basisschool ook nog steeds voor elkaar. Waarbij de leerkrachten “bewijs” uit boek of stencils willen en hij het beleefd/netjes moet formuleren...,).

BerichtGeplaatst: 26 feb 2019, 11:33 
Volwassene

Goedemorgen,
ik ben heel lang op deze forum niet geweest. Destijds heb ik me hier aangemeld toen mijn oudste HB-er naar de VWO ging en ik was op zoek naar de passende school in Haarlemmermeer voor hem. Deze jaar hebben we een brugklasser, doet nu VWO. Het gaat niet helemaal lekker en ik ben niet helemaal zeker wat we als ouders moeten doen. Onze oudste zit op X, ik ben niet 100% tevreden over deze school, maar in totaal ben ik meer positief dan negatief :) De sfeer op school is goed en hoe dan ook onze oudste past er goed in. Hij mag daar zichzelf zijn. Zijn broer had ook een VWO advies maar hij wilde niet naar X. Hij ging naar de andere school, is een schoolgemeenschap. Nu het probleem is dat zoon zegt buitengesloten te zijn in de klas. Geen vrienden. Niemand wilt met hem, b.v., in de pauze samen eten of samen fietsen, of naast hem zitten in de klas. Hij hoort er niet bij. Als moeder zie ik de reden echt niet, hij is, volgens mij, echt een "doorsnee" puber. Sport graag, houdt van gamen, houdt van muziek. Een beetje meer van de regeltjes, misschien, houdt niet van stoer doen, maar zeker geen verlegen jongen, houdt van het grapje etc . Hij gaat niet graag naar school want hij is daar altijd alleen, zegt hij, de resultaten lijden er onder. Hij gaat nu veel gamen thuis , als hij zelf zegt, dan hoeft hij niet over de school te denken... Vaak buikpijn, hoofdpijn. We hebben het bij de mentor en de coordinator gesignaleerd, gesprek gehad op school, maar tot nu toe weinig verandering in de situatie en ook hebben wij als ouders niet begrepen wat gaat/wat kan de school doen om onze kind te helpen. Het wordt er licht erover gedaan. Weinig contact met de mentor. Volgens mij ziet de school buitensluiten niet als pesten. Kortom, kind wilt naar de andere school. Naar de andere klas binnen het zelfde school wilt hij niet, hij vindt niks meer leuk aan deze school (zegt hij). Wat is de wijsheid? Ligt het ook aan mij kind, gaat die situatie misschien op de andere school opnieuw plaats vinden? Verwacht ik te veel van de school? We hebben met onze oudste meegemaakt dat hij was in de brugklas gepest op X, via internet. Ik moet zeggen, dat school heeft het toen heel goed aangepakt, pesterij was gestopt en nooit meer plaats gevonden. Kind wilde toen niet naar ander klas of andere school, alles was snel en goed opgelost. Ik voel me nu een beetje machteloos, vooral dat de kind heeft geen zin in leren door vervelende sfeer in de klas. Sorry moest gewoon van mij afschrijven. Snap niet wat is er mis met mijn kinderen,,,HB? :)

Laatst bijgewerkt door Pompom op 26 feb 2019, 16:47, in totaal 1 keer bewerkt
Reason: Schoolnaam in X gewijzigd. Ervaringen met scholen mogen uitsluitend zonder schoolnaam geseeld worden. Zie huisregels

BerichtGeplaatst: 01 maart 2019, 12:01 
Volwassene

Hallo Nata,

Vervelend dat hij het niet naar zijn zin heeft! Maar wel goed dat hij zelf aangeeft dat het niet goed gaat en ook wat hij wil, nl. naar een andere school.
Natuurlijk is er niets mis met je zoon, blijkbaar is de groep/school niet goed voor hem, dat kan de school ook niet zo snel veranderen. De groep moet hier wel open voor staan anders verandert er niets. Een optie kan een andere klas zijn maar als hij zelf het liefste wil switchen waarom niet? Dat geeft hem misschien ook voldoende motivatie om nu weer wat meer inzet te tonen zodat hij daar naar een tweede klas kan en zo niet dan kan een eerste klas ook fijn zijn, dan is er nog geen groepsvorming. Hij hoeft zich dan ook geen zorgen meer te maken over het wel of niet in de groep passen, volgend jaar een nieuw begin.

Zelf hebben wij goede ervaringen met categoriaal onderwijs (gymnasium), omdat hier veel gelijkgestemden zitten. Hierdoor ontstaat er een groepssfeer waar iedereen zichzelf kan zijn.

Succes!

BerichtGeplaatst: 08 maart 2019, 15:43 
Volwassene

Hoe gaat het intussen met alle 'bruggers'?

Volgende week krijgt onze zoon het tweede rapport en een prognose voor het tweede jaar. Hij staat er goed voor -behalve voor wiskunde, maar wel een voldoende. Dus de prognose ziet er gunstig uit. Wat helaas voor diverse kinderen in zijn klas (nog) niet zo is.

Krijgen jullie ook een prognose?

BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 08:09 
Volwassene

@nata: wat vervelend dat hij zich zo naar voelt en buitengesloten wordt. Lukt het je zoon in andere nieuwe situaties bijvoorbeeld vakantie wel om vrienden te maken? Dat vraag ik omdat sommige kinderen het moeilijk vinden om te vragen of ze mee mogen doen. Die verwachten bijvoorbeeld om gevraagd te worden om er bij te mogen zitten of om expliciet uitgenodigd te worden. En dan missen ze de boot. En wordt de afstand steeds groter.
Als zoiets aan de hand is, of iets dat er op lijkt, zou ik daar wel hulp oid op zoeken. Ook om te voorkomen dat het op de nieuwe school weer gebeurd.

Met onze brugger gaat het uitstekend. Ze is blij en gelukkig, haalt uitstekende cijfers en geniet van alle projecten en opdrachten die ze mag doen. Ze zit op een cultuurprofielschool en dat past haar echt. Ook blij met Grieks en ze gaan nubeginnen met Latijn. Denk dus dat ze wel op het gymnasium blijft. Ze zit op een scholengemeenschap dus ze kan eenvoudig switchen.

Wat is een prognose bij jullie op school? Heb ik nog nooit van gehoord.
Anne72

BerichtGeplaatst: 09 maart 2019, 20:12 
Volwassene

Citaat:
Wat is een prognose bij jullie op school?

Dat is een inschatting van het advies aan het eind van het schooljaar.

BerichtGeplaatst: 10 maart 2019, 14:19 
Volwassene

Bissi schreef:
Citaat:
Wat is een prognose bij jullie op school?

Dat is een inschatting van het advies aan het eind van het schooljaar.

Ah. Ik denk dat dat vooral iets is wat bij een echte brugklas hoort: dat het if havo of vwo wordt? Ik heb er iig nog niets over gehoord

BerichtGeplaatst: 11 maart 2019, 10:36 
Volwassene

Nata, ben je al iets verder gekomen? Ik denk dat de vragen van Anne heel goed zijn. Als je zoon in andere situaties zich ook buitengesloten voelt, is het wellicht slim om daar hulp bij te zoeken. Is hij heel afwachtend en vindt hij dat hij uitgenodigd moet worden door anderen om mee te praten? Of stapt hij zelf ook op anderen af?

Hier geen prognoses volgens mij, middelste haalt zo goed als al zijn vakken op VWO niveau. Het wordt komende week wel even wennen, vakantie voorbij en het veldhockeyseizoen begint weer. Dat wil zeggen 4 trainingen op 3 dagen (1 training geven, 2 met eigen team, 1 met hoger team) dus de huiswerktijd is erg beperkt die 3 dagen. Maar meestal is zoon productiever met minder tijd en in ieder geval een stuk blijer als hij mag hockeyen.

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 11:59 
Volwassene

bloemetje75 schreef:
Nata, ben je al iets verder gekomen? Ik denk dat de vragen van Anne heel goed zijn. Als je zoon in andere situaties zich ook buitengesloten voelt, is het wellicht slim om daar hulp bij te zoeken. Is hij heel afwachtend en vindt hij dat hij uitgenodigd moet worden door anderen om mee te praten? Of stapt hij zelf ook op anderen af?

Bedankt allemaal voor het meedenken. We hebben inmiddels hulp ingeschakeld (een kinderpsycholoog die zoon weerbaarheidstraining gaat geven) en school werkt ook mee, er waren wat afspraken gemaakt met de klas. Volgens zoon (en ik weet niet of het 100% zo is...) houden de kinderen zich in de klas niet echt aan die afspraken. Hij is nog steeds heel eenzaam op school en geen contact met de klasgenootjes (ze zijn in groepjes en hij mag er niet tussen komen). Vanochtend opnieuw een huilbui en heeft hij geweigerd om naar school te gaan. Ik heb nu heel veel gelezen over schoolweigering en sociaal angst en het lijkt echt onze situatie. Hij vermijd graag lastige sociale situaties en wilt graag veilig thuis zitten. Ik vind het heel moeilijk om door te breken, weet echt niet hoe ik hem morgen naar school kan krijgen. Andere scholen staan nu niet te springen om het tussentijdse instromer, heb het van enkele scholen al gehoord dat ze hem liever volgende jaar zien komen. Naar de andere klas wilt meneer niet. Ergens heb ik het gevoel dat hij zelf niet te veel wilt veranderen, dat hij wacht de situatie in de klas kan ineens opgelost worden, dat iedereen gaat hem ineens lief vinden zonder dat hij er ook wat voor doet. Sorry voor mijn gezeur dames, ben deze week alleen met kids, man weg voor zijn werk, de sfeer thuis is niet het beste door de thuiszittende jankende brugklasser :( Ik liet hem ook op de Internet een stuk lezen over het ontstaan van schoolweigering, wat het is, wat zijn de gevolgen etc, hopelijk heeft hij wat stof om na te denken...

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 13:12 
Volwassene

Wat naar om te horen.
Misschien kun je me per pb vertellen om welke school het gaat? (woon zelf in Haarlemmermeer).

Hij wil graag veilig thuis zitten zeg je, maar hij lijkt toch ook wel behoefte te hebben aan contacten. Dat is lastig afdwingen bij anderen natuurlijk.
Ik zou toch ook nog eens een gesprek met de mentor aangaan

BerichtGeplaatst: 14 maart 2019, 18:44 
Volwassene

hanneke schreef:
Wat naar om te horen.
Misschien kun je me per pb vertellen om welke school het gaat? (woon zelf in Haarlemmermeer).

Hij wil graag veilig thuis zitten zeg je, maar hij lijkt toch ook wel behoefte te hebben aan contacten. Dat is lastig afdwingen bij anderen natuurlijk.
Ik zou toch ook nog eens een gesprek met de mentor aangaan

bedankt, Hanneke, heb je een PB-the gestuurd.

BerichtGeplaatst: 15 maart 2019, 12:49 
Volwassene

Wat verdrietig @Nata2703. Hopelijk kun je wat i.c.m. de mentor en de kinderpsycholoog.

Hier een blije brugger. Na een flitsende start met hoge cijfers, het besef dat ze dus blijkbaar ook wel minder kon doen en toen direct mindere cijfers haalde (nog steeds voldoende), zit ze nu weer in de lift. Iets meer tijd besteden aan haar huiswerk en cijfers gaan meteen weer omhoog. We proberen haar wel te stimuleren, maar ze doet het grotendeels zelf en ik vind het erg grappig dat ze nu het resultaat zo direct merkt. Ze heeft het naar haar zin de klas, maar spreekt buiten school grotendeels met haar oude vriendinnen van de basisschool af (VO zit ook niet in de buurt). Ze is blij, moppert soms als een echte puber op de docenten, ruimt haar kamer alleen op als ik het roep, plundert de voorraadkast met haar vriendinnen en scheert sinds kort haar oksels. Kortom, we hebben een tiener in huis. :D

BerichtGeplaatst: 22 maart 2019, 12:33 
Volwassene

Ook ik wil me hier melden, hoop op advies en tips. Ik loop zelf een beetje vast hierin, heb wat twijfels en het zit me niet lekker. Situatie; brugklasser (gymnasium), haalt hoge cijfers, doet er weinig voor (+/- 10 min tot max 30 min huiswerk per dag, vaak ook gewoon helemaal niet). Wordt voor een aantal vakken al versneld, doet veel naast school (sport & muziekinstrument; 10u p/w). En op korte termijn gaan we dit programma flink verzwaren. En ze heeft een uur (enkele reis) reistijd voor school, ze heeft bewust voor deze school gekozen, biedt veel flexibiliteit. 

Eigenlijk helemaal prima, alleen wordt haar weerstand voor school steeds groter. Vindt veel vakken saai en frustrerend, geen motivatie, doet niet haar best (met minimale inspanning goede cijfers dus waarom je best doen?). Leren voor toetsen doet ze minder en minder (en leert ervan dat het nauwelijks effect heeft op haar cijfers) en steeds vaker doet ze gewoon helemaal niets (soms ook uit boosheid & frustratie). Heeft versnellen voor nog meer vakken afgeslagen. Ze heeft haar gebrek aan motivatie besproken met haar mentor, naast begrip en ‘in de 4de wordt het beter, hou vol’ en toezegging dat ze af en toe gesprekjes met haar hierover gaan voeren, verder geen actie. Ze staat er nml ontzettend goed voor, dus waarom zou school iets doen? (En mag je iets van een VO verwachten op dit gebied?)

Twijfel nu of ik deze situatie zo moet laten, (en kan laten: gaat dit niet mis?) of moet ik wat doen? En wat ik kan doen?
* Kind leert nog steeds niet leren. Is dat erg? Zie wel dat haar executieve vaardigheden dik in orde zijn, plant & regelt alles zelf. Heeft snel uitgevogeld hoe ze wat moet leren. Hoef niets te vragen of in de gaten te houden, heeft overzicht. Als er straks een moment komt dat ze wel haar best moet gaan doen of aan de bak moet, kan ze het dan?
* Hoe krijg ik haar een beetje gemotiveerd? Einddoel is te ver weg. Vermoed dat motivatie èn er weinig voor hoeven doen samenhangen. Positieve beloning op inzet hebben we geprobeerd maar werkt niet.
* Ze verveelt zich te pletter thuis, leest of zit voor een scherm, wordt daar moe en niet vrolijker van.
* Ze is flink aan het puberen, wil haar ook de ruimte geven. Ze is zeer autonoom; haar school, haar keuzes. Twijfel of ik haar tegenzin om voor nog meer vakken te versnellen moet overrulen.

Ik ben alleen bang dat ze vandaag of morgen echt de moed opgeeft, ze gaat echt vaak met tegenzin naar school. Hou haar al regelmatig een dagje extra thuis. Wat zouden jullie doen? Iemand ervaring met een soort gelijke situatie? Tips/ advies? 

Pagina 8 van 11 [ 202 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur [ Zomertijd ]