Het is nu 17 okt 2018, 15:34

Pagina 6 van 6 [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Brugklas 2018/19
BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 18:39 
Volwassene

@marije: ik vind het compleet onzinnig om het niet op/in orde hebben van spullen te koppelen aan nablijven. Vooral het cumulatieve karakter klinkt bizar. Zeker in de eerste periode, waar de meesten echt nog zoekende zijn om hun ritme te vinden, kan het voorkomen dat er een boek of huiswerk wordt vergeten.

Dank voor jullie tips om als ouder met de docent contact te zoeken n.a.v. de gemaakte toetsen. Inmiddels heeft F vandaag zelf de docent in de les zo ongeveer gestalked totdat hij de toets terug gaf, omdat er na de vakantie weer een toets staat gepland. Uiteindelijk na de les besproken. Hij kreeg een groot compliment van de docent voor zijn vasthoudendheid :P . Zoon trots én blij, want hij heeft zijn cijfer nog kunnen verhogen ook, haha. Was niet de doelstelling, maar mooi meegenomen. Handschrift was overigens geen probleem, gewoon ‘echte’ fouten gemaakt. Goed dat te weten. En stiekem erg fijn dat er dus eindelijk iets te leren valt op school...

Het hart ziet vaak helderder dan het verstand – Buddha
 Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 okt 2018, 19:48 
Volwassene

Nablijven in de eerste weken dat je op het VO zit en je de weg nog moet vinden? Bij dochter op school mocht je de eerste weken best een beetje zoekende zijn, komen kinderen ook te laat. En op enig moment werd verteld (en dan hebben ze de pappenheimers ook wat leren kennen) dat vanaf de volgende week ieder kind geacht werd te weten hoe het werkt, hoe laat je aanwezig moet zijn etc. etc. Te laat betekent dat je je de volgende dag om 8 uur moet melden. Over nablijven heb ik nog niets gehoord in ieder geval.
De rust begint hier in ieder geval wat te komen. Het hele spannende is er af. Al blijven sommige dingen toch zoeken en ontdekken. Dochter heeft moeite met talen (Grieks en Latijn uitgezonderd). MVT vindt ze lastig - er zit in haar beleving ook geen structuur in. Engels maakte ze zich enorm druk over. Dat blijkt uiteindelijk een ruime 7 te zijn. Ze heeft tot op heden 4 toetsen gehad. Grieks dikke 9, Latijn een 10, muziek een 7,8. Die resultaten hebben haar een enorme positieve energie gegeven. Daarbij is ze heel serieus, kan ze goed plannen, huiswerk maken en leren gaat haar redelijk makkelijk af. Ze had er wat stress van in het begin. Het gevoel dat ze het niet kon. Dat bleek uiteindelijk heel erg mee te vallen. En nu ze alles een beetje in de smiezen begint te krijgen is ze zelf ook een stuk relaxter. En het allerbelangrijkste is dat ze een hele fijne klas heeft. Dat helpt natuurlijk ook enorm. Biologie, geschiedenis en aardrijkskunde vindt ze heel leuk. Moderne vreemde talen vindt ze lastig (Spaans en Frans). Dus ik ben, gezien jullie verhalen hierover, dan ook razend benieuwd hoe ze zich daar door heen zal slaan. En wiskunde dat blijft haar favoriet. En dat is weer mazzel. Want dat snap je of niet (is mijn ervaring, ik begreep zelf ook nooit waarom het kwartje maar niet viel bij kinderen totdat ik door kreeg dat het geen onwil is maar een kwestie van aanleg). De talen gaat ze met inspanning nog wel fiksen.
Hoe dan ook het is, zo heb ik de afgelopen weken wel geconstateerd, een enorme overgang. In ieder geval voor onze oudste dochter gaat het niet zonder slag of stoot (huilbuien en paniekaanvallen).

Profiel  

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 05:16 
Volwassene

Nablijven zou miijn keuze niet zijn, maar ik heb er geen problemen mee als een school hier wel voor kiest. Ik denk dat het ook wel goed is voor kinderen te ondervinden dat het niet overal hetzelfde gaat als thuis.

Zoon is hier niet steeds enorm aan het mopperen over school (tja, het is en blijft school em dus stom), maar het gaat eigenlijk best goed ondanks zijn weerstand. Eerste cijfers zijn prima. Zoon vindt veel vakken wel erg saai en langzaam gaan. Ik denk dat ze nog een beetje moeten opstarten en heel rustig beginnen.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:37 
Volwassene

draak schreef:
En wiskunde dat blijft haar favoriet. En dat is weer mazzel. Want dat snap je of niet (is mijn ervaring, ik begreep zelf ook nooit waarom het kwartje maar niet viel bij kinderen totdat ik door kreeg dat het geen onwil is maar een kwestie van aanleg).

Dit is helaas een mening en geen feit, ook al hebben veel mensen die ervaring. Het werkt helaas als een self-fullfilling prophecy wanneer je dit gelooft en dat is niet nodig. Wiskunde is een verplicht vak. Dat wordt niet verplicht gesteld wanneer niet iedereen het kan leren.

Goed zijn in rekenen op de basisschool betekent niet dat je ook 'vanzelf' goed bent in wiskunde. Slecht zijn in rekenen niet dat je slecht bent in wiskunde. Wanneer je als kind gelooft in 'wiskunde is een kwestie van aanleg, je snapt het of je snapt het niet', en je snapt iets even niet, je ziet het niet meteen, stop je met proberen het te begrijpen. Wiskunde is een heel duidelijk vak: je hebt bepaalde regels en die pas je steeds toe. Op het vo is dat eigenlijk een beperkte set aan regels, die iedereen kan leren toepassen. Ze zijn eenduidig, er zijn geen uitzonderingen.

Is er dan geen sprake van aanleg? Op zich wel. Kinderen die goed zijn in wiskunde houden van het toepassen van dat soort regels. Je wordt er dan steeds handiger in Wiskundeleraren zijn vaak ook zulke kinderen geweest. Daarom zijn er ook veel wiskundeleraren die zeggen: ik kan hier verder niets aan uitleggen, ga maar oefenen, dan snap je het vanzelf.

Door het onjuiste geloof in 'ik heb geen wiskundeknobbel', ouders die hun kinderen vertellen: 'ik snap er ook niks van, ik was vroeger ook slecht in wiskunde', geven sommige kinderen het heel snel op. Ze sluiten zich als het ware af, staan niet meer open voor wiskunde leren. Ze krijgen snel stressgevoelens wanneer ze het proberen. Dat is een vorm van aangeleerde hulpeloosheid die leidt tot een self fulfilling prophecy. Dat is dan niet zo zeer onwil ( ik heb geen zin om dit te leren). Het is een sterke innerlijke overtuiging die vooraf gaat aan zin of geen zin om je ergens voor in te zetten.

In Rusland bijvoorbeeld hebben ze daar andere ideeën over. Daar krijgen alle kinderen op de basisschool al wiskunde die in Nederland op het vo aangeboden wordt. Daar zijn ook veel meer meisjes goed in wiskunde -ook een vooropgezette mening in Nederland, dat meisjes daar slecht in zijn. Jongens scoren gemiddeld ietje beter nog op wiskunde. Maar de meisjes scoren ook goed en niet slecht.

draak schreef:
De talen gaat ze met inspanning nog wel fiksen.

Hierbij heb je blijkbaar een meer open mindset. Dat is handig. Ook over talen bestaan er veel fixed opvattingen, zoals talenknobbels, de tegenhangers van de wiskundeknobbels. Sommige mensen geloven dat beide knobbels elkaar uitsluiten, met alle problemen van dien. Want dat is niet zo, je kunt in beide goed worden.
Maar het zijn wel verschillende vakken, die een verschillende manier van denken en leren vragen. Bij talen is het juist zo, dat er heel veel uitzonderingen op de regels zijn. Talen zijn niet bedacht, ze zijn ontstaan onder mensen en ontwikkelen zich organisch door de tijd heen. Dat is dus iets heel anders dan wiskunde, waar de regels eenduidig zijn en vastliggen. Kinderen die houden van het toepassen van vaste regels, van logica, gaan in talenlessen op zoek naar de vaste regels. Die zijn er. Maar al die uitzonderingen, daar verzetten ze zich vaak tegen. Ze gaan talen op dezelfde manier leren als wiskunde leren: als je de regels kent en toepast, kom je er. Dus ze nemen een grammaticaregel en stellen vast dat ze snappen hoe ze die moeten toepassen en klaar. Maar bij talen is dat geen effectieve leerstrategie. Bij talen is het bijv effectiever om in het begin hele zinnetjes van buiten te leren, dan om bij een toets regels te gaan toepassen. Wiskunde is een puzzel, dat kan ook langzamer. Taal moet je snel doen. Je kunt niet over elke zin vijf minuten nadenken. Naast de zinnetjes, leer je de woorden en de grammatica en ga je die ook steeds meer zelf toepassen. Bij het spreken van talen is het zo dat je met vrij veel fouten jezelf toch nog prima verstaanbaar kunt maken. Zo kun je vanuit veel onjuist taalgebruik het aantal fouten steeds verder verminderen. Bij wiskunde zou dat juist een minder effectieve strategie zijn. Daar krijg je punten voor de stapjes die goed gingen.

Kinderen die goed zijn in nieuwe talen leren, zijn vaak kinderen die houden van dat soort nieuwe dingen leren en die ervan overtuigd zijn dat zij dit kunnen leren. Die de ambiguïteit, de dubbelzinnigheid en de subtiliteit van talen juist leuk vinden. De communicatie, zonder dat het 'foutloos' hoeft te zijn. Daarom zie je dat een deel van de leerlingen op het vo of ook bij vervolgtalenstudies in het begin nog wel goed is in talen (wanneer het gaat om de basiskennis), maar later de belangstelling verliest. Dat is vaak, omdat ze het ambigue ervan niet waarderen en omdat ze niet leren om te stapelen, maar de stof last minute in hun kortetermijngeheugen opslaan. Dan heb je de kennis in latere jaren niet meer snel genoeg paraat en red je het niet meer bij luister- en spreekvaardigheid.

Veel kinderen met een voorliefde voor de regels van wiskunde, houden ook van latijn en grieks, de dode talen. Die hoef je niet te spreken, je hoeft ze niet te kunnen luisteren en er is ook geen vertaling nederlands - latijn. Er is een uitgebreide grammatica die wat aandacht vraagt, omdat bijv de conjunctivus en de aoristos in het Nederlands niet voorkomen. De talen ontwikkelen zich al eeuwen niet meer, de regels liggen vast. Je leert geen 'straattaal', academische taal of dagelijks spraakgebruik, taalgebieden die allemaal een eigen woordenschat hebben en afwijkende regels.
Dat vinden sommige kinderen veel fijner dan de moderne talen.

Dus het is wel handig om op te letten of je dochter op een gegeven moment de handigste leerstrategieën toepast bij de moderne talen en de juiste verwachtingen heeft ten aanzien van het leren van talen. Het kan heel goed dat ze die zelf ontdekt, dan is er niks aan de hand. Zo niet, dan is wat uitleg en een paar keer samen oefenen nuttig. Zeker omdat talen stapelvakken zijn.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 08:54 
Volwassene

Dankjewel Bissi voor die uitgebreide uitleg, ook al was hij niet direct aan mij gericht.

Zoon is gips kwijt, nu weer kracht opbouwen. Over een week de hechtingen eruit van het verwijderen van de pinnen. Gisteren heeft hij al met een hockeystick op de oprit lopen klooien. Dat geeft nog wel pijn maar hij zal toch met iedere dag iets doen, het snelste weer kunnen spelen.

BerichtGeplaatst: 06 okt 2018, 17:19 
Volwassene

Hier ook (aansluitend op posts voor de wiskunde vs talen uitleg, waar ik het overigens helemaal mee eens ben) nog de meeste moeite met biologie en geschiedenis. Ook tto.
Het biologieboek is nog wat minder behulpzaam bij het leren dan het geschiedenisboek.

Probeer puberlief nog aan de gang te krijgen met zelf samenvattingen maken ipv te blijven doorlezen. Want dan moet je ook alle niet ter zake doende zinnen weer lezen en dat kost maar tijd en energie.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 01:24 
Volwassene

Bissi schreef:
draak schreef:
En wiskunde dat blijft haar favoriet. En dat is weer mazzel. Want dat snap je of niet (is mijn ervaring, ik begreep zelf ook nooit waarom het kwartje maar niet viel bij kinderen totdat ik door kreeg dat het geen onwil is maar een kwestie van aanleg).

Dit is helaas een mening en geen feit, ook al hebben veel mensen die ervaring. Het werkt helaas als een self-fullfilling prophecy wanneer je dit gelooft en dat is niet nodig. Wiskunde is een verplicht vak. Dat wordt niet verplicht gesteld wanneer niet iedereen het kan leren.

Goed zijn in rekenen op de basisschool betekent niet dat je ook 'vanzelf' goed bent in wiskunde. Slecht zijn in rekenen niet dat je slecht bent in wiskunde. Wanneer je als kind gelooft in 'wiskunde is een kwestie van aanleg, je snapt het of je snapt het niet', en je snapt iets even niet, je ziet het niet meteen, stop je met proberen het te begrijpen.
Helemaal mee eens! Zo redeneerde ik als tiener namelijk ook. Bij wiskunde en natuurkunde gold voor mij "ik snap het niet meteen dus ik kan het niet". Ik spande me niet extra in voor die vakken want dat had toch geen nut. Ik had immers geen aanleg ... zo ontzettend zonde dat niemand toen doorhad dat ik voor het eerst in mijn leven iets tegenkwam dat niet vanzelf ging, en dat ik daarom afhaakte. Ik heb er nog tientallen jaren last van gehad.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 08:02 
Volwassene

Bissie, wat een goede uitleg! Ik heb dus zo'n kind dat gek is op talen en wiskunde vreselijk vindt. Precies om de reden die jij beschrijft: al die vaste regeltjes die je moet volgen. En ik herken mezelf ook volledig in je beschrijving (en in hem). Maar bij mij rijst de vraag hoe je een zo'n kind dan toch kunt motiveren voor wiskunde? Dat is bij mij nooit gelukt en het lukt ons tot nu toe ook niet bij onze zoon.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 10:37 
Volwassene

Ik weet het niet precies Drietje :-)
Misschien door wiskunde te presenteren als een eenvoudige vorm van taal en grammatica.
In het laatste jaar aan de uni werd opeens statistiek verplicht gesteld voor alle studenten. Grote stress voor veel studenten. Er werd een docent in een grote collegezaal gezet om het uit te leggen. Abracadabra en saai. Ik las toen iets over visualisatie, dat je in gedachten een filmpje kunt afspelen over je zelf waarin je je voorstelt dat je opgaven maakt, blij bent dat je het steeds beter snapt , het tentamen vlotjes maakt en het cijfer ziet op de lijst: een 8!
Toen ben ik met het boek in de bieb gaan zitten en heb ik zelf alle opgaven gemaakt. Op een of andere manier leek statistiek opeens op een eenvoudige grammatica. Een som oplossen leek op vertalen zoals je doet bij Latijn en Grieks of Chinees: puzzelen op de betekenis van zinnen omdat alle stukjes van de zin door elkaar staan. Het filmpje hielp me denk ik om ontspannen te blijven en een open mindset te houden.

Ik merk steeds meer dat ontspannen, geloven in jezelf en door blijven gaan tot het lukt bij mij en mijn kinderen uiteindelijk werkt. Maar helaas, hoe oud ik ook al ben en wat ik al allemaal geleerd heb, het blijft moeilijk om door dat zware gevoel van niet-kunnen heen te komen:-)
Het bestaat naast elkaar: veel dingen veel sneller en grondiger snappen dan anderen en in de stress raken van vaardigheden die niet meteen lukken :-).

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 12:07 
Volwassene

Bissi schreef:
Ik weet het niet precies Drietje :-)
Misschien door wiskunde te presenteren als een eenvoudige vorm van taal en grammatica.
In het laatste jaar aan de uni werd opeens statistiek verplicht gesteld voor alle studenten. Grote stress voor veel studenten. Er werd een docent in een grote collegezaal gezet om het uit te leggen. Abracadabra en saai. Ik las toen iets over visualisatie, dat je in gedachten een filmpje kunt afspelen over je zelf waarin je je voorstelt dat je opgaven maakt, blij bent dat je het steeds beter snapt , het tentamen vlotjes maakt en het cijfer ziet op de lijst: een 8!
Toen ben ik met het boek in de bieb gaan zitten en heb ik zelf alle opgaven gemaakt. Op een of andere manier leek statistiek opeens op een eenvoudige grammatica. Een som oplossen leek op vertalen zoals je doet bij Latijn en Grieks of Chinees: puzzelen op de betekenis van zinnen omdat alle stukjes van de zin door elkaar staan. Het filmpje hielp me denk ik om ontspannen te blijven en een open mindset te houden.

Ik merk steeds meer dat ontspannen, geloven in jezelf en door blijven gaan tot het lukt bij mij en mijn kinderen uiteindelijk werkt. Maar helaas, hoe oud ik ook al ben en wat ik al allemaal geleerd heb, het blijft moeilijk om door dat zware gevoel van niet-kunnen heen te komen:-)
Het bestaat naast elkaar: veel dingen veel sneller en grondiger snappen dan anderen en in de stress raken van vaardigheden die niet meteen lukken :-).

Ik denk dat je laatste zin de spijker op zijn kop slaat. Mijn jongste is vastbesloten om de volgende wiskundetoets heel hard zijn best te doen. En als ik vraag hoe, dan zegt ie: gewoon heel hard mijn best doen.

BerichtGeplaatst: 07 okt 2018, 17:42 
Volwassene

Dan zal ik mijn post wat nuanceren. Want ik begrijp uit de reply van o.a. Bissi dat het "het kwartje valt niet" niet echt fijn over komt. Overigens ben ik het niet eens met jouw analyse van kinderen die een exact talent hebben, dat is eigenlijk ook een fixed mindset. Jij zet de bèta's weer een beetje weg als weinig creatieve dooie dodo's.
En ik kan uit ervaring vertellen dat dit ver bezijden de realiteit is.
Maar goed natuurlijk is het zo dat met goede context, dito inspanning en een inspirerende docent iedereen iig lol zou moeten hebben in de exacte vakken. Dat scheelt waarschijnlijk een hoop frustratie en afhaken. Zeker belangrijk nu we toegaan naar een wereld waarin coderen in ons dagelijks werk en leven een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Maar persoonlijk vind ik het dus handig om het van nature in huis te hebben. Dat is inderdaad een mening ;)

Profiel  

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 08:09 
Volwassene

draak schreef:
. Jij zet de bèta's weer een beetje weg als weinig creatieve dooie dodo's.

Zo kwam het niet op mij over hoor. Ik herken het juist wel. Ik heb de exacte vakken altijd leuker gevonden dan talen. Precies zoals Bissi het noemt; Ik hou van duidelijke regels en heb een hekel aan dingen uit m'n hoofd leren. Tja, dan is wiskunde een stuk fijner dan Frans. Maar ik ben juist wel heel creatief (en hopelijk geen dooie dodo :wink: ). Maar met al het naaien, haken, knutselen, koken, etc wat ik doe kan ik zelf bepalen wat ik doe. Geen regels is wat dat betreft beter dan een paar regels die niet altijd gelden.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 08:19 
Volwassene

draak schreef:
Overigens ben ik het niet eens met jouw analyse van kinderen die een exact talent hebben, dat is eigenlijk ook een fixed mindset. Jij zet de bèta's weer een beetje weg als weinig creatieve dooie dodo's.

Ik werk al jaren tussen beta's. Mijn man is er ook een :-) Dooie dodo's kom ik daar niet tegen. Ik zie het niet zo zwart-wit, dat de een er de aanleg of een exact talent voor heeft en dat het dan vanzelf goed gaat. En de ander heeft de aanleg niet en dat er dan geen kwartjes kunnen vallen.
Ik ken mensen die zowel talen, als economische vakken als beta-vakken allemaal prima haalden. Er zijn er ook die tegenzin hebben in de ene of de andere kant en het geloof dat ze het niet kunnen.
Ik zie studenten die heel verschillend zijn in hun voorkeuren voor ofwel moderne talen en maatschappelijke ontwikkelingen ofwel computertalen en wiskunde, maar toch allemaal hun ICT-opleiding halen. Ik heb studenten gezien met een MBO-opleiding die in een jaar wiskunde op VWO-niveau wisten te halen met doorzetten en uitleg van medestudenten. Ik ken mensen met een opleiding Nederlands of psychologie die omgeschoold zijn tot informaticus en dat prima doen.
Ik ken ook mensen die zichzelf 'echte beta' noemen. Aardig, niet saai, wel rechtlijnig en logisch in hun benadering van bijna alles wat ze tegenkomen.
Op zich is dat allemaal prima. De een is niet beter dan de ander voor mij. Er zijn beroepen waarbij specialisatie heel goed past en beroepen waarin de T-specialist gevraagd wordt (iemand die op het snijpunt van techniek en maatschappij kan werken, meer multidisciplinair).

Er is dus een hele range aan mensen werkzaam in ICT en techniek. Dat maakt mij nieuwsgierig, al die verschillen. Waarom lukt het de een wel en de ander niet?
Mijn conclusie is dat mensen wel voorkeuren hebben voor wat je beta, gamma of alpha kunt noemen. Maar dat ze wel kunnen leren om flexibeler te zijn. Ik zie beta, alpha, gamma dan als een manier om problemen in de wereld op te lossen en naar de omgeving te kijken. Wanneer je voorkeursmanier als kind sterker getraind en beloond wordt, word je in een bepaalde manier van denken steeds handiger en pas je die het snelst toe. Daar voel je je dan comfortabel bij. Wanneer je vervolgens een fixed mindset ontwikkelt doordat mensen om je heen zeggen dat beta en alpha elkaar bijna uitsluiten omdat dat afhangt van aanleg en talent, dan sluit je je af voor de andere benaderingen om tegen problemen aan te kijken. Dan ga je als beta misschien geloven dat je alles met logica kunt oplossen. Of als alpha dat je met weinig getalsbegrip de wereld om je heen helemaal kunt vatten. Dan verliezen we de mogelijkheid om ons te verdiepen in de manier waarop anderen problemen benaderen. Dan kunnen we elkaar niet meer goed aanvullen, omdat we geloven dat alleen onze eigen manier van denken de juiste is.

Ik denk dat in het schoolsysteem ook vaak zo zwart-wit geredeneerd wordt en dat we zo met z'n allen in een fixed mindset terecht komen. In vervolgstudies leer je eigenlijk problemen op een bepaald vakgebied op te lossen, volgens een bepaalde manier van denken die ontwikkeld is binnen dat gebied. Ik denk dat er, gezien de complexe problemen waar we nu voor staan als samenleving, mensen nodig zijn die meerdere vakgebieden kunnen behappen. Ik zie dat de studenten die door de grenzen van een vakgebied heen breken en zich op meer fronten ontwikkelen, mensen zijn die geloven dat dat kan en dat zij dat kunnen doen. Dat het bereiken van goede resultaten dus los staat van talent. Met talent en inzet kom je er misschien sneller. Maar met minder talent en doorzetten, kom je er ook. Wanneer mensen een minder vastomlijnd beeld van zichzelf hebben, van hun beperkingen met name, komen ze zelfs veel verder. Ze staan dan namelijk open voor het leren van nieuwe dingen op een andere manier, met een andere leerstrategie. Die andere manier is waar ik het over had in de vorige post.

Edit: ik wil benadrukken dat iedereen mag doen waar hij of zij zin in heeft wat mij betreft. Voel je je helemaal happy als super-alpha of mega-beta? Top, gewoon blijven doen. Ik wil alleen uitleggen dat een 'gemengd vakkenpakket' voor veel meer mensen haalbaar is dan we vroeger met z'n allen geloofden. Maar het is niet voor iedereen 'het beste' om dat ook te doen.

Laatst bijgewerkt door Bissi op 08 okt 2018, 08:37, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 08:27 
Volwassene

Annabel81 schreef:
Maar met al het naaien, haken, knutselen, koken, etc wat ik doe kan ik zelf bepalen wat ik doe. Geen regels is wat dat betreft beter dan een paar regels die niet altijd gelden.

Die creativiteit herken ik ook bij veel collega's en studenten Annabel81. Niet dat ze allemaal haken :-) . Maar zonder regels out of the box knutselen en dingen bouwen, dat wel. Zodat er allerlei nieuwe uitvindingen ontstaan. Ook veel collega's die veel plezier hebben in dingen maken en werkend krijgen, zonder dat het per se 'nuttig' hoeft te zijn.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 10:49 
Volwassene

Wat een fijne posts Bissi, dank je wel!

BerichtGeplaatst: 08 okt 2018, 17:09 
Volwassene

Grappig, ik ken die tweedeling in alpha en beta vanuit mijn eigen omgeving helemaal niet zo. Misschien dat dat tegenwoordig meer gepromoot wordt vanwege de profielen? Ik had nog het geluk dat ik bij de samenstelling van mijn pakket amper aan regels gebonden was. Dat gaf mij de mogelijkheid om Frans te kiezen en Engels te laten vallen. Ik vind het nog steeds jammer dat dat tegenwoordig zelden meer zo kan (als ik geen 16 boeken voor Engels had moeten lezen, had ik Engels er wel bij genomen trouwens).

Ik ben het overigens niet eens met de mening dat iedereen zich kan bekwamen in de exacte vakken op (hoog) niveau. Ik heb in mijn werk weleens mensen moeten adviseren een andere keuze te maken. En aan de inzet van die mensen lag het zeer zeker niet, want hun keuze was zeer gemotiveerd. Het waren ook zeker slimme mensen, maar ze misten een bepaalde (ik wou schrijven abstracte, maar die term dekt niet helemaal de lading) manier van denken die nodig was voor hun werk.
Grappig genoeg is die manier van denken niet opleidingsgebonden: vmbo’ers zijn er soms heel goed in.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 10:57 
Volwassene

We genieten van de herfstvakantie! Gisteren naar een tentoonsteling over Stonehenge geweest, morgenavond toch maar naar de lezing erover.

Middelste vindt school nog steeds leuk maar komt er nu echt achter dat hij op de basisschool weg kwam met halve keer doorkijken en dat dat nu niet voldoende is. Ook blijkt dat hij opdrachten maar 1 keer snel leest en het dan wel denkt te weten. Gevolg, hij moest aardrijkskunde mondeling aanvullen (wat hij dan wel weer super doet). En voor biologie moet hij en mondeling aanvullen en eigenlijk 1 opdracht wellicht beter opnieuw maken....
Wel heel blij met dat er feedback wordt gegeven aan wat er niet goed is en beter moet. Zo wordt steeds duidelijker wat er wel van hem verwacht wordt.

Nu nog leren om opdrachten goed te lezen, desnoods uit te printen zodat je kunt afstrepen wat je hebt gedaan... Maar hij pakt het positief op en heeft er nog steeds zin in.

BerichtGeplaatst: 17 okt 2018, 13:21 
Volwassene

Hier gaat met jongste alles soepel. Kan niet meer zeggen. Alles op niveau gehaald dn ik moet bekennen zonder veel moeite. Alleen wiskunde vind hij niks aan.
Voor Engels is al toegezegd dat hij aan fle mag meedoen. Dus ik hoop dat hij het zo volhoudt.
Wel lekker zo eigenlijk :lol:

Pagina 6 van 6 [ 118 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6