Het is nu 19 feb 2018, 20:55

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: switchen tussen gymnasium en atheneum in de bovenbouw
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 13:44 
Volwassene

Zoon twijfelt heel erg tussen Grieks (=doorgaan met tto-gymnasium) en Duits (=overstap naar tto-atheneum).
Hij is absoluut geen talenkind, en heeft de afgelopen jaren met de 6 talen best wel eens behoorlijk de balen gehad. Heeft al vaker willen stoppen met de klassieke talen, maar dit uiteindelijk niet gedaan omdat hij niet uit zijn klas wil. Vorig jaar met mentor en afdelingsleider heeft hij dit kort besproken. Dit jaar met mentor nog een keer. Maar niks was mogelijk de eerste drie jaar. (Maar bij twee andere klasgenoten dus weer wel...)

Nu is zoon er bijna ook wel uit dat het misschien toch niet handig is om met gymnasium door te gaan, maar ergens is er nog een lichte twijfel. En omdat ik vind dat hij zelf ook echt achter zijn eigen pakketkeuze moet staan, probeer ik dus te achterhalen hoe het zit met het overstappen van gym naar atheneum in de bovenbouw dus na start van 4 VWO. (Als hij overigens zo doorgaat vermoed/hoop (!) ik dat school ook wel zal ingrijpen).

Site van school geeft eigenlijk geen info hier over. En via internet zie ik wel dat je wel een tweede vreemde taal moet overhouden (dus duits meenemen als extra vak in dat geval) en dat je tot voor het CE nog aan kan geven dat je dit voor het ath en niet voor het gym doet. Maar hoe zit dit met CKV en KCV?

Hebben jullie wellicht meer info voor me, want ik merk dat ik het zelf wel prettiger vindt, dat als zoon wel voor het gymnasium zou kiezen, wat we dan kunnen verwachten als dit toch tegenvalt.

z 2007 groep 6
 Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: switchen tussen gymnasium en atheneum in de bovenbouw
BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 16:32 
Volwassene

Hoi Annemiek,

Mijn oudste heeft heeft het gym afgerond. Hij zat op een categoraal gym waar dus ook geen mogelijkheid was om over te stappen (dan had hij naar een andere school gemoeten). Hij heeft destijds vanaf de 4e Grieks laten vallen (en dus alleen Latijn gevolgd), maar zegt achteraf dat hij Latijn met name in de bovenbouw niet meer leuk vond (het vertalen dus). Hij kon het overigens prima.

Jongste startte in de brugklas gym op een scholengemeenschap met in het achterhoofd dat hij daarna naar 2 atheneum zou gaan. Echter, aan het eind van de brugklas moest er een keuze gemaakt worden; ath of gym. Iedereen kreeg een advies thuisgestuurd van de docent Latijn, positief dan wel negatief. Zoon kreeg een positief advies en toen kreeg hij het lumineuze idee om te kiezen voor gym. :shock:

Wij waren stomverbaasd. Hij is nl. dyslectisch en moest heel hard werken voor de talen (en zeker voor Latijn). Zijn hoofdreden was dat hij graag bij de kinderen die voor het gym kozen in de klas wilde blijven. Voor zijn gevoel kozen de coole boys voor het atheneum en tussen hen voelde hij zich niet thuis.

Wij waren aanvankelijk heel erg tegen dit plan, maar zoon was heel stellig. Na een gesprek met de mentor zijn we uiteindelijk toch maar overstag gegaan. Mentor vond hem nl. Ook een echt gymnasiumkind en stelde voor om de onderbouw op het gym af te maken en de bovenbouw te vervolgen op het Atheneum omdat ze op zijn school vanaf de 4e klas de gym en ath kinderen door elkaar in klassen plaatsen.

Mwah, zo geschiedde, maar wat heeft hij hard moeten werken in de onderbouw. Alle talen en dan ook nog Latijn en Grieks; oef!!! Maar hij heeft het gered. In de vierde stapte hij dus over naar atheneum en had hij alleen nog Duits en Frans. Vanaf de vijfde kon hij ook Frans laten vallen dus had hij alleen nog Duits.

Inmiddels doet hij over een paar maanden eindexamen en gaat het heel goed. Het voordeel van onderbouw gym is dat je gewend bent om harder te werken dan je atheneum-collega’s. Zijn mentor in de vierde klas zei dat ze een heel duidelijk verschil zag tussen de kinderen die atheneum of gym hadden gedaan. De gym-kinderen werkten harder en haalden betere cijfers. Bovendien vond zij dat ze een betere werkhouding hadden.

Was het toch nog ergens goed voor geweest. :wink:

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 17:06 
Volwassene

Annemiek schreef:

Site van school geeft eigenlijk geen info hier over. En via internet zie ik wel dat je wel een tweede vreemde taal moet overhouden (dus duits meenemen als extra vak in dat geval) en dat je tot voor het CE nog aan kan geven dat je dit voor het ath en niet voor het gym doet.

.

Deze begrijp ik niet zo goed?
Duits is voor atheneum en gymnasium gewoon hetzelfde (toch??) Kinderen zitten ook gewoon in dezelfde klas. Althans, dit is bij ons op school wel zo.
Grieks alsnog laten vallen na de vierde kan volgens mij hier wel. Maar dan moet je idd wel een "reservetaal" hebben.
Wat is voor hem de meerwaarde van gymnasium nog? Hier gaan de klassen gewoon door elkaar na de derde, en er is dus geen voordeel meer van gymnasiumklas.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 17:38 
Volwassene

Als je grieks laat vallen, moet er nog een reservetaal overblijven. Omdat je dan door grieks te laten vallen (het is hier niet een extra vak) een vak te weinig overhoudt, zou hij dat dan als extra vak meenemen. (En eventueel later laten vallen).
Duits is inderdaad hetzelfde. Omdat ze hier niet alle vakken goed ingeroosterd kregen, mocht hij nu halverwege de derde al een taal laten vallen (of na). De kinderen zitten dus nu al gemixed met de andere kinderen van de derde klassen voor Duits en Frans (een enkeling uit hun klas heeft geen na gehouden).

Tot nu toe heb ik ook niet echt spijt van zijn keuze voor het gymnasium. Hij heeft het tot nu toe (met sporten op hoog niveau) redelijk bij kunnen doen. Hij voelt zich lekker in zijn klas en gaat met gepast plezier (blijft een puber) naar school. Nou, dat hebben we tijdens de BO periode vaak anders gezien. De klassieke verhalen heeft hij tot nu toe ook wel interessant gevonden. Dus in dat op zicht voelt het niet als dat het voor niets is geweest. De vraag is alleen of hij er dus wel mee door moet gaan en wat er gebeurt als je dit wel doet (eigenlijk min of meer niet door ons aangeraden) en het dan tegen gaat vallen.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 08:40 
Volwassene

Mijn zoon had vorig jaar dezelfde twijfel. Hij wilde ook wel graag Duits houden en een extra vak vond hij een belachelijk idee. Dus hij moest kiezen. Uiteindelijk is het Grieks geworden en gaat hij dus toch zijn gymnasiumdiploma halen. Hij was in beide vakken, Grieks en Duits, best wel goed (8).

Nu in de vierde is de puberteit toegeslagen en na een paar maanden niets doen stond hij voor de meeste vakken na de eerste proefwerkweek een voldoende, maar niet voor Grieks. Dat redt hij niet meer zonder te werken. Ik heb het idee dat het meer werk en inspanning kost dan andere vakken, terwijl hij er dus best wel goed in is. Ik kan mij hetzelfde herinneren van een oudere neef, die ook in de eerste drie jaar nooit hoefde te werken voor Grieks en in de vierde ineens wel. Zoon heeft net ook een giga-opdracht afgerond, daar is hij wel een uur of twintig mee bezig geweest. Hij is dus inmiddels wel weer wat meer gaan werken, gelukkig. De studielast van Grieks is 700 uur, Duits iets van 400 uur.

Hier maakt het eigenlijk vanaf de vierde weinig uit of je richting atheneum of gymnasium gaat. Het diploma is uiteindelijk hetzelfde, al staat er gymnasium op. Bij de meeste vakken zit iedereen door elkaar (eerste drie jaar is gymnasium echt apart). Zoon zit nog wel met een aantal kernvakken met de gymnasiumkinderen bij elkaar, dus dat is wel een soort van kerngroep gebleven. Van hem hoefde dat niet zo nodig, hij vindt het ook leuk om nieuwe kinderen te leren kennen.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 09:50 
Volwassene

Ik bedacht me nog dat er nog een verschil is tussen gym en atheneum: het kunst- en cultuurvak. Op het gym krijg je in het vierde jaar KCV overde klassieke oudheid. De kinderen op het atheneum krijgen een andere variant. Het telt al mee voor je diploma, dus hoe dat zit als je in de vierde alsnog switcht weet ik niet.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 10:59 
Volwassene

Drietje schreef:
Ik bedacht me nog dat er nog een verschil is tussen gym en atheneum: het kunst- en cultuurvak. Op het gym krijg je in het vierde jaar KCV overde klassieke oudheid. De kinderen op het atheneum krijgen een andere variant. Het telt al mee voor je diploma, dus hoe dat zit als je in de vierde alsnog switcht weet ik niet.
In dat soort gevallen krijg je meestal een compenserend opdracht of zoiets. Er is geen vastgesteld curriculum voor CKV, scholen vullen dat zelf in. Dat is prima op te lossen.

Pagina 1 van 1 [ 7 berichten ]