Het is nu 18 feb 2018, 09:58

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Begaafdheidsprofiel school. Wat betekend dat in de praktijk?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 13:30 
Volwassene

Mijn oudste zit sinds dit schooljaar op het VO. Zij is daar met 10 jaar naartoe gegaan. Haar basisschooltijd was nogal met vallen en opstaan. In groep 4 is zij doorgetoetst op haar tweede basisschool en bleek klaar met de basisschool. Er was paniek en er volgden allerlei nevenprocessen en afschuivingen en angst ook. De school waar zij op zat was een HB school en naar buiten toe toegeven dat je dus eigenlijk geen passend onderwijs biedt was het gesprek waar ik in belandde. Dochter werd weer ziek van school en jongste paste daar niet, dus we zijn nog een keer van school gewisseld .

Op de nieuwe school bloeide zij op mede dankzij de gelijken om haar heen en goede vriendschappen in wederom een hb groep. Omdat we voelden aankomen dat we voor de jongste aan de bak zouden moeten hebben en we om ons heen zagen dat school niet altijd blij is met het wijzen op noodzakelijke begeleiding door ouders, hebben we haar eigenlijk alleen in de gaten gehouden in haar zijn zonder school en niet meer in cognitie want de stof gaat tot groep 8 dus dat was het dan ook gewoon. De verbreding en verdieping hebben we vooral buiten school gezocht. Gelukkig zag school dat ze klaar was in haar totale zijn dus zij is (versneld alsnog) naar het VO gegaan.

De school waar we voor kozen heeft een begaafdheidsprofiel en is een categoraal Gymnasium. Dochter is naar deze school gegaan met nog een klasgenoot van 10 en ontmoette nog een hb meisje in haar nieuwe klas. Ze zijn maatjes en daarnaast zijn er ook andere vrienden uit de klas. De resultaten zijn goed . Ook heeft ze met een aantal docenten een klik via de hbradar, zoals wij dat noemen. Dus dat is goed. Maar ik zie signalen bij haar die oude alarmbellen doen afgaan.

Waar we tegen aanlopen is dat we thuis moeten blijven begeleiden/vertalen/opvangen/wapenen. De omgeving van de school is eigenlijk niet afgestemd op hoogbegaafde kinderen en misschien ook zijn er toch te weinig gelijken om haar heen .
Er is zelfs een beweging naar opvang voor de onderkant bij de school waar ook subsidie voor is en samenwerking met andere scholen daarin. Ik maak me daar zorgen over, omdat ik vermoed dat er gedacht wordt dat het aanbod al heel passend is voor HB cq slimme kinderen (zoals school dat noemt). Aandachtsverschuiving is tot nu toe nooit gunstig geweest voor de groep hb kinderen op eerdere scholen. Het betekend vaak dat je thuis het onderwijs of/en de begeleiding of/en de uitdaging moet overnemen en er geen driehoek is om het kind zoals een begaafdheidsprofielschool belooft te doen. Mijn zorgen hierom zijn dus de signalen die ik maar al te goed ken van dochter.

Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig waarop het certificaat wordt gebaseerd. Weet iemand dat? De school trekt veel ouders met HB kinderen. Als er beleid is is dat een ander verhaal dan als er 'alleen'een pedagoog intern is met een hb certificaat.

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Begaafdheidsprofiel school. Wat betekend dat in de praktijk?
BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 16:40 
Volwassene

Citaat:
Ik ben eigenlijk heel nieuwsgierig waarop het certificaat wordt gebaseerd.

http://www.begaafdheidsprofielscholen.n ... BPS-VO.pdf

BerichtGeplaatst: 09 feb 2018, 16:56 
Volwassene

Dank voor de link Sacha!

Kun je ook zien hoe een school op al deze criteria scoort of is dat vertrouwelijke informatie?

Het klinkt niet alsof jullie school op al deze criteria goed scoort, Equis. Ik hoop dat je met school in gesprek kunt over de alarmbellen die afgaan en wat er beter geregeld zou moeten worden voor je dochter.

Groet, Gerbera

BerichtGeplaatst: 10 feb 2018, 23:31 
Volwassene

Dank je wel Sacha ik kan hier heel veel mee.

Goede vraag of er achter te komen is of de school hier aan voldoet. Als ik zo globaal kijk ben ik een beetje voorzichtig.....

Groetjes, Equis

Pagina 1 van 1 [ 4 berichten ]