Het is nu 16 nov 2018, 07:17

Pagina 2 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: Keuze VO scholen, Tips?
BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 11:50 
Volwassene

Toen wij vorig jaar keken had ik hier van het forum een handig vinkenlijstje geplukt. Wij hebben hem zelf uiteindelijk ingekort maar hier de originele versie.
Bij ons was de keuze tussen 3 scholen en gaven we elke school dus òf een 1, 2 of 3 in elke kolom (met opmerkingen erbij). Zo zag je onderaan de streep een goed beeld ontstaan. Dat klinkt wel erg nep-objectief, maar wij wilden zoonlief overtuigen dat de begaafdheidsprofielschool op veel vlakken meer te bieden had dan het technasium met de leuke open dag. Is na veel kletsen als Brugman gelukt, en hij zit nu inderdaad in een klas met veel gelijkgestemden. Maar nog klaagt hij wel eens dat hij liever naar die andere was gegaan. Tsja, kristallen bol krijg je er helaas niet bij.

Algemeen
Hoeveel leerlingen telt de school? Hoeveel daarvan zitten er op het vwo/atheneum?
Is er beleid voor hoogbegaafden? Zijn de leerkrachten hierin geschoold?
Is het onderwijs specifiek bedoeld voor en ingesteld op hoogbegaafden?
Hoeveel van de HB-leerlingen komen in de problemen? (zittenblijven, afstromen)

Programma
Hoe uitgebreid is het extra programma? Hoeveel uur / week?
Wat voor soort projecten horen bij het extra programma?
Wat doet school op het gebied van compacten, verbreden of verrijken van de reguliere stof?
Regels om aan het extra programma te blijven deelnemen
Rooster

Sfeer / leerlingen
Bij wat voor type kinderen kom je in de klas?
Hoe worden de kinderen gekozen
Andere 10-jarigen?
Heeft school speciale aandacht voor sociale vaardigheden / pesten?
Eigen lokalen dicht bij elkaar of hele school door?

Aanpassingen
Heeft school speciale lessen voor het leren leren (hulp bij plannen)
Mogen meer vakken gevolgd worden? (bv dubbel profiel?)
Hoe open staat school voor afwijkingen? Deel huiswerk laten vallen, extra vakken via zelfstudie, op eigen tempo werken, enz.

Losse dingen
Actieve commissies / extra clubjes
Buitenschoolse activteiten
Uitstapjes / reisjes
Afstand

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 11:53 
Volwassene

Goede checklist lotje 72!
Zo pakken wij het ook aan.

Wij zijn ook begonnen met oriënteren, en hebben nu een top 3 gemaakt na een eerste schifting.
Volgend schooljaar gaan we deze scholen nog eens wat kritischer bekijken.
Op plek 3 staat nu een “excellente school” die een hoogbegaafdheidsprofiel heeft en per leerjaar een hb klas.
Wij zijn door verhalen van andere ouders daar al wat minder enthousiast over, omdat er te weinig structuur en duidelijkheid is in die HB klas voor onze zoon, die floreert bij regels, duidelijkheid en hoge eisen stellen.
Daarnaast zijn zij tegen versnellen en is er op dat vlak weinig mogelijk, vreemd genoeg ...
De top 1 en 2 zitten dicht bij elkaar en zijn scholen met meer gepersonaliseerd onderwijs waarbij beide scholen ook compacten, verrijken en eventueel versnellen in bepaalde vakken mocht dat nodig blijken.
Verder zijn er bij school 1 mogelijkheden om op een gegeven moment vakken te volgen op de uvi en is er een topsportregeling. (Mocht dat nodig zijn)
School 1 is wel een Christelijk school waar nog elke ochtend geopend wordt met een bijbelpassage.
Maar mijn zoon voelde zich hier het prettigst en had goed contact met de leerkrachten, vooral met degene die filosofie geeft terwijl hij al een paar jaar roept dat filosofie een stom vak is.
Hij is wat dat betreft nu ook om, na een gesprek van 20 minuten, en zou daar graag naar het VWO plus willen gaan.
Wij vinden deze school ook meer bij hem passen, maar hij moet zich wel bewust zijn van de Christelijke inslag en hun geloof respecteren.
Bij school 3 kan hij in april al een keer in de HB klas proefdraaien, maar wat hem betreft valt deze eigenlijk al af.
Ik ben erg benieuwd hoe wij er volgend jaar in staan.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 15:16 
Volwassene

Het door Sacha aangehaalde stukje uit de VK is wel aardig.
En een groot deel van de daar genoemde punten heb ik indertijd gebruikt bij een scholen schifting.

Helaas vind je niet terug bij dergelijke lijstjes en punten hoe HB kinderen opgevangen worden, deze cijfers hebben vooral betrekking op de gemiddelden (per onderwijs type).
Maar het geeft wel een idee.
Uiteraard kun je wel vragen naar HB beleid.
Vooral afstroom cijfers geven aan of school in staat is om onderpresteren tegen te gaan of niet. (lage afstroom of hoge afstroom)
Als er veel opstroom is weet je dat de school zijn best doet voor kinderen om het maximale eruit te halen....of dat ook geld voor de toptalenten binnen die school kan je slechts nagaan door te vragen naar mogelijkheden om aan bv olympiades mee te doen. En wat dan de resultaten zijn bij deelnemers daaraan.

Daarnaast echter: Praat zo mogelijk met ouders die kinderen al op zo'n school hebben zitten. Naar hun ervaringen.
En praat ook met die kinderen zelf als je daar kans voor krijgt....en/of laat je eigen kind dat doen.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 15:21 
Volwassene

Ik lees even mee , topic kwam naar boven.
Wij hebben officieel nog even, gelukkig!
Zl gaat na de carnavals vakantie naar groep 6 en zal over 2 a 2 1/2 jaar klaar zijn met school maar hopen tot 3 jaar te rekken.
Hij heeft het er zelf wel al regelmatig over, hij werkt echt " toe" naar het VO op een of andere manier.

Wellicht geen slecht idee om volgend schooljaar al een infoavond te bezoeken?

Zl heeft op een of andere manier in zijn hoofd om naar het stedelijk gymnasium te gaan.
Wij hebben echter niet het idee dat taal nu zijn sterkste punt is en op gymnasium krijg je natuurlijk verplicht klassieke talen, die kun je niet laten vallen. Zl vind dat nu erg intressant ( alles wat nieuw is, is intressant, hij wil het liefst alle talen van de wereld leren spreken :wink: ) Latijn is wellicht ook wel makkelijk en nuttig als je biologie gaat studeren?
Het stedelijk gymnasium is ook een HB profiel school maar is dat nu echt een voordeel? Ik lees niet veel over extra uitdaging, enkel een project wat sommige leerlingen die daar voor in aanmerking komen mogen doen.
Wel uiterraard een school met allemaal ontwikkelingsgelijken , want iedereen doet gymnasium

Op een scholengemeenschap bieden ze ook VWO+ waarbij ze de reguliere lesstof wat compacten zodat ze nog zon 20 % tijd overhouden voor wat plusvakken. Dat klinkt natuurlijk ook wel goed. In het VWO+ programma zijn wel de klassieke vakken al geschrapt. Die krijg je dus sowieso niet.
Een ander voordeel van een VWO op een scholengemeenschap is natuurlijk dat je kunt beginnen op gymnasium maar indien de klassieke talen toch tegenvallen je nog kunt overstappen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 15:25 
Volwassene

Je kunt op het gym 1 klassieke taal laten vallen neem ik aan? Althans zo werkt het wel op een gymnasium van een scholengemeenschap. Maar uiteraard pas in de bovenbouw.
Wij kozen niet voor gymnasium als school omdat je dan meteen naar een andere school moet wanneer het tegenvalt.

Latijn zal voor vervolgstudie als taal verder niet veel toevoegen denk ik, tenminste.....voor geneeskunde voegt het niets toe, dus voor biologie denk ik ook niet.

Mijn dochter zit nu in een combiklas atheneum/gymnasium en merkt wel veel verschil in leerlingen. Haar echte peers zitten toch op het gym. Pas nu voegt dat iets toe, terwijl ze vorig jaar ook bij (versnelde) hb ers zat.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 15:46 
Volwassene

@hanneke, je kunt inderdaad 1 van de 2 laten vallen in de bovenbouw. Begreep van mijn broertje die ook op een stedelijk gymnasium heeft gezeten dat hij latijn wel leuk vond en handig om gehad te hebben. Het hielp hem ook bij het leren van andere talen. Zelf heb ik er helemaal geen verstand van.

Juist het idee dat je het niet kan laten vallen en als het echt tegenvalt je dan naar een andere school moet vind ik iets om over na te denken. Zullen ook wel advies hier over vragen straks bij zijn leerkrachten op fulltime Hb onderwijs. Zl zelf lijkt het nu alleen maar leuk.
Het leuke van een stedelijk gymnasium lijkt mij ook de " kleine" school met allemaal ontwikkelingsgelijken. Weet van mijn broertje dat ze een goed contact hadden. In die 6 jaar echt vrienden voor het leven gemaakt.
Maar dat kan op een " gewoon" VWO natuurlijk ook.

Zelf zat ik op een scholengemeenschap en wisselde je daardoor ook van klas ( eerste 2 jaar brugklas met MAVO/HAVO en VWO bij elkaar, daarna pas de niveau's uit elkaar maar bij vakkenpakket kon dat daarna nog een keer veranderen. Dat is langer geleden dus misschien werkt dat nu heel anders met die profielen?

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 16:03 
Volwassene

vlindertje3 schreef:
@hanneke, je kunt inderdaad 1 van de 2 laten vallen in de bovenbouw. Begreep van mijn broertje die ook op een stedelijk gymnasium heeft gezeten dat hij latijn wel leuk vond en handig om gehad te hebben. Het hielp hem ook bij het leren van andere talen. Zelf heb ik er helemaal geen verstand van.

Juist het idee dat je het niet kan laten vallen en als het echt tegenvalt je dan naar een andere school moet vind ik iets om over na te denken. Zullen ook wel advies hier over vragen straks bij zijn leerkrachten op fulltime Hb onderwijs. Zl zelf lijkt het nu alleen maar leuk.
Het leuke van een stedelijk gymnasium lijkt mij ook de " kleine" school met allemaal ontwikkelingsgelijken. Weet van mijn broertje dat ze een goed contact hadden. In die 6 jaar echt vrienden voor het leven gemaakt.
Maar dat kan op een " gewoon" VWO natuurlijk ook.

Zelf zat ik op een scholengemeenschap en wisselde je daardoor ook van klas ( eerste 2 jaar brugklas met MAVO/HAVO en VWO bij elkaar, daarna pas de niveau's uit elkaar maar bij vakkenpakket kon dat daarna nog een keer veranderen. Dat is langer geleden dus misschien werkt dat nu heel anders met die profielen?

Latijn is zeker wel zinvol inderdaad. Maar ik hoorde bijvoorbeeld iemand zeggen op onze informatie avond: ze wil dokter worden, dus dan heb je wel Latijn nodig.........en dat is dus een misvatting.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 16:13 
Volwassene

En het ligt wellicht nog ver weg, en kan tussendoor natuurlijk nog aangepast worden, maar wat zijn de mogelijkheden bij de te kiezen profielen?
Bij sommige scholen is er weinig keuze, sommige scholen bieden wel/geen wiskunde D, filosofie, informatica, NLT, Maatschappijwetenschappen, kunstvakken, extra talen (Spaans etc).
Wat zijn de mogelijkheden/voorwaarden van extra vakken?

Wellicht dat je je ook wel kunt voegen naar de mogelijkheden die school biedt, maar ik ken ook kinderen die van school veranderd zijn omdat ze niet konden kiezen wat ze graag wilden kiezen (en dan nog niet eens extreem vanuit het kind zelf bekeken : ze wilde docent Frans worden, maar bij het NT profiel (wat ze wilde kiezen) mocht je alleen Duits kiezen....)

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 16:24 
Volwassene

vlindertje3 schreef:
Ik lees even mee , topic kwam naar boven.
Wij hebben officieel nog even, gelukkig!
Zl gaat na de carnavals vakantie naar groep 6 en zal over 2 a 2 1/2 jaar klaar zijn met school maar hopen tot 3 jaar te rekken.
Hij heeft het er zelf wel al regelmatig over, hij werkt echt " toe" naar het VO op een of andere manier.

Wellicht geen slecht idee om volgend schooljaar al een infoavond te bezoeken?

Zl heeft op een of andere manier in zijn hoofd om naar het stedelijk gymnasium te gaan.
Wij hebben echter niet het idee dat taal nu zijn sterkste punt is en op gymnasium krijg je natuurlijk verplicht klassieke talen, die kun je niet laten vallen. Zl vind dat nu erg intressant ( alles wat nieuw is, is intressant, hij wil het liefst alle talen van de wereld leren spreken :wink: ) Latijn is wellicht ook wel makkelijk en nuttig als je biologie gaat studeren?
Het stedelijk gymnasium is ook een HB profiel school maar is dat nu echt een voordeel? Ik lees niet veel over extra uitdaging, enkel een project wat sommige leerlingen die daar voor in aanmerking komen mogen doen.
Wel uiterraard een school met allemaal ontwikkelingsgelijken , want iedereen doet gymnasium

Op een scholengemeenschap bieden ze ook VWO+ waarbij ze de reguliere lesstof wat compacten zodat ze nog zon 20 % tijd overhouden voor wat plusvakken. Dat klinkt natuurlijk ook wel goed. In het VWO+ programma zijn wel de klassieke vakken al geschrapt. Die krijg je dus sowieso niet.
Een ander voordeel van een VWO op een scholengemeenschap is natuurlijk dat je kunt beginnen op gymnasium maar indien de klassieke talen toch tegenvallen je nog kunt overstappen.

Mijn oudste is geen ster in talen, maar heeft Latijn en Grieks altijd met gemak gedaan. Het gaat vooral ook om interesse in de Romeinse en Griekse geschiedenis en cultuur. Daar kom je een heel eind mee. Het is wel echt veel werk! Je hebt het verder trouwens nergens voor nodig (tenzij je leraar klassieke talen wilt worden), je doet het vooral omdat je het leuk vindt.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 16:26 
Volwassene

Annemiek schreef:
En het ligt wellicht nog ver weg, en kan tussendoor natuurlijk nog aangepast worden, maar wat zijn de mogelijkheden bij de te kiezen profielen?
Bij sommige scholen is er weinig keuze, sommige scholen bieden wel/geen wiskunde D, filosofie, informatica, NLT, Maatschappijwetenschappen, kunstvakken, extra talen (Spaans etc).
Wat zijn de mogelijkheden/voorwaarden van extra vakken?

Wellicht dat je je ook wel kunt voegen naar de mogelijkheden die school biedt, maar ik ken ook kinderen die van school veranderd zijn omdat ze niet konden kiezen wat ze graag wilden kiezen (en dan nog niet eens extreem vanuit het kind zelf bekeken : ze wilde docent Frans worden, maar bij het NT profiel (wat ze wilde kiezen) mocht je alleen Duits kiezen....)

Eens! Bij mijn jongste heb ik hiernaar gekeken, aangezien de oudste net in de profielkeuze zat toen. Gelukkig geven beide scholen veel vrijheid om de keuzevakken te kiezen die je wilt bij elk profiel.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 16:31 
Volwassene

Klopt inderdaad dat je op het gym in de bovenbouw Latijn of Grieks mag laten vallen zodat je in een van de 2 examen doet (allebei mag overigens ook).

Mijn oudste heeft gym gedaan met Latijn (Grieks heeft hij vanaf de 4e laten vallen). Latijn is niet noodzakelijk, maar het geeft je wel een heel mooie basis mee. Verder geeft het voordelen bij het leren van b.v. de Duitse naamvallen. Latijn heeft ook een dergelijk systeem. De cultuurgeschiedenis vonden mijn beide jongens interessant (jongste heeft t/m de 3e klas gym gevolgd, daarna is hij overgestapt naar atheneum; dat kon omdat hij op een scholengemeenschap zit).

Het grote voordeel van het gym vind ik de peers. En van het categoraal gym het feit dat het zo’n kleine school is. Het type kind dat gym volgt verschilt over het algemeen van het type kind dat het atheneum volgt. Volgens mijn jongste kozen de “stoere” jongens voor het atheneum en de “nerds” voor het gym. Vanwege de Peers heeft hij t/m de 3e gym gedaan. Vanaf de 4e worden gym en atheneum gemixt dus zit hij nu alsnog tussen gym-kinderen.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 16:58 
Volwassene

Ik hoor van veel jongeren dat Grieks in de vijfde klas echt lastig wordt.
Zoon van kennissen heeft zowel Grieks en Latijn, en is geen talenwonder. Tot de vierde was dat geen probleem, maar dit jaar toch wel. Gelukkig heeft hij het als extra vak, en kan hij het indien nodig laten vallen.

Maar ik ken ook jongens die met bijna een 10 geslaagd zijn, dus ook hier geldt: per kind verschillend.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 21:07 
Volwassene

Citaat:
Het grote voordeel van het gym vind ik de peers. En van het categoraal gym het feit dat het zo’n kleine school is.
Dat maakte dat onze jongens (bijna) altijd met behoorlijk veel plezier naar school zijn gegaan, zonder dat er sprake was van veel extra uitdaging. De sfeer was voor hen geschikt (relatief weinig meeloopgedrag, veel mogelijkheden om jezelf te zijn, veel leerlingen met een passie voor muziek, sport, toneel, wetenschap ed).

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 21:35 
Volwassene

loekie schreef:
Dat maakte dat onze jongens (bijna) altijd met behoorlijk veel plezier naar school zijn gegaan, zonder dat er sprake was van veel extra uitdaging. De sfeer was voor hen geschikt (relatief weinig meeloopgedrag, veel mogelijkheden om jezelf te zijn, veel leerlingen met een passie voor muziek, sport, toneel, wetenschap ed).

Loekie, achteraf bekeken, was 'alleen gymnasium' echt voldoende voor jouw jongens? Wij twijfelen of we moeten kiezen voor een categoraal gymnasium dichtbij zonder specifieke hb kennis of categoraal gym met flinke reistijd maar waar 'alles' mogelijk is.

BerichtGeplaatst: 05 feb 2018, 22:31 
Volwassene

hanneke schreef:
Ik hoor van veel jongeren dat Grieks in de vijfde klas echt lastig wordt.

Maar ik ken ook jongens die met bijna een 10 geslaagd zijn, dus ook hier geldt: per kind verschillend.

In de vierde klas begonnen we met Grieks aan het vertalen van ruim 80 pagina's klassieke teksten, bijv homerus' odyssee, sophocles' oedipus, plato enz. we kregen te horen: als je voor elke les 15 regels vertaalt, zul je het eindexamen gegarandeerd met een hoog cijfer halen. maar het is je eigen verantwoordelijkheid: als je dat niet doet, staan er in de les geen consequenties tegenover, maar geven we geen garanties over slagen.
voor mij was dat toen de eerste keer dat we bij een vak zo op onze eigen verantwoordelijkheid werden aangesproken. we waren maar met een klein groepje bij Grieks, maar iedereen had een hoog cijfer (8 of 9) op de eindlijst. en in de vijfde werd het niet moeilijker als je in de jaren ervoor altijd meegedaan had in de les en met huiswerk.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 07:48 
Volwassene

Dat is in dit geval dus echt anders. Hij is niet de enige van wie ik het hoor, en in de meeste gevallen zijn het absoluut kinderen die zeer serieus zijn met hun schoolwerk. ( ik weet het nu van drie jongens, en van twee ervan weet ik dat ze heel serieus zijn)
Voor elke les 15 regels vertalen is nu dus geen garantie meer op een hoog cijfer.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 11:24 
Volwassene

Zoon heeft in de brugklas gekozen om naar de gymnasiumklas van de scholengemeenschap in ons dorp te gaan en dus niet naar de hb-profielschool verder weg. Hij zag het alleen fietsen niet zitten en wij houden niet genoeg geld over voor een ov-abonnement en een oude fiets op school.
De school is goed bevallen, alleen heeft hij altijd roosterproblemen doordat hij al sind de brugklas Engels een jaar hoger volgt en nu in de vierde veel extra vakken heeft gekozen. Maar daar kan de school ook niets aan doen natuurlijk. Ik wist er niks van toen we de school kozen, maar wiskunde D zit hier standaard in het NT pakket. Vinden de meeste leerlingen wel een lastig vak.
Hij heeft ook Grieks in de vierde trouwens. Gaat wel goed geloof ik. Over peers: hij hoort nu bij een grote groep vrienden. Nerds (dr Who citeren) en niet-nerds, echt leuk. Ik ben blij voor hem dat het zo goed gaat. Hij schaamt zich wel eens dat hij dingen sneller snapt dan anderen en dat hij veel makkelijker hoge cijfers haalt, maar dat is nu eenmaal zo.
Een scholengemeenschap kan dus ook goed uitpakken voor een erg slim kind.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 11:56 
­

Waar ik zelf tegenwoordig ook op let bij de keuze van scholen, is de flexibiliteit. Soms heb je scholen met heel veel extra mogelijkheden, maar dan zijn overal strikte voorwaarden aan verbonden. Je moet een 8 staan en als je een 7,9 staat heb je pech, dat idee. Overgangsregels is ook zoiets. Dat je iets van voorwaarden hebt, kan ik me nog wel voorstellen, maar wijken ze daar ook vanaf als dat in het belang van het kind is? Of geven ze een kind een kans als het zelf heel gemotiveerd is?

Nog een ander punt. Toen ik ooit met onze oudste op zoek ging naar een vo-school, merkte ik in veel gesprekken dat het gesprek eigenlijk vooral met mij werd gevoerd. D zat er vaak een beetje voor niets bij en begon soms zelfs wat aandacht te trekken. Op haar huidige school was dat precies andersom. Zij was toen 11, maar de school ging echt met haar in gesprek. Wat wilde zij. Ik zat er bij om af en toe iets aan te vullen en omdat ik nu eenmaal de moeder was. Dat was zo'n prettige ervaring.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 15:22 
Volwassene

Wiskunde D een lastig vak? Ik hoorde anders. (Bij oudste).
En daarbij doel ik dus niet direct op zijn eigen idee, maar ook dat van de NT mede scholieren.
Wiskunde D doen als je ook wiskunde B goed kan is geen punt.
Het kan natuurlijk dat de leraren hierbij doorslaggevend waren. Goede beta docenten zijn wel het halve werk....
en ze hadden (nu niet meer) nog wat pre mammoet beta docenten, universitair geschoold voor de bovenbouw en met langdurige les ervaring.

BerichtGeplaatst: 06 feb 2018, 15:32 
Volwassene

Zoon vindt het toch lastig, wiskunde met formules.

Pagina 2 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende