Het is nu 24 mei 2018, 14:42

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Keuze VO scholen, Tips?
BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 19:50 
Volwassene

Via de zoekfunctie al even geprobeerd een onderwerp hierover te vinden, maar niet snel gevonden.

We zijn nu gestart met het kijken naar middelbare scholen. Dochter zit in groep 7, wil in principe naar het Categoraal Gymnasium. wat juf betreft krijgt ze hoogstwaarschijnlijk ook een VWO advies. Maar we willen scholengemeenschappen ook niet uitvlakken.
Dochter presteert goed op school, alleen lijkt ze nu een hiaat te hebben bij rekenen. Inzicht is er wel, maar heeft een rare denkkronkel, waardoor ze soms een gek antwoord geeft. We hebben wel het idee dat ze nog niet echt leert leren, daar willen we nog met haar aan gaan werken.

We hebben nu heel veel keuze, en dan heb ik de scholen zonder gymnasium al af laten vallen. (11 scholen in twee plaatsen)

Wat zijn nu tips om naar te kijken ook in het kader van hoogbegaafdheid?

Probleem (en ook geluk) is dat dochter heel veel leuk vindt. Dochter is al lang geinteresseerd in Engels dus ik dacht dat TTO ook misschien wat voor haar was, maar na kennis er mee te hebben gemaakt gisteren is ze er niet heel erg in geinteresseerd.

Uiteraard weet ik dat elk kind verschillend is, dus dat het kind afhankelijk is, maar waar hebben jullie opgelet, wat valt tegen op de school waar je kind nu zit en wat bevalt juist erg goed?

Profiel Stuur privébericht  

Berichttitel: Re: Keuze VO scholen, Tips?
BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 21:19 
Volwassene

- Vraag ouders die er al een kind hebben zitten eens naar de ervaringen met de scholen die je op het oog hebt.
- Loop eens de school in buiten de open dagen om. De open dagen zijn vaak enorm positief gekleurd waardoor je niet de werkelijke sfeer op de school proeft.
- Vraag of ze voor het categoraal gym genoeg heeft aan een vwo-advies. Sommige categorale gymnasia willen echt een gym-advies.

BerichtGeplaatst: 13 jan 2018, 22:02 
Volwassene

Dank je wel voor de eerste tips.

De eerste is het lastig. We wonen hier nog maar net en we kennen niet veel mensen met kinderen op scholen in de ene stad (waar het gym ook zit). Met de andere tips kunnen we wel gelijk aan de slag.

BerichtGeplaatst: 14 jan 2018, 19:53 
Volwassene

Onze oudste heeft puur gekeken naar wat goed voelde. Hij is hooggevoelig, en voelt sfeer erg goed aan. Gelukkig was zijn keuze ook de onze.

Wat ik belangrijk vind is hoe scholen aankijken tegen kinderen. Iedere school zegt het beste uit een kind te gaan halen, dus zulke uitspraken zeggen mij vrij weinig.
Scholen met enorm veel opties wantrouw ik altijd een beetje. Zelf ben ik meer voor : een beperkt programma uitmuntend aanbieden, in plaats van een heel breed programma aanbieden maar een matig niveau.

Hier in de buurt hebben we vijf scholen bezocht.
De eerste school had twee enorme spelfouten in haar powerpoint, dus daar was ik wat huiverig voor. Resultaten volgens 10.000 scholen ( vergelijkende website) vielen ook tegen. Dus viel af.

School twee had een fijne houding tov leerlingen, en een heel gemengd schoolpubliek. Leek me een fijne school, resultaten ook goed, maar vreselijk deprimerend gebouw.

School drie ( waar 80% van de basisschool heen gaat en waar iedereen razend enthousiast over is) had heel breed aanbod. TTO, Dalton, regulier. Maar hele rare kijk op dingen. Volgens de directeur kwam je nergens als je niet op een podium durfde te staan, dus daar werd vanaf dag 1 aan gewerkt.........beetje wonderlijk. Verder een erg competitieve sfeer, en veel bontkragen en Ugg’s. Bovendien voelde zoon er zich diep ellendig. Daarnaast waren er op Dalton twee kinderen die een wiskundesom zouden uitleggen, en er totaal niets van begrepen zelf. Aangezien ze bij Dalton eerst hulp aan elkaar moeten vragen, vond ik dat best schokkend. School heeft ook laag slagingspercentage , en hanteren nog Cito eisen, dus viel voor ons echt af. Begrijp ook niet goed waarom de school zo populair is. Kuddegedrag van ouders??

School vier voelde wel goed, maar heeft slechte naam, dus twijfel.

School vijf voelde als een warm bad. Prachtig gebouw, enthousiaste en betrokken leerlingen, leuk aanbod, en oog voor de leerling. Ook wel er uit halen wat er in zit verhaal, maar daarnaast heel veel aandacht voor de eigenheid van het kind. En dat stimuleren. 10000 scholen gaf hoge eindcijfers, hoge oudertevredenheid en hoge leerlingtevredenheid. Dus deze school is het geworden.

Dat vinden we nog steeds het mooiste, dat de kinderen zichzelf mogen zijn. Inmiddels zitten er drie kinderen van ons, en ze zijn zo gegroeid daar! Ze worden gezien en gewaardeerd. En er is veel vrijheid in bepaalde zaken. Je hoeft niet mee op werkweek als je dat niets vindt , geef je aan dat je dat heel eng vindt dan krijg je een compliment voor je openheid, en zoeken ze samen met jou naar wat wel haalbaar is. Heel respectvol ook naar ouders en leerlingen.
Lessen zijn standaard, wat ouderwets zelfs, maar de leraren zijn wel de mensen met de kennis. Echt volwassenen die iets te vertellen hebben, waar je iets kunt halen dus. En je leert er dus echt iets, dat kenden onze kinderen niet.
Met verdieping en uitdaging komt school niet uit zichzelf. Vraag je er om, dan is veel mogelijk. Wel de standaard dingen zoals Cambridge, Delf en ?? als verrijking voor de talen. Vervroegd examen doen en al naar de uni doen ze ook. Maar dat is denk ik vrij standaard tegenwoordig. Veel hulp bij leren leren, mocht ook van buitenaf komen ( wij hadden een bureau ingeschakeld) en dat was geen probleem. Veel, heel veel aandacht voor zorgleerlingen.

Wat tegenviel was de beperkte pakketkeuze. Lang niet alles kon in 1 pakket gekozen worden. Daar had ik niet over nagedacht en niet naar gevraagd.
En dus dat school zelf niet veel initiatief neemt. Dochter , 2 gym, is bijvoorbeeld heel goed in Engels, maar daar horen we verder niets van. Dochter zelf ook niet. Dat is wel zonde. Zouden we er over beginnen, dan zouden ze er wel wat mee doen, maar dat wil dochter niet.

Lang verhaal, maar zo zijn wij dus te werk gegaan.
Mijn tip: staar je niet te blind op lesaanbod of luxe programma’s. De school die hier in de regio het meest uitgebreide programma heeft is het minst goed met hb kinderen bijvoorbeeld.
Proef sfeer, en ga gewoon eens langs als de school uitgaat. Zo zie je wat voor kinderen er zitten. Op onze school zie je heel veel jonge, standaard kinderen, en veel alternatievelingen. Weinig scooters, veel kids op oude fietsen.
School in de buurt geeft een heel ander beeld. Heel veel scooters, veel bontkragen en hockey meisjes, en bij regen iedereen met de auto ( even heel zwart wit). Zulke dingen zeggen heel erg veel over of je kind er zal passen.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 01:26 
Volwassene

Vraag goed na voor welke afdeling "de leuke bijvakken" bedoeld zijn.

Zoon heeft zich hierdoor laten lokken, maar het bijvak dat hij wilde volgen mocht niet voor de havo-kinderen. Sommige dingen zij alleen voor TL, andere voor Atheneum.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 15:28 
Volwassene

Bedankt voor het lange verhaal Hanneke.
Voor mijn zoon ben ik aan het twijfelen geraakt. De ene school is uitdagend, goede sfeer, bredere vorming, dichtbijgelegen. Maar niet zo flexibel en een oud gebouw. Niet zo veel extra vakken voor in de profielen, wel tweetalig onderwijs.
Andere school is 20km verderop, mooi gebouw, flexibel aanbod, veel bijvakken, ook goede sfeer.
Maar de afstand is toch wel een dingetje merk ik.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 16:23 
Volwassene

Ja, daar moet je wel over denken.
Dochter van mijn zus zit ook 20 km ver weg op school, en gaat meestal met de fiets of de bus. Maar de lange dagen breken haar wel op nu. Ligt ook aan het kind, en zeker als je de school super vindt, heb je het er weer meer voor over denk ik.

Ik vergat te zeggen dat voor ons ook van belang was dat deze school onze oudste in havo/vwo brugklas durfde te plaatsen op basis van zijn IQ test in groep 6. Hadden ze naar Cito gekeken dan was het Mavo geworden. Ze hebben zelfs gymnasium overwogen, maar na observatie in de klas (kwamen ze ook nog doen!!) dachten ze dat dit even een stap te ver was.
Deze insteek van school en de inzet gaf mij destijds echt veel vertrouwen. En een school die je zo'n gevoel geeft, daarvan kun je ook eerder de mindere punten door de vingers zien merk ik. Want heel objectief zou ik best wel verbeterpunten kunnen verzinnen hoor ;)

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 19:17 
Volwassene

Hoewel de rest van wat je over die school schrijft me zeker niet aantrekt vind ik het standpunt van de directeur over "podium op durven" best wel nuttig. Niet omdat je nergens zou komen als je dat niet durft, maar in veel bedrijven helpt het wel als je dat wel durft en kunt, dit lijkt me vooral ook nuttig voor veel HB kinderen omdat die in de toekomst ook hun ideeen voor publiek moeten kunnen en durven uitleggen .

Overigens krijg je die durf ook wel als je met een muziek instrument voor publiek gaat spelen...dus op welke manier je als kind voor publiek gaat optreden lijkt me minder belangrijk.

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 19:36 
Volwassene

Wij hadden keuze tussen drie mavo-havo-vwo- scholen. Twee met gymnasium en één met tto. Allemaal prima scholen, allemaal op ongeveer dezelfde afstand. Wij hebben onze kinderen zelf laten kiezen op voorwaarde dat ze hun eigen keuze maakten. Dus niet omdat Jantje of Pietje naar die school ging.

We konden op de open dagen al zien waar ze zich thuis voelden. Op de andere scholen waren ze stuurs, zeiden weinig, bleven bij ons in de buurt. Maar op de school die ze later kozen waren ze vrij, gingen hun eigen gang, waren enthousiast, deden mee aan dingen en stelden vragen. Heel opmerkelijk vond ik dat. De keuze sloot ook aan bij hun interesses. De één is gek van geschiedenis en koos voor gymnasium en de andere vindt Engels erg leuk en koos voor tto. Als ouders hoefden wij alleen maar te helpen met het denkproces door open vragen te stellen.

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 09:20 
Volwassene

Oudste zoon studeert inmiddels en heeft op een categoraal gym gezeten (hoogbegaafdheids profielschool). Hij heeft een prima ontwikkeling daar doorgemaakt. Wat vooral prettig is, is dat de school niet zo groot is. Bovendien begeef je je tussen ontwikkelingsgelijken. Op de basisschool was hij het enige versnelde kind, op het gym zaten er nog 6 in zijn klas. Dan ben je dus niet ineens meer de vreemde eend in de bijt. Het feit dat de leraren ervaring hadden met erg slimme kinderen was ook een pre.

Jongste zit inmiddels in 6 VWO en heeft destijds gekozen voor een scholengemeenschap. Nadeel is dat het een erg grote school is (ruim 1600 leerlingen). Hij heeft erg moeten wennen, maar is er zeker erg gegroeid. Hij heeft de eerste drie jaar gymnasium gedaan en is vervolgens overgestapt naar atheneum (was helemaal klaar met de klassieke talen). Als hij voor dezelfde school zou hebben gekozen als zijn broer, dan zou de overstap minder makkelijk zijn geweest (dan moet je dus naar een andere school).

Beiden hebben er leuke vrienden aan overgehouden. Oudste gaat nog steeds met die vrienden van het gym om (vakanties, feestdagen etc.). Erg leuk voor hem.

Ook jongste heeft het sociaal prima. Gaat ook met zijn vriendengroep na het eindexamen op vakantie.

Advies:
Kijk heel goed naar je kind. Wat heeft hij/zij nodig. Grote of kleine school, mogelijkheid om op of af te stromen, grote kans op ontwikkelingsgelijken.

Succes met de keuze!

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 14:23 
Volwassene

reinier schreef:
Hoewel de rest van wat je over die school schrijft me zeker niet aantrekt vind ik het standpunt van de directeur over "podium op durven" best wel nuttig. .

Ik ook hoor. Absoluut.

Het was meer de reactie op mijn vraag aan de beste man. Ik vroeg hen/vertelde hen: mijn zoon is erg verlegen en erg snel angstig voor nieuwe dingen. Hij zal het heel erg moeilijk vinden om aan lessen drama/toneel/voordracht deel te nemen. Hoe gaan jullie daar mee om? Daarop was het antwoord: nou mevrouw, als je dat niet kunt kom je tegenwoordig nergens meer. Dan kun je ook de universiteit echt niet afronden, dus daar werken we vanaf de eerste dag aan. en vervolgens dwaalde zijn blik af door de zaal, op zoek naar andere ouders (met minder zeikerige kinderen, aldus mijn eigen interpretatie hiervan :wink: ). Toen besloot ik: voor deze school is mijn zoon net iets te goed 8)

Oké, en ik ben erg gevoelig voor zulke dingen, speelt ook mee.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 00:13 
Volwassene

Wat wil je kind graag? Ik zou dat heel zwaar laten wegen. Wij hebben samen een lijstje gemaakt met dingen die voor haar belangrijk waren en zijn gaan vinken.

BerichtGeplaatst: 19 jan 2018, 14:33 
Volwassene

Wij hebben destijds een lijstje gemaakt met onze eigen eisen/wensen, aangevuld met de eisen/wensen van onze kinderen. In de 5e klas is jongste overgestapt naar een andere school, toen keken we nog gerichter. We hebben gelet op:

- kennis van/ervaring met hb.
- ervaring met jonge, versnelde leerlingen.
- mogelijkheden om te verrijken/verbreden/verdiepen.
- dyslexieprotocol.
- mate van flexibiliteit (kan er worden afgeweken van het standaard programma).
- bereikbaarheid (OV, fietsroute).
- sfeer (een paar keer bij de uitgang staan en je krijgt een aardig idee van de populatie en hoe leerlingen met elkaar omgaan).

Open dagen hebben we toen wel bezocht, maar we hebben op de scholen die door onze keuring heen kwamen ook een individueel gesprek aangevraagd met de afdelingsleider van de betreffende afdeling. Zo'n open dag is leuk maar toch vooral een PR-aangelegenheid. Je krijgt er zelden antwoord op al je vragen.

Met oudste hebben we 4 scholen bezocht (categoraal gymnasium, TT-VWO, 2 scholengemeenschappen met gym), met jongste 2. Hij had al besloten dat hij naar de school van zijn zus wilde, we wilden hem gewoon ook even laten proeven op een andere school.

Met school gingen onze kinderen trouwens ook op bezoek bij een aantal scholen.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 12:17 
Volwassene

hoi ik ben nieuw op dit forum, en dus niet helemaal zeker of ik mijn vraag hier moet plaatsen. Ach, ik zie het wel, of ik antwoord krijg of niet :-)
Onze zoon is 11, zit in groep 8, en wij moeten dus heel binnenkort een keuze maken voor een VO school. Hij twijfelt nog tussen gymnasium of technasium en kan daar echt niet in kiezen. Hij vindt namelijk alles interessant. Hij is zowel een alfa- als bèta-type. Wat zouden jullie aanraden voor een jongen met zo'n breed interesseveld?

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 16:14 
Volwassene

In dat geval moet je misschien kijken naar iets ongrijpbaars als sfeer: waar voelt je zoon zich het beste thuis? Maar ook zaken als reistijd, indeling van lesdagen en buitenschoolse activiteiten kunnen een rol spelen.
Overigens vraag ik me af of een Technasium wel zo bèta is. Het vak O&O dat ze daar geven gaat voor mijn gevoel voor een heel groot deel over samenwerken, en minder over techniek. Tegelijkertijd is een gymnasium niet alleen voor alfa's (al moeten ze les in klassieke talen natuurlijk wel zien zitten). Op het gymnasium waar mijn zoon zit studeren er meer leerlingen af met een Natuur- dan met een Maatschappij-profiel.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 17:19 
Volwassene

Mijn jongste (10 jaar gr 8) is ook aan het orienteren. Vanavond 1e open avond. Vorig jaar toen ze in gr 7 zat ook al wat bekeken.
Zij weet het eigenlijk al: Gymnasium op school van haar brusje(s). Zij is ook alfa en beta, maar denk zelf dat technasium misschien beter bij haar past, maar dat is er niet op de school van haar keuze. Met een technisch profiel (N en G of N en T) zal ze uiteindelijk ook op het gymnasium prima aan haar trekken komen denk ik en de klassieke talen daar nog bij zullen voor extra uitdaging zorgen.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 20:06 
Volwassene

https://www.volkskrant.nl/binnenland/zo ... ~a4564975/

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 07:35 
Volwassene

Ook wij zitten midden in de schoolkeuze voor ons meiske in groep 8.
Hier in Utrecht volop keus zeker als je de scholen net rond de stad mee telt.
Onsmeiske heeft als advies vwo met daarbij brugklas gymnasium.
Er zijn al veel goede dingen gezegd. Bijv sfeer, gevoel en door de open dagen fietsen.

Wat ik nog mis is het advies van de basisschool. Wij hebben veel vertrouwen in de basisschool dat is natuurlijk een voorwaarde. Zij kennende leerstijl van je kind en kennen talenten enz. En ze kennen de scholen. In de adviesgesprekken delen ze dat ook met ouders. Heel handig. En je kunt het ook al eerder vragen.

Ik vind het idee dat je een school moet kiezen waar je kind leert presenteren en samenwerken omdat de 21ste eeuw dat nu eenmaal nodig heeft ook een gevaarlijke. Vaak wordt er veel gevraagd van de zelfsturing en eigen verantwoordelijkheid van kinderen. Voor ons meiske helemaal top. Maar er zijn ook kinderen bij wie dat nog helemaal niet in het systeem zit, en ook nog niet tot ontwikkeling lijkt te komen. Die kinderen hebben meer aan een meer traditionele school en daar is niets mis mee. Beter later in de bovenbouw, vervolgstudie of nascholing nog iets te leren hebben dan spartelen en (bijna) verzuipen in de brugklas. Bovendien denk ik dat er altijd werk blijft voor mensen die gewoon goed zijn in hun vak ook al zijn het minder innovatieve creatieve teamplayers.

Wij zijn ook in groep 7 begonnen en hebben toen een categoraal gymnasium, een vrij klassieke scholengemeenschap en een vernieuwingsschool met veel samenwerkend integraal projectonderwijs bezocht. Daar is al degrote schifting geen categoraal gymnasium uitgekomen.
Zelf had ik al de echt christelijke scholen en de scholen in de randgemeente van de lijst gestreept. Dat laatste vanwege de afstand en omdat ik wil dat ze in de stad haar netwerk bouwt. Ook de reden dat we destijds voor een buurtschool hebben gekozen.

Bij de open dagen met kinderen en informatieavonden zonder kinderen hebik echt heel veel vragen gesteld. En ook andere ouders gesproken. Mij viel op dat we dan snel konden zeggen: prima school maar niet voor ons. Zeker als je doorvraagt waarom ze zingenden. Welk kind/mensbeeld zit daar achter. Bijvoorbeeld omdat er teveel structuur was. Voor andere kinderen prima maar niet voor ons. Of een school waar iedereen zelfde tablet heeft en die social media platleggen. Zo voeden wij niet op maar een andere ouder was daar juist heel blij want die namen thuis ook de telefoon in.

Wat betreft gymnasium technasium. Hier is een school waar je beide kan doen ook tegelijkertijd. O&o is niet perse heel technisch inderdaad. Kijk maar eens naar de onderwerpen op de site van de school of ander technasium. En veel beta kinderen schijnen Latijn echt heel leuk te vinden. Het puzzelen en de systematiek. Hier in de provincie doen veel scholen ook mee aan Utalent een samenwerking tussen de universiteit Utrecht en voscholen voor de beta vakken.

Wij hebben ook te maken met de psychologie van het loten. Kies je wel of niet voor een school waar vorig jaar geloot is. Ik zou zeggen doen! In ieder geval maakt dat het nodig om hier echt meer scholen te bekijken. Als je wordt uitgeloot krijg je een lijstje waar nog plek is. En dan is het fijn als je toch al meer scholen kent.

Succes
Anne72

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 10:00 
Volwassene

Ik zou net als Cacao gaan voor sfeer. Ik zag aan mijn kinderen in welke school ze zich thuis voelden, dat was bijzonder om te zien. Ik heb er eentje op het technasium (gecombineerd met tto) en eentje op het gymnasium. Het gymnasium is leuk voor kinderen die bijzondere interesse hebben in de oudheid, in mythen, maar ook die van 'puzzelen' houden. Latijn en Grieks vragen best veel extra tijd, dus lol daarin is wel belangrijk. Mijn oudste zit in de vierde en is niet een uitgesproken alfa of beta.

De jongste koos voor tto en kreeg technasium daar automatisch bij. Hij is een echte alfa (denk ik nu). Twee linkerhanden. Toch zijn zijn eerste ervaringen met technasium positief. Ze mochten een speeltoestel ontwerpen en gingen daarvoor ook bij een speeltuin kijken. Ik denk niet dat het heel beta is, maar kan dat na een half jaar nog niet zo goed beoordelen. Het gaat vooral ook om samenwerken, creativiteit, leuke dingen bedenken en ook maken.

BerichtGeplaatst: 04 feb 2018, 00:16 
Volwassene

Eén van de scholen waar we keken was een soon-to-be Daltonschool.
Chaos alom, geen rijtjes maar keuze uit losse tafeltjes en groepsopstellingen in één lokaal.
"Open" lokalen met muren van glas.

We zijn nog nooit snel uitgekeken geweest, dit voelde compleet verkeerd.

Pagina 1 van 3 [ 45 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende