Het is nu 16 okt 2018, 19:41

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: dyslecten - welk leesniveau?
BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 00:08 
Volwassene

Vriendin van mij heeft een hoogbegaafd kind met zware dyslectie en adhd. Ze zijn nu aan het bekijken welke middelbare school bij hem zou passen.

Ik vroeg me af nav gesprekken die ik met haar had wat het leesniveau van jullie dyslectische kinderen bij start middelbare school was en op welk niveau ze zitten.

Haar kind leest op M5 niveau, haalt bij de CITO's die opgelezen worden wel I en I+ scores.
Maar huidige school heeft moeite met veel verbaal aanbieden en verbaal toetsen afnemen.

Blijkbaar moet je in Nederland in stilte schrijvend examens maken om uiteindelijk een middelbare school diploma te halen??
En is gebruik spraaksoftware maar beperkt mogelijk??

Al met al benieuwd naar ervaringsverhalen en werkelijke leesniveau's, om me een beetje een beeld te vormen.

Berichttitel: Re: dyslecten - welk leesniveau?
BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 06:22 
­

Mijn zoon had in groep 8 E6 niveau.
Hij doet VWO nu.
Ik lees lange teksten voor bij het huiswerk maken.
Toetsen mag hij op de computer maken, hij heeft recht op mondelinge herkansingen en minder aftrek voor spelfouten, geloof ik.
Hij spreekt vloeiend Engels, daar geen problemen. Frans en Duits moet hij wel wat harder aan werken, maar lukt tot nu toe ook.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 16:05 
Volwassene

Mijn zoon had wel avi-8 maar op het VO bleek hij toch te langzaam en vooral te onzorgvuldig te lezen. Hij zag woorden en deelvragen over het hoofd. Hij schreef daarbij moeizaam waardoor hij toetsen meestal maar half af had en probeerde te bezuinigen op zijn uitleg (minder schrijfwerk), hetgeen onvoldoendes opleverde terwijl hij bij mondelinge overhoring de stof wel bleek te beheersen. In de 2e klas is hij hierdoor bijna uitgevallen.

Vanaf toen kreeg hij extra tijd bij proefwerken, tentamens en examens. En hij mocht op een laptop werken (al deden sommige docenten daar erg moeilijk over, hij heeft af en toe moeten vechten voor zijn recht). Ook het eindexamen VWO heeft hij op de pc gemaakt.

VO scholen gaan enorm verschillend om met dyslexie. De ene school biedt alleen het absolute minimum (extra tijd), de andere school werkt met aangepaste normeringen, spraakherkenningssoftware en andere aanpassingen. Ik zou dan ook kijken naar een VO met een goed beleid op dit gebied.

Ik heb ervaren dat het ook van belang is wat degene die de diagnose heeft gesteld, in zijn/haar advies schrijft. Scholen zijn geneigd dat advies op te volgen en vooral niets te doen dat er niet in staat. Dus als je wil dat spraakherkenningssoftware in gezet wordt, dan is het handig als dat ook genoemd wordt door de deskundige.

BerichtGeplaatst: 21 dec 2017, 16:06 
Volwassene

Ik heb trouwens tot in de 4e klas lange lappen tekst en alle verplichte boeken (in 4 talen) voorgelezen. Dat scheelde hem enorm veel tijd.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 10:47 
Volwassene

Dank voor jullie input. Hoger niveau kan dus wel.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 11:37 
Volwassene

Ik heb zelf geen kind met dyslexie maar ken wel studenten met dyslexie. Ik denk dat het ook belangrijk is om te kijken wat het betreffende kind wil en verwacht van het vo en ook van de route daarna. Waar liggen zijn sterke punten? Het VWO kan heel intensief zijn en vraagt verwerking van veel stof in korte tijd. Als je dat moeilijk vindt vanwege leerproblemen, helpt het om een heel duidelijk doel voor ogen te hebben. Maar er zijn ook andere routes. HAVO en vwo achter elkaar kan veel ruimte creëren om bij te spijkeren thuis en om uitdagingen te zoeken naast school die inspireren. Aan het eind van de puberteit verminderen de effecten van ADHD soms of zijn ze beter hanteerbaar voor een jongere. Uiteindelijk moet je toch zelfstandig het hoger onderwijs in.
Wat de beste keuze is, kan per kind zo verschillen. Maar afstromen voelt vervelender dan opstromen.
Citaat:
Blijkbaar moet je in Nederland in stilte schrijvend examens maken om uiteindelijk een middelbare school diploma te halen??

Deze manier van studeren wordt beschouwd als een voorbereiding op het WO. Het VWO is een tussenstap, geen einddoel.

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 16:19 
Volwassene

Mamv2 schreef:
Dank voor jullie input. Hoger niveau kan dus wel.
Ik ken ook dyslectische leerlingen op het gymnasium. Maar of het kán is ontzettend leerling- en schoolafhankelijk!!!

BerichtGeplaatst: 22 dec 2017, 18:10 
Volwassene

Geen ervaring met dyslexie en vo, maar wel met hbo. Bij ons krijgen studenten met dyslexieverklaring extra tijd en de mogelijkheid om kurzweil te gebruiken of tentamens op de laptop te maken (als schrijven meer tijd kost en met mogelijkheid de spellingscheck te gebruiken). Voor andere beperkingen bestaan weer andere faciliteiten, zoals de mogelijkheid om in een aparte ruimte het tentamen te maken.

In het onderwijs wordt steeds meer gebruik gemaakt van kennisclips, waarbij docenten lessen opnemen, zodat deze bij de voorbereiding op het tentamen nog weer opnieuw beluisterd of bekeken kunnen worden. Dat scheelt ook weer wat in het leeswerk.

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 02:24 
Volwassene

Het is een complex verhaal bij mijn vriendin. Jongen heeft op dit moment weinig zelfvertrouwen en pas sinds ze er op staan dat cito’s ook opgelezen worden is duidelijk dat hij echt wel wat kan op school. Als ik het goed begrijp mogen ze blij zijn dat ze hem op een vmbo-t geplaatst krijgen en niet op praktijkonderwijs. Ze verwachten dat hij daar geen aansluiting zal vinden namelijk. Hij zit nu op speciaal basisonderwijs ivm zijn zware dyslexie.

Maar ook daar is het knokken om de goede hulpmiddelen efficiënt ingezet te krijgen.

Zijn schooladvies wordt bv grotendeels gebaseerd op wat hij kan op papier qua cito’s en toetsen, niet op de scores bij mondelinge toetsen....

Klinkt mij in de oren als een recept voor frustraties voor de jongen wat dan de ADHD en autisme alleen maar meer zal triggeren...

BerichtGeplaatst: 23 dec 2017, 17:12 
Volwassene

Dat is wel complex ja. Bij "alleen hb + dyslexie" heb je vaak toch wat meer mogelijkheden.
Wanneer de dyslexie zo zwaar is dat het op functioneel analfabetisme gaat lijken en er ook bijkomende problemen spelen (ADHD, autisme), zou ik denk ik eerder kijken richting SVO. Indien mogelijk op Havo-niveau, maar best mogelijk dat vmbo-t al een hele kluif gaat zijn.

Het nadeel is inderdaad dat de kans op aanwezigheid van andere slimme leerlingen kleiner is. Maar deze jongen heeft behoefte aan veel meer dan alleen uitdaging en slimme medeleerlingen. Denk aan structuur, kleine klassen, ruimte om zich terug te trekken als hij overprikkeld raakt, etc. Een regulier VO biedt dat doorgaans niet.

Schooltypes verschillen niet alleen in het niveau van de stof, maar ook op gebied van wat er van leerlingen verwacht wordt: zelfstandigheid, flexibiliteit, samenwerking met anderen. Dat is ook iets om in de gaten houden wanneer je een passende omgeving zoekt voor een twice (of 3 times) exceptional leerling.

BerichtGeplaatst: 26 dec 2017, 19:05 
Volwassene

En rekening houden met wat er later mogelijk is (unief/hogeschool en qua werk)...

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 10:40 
Volwassene

Uitdaging kan op veel manieren en als er een talent is voor iets, komt dat er wel uit. Mijn neef is nu 21 en met zwaar dyslexie, ADD en een meerbegaafd IQ heeft hij een verlengde kleutertijd (hij is van november) en 2 keer groep 3, gehad. Uiteindelijk kreeg hij in groep 8 VMBO kader, misschien gemengd als advies. Via een dakpanklas heeft hij uiteindelijk VMBO T gedaan, is daarnaast cursussen gaan doen op het gebied van film, grafische programma's etc. Hij werd vrijwilliger bij de lokale omroep en had later een bijbaan bij de lokale fotograaf. Na het VMBO kon hij kiezen uit 2 jaar Havo of 3 jaar een MBO4 opleiding in zijn interesses. Hij heeft voor een grafische MBO gekozen en is met vlag en wimpel geslaagd. En studeert nu aan een HBO in Amsterdam op een mediadesignopleiding waar van de 100+ aanmeldingen er 18 mogen starten. Hij is nu ook oud en gestructureerd genoeg om op kamers te gaan dat had hij op zijn 19e niet gekund. Ruimte om te groeien heeft hem goed gedaan. Het exacte leesniveau weet ik niet meer. Maar hij had destijds daisyspeler op de basisschool en heeft op het VMBO een voor hem ingerichte laptop gehad.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 11:57 
Volwassene

MrsDuck schreef:
Uitdaging kan op veel manieren en als er een talent is voor iets, komt dat er wel uit. Mijn neef is nu 21 en met zwaar dyslexie, ADD en een meerbegaafd IQ heeft hij een verlengde kleutertijd (hij is van november) en 2 keer groep 3, gehad. Uiteindelijk kreeg hij in groep 8 VMBO kader, misschien gemengd als advies. Via een dakpanklas heeft hij uiteindelijk VMBO T gedaan, is daarnaast cursussen gaan doen op het gebied van film, grafische programma's etc. Hij werd vrijwilliger bij de lokale omroep en had later een bijbaan bij de lokale fotograaf. Na het VMBO kon hij kiezen uit 2 jaar Havo of 3 jaar een MBO4 opleiding in zijn interesses. Hij heeft voor een grafische MBO gekozen en is met vlag en wimpel geslaagd. En studeert nu aan een HBO in Amsterdam op een mediadesignopleiding waar van de 100+ aanmeldingen er 18 mogen starten. Hij is nu ook oud en gestructureerd genoeg om op kamers te gaan dat had hij op zijn 19e niet gekund. Ruimte om te groeien heeft hem goed gedaan. Het exacte leesniveau weet ik niet meer. Maar hij had destijds daisyspeler op de basisschool en heeft op het VMBO een voor hem ingerichte laptop gehad.

Hier ben ik het helaas niet helemaal mee eens. De omstandigheden om talent tot uiting te laten komen moeten goed genoeg zijn. Daarnaast is het ook prettig om te weten wat je talent(en) is/zijn. Kinderen die door omstandigheden op een lager niveau dan passend zou zijn zitten kunnen uitvallen, gefrustreerd raken of faalangst ontwikkelen. Met alle gevolgen vandien!

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 15:15 
Volwassene

Ik ben het hier, net als Spitsmuis, ook absoluut niet mee eens.

Er zijn natuurlijk wel gevallen bekend waar het er alsnog uitkomt, maar helaas zijn er (te) veel gevallen waarbij het totaal misgaat. En dat is dan echt buiten hun schuld om hoor. Te danken aan schoolsystemen, leerkrachten zonder kennis/begrip van hb etc.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 15:44 
Volwassene

Ik heb zelf zware dyslexie.
Mijn eigen leestempo was vmbo brugklas (schat dat dat M8 is) bij eindexamen VWO - start rechtenstudie.
Ik heb alleen extra tijd gekregen bij examens en tentamens en geen aftrek van taalfouten bij zaakvakken.
Het laatste moest ik bij de meeste docenten ook voor vechten.
Mijn eigen ervaring is dat het vooral wat harder werken was bij de talen.

BerichtGeplaatst: 13 jun 2018, 16:25 
Volwassene

Hier extra tijd en recht op werken op de laptop. Hij gebruikt de schoollaptops alleen voor toetsen. De voorleessoftware vindt zoon niet echt prettig, een voorleesmama heeft meer nut.

De leraar Nederlands gaf hem W.F. Hermans te lezen. Het enige voordeel was dat het een dun boekje was, maar wel niveau 4 van lezen voor de lijst, waar zoon waarschijnlijk op niveau 2 zit.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 07:56 
Volwassene

Petje af, Deb. Wat een doorzettingsvermogen heb jij.
Mijn dochter heeft extra tijd voor de toetsen en ik heb de voorgelezen boeken voor aardrijkskunde en geschiedenis voor de lex-app van dedicon voor haar gekocht.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 07:57 
Volwassene

Moppetoet, Hermans vind ik persoonlijk tof, maar het is inderdaad een stevige uitdaging voor een dyslect.

Het Gouden Ei van Tim Krabbe zou ik misschien beter vinden voor je zoon. Kent hij dat al? Het is rete spannend (luguber), dun en het is makkelijk te lezen. Ik mocht het destijds voor mijn lijst in 5V lezen en me dunkt dat het dan ook op de havo zou mogen.

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 22:58 
Volwassene

Zoon leest het liefst Duckies...

BerichtGeplaatst: 15 jun 2018, 07:49 
Volwassene

Citaat:
maar wel niveau 4 van lezen voor de lijst, waar zoon waarschijnlijk op niveau 2 zit.

Moppetoet, wat is niveau 4?

Pagina 1 van 2 [ 24 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende