Het is nu 20 okt 2018, 00:59

Pagina 5 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 11:48 
Volwassene

Ik sta er nogal dubbel in: ik heb een zoon en een dochter.
Bij dochter heb ik zelden of nooit op Magister gekeken.
Haar school (startende school) had eerst alleen een inlog voor leerlingen, en aanmoediging aan de ouders om af en toe met kinderen 'mee te kijken ' of 'in gesprek' te gaan.
Na een jaar bleek dat niet houdbaar. Voornamelijk omdat ouders er steeds meer om gingen vragen. Zij kwamen er soms veel te laat achter dat hun kind er heel slecht voorstond.
Niet alle kinderen communiceren even makkelijk met hun ouders over deze dingen.

Bij mijn zoon was ik blij met Magister. Dit kwam doordat hij hele specifieke problematiek had. Van school niet altijd de feedback kreeg die hij nodig had.
Om hem te begeleiden had ik de info van Magister heel hard nodig.

hanneke schreef:
Mijn oudste zus heeft twee van haar kinderen tot en met vwo 6 intensief begeleid. De jongste zoon omdat hij ook autistisch zou zijn. Haar ene zoon zit inmiddels in zijn tiende jaar op de uni, is bijna 31 en niet afgestudeerd nog. Hij mocht wel twee keer doubleren op het vwo trouwens.

De jongste heeft een begeleide werkplek bij een stichting voor mensen met autisme. Beide jongens zijn hb.
Ik weet ook best wel dat wat in het ene geval gebeurt geen garantie is dat het ook in het andere geval zo gaat, maar ik leg bij hen sterk de link tussen hun leven nu en het handelen van mijn zus tijdens de middelbare school.

Hanneke, jouw bericht raakt mij erg. Ik ken de situatie van je zus niet, maar weet uit ervaring dat het heel erg ingewikkeld is om kinderen met (kenmerken van) ASS te begeleiden, en zeker als ze ook HB zijn. Deze kinderen zijn lang niet altijd in staat om zelf uit hun fouten de juiste conclusies te trekken. Ze steeds opnieuw 'onderuit' laten gaan maakt dat hun zelfbeeld steeds lager wordt. Ik snap dus heel goed dat je in zo'n geval juist kiest voor intensieve begeleiding (bijvoorbeeld omdat bij sommige van deze kinderen een bepaald leerproces pas op veel latere leeftijd op gang kan komen).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 15:28 
Volwassene

Pietel, dat snap ik ook heel goed hoor. Als er inderdaad sprake is van (kenmerken van) ASS dan ligt dat allemaal vele malen ingewikkelder.

Het geval van mijn zus ligt iets anders, en dat is uiteraard niet iets om hier openbaar te delen verder.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 19:54 
Volwassene

Ik moest bij het lezen hiervan https://nos.nl/op3/artikel/2217838-mijn ... jfers.html meteen denken aan onze uitwisseling over dit thema in dit draadje, niet lang geleden..

Controle vs. privacy... het speelt op alle niveaus.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 09:51 
Volwassene

Ik heb er echt grote moeite mee. Vooral het feit dat ouders een cijfer eerder weten als de leerling zelf voelt voor mij heel verkeerd. Dat zouden scholen echt aan moeten passen.
Bij kinderen boven de 18 vind ik het al helemaal not doen.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 10:12 
Volwassene

Ik begrijp het probleem wel, maar er is ook een andere kant, die hier speelt. Vooral oudste vindt het soms best heel lastig om met een slecht cijfer thuis te komen en hij vindt het dan echt prettig als ik/wij het al weten. Hij moet het ook echt kwijt dus geheim houden zou geen optie voor hem zijn. Bij jongste zie ik hetzelfde, maar minder sterk. Hij zou het soms ook best wel eens stil willen houden, schat ik zo in.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 11:27 
Volwassene

Citaat:
Ik begrijp het probleem wel, maar er is ook een andere kant, die hier speelt. Vooral oudste vindt het soms best heel lastig om met een slecht cijfer thuis te komen en hij vindt het dan echt prettig als ik/wij het al weten.

Hij hoeft het toch niet te vertellen? En hij zou er toch meer van leren als hij dit wel zelf bespreekt, en dat jullie met elkaar zoeken naar een manier waardoor hij zich veilig voelt, met zijn angst en schaamte.

Het punt is: hebben de jongeren hier enige ruimte gekregen om hiermee in te stemmen? In de hulpverlening hebben jongeren van 12-16 jaar samen met hun ouders recht op alle info. Vanaf 16 jaar hebben de ouders geen rechten meer. Maar vanaf 12 is gezamenlijke instemming nodig.
Dit kun je dus doortrekken naar deze situatie: dan zouden jongeren vanaf 12 jaar ermee moeten instemmen dat hun ouders schoolgegevens kunnen inzien. (zie https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... arigen.htm)

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 11:32 
Volwassene

We hebben dit besproken hoor Sascha, het is niet dat het een voldongen feit is dat we meekijken. Hij geeft zelf aan dit prettiger te vinden. Met jongste zouden we eersdaags dat gesprek wel eens kunnen aangaan.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 16:32 
Volwassene

Ik hoef ook niet alle cijfers van mijn kinderen te weten. Sterker nog, vooral van mijn dochter weet ik amper cijfers. Dat geeft haar ook wat ruimte om een onverwachte voldoende zelfstandig weer op te halen, zonder dat wij daar “wat van vinden”.

Bij zoon vraag ik er zelf wat meer naar bij de talen, omdat ik hem daar help met de planning (lees: hem aanspoor om te gaan leren).

Er zijn natuurlijk ook voor scholen voldoende constructies te bedenken, waarbij de ouders een beperkt inzicht hebben in de cijfers van hun kinderen (bijvoorbeeld alleen in het geval waarbij ze meerdere onvoldoendes voor een vak scoren of bij een heel erg laag cijfer).

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 07:57 
Volwassene

Sacha, ik hink ook steeds meer op twee gedachten.
Bij de oudste controleerde ik eerlijk gezegd elk cijfer. Had de app zelfs op de telefoon. Ik keek welk huiswerk hij had, enz.
Maar ik ben er van terug gekomen. Kinderen hebben inderdaad recht op hun privacy hierin, en dus kijk ik nu alleen nog maar als ze er zelf om vragen.
Ik heb daardoor ook het gevoel dat ik heb meer eigen verantwoordelijkheid geef.
Kijken is niet erg, maar ze moeten dat wel weten en ook goed vinden.
Nu wist oudste het ook wel, destijds, maar misschien gaf ik hem te weinig ruimte om zijn mening er over te geven...........

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 19:29 
Volwassene

Hoe gaat het met de alweer-bijna-derde-klassers hier (of dat hoop ik dan toch)?

Met zoon gaat het goed. Hij kan inmiddels zelfstandig en flink doorwerken, poeh, als ik dat vergelijk met een jaar geleden heeft hij zó veel geleerd! Het plannen heeft hij een poos zelf gedaan, dat ging prima, maar nu de pwweek eraan komt help ik hem weer even, dat is te veel voor hem om het overzicht te bewaren. Poeh, ik heb er zelf zelfs moeite mee :wink: Hij moet echt nog even twee weken behoorlijk doorbikkelen, dan de pwweek, sportdag, etc en dan zit het schooljaar er al weer op. Het moet gek gaan wil hij nu nog in de problemen komen, maar hij wil het jaar wel goed afsluiten. Prima werkhouding en motivatie dus. Al worden de dagen ook echt wel afgeteld nu hoor :lol:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 07:34 
Volwassene

Grappig hoezeer die jongens gelijk op blijven gaan. Ook onze zoon heeft eindelijk leren doorwerken. Het lukt hem nu regelmatig om zijn huiswerk in de les (bijna) af te krijgen, zodat hij thuis vooral aan het leren kan besteden. Toch heeft hij het behoorlijk druk, mede door z'n muziekactiviteiten die ook aan het einde van het schooljaar hun climax beleven. Op zich wel logisch, maar niet echt handig dat alles tegelijk komt. Hij staat er goed voor met veel zevens en een paar achten. Sinds zijn dyscalculie-diagnose werkt hij hard aan zijn zwakste punten. In combinatie met extra tijd heeft hij wiskunde voorlopig op een zes weten te houden, en daar heb ik respect voor. Nog drie weken tot de proefwerkweek, het einde is in zicht.

BerichtGeplaatst: 19 jun 2018, 18:22 
Volwassene

Fijn om te lezen dat het lekker gaat.

Ook met dochter gaat het heel goed. Supermooie cijfers, prima werkhouding, geen stress, alles altijd voor het eten af, en sociaal ook heel fijn op haar plek in deze gymnasiumklas. Eindelijk peers!! (jongens met name, en de nerds van de klas. Althans.......strebers met de allerhoogste cijfers).
Kortom, heel dankbaar dat het zo gaat. Einde in zicht, daar is ze wel aan toe hoor. Lekker een paar weken niets.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 16:54 
Volwassene

Hier een heel diep dal gehad met in maart het bericht dat zoon op zitten blijven stond. Mijn scheiding in december heeft veel teweeg gebracht en tel daar Fortnite bij op, het recept voor volledig afzakken etc. De mededeling van zijn mentor/coach dat hij op dat moment niet over was en ook niet zou gaan, als hij zo door bleef gaan, heeft de boel flink wakker geschud. Hij staat nu op over, maar is nog niet veilig mbt een zomertaak. Nadeel is dat hij sinds een week weet dat hij op zich over is, want hij vergeet nu wat daarop volgde, namelijk 'mits hij zo door bleef werken de laatste 3,5 week'. We hebben veel gedoe hier gehad, maar hij ziet nu wel in dat hij volgend jaar toch anders moet doen vanaf het begin. Maar nu is hij bekaf van al die maanden doorwerken en herhalen, herhalen, herhalen. Gelukkig werpt het zijn vruchten af, want voor Engels haalde hij vorige week een 10 en voor biologie bij een zeer lastige toets een 6,9, een van de hogere cijfers van de klas.

Hij heeft de afgelopen maanden niet alleen geleerd dat het echt niet meer vanzelf gaat, dat afspraken nagekomen moeten worden en dat eer ook slechte resultaten mogelijk zijn, als je je best doet. Dat laatste incasseren was een enorme uitdaging.

Hij is zooo toe aan vakantie, maar is nog echt 2,5 week erg druk. En ik ben ook toe aan vakantie, want ik heb de begeleiding allemaal gedaan. Door de scheiding is er geen geld voor huiswerkbegeleiding (dat weet zoon niet, die denkt nog steeds dat dat gaat gebeuren, als hij niet werkt, zich niet aan de afspraken houdt etc etc) en dus kwam alles bij mij terecht. Best pittig om tegen faalangst, een Iphone en Fortnite op te moeten boksen. Zoonlief heeft heel goed in de gaten wat ik allemaal doe, bleek bij de coach vorige week. Toen de vraag werd gesteld wat wij (vader, coach en ik) nog konden doen om hem de laatste weken door te helpen, had hij voor de andere 2 meteen iets. Ik kreeg de opmerking 'Jij doet al zoveel, meer hoeft echt niet.'. Zat ik daar met een dikke strot. Ook ik streep hiet de dagen af en hoop dat hij geen zomertaak meekrijgt, want dan gaat de strijd gewoon door. Zijn we allebei zo niet aan toe.

BerichtGeplaatst: 20 jun 2018, 18:20 
Volwassene

Ilse, heftig!!!
Een dikke knuffel voor jullie

BerichtGeplaatst: 21 jun 2018, 10:33 
Volwassene

Ik sluit me aan bij Hanneke :knuddel:
Zou er met de school een afspraak te maken zijn onder welke voorwaarden hij deze zomer /geen/ taak meekrijgt? Zodat jij en je zoon weten waar hij deze 2,5 week naartoe kan werken met een welverdiende vakantie als beloning?

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 10:56 
Volwassene

Wat heftig Ilse. Ben het met cacao eens dat een zomertaak nu niet klinkt als het beste voor jou en je zoon. Zou je dat bespreekbaar kunnen maken? Daarbij, als hij -zeker voor de talen en wiskunde- de laatste periode goede cijfers heeft gehaald, geeft dat toch ook aan dat hij de stof van het hele jaar beheerst (en voor de zaakvakken wordt alles in de bovenbouw gewoon weer herhaald dus is er ook geen man overboord :twisted: ). Nouja, ik hoop dat dit allemaal mosterd na de maaltijd is en hij inmiddels gewoon bevorderd is!

Hier hebben we de nieuwe boeken alweer besteld, nog voor de oude zijn ingeleverd :shock: Jemig, de derde alweer... het jaar waarin ze het profiel moeten gaan kiezen. Ik vind dat nog wel even een dingetje voor een joch van 12-13 eigenlijk... Maar eerst heerlijk vakantie nu! Geniet ervan allemaal!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 17:19 
Volwassene

Wat een fijne reacties. Zoon is wel over, maar er is nu onduidelijkheid over wel/geen zomertaak. Hij kreeg in maart de keuze om dan alvast een taak te doen of pas in de zomer. Hij koos voor direct en is met Duits bezig. Dat wordt komende dinsdag getoetst en hopelijk voldoende. Dan is hij klaar met die taak. Maar hij staat op dit moment echter voor 3 vakken een 5. Dat waren er eerst 4, waarvan hij er 2 weggewerkt heeft, maar door stomme keuzes en helemaal op zijn inmiddels is er weer eentje bijgekomen. Engels en biologie heeft hij prachtig op weten te halen. De 3 vijven zijn Frans (was eerst een 4 en echt totaal niet zijn vak, dus geweldig bijgewerkt, terwijl hij de eerste helftvan het schooljaar nauwelijks les heeft gehad), wiskunde (pas sinds 3 weken, zooo balen) en dus nog steeds Duits. Bij deze aantallen is een zomertaak dus verplicht, maar omdat hij er al met eentje bezig is, bestaat er nu dus geen duidelijkheid of dat nog steeds moet, omdat hij er al eentje doet. Ik vind dus dat hij er niet nog eentje moet krijgen, want dat zou betekenen dat hij er twee gemaakt heeft, terwijl bij 3 onvoldoendes slechts 1 gemaakt hoeft te worden. Dit ligt nu bij het afdelingshoofd.

Dat wiskunde een 5 is geworden, is puur zijn eigen domme schuld. Dingen niet doen en zo lang uitstellen dat je de precieze instructies niet meer weet. De herkansing verknallen, omdat je te weinig voorbereid en dan bij hoge uitzondering nog een keer mogen doen en dan weer verknallen/niet compleet doen. Hij had voor het niet doen een 0 gekregen en de docent wil hem nu geen ander cijfer meer geven, omdat hij de kansen gewoon niet goed gegrepen heeft. In alle stress van de laatste weken de een na laatste toets gigantisch verprutsen (1,3) en daarom nu dus nu een 5,1 staan. Vrijdagmiddag, het allerlaatste lesuur voor de vakantie, moet hij een soort optionele toets maken. Als dat een 7,5 of hoger wordt (en dat moet hij kunnen, helemaal na bijles door grote broer vanmiddag), staat hij een 5,5 en dus een 6 wat sowieso geen zomertaak betekent.

Bij Duits loopt hij 2 inhaaltoetsen achter en dat is volledig buiten zijn schuld. De docent was er niet (kamp etc) en had de toetsen vorige week en deze week niet klaargelegd. Dat betekent dat hij komende dinsdag de zomertaaktoets heeft ( die moet hij net zo lang maken tot hij voldoende scoort) en daarvoor die 2 andere nog moet maken. Dat is vrijwel onmogelijk, want zij is zelf donderdag pas weer op school. Zoon en ik zijn hier flink boos over. De mentor is het er ook niet mee eens.

Deze situatie is dusdanig ingewikkeld geworden dat niemand een uitspraak durft te doen welke boeken zoon in moet leveren en welke hij moet houden. Ook weet niemand wat nu met de zomertaak gaat gebeuren. Of de inhaaltoetsen. Zoon concentreert zich nu op Duits en wiskunde. Er vindt veel overleg plaatst met het afdelingshoofd en de docent Duits wordt er ook bijgehaald. Donderdag komt er hopelijk een telefoontje waarin meer duidelijkheid wordt gegeven.

Zoon leert een heleboel (harde) lessen op dit moment, waardoor het komend jaar hopelijk soepeler gaat. Het levert hier thuis ook best veel spanningen op. Gelukkig gaat het met de andere 2 goed (de een over naar havo 4 en de ander vwo/gymnasium advies met eventueel tweetalig). Ik ben echter helemaal op. Ik hoop dat we straks 6 weken echt vrij hebben en dat alles gewoon klaar is volgende week vrijdag. Zijn we allemaal hard aan toe!

BerichtGeplaatst: 03 jul 2018, 20:17 
Volwassene

Staat in het schoolreglement dat er cijfers gegeven worden van 0-10? Meestal is 1 het laagste cijfer.

BerichtGeplaatst: 04 jul 2018, 14:23 
Volwassene

loekie schreef:
Staat in het schoolreglement dat er cijfers gegeven worden van 0-10? Meestal is 1 het laagste cijfer.

Heel goede vraag van Loekie!

Op de school van mijn jongste werd niet lager dan een 3 gegeven (en dat scheelt nogal voor je gemiddelde; in dit geval 3 punten).

Zeker het navragen waard dus!

BerichtGeplaatst: 05 jul 2018, 09:01 
Volwassene

Hier zo goed als vakantie (nog boeken inleveren en rapport halen). Dochter liep de laatste weken op haar tandvlees. Ondanks dat komen er mooie cijfers terug van de toetsweek.
Ze is heel erg aan vakantie toe, en sluit 2 gym af met een prachtig rapport.

Pagina 5 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende