Het is nu 20 okt 2018, 01:51

Pagina 4 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 09:25 
Volwassene

Lastig om aan te zien hè, Bernadine. Hier wordt ook druk geëxperimenteerd met "goed genoeg" leren. Ik heb het idee dat zoon er nu weer iets harder aan trekt dan in de afgelopen maanden. Hij heeft gezien dat zijn werkhouding hem wel erg dicht naar de grens tussen voldoende en onvoldoende brengt, en dat is nu ook weer niet de bedoeling. Maar zo gaat het natuurlijk niet bij alle kinderen.
Wat wel helpt is dat ik op de voorlaatste dag voor een toets vaak mag overhoren. Dan krijgt hij een idee hoe goed hij het kent en kan hij de laatste dag eventueel nog gericht ergens aandacht aan besteden. Misschien iets voor jullie?

BerichtGeplaatst: 16 jan 2018, 10:33 
Volwassene

Hier is voor de vakantie ook flink afgetast en uitgeprobeerd hoor. Met idd mindere cijfers tot gevolg. Met een week ziek en daarna ook nog niet echt fit wordt dan wel verbazingwekkend snel een stevige negatieve spiraal ingezet. Het is natuurlijk ook lastig om je motivatie te behouden of terug te vinden tussen zulke magere resultaten door. Laatst las ik ergens een onderzoek dat het ontwikkelen van de benodigde executieve functies (zoals taakinitiatie, die is erg herkenbaar Bernadine) onder stress veel moeizamer verloopt dan wanneer er succesjes behaald worden. Ik herken dat enorm bij zoon en ergens is het ook zo logisch natuurlijk. Het maakt wel dat ik erg blijf balanceren tussen loslaten en toch weer meer begeleiden (soms ook dwingend :roll: ) omdat ik zie hoe snel het bij zoon afglijdt wanneer de resultaten structureel wat minder worden. Op dit moment lijkt het weer even goed te werken. Na wat meer afdwingen kwamen er wat mooie cijfers terug waar we positief op konden reflecteren (hoe heb je dit nu aangepakt wat zo goed werkte?) en zoon krijgt daar enorm energie en motivatie van, waardoor er weer ruimte ontstaat om aan die vaardigheden te werken (vooral het beginnen aan het huiswerk is een lastige, maar ook het leren om korte!! samenvattingen te maken is er een waar hij nu aan werkt).

Al met al gaat het hier nu weer even prima, ik hoop dat jullie ook de weg omhoog snel weer vinden.

BerichtGeplaatst: 17 jan 2018, 13:39 
Volwassene

MoederJan schreef:
Het maakt wel dat ik erg blijf balanceren tussen loslaten en toch weer meer begeleiden (soms ook dwingend :roll: )
Herkenbaar! Het blijft zoeken tussen m'n mond houden, suggesties doen en me actief met z'n planning bemoeien :oops: Ik heb wel gemerkt dat onze gezamenlijke autoritten (ophalen v.a. orkestrepetitie) heel waardevol zijn. Op de een of andere manier hebben we dan allebei de rust om dingen echt te bespreken, incl. schoolse zaken. Dus die houden we erin.

BerichtGeplaatst: 18 jan 2018, 08:22 
Volwassene

Het slagveld van2Havo en 2VWO
https://www.kindercoachingfriesland.nl/ ... -en-vwo-2/

BerichtGeplaatst: 01 feb 2018, 22:41 
Volwassene

@moederjan... wat een enorm herkenbaar blog!

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 08:14 
Volwassene

Ik loop de laatste tijd steeds meer met de vraag/gedachte: is het wel zo erg, dat experimenteren? Zitten wij er als ouders ook niet te veel bovenop? Ook dankzij Magister/SOM, waarmee we alles mee krijgen? Zou dat nou wel goed zijn voor kinderen?
Ik denk daarbij ook aan de “problemen” die de zogenaamde millenials nu ervaren. Zo veel studenten met een burn out, of een dreigende burn out. Ik las een maand geleden de cijfers van de faculteit diergeneeskunde in Utrecht, en hoe het daar gesteld is met de studenten. Daar schrok ik echt heel erg van.
Natuurlijk zijn er tal van redenen, maar ik vroeg me gewoon eens af of wij als ouders, en onze houding tegenover onze pubers, hier ook niet een rol in spelen.

Deze post is niet als reactie op iemands post hier trouwens. Het is gewoon een gedachte waar ik al langer mee loop. En die wel gevoed wordt door het feit dat veel ouders hier het ook als hun taak zien om hun kinderen veel te helpen en te begeleiden. Om het maar goed te doen allemaal.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 10:33 
Volwassene

Herkenbare vragen Hanneke. Denk ik ook vaak over na.

Ik vind dat er veel minder ruimte is om fouten te maken dan vroeger. Tegelijk ligt de hele wereld open en is er veel meer mogelijk dan vroeger. Dat geeft enorme spanningen.

Ruimte om meermalen te doubleren is er niet (meteen afstroom), ruimte om wat langer over de studie te doen is er niet: alles moet maar meteen goed gaan. Steek je een fikkie, zit je meteen bij bureau halt. Steel je een gummetje, krijg je een strafblad.

En wij als ouders proberen uit alle macht te zorgen dat alles meteen goed gaat met onze kinderen.

Dat geeft een hele sterke boodschap aan de kinderen: dat ze heel scherp in de gaten worden gehouden, dat er veel georganiseerd wordt rondom hen zodat alles maar goed gaat, en dat ze dus minder zelf mogen uitproberen, bepalen en fouten mogen maken. De boodschap is dat dat niet mag en niet kan. Maar tegenlijk zitten ze wel 24/7 online, waar alles open staat en alles mogelijk is. Zie als kind of jongere daar je weg maar in te vinden. Ik snap die beleefde hoge druk (hoge eisen en overprikkeling door overload aan prikkels) wel.

Er wordt een grotere aanspraak gedaan op allerlei zelfregulerende vaardigheden, die tegelijkertijd minder goed ontwikkeld kunnen worden doordat ouders zoveel organiseren en er hele systemen om kinderen en jongeren heen gebouwd worden (door scholen etc.) die ze minder speelruimte geven...

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 10:41 
Volwassene

Ja, precies dat!
Mijn initiele reactie op jouw dilemma Hanneke, was dat 'de maatschappij' veel meer van jongeren eist dan vroeger, en dat wij als ouders daarop reageren door onze kinderen daar veel gerichter op voor te bereiden. Maar Sascha verwoordt datzelfde eigenlijk veel beter. Het is wel precies waar ik zelf ook mee worstel.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 14:10 
Volwassene

Eens! Ik zie dat aan de school waar ik vroeger op zat en waar nu mijn oudste op zit. Waar ik vroeger regelmatig de mist in kon gaan met vaak te laat komen, de les verstoren met de slappe lach, mijn boeken kon vergeten, met onvoldoendes halen in de vierde, zie ik dat mijn zoon zich dit alles niet meer kan permitteren. Veel kinderen stromen af, gewoon een keertje zitten blijven is er niet meer bij, boek vergeten zijn strafregels, enzovoort. Bovendien is de toetsdruk en het aantal opdrachten flink hoger. En dan heb je ook nog de mobieltjes als afleiding.

Ik denk niet dat ouders er zoveel meer bovenop zitten. Ik doe het niet veel anders dan mijn ouders (desgevraagd helpen met overhoren en plannen. Ik houd de verantwoordelijkheid graag bij mijn kinderen. ik ken ook ouders die uren huiswerk maken met hun kinderen, vanaf het eerste jaar bijles regelen voor verschillende vakken, enzovoort. Maar die waren er vroeger net zo goed.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 15:49 
Volwassene

Citaat:
Ik denk niet dat ouders er zoveel meer bovenop zitten.

Citaat:
Maar die waren er vroeger net zo goed.

Dat vraag ik me af. Zou er onderzoek naar gedaan zijn? Heb ik nooit naar gezocht.

Vroeger waren er toch niet zoveel en goed bezochte huiswerkinstituten?

Gingen er vroeger ook kinderen die goed mee konden komen en op hogere schoolniveaus zaten naar bijles of huiswerkklas? Ik heb er geen een meegemaakt die daarheen ging toen ik op het vwo zat.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 16:07 
Volwassene

Zelfs of de scholen zoveel strenger geworden zijn weet ik niet. Ik ben ook wel eens de klas uitgestuurd omdat ik mijn boeken vergeten was (en als braaf meisje vond ik dat toen héél erg). En in zoons klas weten ze precies hoe ver ze bij diverse leraren kunnen gaan bij het niet maken van huiswerk, spieken, etc. Zou het niet van school tot school en van leraar tot leraar verschillen?

Of ik het persoonlijk erg vind dat mijn zoon experimenteert? Nee, het lijkt me juist gezond. Ik ben zelfs blij dat hij inmiddels onvoldoendes heeft gehaald, voor het eerst in zijn leven. Maar toen ik zag dat hij behoorlijk wat tijd in het leren steekt, leerstof dacht te kennen en toch met de ene na de andere onvoldoende thuiskwam kon ik het toch niet laten om te zeggen: laten we samen eens kijken hoe je het anders kunt doen. Misschien bescherm ik hem te veel? Voor mijn gevoel heb ik hem enkel een paar handvatten aangereikt, waarmee hij het uiteindelijk zelf moet doen. Ik kan hem niet dwingen om te leren als hij daar geen zin in heeft. Al heb ik makkelijk praten: hij wil (nog) wel leren.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 20:47 
Volwassene

Magister is volgens mij wel een typisch Nederlands iets? Bij mijn kinderen ken ik het niet en ik ben daar eigenlijk heel blij mee. Ze hoeven mij ook niet alle cijfers te vertellen. Alleen als het hele erge onvoldoendes zijn wil ik het wel graag horen (maar die erge onvoldoendes zijn nog nooit gehaald).

Het is misschien raar wat ik ga zeggen, maar ik zou, als we hier Magister zouden hebben, het ook absoluut niet willen inzien. Ik had het vroeger ook vreselijk gevonden als mijn ouders zomaar alles konden bekijken. Ik vind dat kinderen echt hebben op een zekere mate van privacy en ik vind het een nare ontwikkeling dat ouders tegenwoordig zo mee kunnen kijken en bijvoorbeeld een cijfer eerder weten dan hun kind zelf. De controle is gewoon toegenomen, ook omdat iedereen een mobiele telefoon heeft. Nu verwachten mensen dat je ze laat weten waar je bent en dat je altijd je telefoon checkt (wat ik nog steeds niet doe).

Helpen sta ik een beetje dubbel in: het liefst zou ik het niet doen en bij mijn oudste was het ook nooit nodig, maar zoon moet ik wel aansporen om woordjes te leren. Ik bemoei me er niet inhoudelijk mee, maar ik spoor hem wel regelmatig aan, omdat hij het inzicht van plannen nog niet heeft.

Zoon had vandaag een heel net rapport: voor alle vakken een B en alleen voor (volgens mij) geschiedenis een C (en nog een A voor zijn favoriete vak gym). Voor mijn gevoel moest ik best veel aan hem trekken (die stomme woordjes Engels en Frans leren), maar eigenlijk heeft hij inhoudelijk alles zelf gedaan. Nu nog leren om zelf aan de slag te gaan.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 22:06 
Volwassene

Citaat:
Het is misschien raar wat ik ga zeggen, maar ik zou, als we hier Magister zouden hebben, het ook absoluut niet willen inzien. Ik had het vroeger ook vreselijk gevonden als mijn ouders zomaar alles konden bekijken. Ik vind dat kinderen echt hebben op een zekere mate van privacy en ik vind het een nare ontwikkeling dat ouders tegenwoordig zo mee kunnen kijken en bijvoorbeeld een cijfer eerder weten dan hun kind zelf.

Ik vind dat je een heel goed punt aansnijdt wat betreft Magister. Ik vind dat Magister illustreert waar we staan tegenwoordig:

Magister is een systeem wat met de login voor ouders het belang van controle en ouderlijke sturing als boodschap geeft. Ouders krijgen zonder dat kind toestemming hoeft te verlenen een ouderlogin van school: wat voor boodschap geeft school hiermee: Ouders moeten een oogje in het ziel houden door verhoogde controle. Daarmee druk je de leerlingen al meteen in een niet-autonome positie. Als we willen dat ze regisseur worden over hun eigen leerproces en zelf verantwoordelijkheid nemen, waarom moeten ouders dan zonder de leerlingen hierin te kennen toegang krijgen tot de agenda en cijfers van hun kind?

Onze zoon wil ook helemaal niet dat wij in Magister kijken om de redenen die jij noemt. Wij hebben afgesproken dat we niet kijken en dat hij het meldt als er cijfers binnen zijn. Lastig vind ik dat het nog wel eens niet lekker gaat met grotere huiswerkopdrachten en dat ik dan toch wel zou willen bijsturen. Maar door in te loggen wordt het ingrijpen van mij uit, en het kan ook anders door bijv. wekelijks gesprekken te houden op een coachende manier. Veel beter, want autonomie-bevorderend.

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 22:27 
Volwassene

Ja, ook eens met voorgaande posts.
Mijn oudste zit nu in de vierde, en hij is toch opeens (weer) een beetje aan het puberen. Dan komen de zaken nog weer anders te liggen.

Ik heb echt het gevoel dat jongeren in de jaren 80 en 90 toch meer aan zichzelf werden overgelaten. Zelfstandiger ook misschien, op sommige punten? Op andere punten juist weer jonger. Of is dat gekleurde herinnering?

Ook op het sportveld........zoveel ouders die nog langs de lijn staan op zaterdag. Was vroeger toch echt niet zo, bij zestien plus?

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 23:35 
Volwassene

Citaat:
Ook op het sportveld........zoveel ouders die nog langs de lijn staan op zaterdag. Was vroeger toch echt niet zo, bij zestien plus?

Volgens mij ook niet, maar mijn vader vertelt nog steeds dat hij alllllltijd op het sportveld aanwezig was. Ik denk dat twee keer per jaar deze lading wel dekt. :wink:
Wij hebben drie kinderen en dan lukt het gewoon vaak niet eens om bij alledrie aanwezig te zijn. Ik had echt het idee dat we hier, zeker toen ze een stuk jonger waren, wel op aangekeken werden. (Zorgden wel dat het logistiek allemaal in orde was.)

En ik merk hier bij de jongens toch ook wel een verschil in hoe ik ze benader.
De jongste wil het echt nu al helemaal zelf doen mbt school, en daar gaat het soms dus nu ook wel eens het een en ander mis. Maar op de een of andere manier komt hij hier dan wel weer goed mee weg.
Oudste wil (ook vanwege zijn sporten) meer ondersteuning in mn de planning. Inhoudelijk heeft hij ook langer ondersteuning gekregen (was het wel echt nodig, vraag ik me dan wel eens af bij het lezen van deze discussie), maar dat is dit jaar ook niet meer het geval. Maar hij regelt het bij het sporten dan weer meer zelf en reist al een paar jaar stad en land zelfstandig af voor trainingen en wedstrijden.
Bij oudste vind ik het dus wel fijn dat ik mee kan kijken in magister om zo het sporten met de wisselende drukte van school te kunnen laten meebewegen. Bij jongste zou ik het misschien ook maar eens gewoon moeten proberen niet in te kijken.

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 02 feb 2018, 23:52 
Volwassene

Tja, het sportveld. Ik heb een 15- jarige die het nog geweldig vindt als ik kom kijken. Ik regel verder niets voor hem, maar ga vaak om die reden wel even kijken.

Ik denk dat een beetje bemoeienis niet erg is als het kind er om vraagt. Mijn oudste was de eerste drie jaar snel gestressd en vroeg veel bevestiging. Nu niet meer en ik merk dat ik dat heel makkelijk los kan laten. De jongste vraagt veel minder hulp, ook prima. Ik heb voor beide kinderen magister, maar kijk bij oudste nooit. Bij jongste alleen om hem te helpen plannen. Dat wil hij graag. Zodra hij dat zelf wil doen vind ik dat ook prima.

Het wordt denk ik pas lastig als het slecht gaat op school. Ik lig er geen seconde wakker van als mijn puber een jaar zou verknallen. Daar ben je jong voor en daar leer je van. Maar ik denk dat school hem die ruimte niet zou geven. Afstromen is nogal populair. Dat vind ik zo jammer.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 08:33 
Volwassene

In mijn vrijwilligerswerk in de sportwereld krijg ik de indruk dat ouders dingen langer regelen voor hun kind. Ik krijg soms mailtjes van ouders van jongeren van 17 waarvan ik denk: waarom laat je je kind niet zelf mailen of bellen?

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 09:17 
Volwassene

Het grote nadeel van een systeem als Magister vind ik ook dat je als ouder een deel van de verantwoordelijkheden die m.i. bij leerling en school horen, ongevraagd op je bord geschoven krijgt. Je had alles kunnen weten, zeg maar. Maar ik wil als ouder helemaal niet alles weten.

Ik ken het Nederlandse onderwijs alleen maar van verhalen, maar ik krijg af en toe wel de indruk dat de kinderen in mijn woonland wel wat zelfstandiger zijn en dat dit ook meer gepropageerd wordt. Huiswerk krijgen ze vanaf groep 3 en in dit jaar is het nog wel de gewoonte om als ouder even een vraag in de ouder-app hierover te stellen als het kind zijn huiswerk onduidelijk of niet heeft genoteerd. Vanaf groep 4 is dit not done meer en verwacht men echt (ouders ook) dat de kinderen dit zelf regelen door het aan een ander kind te vragen.

Het is een lastige discussie, want je wilt kinderen natuurlijk wel de kans geven om vaardigheden op het gebied van planning en organisatie aan te leren en soms is het lastig te bepalen op welk punt ze het zelf zouden moeten kunnen en ik snap dan ook heel goed dat je als ouder dan geneigd bent het zekere voor het onzekere te nemen. Maar tegelijkertijd vind ik het echt heel erg belangrijk dat kinderen ook leren te falen en hiervoor lijkt steeds minder ruimte te zijn in, in ieder geval, het Nederlandse onderwijs. Ik vind de ontwikkeling om af te stromen ipv te doubleren ook een hele nare. De druk wordt hiermee veel te groot.

Ik ga nu een beetje doordraven over mijn stokpaardje (sorry), maar een van de belangrijkste lessen vind ik dat fouten maken mag en dat het soms heel leerzaam kan zijn. Door juist in een beginstadium fouten te maken en op je bek te gaan kun je er later beter en completer uitkomen. Maar dan moeten we kinderen in het onderwijs wel ruimte geven voor fouten maken. Ik denk persoonlijk dat dit ook veel studenten en starters in het bedrijfsleven momenteel nekt: het idee dat alles meteen goed moet zijn (wat natuurlijk grote onzin is).

Dit is ook mijn aversie tegen huiswerkbegeleiding. We gaan het steeds normaler vinden en nog even en het is de norm en je bent als ouder in de minderheid als je je kind niet in een huiswerkklas plaatst (nog afgezien van het signaal wat je naar je kind afgeeft (je kan het niet alleen) en segregatie die het in de hand werkt, omdat niet iedereen de financiële ruimte hiervoor heeft).

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 09:31 
Volwassene

Er zijn zelfs verhalen van de universiteit bekend waar ouders zich met de student bemoeien. En pas dan worden daar korte metten mee gemaakt. VO scholen laten zich ook te veel gezeggen door ouders volgens mij, bang voor de gevolgen als ze hun poot stijf houden.
Afstromen is bij ons niet perse populair. Zitten blijven gebeurt ook. Maar ik heb zelf de ervaring niet, dus ik weet ook niet of het meer mooie woorden zijn dan werkelijkheid.

Mijn oudste zus heeft twee van haar kinderen tot en met vwo 6 intensief begeleid. De jongste zoon omdat hij ook autistisch zou zijn. Haar ene zoon zit inmiddels in zijn tiende jaar op de uni, is bijna 31 en niet afgestudeerd nog. Hij mocht wel twee keer doubleren op het vwo trouwens.

De jongste heeft een begeleide werkplek bij een stichting voor mensen met autisme. Beide jongens zijn hb.
Ik weet ook best wel dat wat in het ene geval gebeurt geen garantie is dat het ook in het andere geval zo gaat, maar ik leg bij hen sterk de link tussen hun leven nu en het handelen van mijn zus tijdens de middelbare school.

Maar waar de grens dan ligt tussen gezond steunen en te veel bemoeien, blijft moeilijk. Zelf heb je toch ook vaak wel oogkleppen voor je eigen handelen denk ik.

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 09:53 
Volwassene

Ik zie in mijn omgeving ook hele tegenovergestelde voorbeelden. Van inderdaad de ouders die de kinderen vanaf het eerste begin van de brugklas op bijles zetten, om problemen voor te zijn. Maar in mijn familie ook kinderen die al heel erg vroeg losgelaten werden en waar er totaal geen bemoeienis is met school oid. Dat zijn niet de gelukkigste kinderen die ik ken, want ook met problemen worstelen ze alleen.

Ik geloof ook heel erg in fouten maken en zeker in de puberteit is persoonlijke groei zoveel belangrijker dan de cijfers op school (vind ik dan). Maar ik denk ook dat kinderen zich alleen vrij kunnen en durven ontwikkelen als ze een vangnet hebben thuis en op school. Dat lijkt mij de balans: betrokkenheid zonder de verantwoordelijkheid over te nemen. Zoiets.

Wat Loekie zegt over mailen voor een kind van 17, daar snap ik ook niks van. Ik vond het al raar als een ouder in groep 3 tegen mij kwam zeggen dat Jantje met mijn zoon wilde spelen. Laat Jantje dat lekker zelf aan mijn zoon vragen.

Wat betreft Magister kregen wij op de klasseavond in 4 vwo te horen dat het wel de bedoeling was dat wij als ouders absentie en cijfers in de gaten hielden.

Pagina 4 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende