Het is nu 22 jun 2018, 15:38

Pagina 3 van 5 [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 22:04 
Volwassene

Er staat een bepaalde tijd voor nakijken, maar dat loopt wel eens anders. Met name het feit dat het soms zo lang geleden is (voor pubers is drie weken een eeuwigheid), zorgt dat ze nie5 eens meer weten waar de toets over ging en het lastig is om inzicht te krijgen hoe je de toets gemaakt hebt en wat je eventueel kunt verbeteren.

Ik heb gesprek aangevraagd met mentor. Hoop dat ze daar zsm op reageert. Koppen bijelkaar en plan van aanpak.

Volgende week een gesprek bij externe partij voor studie/huiswerkbegeleiding. Eens kijken wat zij kunnen aanbieden op het gebied van plannen, leerstrategie... inzet op studievaardigheden. Dochter staat er positief in. Ze heeft gewoon hulp nodig bij hoe je nu moet leren. Niets mis met cognitie, op zich redelijk gemotiveerd. En op deze wijze houden we de ruzie lekker buitenshuis :lol:

Op hoop van zegen!

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 10:25 
Volwassene

De meeste docenten zijn hier redelijk vlot met nakijken. Maar idd, als het cijfer zo lang op zich laat wachten heeft terugkoppelen amper nog zin. Zo jammer!

Hoe gaat het met jullie kinders? Hier lopen ze allemaal op hun tandvlees inmiddels. Zoon in elk geval, en ik hoorde het van de andere ouders ook. Het is vooral véél en als je dan een weekje ziek wordt is het helemaal amper nog bij te benen. Twee weken nog tot de vakantie...

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 10:55 
Volwassene

Citaat:
Het is vooral véél

Ik vind het opvallend dat er zoveel verschil tussen scholen zit in huiswerkbelasting. Is er binnen schooltijd tijdens de lessen tijd voor maak- en leerwerk? Mijn zoon doet vrijwel alles in schooltijd en hoeft echt amper thuis wat te doen.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 11:03 
Volwassene

Wat lijkt me dat heerlijk Sascha!

Bij de meeste vakken krijgen ze wel tijd in de les, zoon gebruikt die tijd ook en heeft dan ook regelmatig zijn werk in de les al af. En toch blijft het totaal erg veel. Hij werkt niet snel, maar ik hoor hetzelfde van andere ouders, ook van kinderen waarvan ik weet dat ze wel snel werken. Ik hoorde zelfs van een moeder dat ze de toetsstof maar was gaan voorlezen in de hoop dat kind nog iets zou opnemen, kind kon echt niet meer. Waar zijn we dan mee bezig, vraag ik me af? En hoe doe je er iets aan?

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 12:13 
Volwassene

Sacha schreef:
Citaat:
Het is vooral véél

Ik vind het opvallend dat er zoveel verschil tussen scholen zit in huiswerkbelasting. Is er binnen schooltijd tijdens de lessen tijd voor maak- en leerwerk? Mijn zoon doet vrijwel alles in schooltijd en hoeft echt amper thuis wat te doen.

Dochter ook. Maar vriendinnen zitten wel vaak tot laat in de avond. Zegt dus niet alles ook.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 11:31 
Volwassene

Hier is er niet overdreven veel maakwerk, max. 1,5 uur per dag, vaak iets minder. Het is vooral het leerwerk dat erin hakt, vooral omdat alle toetsen tegelijk lijken te komen. De vorige 2 weken waren topdruk, deze week nog een staartje en daarna mogen ze relaxed richting vakantie.
Zoons cijfers stuiteren wat meer op en neer dan vorig jaar en dat vind ik prima: laat hem maar leren aanvoelen waar de balans ligt tussen te weinig, genoeg en te veel voorbereiding. Wel een beetje sneu was de 1 voor Grieks: hij had voor 75% geleerd en hoopte op een 7. Bleek iedere fout een punt aftrek op te leveren, met 39 opgaven.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 11:52 
Volwassene

Citaat:
ik hoor hetzelfde van andere ouders, ook van kinderen waarvan ik weet dat ze wel snel werken. Ik hoorde zelfs van een moeder dat ze de toetsstof maar was gaan voorlezen in de hoop dat kind nog iets zou opnemen, kind kon echt niet meer. Waar zijn we dan mee bezig, vraag ik me af? En hoe doe je er iets aan?

In ieder geval melden aan school, als je het idee hebt dat kinderen in groten getale overbelast zijn, en er geen aanwijzingen zijn dat het niveau voor de leerlingen te hoog ligt of er sprake is van leerproblematiek.
In de eerste plaats zou ik dit zeker aangeven bij de mentor.

Ik doelde dus ook hierop: dat ik van meerdere leerlingen op andere scholen dan die van mijn zoon hoor dat ze zo enorm veel toetsen hebben. MIjn zoon heeft best weinig toetsen. En het is natuurlijk aan je kind om de stof als onderdeel van het reguliere huiswerk bij te houden. Wat niet elke leerling zal doen. Ik begrijp dat sommige scholen toetsen inzetten als stok achter de deur om de stof bij te houden. Maar als het heel hoge werkdruk en uitputting oplevert, vraag ik me af hoe goed de stof dan beheerst wordt.

Laatst bijgewerkt door Sacha op 12 dec 2017, 12:11, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 11:54 
Volwassene

hier is zoon sinds 4 weken overgestapt van gymnasium naar atheneum. Hij werd echt depressief van de klassieke talen en de druk die deze vakken voor hem opleverden. Het is een enorm verschil om hem nu mee te maken. Fitter, vrolijker en werkt serieus aan zijn huiswerk, ondanks het feit dat zijn stiefvader en ik per 1 december uit elkaar zijn (wisten ze al ca 2 maanden eerder). De cijfers gaan ook duidelijk omhoog, behalve voor de talen. Het wordt steeds duidelijker dat hij een flink probleem heeft met automatiseren en dan vooral dat je moet herhalen herhalen herhalen. Hij is per dag gemiddeld zo'n 1,5 uur met zijn huiswerk bezig, grotendeels op school. Hij heeft gelukkig inmiddels wel in de gaten dat je leerwerk beter thuis kan doen :mrgreen:

ikzelf diagnose add, hsp en ws hb

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 12:04 
Volwassene

Sascha, Wij hebben inmiddels een afspraak met de mentor staan idd. Al is de huiswerklast daar niet de directe aanleiding voor, nemen we het wel mee. Ze hebben niet veel toetsen, wel vrij omvangrijk. En door plusstof zijn de reguliere lessen wat ingedikt. Zoon houdt zijn huiswerk echt goed bij, misschien wel eens te goed zelfs. Vorig jaar heb ik het ook bij de mentor aangegeven. Haar reactie was toen (op begripvolle toon hoor) : ' tja, deze school is ook topsport'.

Ik ben er wel eens gefrustreerd over omdat ik zie hoe hard zoon moet werken terwijl de echte uitdaging er niet altijd in lijkt te zitten. Bloom, zeg maar. Maar eerlijkgezegd heb ik niet de illusie dat ik dat voor hem kan veranderen. Kleine stapjes misschien, maar voor meer is echt een enorme omslag in het hele onderwijs nodig.

Ilse, dat is best een hele stap. Wel fijn dat het halverwege het schooljaar kon en dat het hem goed lijkt te doen!

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 12:41 
Volwassene

Ilse, je zegt het zo even tussen neus en lippen door, dat je relatie over is, maar dat zal best heftig zijn voor jullie. Sterkte!
Fijn dat de overstap voor je zoon een goede blijkt te zijn, heerlijk.
Hier geniet dochter van de sfeer in de klas. Ze zit in een erg leuke groep nu, heeft veel vriendinnen en nog meer vrienden, dus loopt heerlijk allemaal. Daarnaast werkt ze serieus, maar zeker niet te hard volgens mij. Ze is wel erg punctueel en streberig, waarvan ze zelf ook wel aangeeft dat ze er stress van krijgt. Daar praten we dus veel over en houden dit voed in de gaten. Gelukkig kan ze zelf g goed keuzes maken, en voelt ze haar eigen grenzen prima aan.
Echt uitdagend is het allemaal niet, ik vind het niveau nog altijd erg laag. Maar dat is het zeker niet, dus het zegt vooral iets over mijn dochter denk ik. Meer uitdaging wil ze vooralsnog niet, dus dat parkeren we dan maar.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 12:53 
Volwassene

MoederJan, dat er een omslag nodig is in het onderwijssysteem ben ik helemaal met je eens. Zoon zit hier op een school (Dalton) die daar al een heel eind mee op weg is, maar dan nog zitten er nog zoveel beperkingen op en aan. Balen dat jouw zoon zo hard moet werken, maar toch nog niet kan vinden wat hij zoekt. Er zit ook zoveel bij dat 'moet', maar echt niet leuk is. Wat dat betreft zijn vervolgopleidingen vaak toch beter. Dan weet je echt waarvoor je het doet, ook als je het niet leuk vindt. Maar als je echt niks met bijvoorbeeld Frans hebt, er echt niet mee verder wil en het toch jarenlang moet doen en erdoor kan blijven zitten, dan snap ik dat bij kinderen de moed in de schoenen zinkt en het fout gaat.

Ja, die overstap ging heel snel. Op dinsdag met zijn mentor besproken en de maandag erop zat hij op het atheneum. Het scheelt natuurlijk dat hij in een gemengde atheneum/gymnasiumklas zit en dat dat de enige 2e jaars klas is. Er veranderde alleen roostertechnisch iets, klas/vrienden/mentor etc bleven hetzelfde.

Hij is nu trouwens thuis vanwege de sneeuw die hier nog best dik ligt, waar hij met zijn krukken niet veilig door kan lopen (krukken vanwege een knieblessure). Hij zit nu naast me wiskunde huiswerk te doen. Meestal kost dat vak hem nauwelijks moeite, maar dit onderdeel (som- en verschilgrafieken) dus wel. Een deel had hij niet gemaakt en wat hij dit weekend wel gemaakt had, is dus voor een deel fout. Wat een gemopper en gesteun komt er van de stoel naast me zeg. Morgenochtend controleert de wiskundedocent dus in welke mate er aandacht aan het huiswerk en het nakijken ervan is besteed en dat telt mee voor het cijfer. Ik heb hem net kunnen helpen met de som/verschilgrafieken, maar dat betekent nu dus dat hij ze alsnog moet maken. Drama, want nu is hij nog minstens 5 uur met zijn huiswerk bezig (kost maximaal 3 kwartier denk ik) en het is zo saai en waarom moet dit etc etc. Ik moet echt moeite doen om niet te gaan lachen. Maar eigenlijk kan ik ook wel janken, want hij is zo niet gewend om iets niet te kunnen, dat dit het resultaat is, als dat een keer wel het geval is. Dat ligt niet aan zijn middelbare school, maar aan het basisonderwijs dat gewoon niet in staat was om hem daar zoveel te geven dat hij daar al leerde omgaan met tegenslagen, mislukkingen, herhalen herhalen herhalen etc etc. Of dat helemaal aan de school te wijten is, betwijfel ik hoor. Want zij hebben een heleboel gedaan. Ook wij als ouders hadden het beter in de gaten moeten hebben. ik start zoals het er nu naar uitziet na de zomervakantie met de pabo. Ik hoop echt in de toekomst op de basisschool meer voor dit soort kinderen te kunnen gaan doen, want ook zij hebben die aandacht en mogelijkheden keihard nodig.

Hanneke, dank je wel. Het is inderdaad een pittige tijd, maar ik merk dat ik me er zelf best goed doorheen sla. Ik ben degene die de relatie beëindigd heeft en dat scheelt wel. Ik ben nu alleen vooral bek- en bekaf. Maar er is zoveel rust in huis gekomen, dat dat het daardoor een stuk makkelijker is allemaal. Ex woont 100 meter verderop en we hebben een goed contact. De kinderen gaan er vanavond ook eten bijvoorbeeld. Dit is beter voor allemaal, ook al voelen de jongens dat nog niet altijd. Ook ik kamp nog met verdriet, maar ik weet dat dit het enige is dat ik nog kon doen na 5 jaar knokken.

ikzelf diagnose add, hsp en ws hb

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 10:51 
Volwassene

Betekent de rust hier dat het goed gaat met de kinderen? Meestal wel he.

Hier gaat het erg lekker. Dochter heeft een heerlijke klas, waar ze vooral veel met de jongens omgaat. Klas is erg serieus en ook best streberig, dus een warm bad voor dochter. Samen met haar beste vriend is ze de beste in Engels, en ze stuwen elkaar op om nog beter te worden. Inmiddels corrigeert ze ook de lerares, die nogal frikkerig is, dus daar niet op zit te wachten geloof ik. Maar dat laat dochter koud.
Rest van de vakken gaat ook lekker, en ze vindt het interessant ( wat echt iets heel anders is dan leuk, corrigeerde ze me gisteren).
Voor Engels wil ze weer Cambridge gaan doen, maar volgens mij zet school iedereen op hetzelfde niveau daar. Afwachten dus, of dat leuk gaat zijn. Ze heeft inmiddels bedacht dat ze CM wil doen ivm een kunstvak, waar haar hart en haar passie ligt. En verder zullen het wel veel talen worden, alleen geen Frans.
En als laatste heeft ze een hele goede mentor, die de kinderen als een leeuwin in de gaten houdt, en de werkdruk heel weg bewaakt. Drie toetsen volgende week (Grieks, Latijn en Engels) vond zij niet kunnen, en ze heeft de klas aangeraden om voor 1 toets uitstel te vragen. Verder liet ze gisteren een jongen nablijven voor een gesprek omdat ze hem moe en stil vond. Zulke mentoren zijn hun gewicht in goud waard! Jammer dat ze zo slank is;)
Toen ik haar op Google opzocht zag ik dat we ook qua onderwijsideeen erg op 1 lijn zitten. Ze bleek best bekend te zijn. Leuk om te zien, dochter vond me gestoord. “ Wil je soms ook haar schoenmaat en rekeningnummer weten mam?

Tja.........

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 14:24 
Volwassene

@Hanneke: :D

Hier gaat het op zich wel goed. Alleen heeft zoon verteld dat hij zich tegenwoordig een beetje inhoudt, omdat leerlingen die vaak hoge cijfers halen met de nek worden aangekeken. Jammer, dat had ik niet verwacht op deze school die openlijk trots is op z'n hoge slagingspercentages, leerlingen met dubbele profielen, cum laude geslaagden etc. Ik weet ook niet zo goed hoe ik erop moet reageren, behalve door te erkennen dat het vervelend voor zoon is. Uiteindelijk kan hij alleen zelf de keuze maken tussen goed in de groep liggen en hoge(re) cijfers halen.

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 14:37 
Volwassene

Wat fijn, Hanneke!

Qua docent begrijp ik heel goed wat je bedoelt.

Mijn jongste zoon heeft in 4 vwo werkelijk een geweldige AK docente gehad. Zij was tevens zijn mentor. Hij haalde heel hoge cijfers voor AK en was zeer te spreken over haar (toevallig heet ze ook Hanneke :wink: ) en dat is bijzonder, want hij heeft op vrijwel iedere docent wel wat aan te merken.

Wij hebben haar een keer gesproken als mentor. Daar viel mij ook op dat ze bijzonder doortastend was. Ze hield de leerlingen persoonlijk in de gaten en kon onze zoon al bijzonder goed inschatten. Ik heb haar tijdens dat gesprek gecomplimenteerd met haar betrokkenheid. Vond ze leuk om te horen.

Inmiddels hebben wij met diverse mentoren te maken gehad, maar sprong zij er absoluut ver bovenuit. Ook iemand met het hart op de goede plek. Zij zit er duidelijk niet voor haar salaris, maar wil leerlingen helpen/begeleiden. Heel mooi.

Het jammere voor zoonlief was dat ze na ruim een half jaar promoveerde tot leerlingen begeleidster. Natuurlijk vanzelfsprekend en fijn voor leerlingen die onder haar hoede zouden komen, maar jammer voor zoon want de docent die hij vervolgens kreeg haalde het niet bij haar. Zijn cijfers daalden daardoor ook...

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 18:17 
Volwassene

Cacao, jammer dat dit toch zo is. Kan soms ook erg klasgebonden zijn, en aan twee of drie leerlingen liggen (die uit onzekerheid het dan maar over die boeg gooien en de rest meetrekken).
Hier echt andersom. Bij alle drie de kinderen. En dat is wel heel fijn.

Rianne, fijn is dat toch hè, zulke mensen op school.
Oudste had vorig jaar ook zo'n lieverd. Die moest uiteindelijk bijna gedwongen worden om thuis te blijven toen haar man met ernstige hartproblemen in het ziekenhuis lag. Maar liever was ze gewoon naar de oudergesprekken gekomen. Heeft zelf nog wel allerlei mails naar ouders verstuurd toen. Fijne vrouw!! En van levensbelang voor pubers.

wat dat betreft hebben wij een hele fijne school gekozen. 80% van de docenten is zeer betrokken. 19 % neutraal, en 1 % malloot. Nou ja, dat maakt het ook leuk :D

BerichtGeplaatst: 12 jan 2018, 23:38 
Volwassene

Inderdaad wat rustig hier :lol:

Bij ons is het nog steeds spannend.
Dochter krijgt nu sinds een maand studiebegeleiding bij een externe partij. Twee uurtje per week. Ze geeft aan dat ze hier meer aan heeft dan ‘gewoon’ een heel schooljaar.

Wiskunde gaat hier niet zo lekker. Ze snapt het, maakt diagnostische toetsen goed, maar haalt dan net een 5. Ook tijdens de (externe) begeleiding gaat wiskunde heel goed. Dochter probeert al drie weken een 1 op 1 afspraak te regelen met haar docent, maar die reageert narrig en geeft aan daar eigenlijk geen tijd voor te hebben. En zo gaat het met diverse docenten. Ze rammen de stof er in een razendtempo doorheen, geven een toets en laten de kinderen naar mijn mening veel te lang wachten op het cijfer en de na bespreking. Weinig effectief op deze wijze. Krijg sterk het gevoel dat ze op deze school graag leerlingen hebben, waar alles ‘vanzelf’ gaat. Kinderen die schommelen met hun cijfers, terwijl de potentie er is, daar kunnen (en doen) ze niets (of weinig) mee.

Dochter heeft wel weer de controle terug. En staat er wel relaxed in. Dus laten we hopen dat deze tweede periode de onvoldoendes worden weggewerkt en ze weer voldoende vertrouwen heeft.

Maar ach... soms weet je het ook echt niet meer. Het is ook steeds hetzelfde verhaaltje - en om jullie daar nu steeds mee lastig te vallen :wink:

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 09:38 
Volwassene

Daar zijn we voor, Rema ;-)
Mogen ze hun toetsen na afloop wel inzien? Lukt het je dochter om aan de hand daarvan te zien met wat voor soort dingen ze fout gaat, of waar ze punten laat liggen?

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 11:51 
Volwassene

Vind ik ook hoor Rema! Soms wil je de dingen gewoon ook delen en van je af schrijven, ik denk dat we dat allemaal wel herkennen!

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 19:09 
Volwassene

@cacao ze mogen de toetsen tijdens het bespreken in de klas inzien. Maar moeten deze dan weer inleveren. Dus als het wegens tijdgebrek een snelle bespreking is, blijft er weinig tijd over voor inzicht hoe je de toets de volgende keer beter kunt maken.

@ Hanneke.. klopt helemaal. Even van je afschrijven. Soms lijkt het of het met andere kinderen prima loopt, maar dat jouw kind over alles struikelt... terwijl je weet dat ze het wel kunnen. Gelukkig blijven het kinderen, die ook best eens mogen struikelen (maar liever niet te hard).

BerichtGeplaatst: 15 jan 2018, 22:14 
Volwassene

Hier loopt het niet zo goed. Momenteel staat oudste niet op overgaan, maar gelukkig hebben we nog even. Problemen zijn vooral een gebrek aan motivatie en het moeilijk kunnen inschatten of hij iets kent. Als er op zijn planning staat om iets te leren, dan doet hij dat braaf. Maar hij leert niet door tot hij het kent, maar totdat hij denkt dat hij genoeg heeft gedaan. Verder vind hij de grammatica bij de talen lastig, vooral de werkwoordsvervoegingen en de naamvallen bij Duits.

En die motivatie: Daar kan ik hem helaas niet aan helpen. Het liefst gamet hij de hele dag. En ik heb ook het idee dat het veel van hem vraagt op een dag op school aan het werk te zijn en vervolgens thuis gewoon door te moeten. Niet dat het echt heel veel is, maar zo ziet hij het soms wel als hij nog moet beginnen. Zijn ADD en het niet goed kunnen overzien van tijd zal daarin meespelen. Maar ik vind het wel lastig. Ik zou graag willen dat hij gemotiveerd is en begint aan zijn huiswerk zonder dat ik er wat van moet zeggen. Zelfs het idee dat hij 2V nog een keer moet doen als hij zo doorgaat, maakt niet dat hij huiswerk gaat maken, hij gamet nog steeds liever...

Pagina 3 van 5 [ 95 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende