Het is nu 20 okt 2018, 00:59

Pagina 2 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 01 okt 2017, 09:43 
Volwassene

Hoe gaat het met de tweede klassers hier?

Krijgt je zoon wel aanpassingen voor de dyslexie saskia?

Zoon hier is na de eerste opstartperikelen ook redelijk makkelijk het ritme weer ingerold.
Het lukt steeds beter om in de les door te werken (drukke klas) en dat merkt hij thuis echt, wat weer extra motiveert om dat vol te houden. Ik denk dat hij nu op zo'n 8-9 uur huiswerk in de week zit, zéér onregelmatig verdeeld over de week vanwege hobbies en langere dagen. Maar het werkt, hij is vrolijk en haalt mooie cijfers. Meer heb ik niet te wensen :wink:

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 07:58 
Volwassene

Hier hetzelfde beeld. Er komt meer af in de les, zodat de tijd dat hij huiswerk maakt nu op een aanvaardbaar niveau zit: 1,5-2 uur. Zoon heeft dus weer voldoende tijd voor hobbies, dat is heel fijn.

Hij besteedt de meeste tijd aan wiskunde. Hij snapt het op zich wel, maar vindt het moeilijk zijn hoofd erbij te houden. Doorwerken gaat het beste als ik er naast ga zitten, maar dat kan natuurlijk niet altijd. De eerste cijfers die hij terugkreeg liggen wat onder het niveau van vorig jaar: rond de 7 i.p.v. 8,5. Zoon vond dat aan de lage kant, en wil weer gaan leren op de manier dat hij dat vorig jaar deed. Lijkt mij een prima plan. Ik ben benieuwd of hij het ook in de praktijk zal brengen.

BerichtGeplaatst: 02 okt 2017, 12:03 
Volwassene

Lekker als ze toch het ritme weer redelijk makkenlijk inglijden he?
Wat is het verschil tussen het leren nu en vorig jaar?
Hier liggen de cijfers ook wat lager hoor, vorig jaar regende het in het begin negens en tienen, dat is nu -tot zoons grote spijt :wink: ) niet meer zo, maar tussen de 7-9 en dat vind ik eigenlijk ook gezonder, zeg maar. Van allemaal onvoldoendes zou ik nerveus worden maar van allemaal tienen misschien wel net zo.

BerichtGeplaatst: 03 okt 2017, 07:54 
Volwassene

Van mij mogen het ook best zevens zijn. Maar als zoon zelf graag een stapje harder wil zetten, binnen redelijke grenzen, zal ik hem niet tegenhouden.

Het verschil in leren met vorig jaar: zoon dacht dat hij het kunstje van woordjes leren nu wel kende en vond dat hij alleen de rijtjes maar langs hoefde te kijken :mrgreen: Je komt er een heel eind mee en het is zeker sneller, maar juist de laatste lastige woorden krijg je er zo niet in. Dus wil zoon toch weer terug naar Quizlet of door ons laten overhoren.

BerichtGeplaatst: 14 okt 2017, 20:49 
Volwassene

Ik kom toch weer even meeschrijven. Later even hoe het gaat, nu alvast een vraag. Hoe leren jullie kinderen? En dan bedoel ik vooral een vak als geschiedenis. Mijn zoon vind mindmappen vreselijk, maar samenvattingen maken ook. Nu leest hij het door en maakt een proeftoets via de digitale methode op internet. Alhoewel hij wel voldoendes haalt, heb ik het idee dat dit toch niet genoeg is, en hij daar later wel tegen aan loopt. Ik ben benieuwd of jullie kinderen andere leerstrategieën hebben!

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 15 okt 2017, 07:31 
Volwassene

Gezellig Bernadine, ik hopp dat het goed gaat met je zoon!
Vorig jaar maakte zoon nog wel eens een samenvatting maar nu is het vooral weer doorlezen. Op mijn aandringen kijkt hij het werkboek nog wel eens door of checkt hij een 'wat moet ik weten' lijstje. Maar het is een beetje hetzelfde als bij jouw zoon, het zijn voldoendes maar of hij het er op d elange duur mee redt? Woordjes schrijft hij ook nooit meer op, idd alleen doorkijken. Omdat hij het wel altijd 2-3 keer herhaalt gaat dat nog goed. Over het algemeen leert hij wat minder zorgvuldig (of moet ik juist zeggen 'tijdsefficiënter :roll: ) dan vorig jaar. Soms gaat dat prima, soms schrikt hij dan ineens toch van een 6 komma nogwat waar dta eerder negens waren. Dat motiveert hem dan wel voor een volgende keer, maar zolang hij de cijfers zelf prima vindt, is het natuurliijk ook moeilijk om hem te motiveren harder of anders te gaan werken (en dat hoeft ie van mij dan ook niet). Ik denk dat dat toch pas komt als ze zelf niet tevreden meer zijn met de resultaten.

BerichtGeplaatst: 21 okt 2017, 14:13 
Volwassene

@bernadine dochter vond afgelopen jaar (en nu ook nog wel) geschiedenis heel erg lastig. Zij maakt nu met een groepje samenvattingen; delen en overleggen met elkaar. En dan maakt ze voor zichzelf een oefentoets. Dat werkt voor haar erg goed. Ze vindt het leuk om te doen, en zij zoekt echt naar verbanden en context en dat werkt met reproduceren gewoon erg goed.

Stel hij wil geen samenvatting maken, dan is reproduceren een effectieve manier om alsnog anders te kijken naar de stof en te weten of hij deze ook begrepen heeft.

BerichtGeplaatst: 26 okt 2017, 20:16 
Volwassene

Bedankt MoederJan en rema voor jullie reacties. Ik heb wat langer gewacht, omdat ik hoopte op meer reacties. Het is een rustig topic op dit moment.

Ik snap wel dat Oudste niet wil mindmappen of samenvatten. Het is veel te veel werk, en school is toch al niet leuk. Ik heb nu toch een blad voor hem gemaakt om het 'globaal lezen' toch meer 'studerend lezen' te maken. Hij vult per hoofdstuk/ deelonderwerp nu een blad in met vragen als: wie? Wat? Waar? wanneer? Hoe? Oorzaak/ gevolg? belangrijke begrippen? Tekeningetje: Dit lijkt wel wat te helpen.

De cijfers van zoon zijn niet zo hoog. Vorig jaar startte hij prima, dit jaar veel minder. Alles is tussen de 5 en de 7. Wel veel nieuwe leraren die andere dingen verwachten dan vorig jaar. Wat ik van andere ouders hoor hebben veel kinderen veel onvoldoendes. Maar vorig jaar had Oudste er ook nog wel zin in, nu weet hij dat hij nog vijf jaar 'moet'. En huiswerk is helemaal erg. De motivatie is er dus niet. Wat het lastig maakt: Hij heeft ADD en 's avonds zijn zijn medicijnen uitgewerkt. Alles duurt dan 3 tot 4x zo lang. Eigenlijk moet alles dus voor de avond af zijn. Daarom moet hij vrij snel uit school beginnen, terwijl hij eigenlijk nog even moet bijkomen van de lesdag. Het lukt tot nu toe eigenlijk wel, maar vooral het beginnen is lastig. Het huiswerk lijkt ook echt een berg voor hem, want hij denkt vaak dat hij het niet af krijgt, terwijl het achteraf best meevalt.

Voor ons is het nog zoeken, hoe we het leuk kunnen maken en hem kunnen helpen, zodat hij er niet te somber van wordt. Zelf zou hij het liefst de hele dag gamen, maar ik zie ook al dat hij daar ook niet echt gelukkig van wordt.

BerichtGeplaatst: 06 nov 2017, 22:20 
Volwassene

Voor iemand herkenbaar? De ‘na de herfstvakantie’ dip?

Dochter begon heel gemotiveerd, lekker bezig, goede cijfers. Geeft wel aan dat ze het saai vindt, maar goed daar is het een puber voor. En dan nu? Niet vooruit te branden. Geen motivatie. Haalt opeens een 3,6 voor wiskunde. Woordjes stampen voor Frans krijgt ze er niet in. En ga zo maar door.

Op de basisschool was dat ook zo. Vol frisse moed na de zomervakantie en dan een enorme dip (perceptie) na de herfst. Meestal komt er dan weer een opleving na kerst. Maar begin me nu weer ongerust te maken. Ze stond er heel goed voor, maar ben bang dat het met deze inzet snel bergafwaarts gaat.

En hulp wil ze niet! Grrrrrr. Pubers!

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 17:12 
Volwassene

Nou, het is hier behoorlijk rustig. Ik neem aan dat het dan ook lekker gaat met alle tweede klassers :lol:

Hier zet de herfstdip vrolijk voort. Deze week de ene na de andere onvoldoende. Resultaat een huilende dochter, die zegt dat ze er echt hard voor werkt (mmmmm, denken wij iets anders over). Ze geeft aan moe te zijn, dat het erg veel is (bijna elke dag toets, boekverslagen, assignment etc. Dat is wel waar. Ze heeft veel te doen.

We proberen nu meer te helpen bij een strakkere planning, effectiever leren. Beter een half uur goed, dan twee uur: het lukt niet, ik heb geen zin... ritme te creëren - dus door de week op tijd en op dezelfde tijd naar bed.

Hulp van de mentor wil ze niet. Ik geef haar nog even het voordeel van de twijfel (want voor de herfst haalde ze hele goede cijfers), maar anders ga ik samen met haar toch een gesprek met mentor aan en dan wellicht iets van studiebegeleiding op school.

Twijfel... zit ze wel goed, hoe kunnen we haar helpen, zo lastig en ook zo geen zin in herhaling van vorig jaar.

Als iemand nog tips heeft, of dingen herkent... gooi het in de groep!

Laatst bijgewerkt door rema op 11 nov 2017, 20:45, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 11 nov 2017, 17:19 
Volwassene

Niet echt tips, wel herkenning van de dip. Na ekle vakantie wel eigenlijk. Zoon zit dan net lekker in een ritme en plof, dan zakt hij in de vajantie natuurlij helemaal in elkaar. Dat is heerlijk natuurllijk, en het bijtanken is ook nodig en nuttig, maar het opstarten daarna kost wel weer moeite. Inmiddels gaat het hier wel weer goed.

Tja, tips... zoon doet veel in het weekend, hij maakt en leert dan alles wat er al staat voor de komende week. Dat is vaak best veel, maar daardoor is hij door de week meestal met een half uurtje tot max een uur wel klaar. En hij leert steeds beter om in de les door te werken, dat scheelt ook heel veel.

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 11:34 
Volwassene

Hier geen herkenning bij mijn tweede klassen, wel bij onze oudste.
Misschien ook gewoon leeftijd en puberteit?
Ik denk dat je aanpak van nu goed is, meer kun je niet doen.

Een leerling bij middelste in de klas had het met Grieks. De mentor zei toen: begin eerst gewoon met te geloven in jezelf. Je zit hier niet voor niets, het betekent dat je het kunt! Voor die jongen heeft dat gewerkt. Misschien werkt het bij jullie ook?

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 12:23 
Volwassene

rema, ik herken het wel, denk ik.
Onze jongste had het vorig jaar al en het gaat dit jaar ook nog niet helemaal goed. Ik weet natuurlijk niet of het voor jou dochter geldt, maar bij onze zoon denk ik echt dat zijn leerstrategie hier niet werkt. En eigenwijs als hij is bleef hij het nog lang volhouden om het op deze manier toch te blijven proberen. Hij vindt ook dat hij hard werkt, maar daar denken wij ook heel anders over. waarschijnlijk voelt het voor hem wel als dat hij heel hard werkt, gewoon omdat hij niet weet wat dat is, want dat heeft hij nooit hoeven doen. Het is dus maar net waar je het mee vergelijkt...
Als je een leerstrategie hebt ga je die pas aanpassen als die niet meer werkt. De vraag is alleen: hoe? Dat is super frustrerend. Hij had het gevoel dat hij het 'dus niet kon' en wilde al opgeven.

Gelukkig zei zijn mentor dat ze een hele slimme jongen zag en dat de andere docenten dat ook zeiden. Zoon reageerde verbaasd. Maar kennelijk hielp het wel om te bedenken dat hij dus iets moest veranderen. Het kostte nog even tijd (tot hij 5 weken voor de zomervakantie voor 4 vakken een 5,5-6 stond en dus echt in de gevarenzone terecht kon komen.....pffff), maar toen liet hij eindelijk hulp toe en werkte volgens het schema dat ik met hem had gemaakt. Bij het overhoren van geschiedenis vond ik toen dat hij het nog niet echt kende en zei dat hij er nog eens goed naar moest kijken. En toen verzuchtte hij: maar wat moet ik dan doen? Daardoor viel het kwartje bij mij pas echt. Hij had echt geen idee.

Ik heb dat zelf ook gehad, op de universiteit. Op school deed ik altijd braaf het huiswerk voor de volgende dag, maar plannen was er niet bij. Mijn cijfers werden dan ook ieder jaar wat lager. In mijn eerst jaar op de universiteit zag ik dat ik het niet ging redden, maar wist echt niet wat ik moest doen.Ik dacht ook eerst dat ik het niet kon en misschien zou moeten stoppen. Ik herkanste tentamens met precies hetzelfde resultaat...weer een 5. Na twijfels over de studiekeuze ben ik aan vriendinnen gaan vragen wat zij deden en heb dat geprobeerd. uiteindelijk werkte het om meer examens te oefenen, en langer van tevoren beginnen. Maar ik weet nog heel goed hoe ontzettend moedeloos ik me voelde toen wat ik deed niet meer werkte en ik geen idee had wat ik dan zou moeten doen.

Bij zoon was het fijne dat hij een paar hoge cijfers haalde met de nieuwe aanpak (wat was ik opgelucht! Hij had er echt heel veel tijd in gestoken, dus als het geen effect zou hebben zou dat natuurlijk erg demotiverend werken). Dit schooljaar is hij met zwakke vakken op die manier bezig gegaan en dat gaat heel goed. In de herfstvakantie heb ik hem vrij los gelaten....(niet gezeurd over zn planning enz. omdat het best goed leek te gaan). Nu weer een paar onvoldoendes, maar gelukkig geen hele diepe. Nu weet hij dat hij ook voor Duits waarschijnlijk zo aan de slag moet als voor Frans (hij dacht dat omdat Duits zo op Nederlands leek, het best makkelijk zou zijn....). Hij moet het dus steeds opnieuw ervaren vrees ik, maar het helpt wel dat hij nu weet dat harder werken echt wel effect heeft. Ik hoop maar dat hij nu leert wat ik later leerde en er dus veel langer profijt van heeft!

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 15:27 
Volwassene

Dank dames!

Het is misschien ook de puberteit. Dat hangerige... grrrr.
En ja Emmie - dochter is hier ook stront eigenwijs. Heeft het allemaal onder ‘controle’, maar ondertussen. Ik denk ook dat ze inderdaad niet weet hoe ze nu effectief kan leren. Ik vraag me wel af of ze daar op school iets aan kunnen doen. Ze zijn daar nogal rechtlijnig. Onvoldoende, is onvoldoende en er is dan weinig begrip. Er wordt heel veel van ze gevraagd.

Vorig jaar heeft ze een aantal keer studiebegeleiding gehad. Haar leer strategie was goed, maar het ontbrak haar aan zelfvertrouwen. Iemand, van school, die gewoon even tegen haar zegt dat ze goed bezig is.

Ik vind het wel goed wat jullie aangeven... een kind zit niet voor niets op een bepaald niveau. En een ouder die daar over gaat twijfelen helpt haar natuurlijk ook niet. (Haar vader denkt overigens dat het niet het niveau is maar het gebrek aan motivatie/inzet).

Vandaag heeft ze planning gemaakt en ‘enige’ inspanning laten zien en geleerd.

Ik laat het maar even los.

BerichtGeplaatst: 12 nov 2017, 16:30 
Volwassene

Oefenen is hier ook wel een toverwoord. Maar tegelijk een hele vieze want vooral jongste heeft daar helemáál geen zin in. Oudste (5vwo) heeft inmiddels op de harde manier ervaren dat oefenen echt nuttig is, dat gaat nu dan ook heel goed. Jongste hoort het een beetje van mij en oudste aan en doet het vervolgens gewoon lekker niet, hij vindt het te veel werk. Meestal komt hij er qua cijfers nog prima mee weg, soms valt het ineens toch even tegen en dan is hij wat meer geneigd om het toch eens te proberen, meestal idd met goed resultaat.

Het is ook niet zo gek dat je vastloopt als je niet weet hoe je leren moet. Ik heb met jongste inmiddels best heel veel uitgeprobeerd, gewoon ook om te laten zien. Per vak kiest hij nu zelf een beetje wat het fijnste werkt, bv doorlezen, flashkaartjes, oefenteksten. Bij de nieuwe vakken dit jaar, zoals Nask heb ik hem laten zien dat je mbv de zelftoetsen in het boek of op internet heel goed kunt leren voor een toets. Dat vond hij te veel werk, tot we het mondeling gingen doen. Eerst samen, maar nu doet hij het alleen, zonder op te schrijven en direct met de antwoorden erbij om te checken. Tot dusver werkt dat voor hem heel goed en vindt hij het qua tijdsinvestering acceptabel doordat hij niets opschrijft. Zo is het soms een beetje zoeken, maar dat redden ze niet alleen. Als ze dan jouw hulp niet willen aannemen is een huiswerkinstituut misschien een goed idee.

Tegen het teuten en uitstellen (heel herkenbaar ) hebben we hier een oude bekende van stal gehaald: een beloning bij x dagen zelf zonder zeuren op tijd aan je huiswerk beginnen en afmaken. Een beetje tot mijn verbazing werkt het heel goed en elke dag dat het hem lukt geeft hem meer zelfvertrouwen. Soms kan het blijkbaar zo simpel zijn...

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 16:40 
Volwassene

Hier is het even ‘Black Weekend’! Morgenochtend begint periode 2, en dan raken naast de leerlingen ook docenten in paniek. In de tweede hebben ze alleen aan het eind van het schooljaar proefwerkweek, maar afgelopen week had dochter 5 toetsten, 2 bookreports, een beschouwing voor Nederlands, een opdracht voor art en een assignment voor aardrijkskunde. En nog even onverwachts een schrijftoets voor Engels (maar ja, daar hoef je niet voor te leren)

Ik begrijp dat dochter dat erg veel vond. Meeste dingen waren ook pas een week van te voren aangekondigd. Huiswerk liep ook gewoon door. In haar klas lopen er een heleboel op hun tandvlees. Huilen, slechte concentratie. Meisje uit haar klad heeft afgelopen 3 weken tot 23:00 zitten werken, slaapt half in de klas, erg prikkelbaar, resultaat wel voldoendes, maar klinkt niet gezond.

Ook als je naar de cijfers kijkt in de klas, halen zelfs de studieboeken, net aan een 6...

En dan nu op de valreep, moeten er nog cijfers binnenkomen... ik vind dat erg frustrerend.
Ze staat nu op vier - vijven... niet echt een fijne score. (Ze heeft ook drie - achten, drie zevens :shock: ) oeps!

Heb ook andere ouders gesproken die deze werkwijze ontzettend demotiverend vinden (veel toetsen, huiswerk, duurt lang voordat het nagekeken wordt, slecht nabespreking etc.), kinderen hebben mega veel stress. Het ene kind trekt dat, maar het andere wordt vreselijk onzeker.

Heb eigenlijk enorme spijt dat ze op zo’n cijfergedreven school zit, geloof nooit dat je op deze wijze het ‘beste’ uit een kind haalt. Al besef ik ook dat andere scholen ook niet heilig zijn.

Maar moest het even kwijt!

Laatst bijgewerkt door rema op 27 nov 2017, 09:10, in totaal 2 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 19:28 
Volwassene

Nee, dat klinkt niet fijn rema. Zo'n enorme waslijst zou hier ook voor stress zorgen. Ik begrijp dat panieken idd ook niet goed, wat willen ze de kinderen daarmee leren? Dat docenten ook geen perfecte planners zijn ofzo? En waarom moeten persé die cijfers nog meetellen voor deze periode? De meeste scholen hanteren toch een voortschrijdend gemiddelde. Hopelijk zijn de komende weken wat rustiger voor haar en kan ze een beetje bijkomen.

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 09:11 
Volwassene

Laten we het hopen.

Bewonder wel de veerkracht van dochter, die fris aan haar huiswerk begon voor tweede periode: nieuwe ronde, nieuwe kansen!

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 08:15 
Volwassene

Wat pittig Rema! Klinkt inderdaad niet fijn.

Op onze school ligt de druk minder hoog denk ik. Dochter is ook wel moe zegt ze, maar hoeft na het avondeten nooit meer huiswerk te maken, alles is dan af. Tot 23.00 uur zitten zoals dat meisje uit je voorbeeld, dat zou dochter niet trekken. Die heeft echt veel tijd voor zichzelf nodig.

Gisteren een prachtig rapport mee naar huis, met een erg mooi persoonlijk woordje van de mentor. Die ziet haar blijkbaar echt. Dat is zo belangrijk!!

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 08:50 
Volwassene

Rema, bij de oudste zijn er wel eens leerlingen naar de mentor( en daarna de conrector) gestapt als het echt te gortig werd. Dit heeft ervoor gezorgd dat er opdrachten/toetsen een week verschoven werden. (Wel vaak de opdracht die zoon dan al af had, dus die had er dan niet zo veel aan).
Ook nu geven docenten op huiswerkvrije dagen soms wel eens huiswerk op. Als het wat kleins is slikken ze het maar, maar bij grote opdrachten/toetsen wordt er door de klas echt wel aan de bel getrokken. Idem dito als er twee toetsen op een dag gepland worden. Vaak zijn docenten individueel niet echt bereid om hun planning aan te passen, maar als de mentor/conrector het aankaart is er wel beweging mogelijk.

Zijn er afspraken over de duur van het nakijken? Hier geldt een periode van twee weken. Dit voelt soms erg lang, maar hier wordt doorgaans wel goed aangehouden. Misschien eens navragen?

Hier is vaak het einde van de tweede periode zo'n hel. Een aantal vakken worden daarna niet meer gegeven, dus die hebben een afrondende toets en/of opdracht. Dit half jaars rapport lijkt ook 'grootser' te voelen dan het eerste en derde rapport (hier vier rapporten), waardoor echt iedereen nog een toets/opdracht af wil hebben. Ik kan dus voor oudste ook al invullen wat er vlak voor het einde van deze periode gaat gebeuren en zorg dan ook dat die week en het weekend ervoor er niet veel gepland staat.

Tot 23:00 zouden beiden mannen ook niet trekken. Bij oudste in de klas weet ik dat er heel veel pas laat beginnen met hun huiswerk. Sommigen staan om 5:00 op om nog te gaan leren.

z 2007 groep 6

Pagina 2 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende