Het is nu 19 jun 2018, 04:18

Pagina 5 van 5 [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 11:48 
Volwassene

Ik sta er nogal dubbel in: ik heb een zoon en een dochter.
Bij dochter heb ik zelden of nooit op Magister gekeken.
Haar school (startende school) had eerst alleen een inlog voor leerlingen, en aanmoediging aan de ouders om af en toe met kinderen 'mee te kijken ' of 'in gesprek' te gaan.
Na een jaar bleek dat niet houdbaar. Voornamelijk omdat ouders er steeds meer om gingen vragen. Zij kwamen er soms veel te laat achter dat hun kind er heel slecht voorstond.
Niet alle kinderen communiceren even makkelijk met hun ouders over deze dingen.

Bij mijn zoon was ik blij met Magister. Dit kwam doordat hij hele specifieke problematiek had. Van school niet altijd de feedback kreeg die hij nodig had.
Om hem te begeleiden had ik de info van Magister heel hard nodig.

hanneke schreef:
Mijn oudste zus heeft twee van haar kinderen tot en met vwo 6 intensief begeleid. De jongste zoon omdat hij ook autistisch zou zijn. Haar ene zoon zit inmiddels in zijn tiende jaar op de uni, is bijna 31 en niet afgestudeerd nog. Hij mocht wel twee keer doubleren op het vwo trouwens.

De jongste heeft een begeleide werkplek bij een stichting voor mensen met autisme. Beide jongens zijn hb.
Ik weet ook best wel dat wat in het ene geval gebeurt geen garantie is dat het ook in het andere geval zo gaat, maar ik leg bij hen sterk de link tussen hun leven nu en het handelen van mijn zus tijdens de middelbare school.

Hanneke, jouw bericht raakt mij erg. Ik ken de situatie van je zus niet, maar weet uit ervaring dat het heel erg ingewikkeld is om kinderen met (kenmerken van) ASS te begeleiden, en zeker als ze ook HB zijn. Deze kinderen zijn lang niet altijd in staat om zelf uit hun fouten de juiste conclusies te trekken. Ze steeds opnieuw 'onderuit' laten gaan maakt dat hun zelfbeeld steeds lager wordt. Ik snap dus heel goed dat je in zo'n geval juist kiest voor intensieve begeleiding (bijvoorbeeld omdat bij sommige van deze kinderen een bepaald leerproces pas op veel latere leeftijd op gang kan komen).

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 03 feb 2018, 15:28 
Volwassene

Pietel, dat snap ik ook heel goed hoor. Als er inderdaad sprake is van (kenmerken van) ASS dan ligt dat allemaal vele malen ingewikkelder.

Het geval van mijn zus ligt iets anders, en dat is uiteraard niet iets om hier openbaar te delen verder.

BerichtGeplaatst: 17 feb 2018, 19:54 
Volwassene

Ik moest bij het lezen hiervan https://nos.nl/op3/artikel/2217838-mijn ... jfers.html meteen denken aan onze uitwisseling over dit thema in dit draadje, niet lang geleden..

Controle vs. privacy... het speelt op alle niveaus.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 09:51 
Volwassene

Ik heb er echt grote moeite mee. Vooral het feit dat ouders een cijfer eerder weten als de leerling zelf voelt voor mij heel verkeerd. Dat zouden scholen echt aan moeten passen.
Bij kinderen boven de 18 vind ik het al helemaal not doen.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 10:12 
Volwassene

Ik begrijp het probleem wel, maar er is ook een andere kant, die hier speelt. Vooral oudste vindt het soms best heel lastig om met een slecht cijfer thuis te komen en hij vindt het dan echt prettig als ik/wij het al weten. Hij moet het ook echt kwijt dus geheim houden zou geen optie voor hem zijn. Bij jongste zie ik hetzelfde, maar minder sterk. Hij zou het soms ook best wel eens stil willen houden, schat ik zo in.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 11:27 
Volwassene

Citaat:
Ik begrijp het probleem wel, maar er is ook een andere kant, die hier speelt. Vooral oudste vindt het soms best heel lastig om met een slecht cijfer thuis te komen en hij vindt het dan echt prettig als ik/wij het al weten.

Hij hoeft het toch niet te vertellen? En hij zou er toch meer van leren als hij dit wel zelf bespreekt, en dat jullie met elkaar zoeken naar een manier waardoor hij zich veilig voelt, met zijn angst en schaamte.

Het punt is: hebben de jongeren hier enige ruimte gekregen om hiermee in te stemmen? In de hulpverlening hebben jongeren van 12-16 jaar samen met hun ouders recht op alle info. Vanaf 16 jaar hebben de ouders geen rechten meer. Maar vanaf 12 is gezamenlijke instemming nodig.
Dit kun je dus doortrekken naar deze situatie: dan zouden jongeren vanaf 12 jaar ermee moeten instemmen dat hun ouders schoolgegevens kunnen inzien. (zie https://www.knmg.nl/advies-richtlijnen/ ... arigen.htm)

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 11:32 
Volwassene

We hebben dit besproken hoor Sascha, het is niet dat het een voldongen feit is dat we meekijken. Hij geeft zelf aan dit prettiger te vinden. Met jongste zouden we eersdaags dat gesprek wel eens kunnen aangaan.

BerichtGeplaatst: 18 feb 2018, 16:32 
Volwassene

Ik hoef ook niet alle cijfers van mijn kinderen te weten. Sterker nog, vooral van mijn dochter weet ik amper cijfers. Dat geeft haar ook wat ruimte om een onverwachte voldoende zelfstandig weer op te halen, zonder dat wij daar “wat van vinden”.

Bij zoon vraag ik er zelf wat meer naar bij de talen, omdat ik hem daar help met de planning (lees: hem aanspoor om te gaan leren).

Er zijn natuurlijk ook voor scholen voldoende constructies te bedenken, waarbij de ouders een beperkt inzicht hebben in de cijfers van hun kinderen (bijvoorbeeld alleen in het geval waarbij ze meerdere onvoldoendes voor een vak scoren of bij een heel erg laag cijfer).

BerichtGeplaatst: 19 feb 2018, 07:57 
Volwassene

Sacha, ik hink ook steeds meer op twee gedachten.
Bij de oudste controleerde ik eerlijk gezegd elk cijfer. Had de app zelfs op de telefoon. Ik keek welk huiswerk hij had, enz.
Maar ik ben er van terug gekomen. Kinderen hebben inderdaad recht op hun privacy hierin, en dus kijk ik nu alleen nog maar als ze er zelf om vragen.
Ik heb daardoor ook het gevoel dat ik heb meer eigen verantwoordelijkheid geef.
Kijken is niet erg, maar ze moeten dat wel weten en ook goed vinden.
Nu wist oudste het ook wel, destijds, maar misschien gaf ik hem te weinig ruimte om zijn mening er over te geven...........

BerichtGeplaatst: 11 jun 2018, 19:29 
Volwassene

Hoe gaat het met de alweer-bijna-derde-klassers hier (of dat hoop ik dan toch)?

Met zoon gaat het goed. Hij kan inmiddels zelfstandig en flink doorwerken, poeh, als ik dat vergelijk met een jaar geleden heeft hij zó veel geleerd! Het plannen heeft hij een poos zelf gedaan, dat ging prima, maar nu de pwweek eraan komt help ik hem weer even, dat is te veel voor hem om het overzicht te bewaren. Poeh, ik heb er zelf zelfs moeite mee :wink: Hij moet echt nog even twee weken behoorlijk doorbikkelen, dan de pwweek, sportdag, etc en dan zit het schooljaar er al weer op. Het moet gek gaan wil hij nu nog in de problemen komen, maar hij wil het jaar wel goed afsluiten. Prima werkhouding en motivatie dus. Al worden de dagen ook echt wel afgeteld nu hoor :lol:

BerichtGeplaatst: 14 jun 2018, 07:34 
Volwassene

Grappig hoezeer die jongens gelijk op blijven gaan. Ook onze zoon heeft eindelijk leren doorwerken. Het lukt hem nu regelmatig om zijn huiswerk in de les (bijna) af te krijgen, zodat hij thuis vooral aan het leren kan besteden. Toch heeft hij het behoorlijk druk, mede door z'n muziekactiviteiten die ook aan het einde van het schooljaar hun climax beleven. Op zich wel logisch, maar niet echt handig dat alles tegelijk komt. Hij staat er goed voor met veel zevens en een paar achten. Sinds zijn dyscalculie-diagnose werkt hij hard aan zijn zwakste punten. In combinatie met extra tijd heeft hij wiskunde voorlopig op een zes weten te houden, en daar heb ik respect voor. Nog drie weken tot de proefwerkweek, het einde is in zicht.

Pagina 5 van 5 [ 91 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5