Het is nu 18 jul 2018, 02:20

Pagina 1 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 02 sep 2017, 23:38 
Volwassene

Voor alle ex brugklassers ... een vervolg topic.
Voor ons begint school a.s. maandag weer.

Iedereen een goed schooljaar!

Berichttitel: Re: 2e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 08:15 
Volwassene

Jullie ook!
Zoon heeft de eerste week er alweer op zitten. Hij had er echt zin in en zijn humeur was opperbest. Grappig om het enorme verschil te zien tussen de stress en spanning van vorig jaar deze tijd en de rust en zelfverzekerdheid waarmee hij dit jaar startte. Ik ben heel benieuwd wat dit jaar zal brengen!

BerichtGeplaatst: 03 sep 2017, 19:17 
Volwassene

Leuk!
Hier alweer 2weken bezig. Hoop gedoe gehad de eerste dagen (klassenindeling,vriendinnen) maar inmiddels helemaal gewend weer en tevreden. behalve dan Engels. Dat is nog steeds veel te saai.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 16:07 
Volwassene

Ook hier is het gewone leven weer begonnen. Zoon had er zin in en was blij verrast met zijn uitgedunde klasje: bijna alle onruststokers van vorig jaar zijn of blijven zitten of naar een andere school gegaan. Wel opvallend dat de groep zittenblijvers/verhuizers voor 90% uit jongens bestaat.

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 16:25 
Volwassene

Dat is zeker opvallend cacao. En ook wel wat zorgelijk. Wel fijn voor je zoon dat het wat rustiger is geworden. Hier is 1 jongen blijven zitten, die ook wel voor veel onrust zorgde. Verder is de klas bij elkaar gebleven.

Zoon lijkt toch wel een stap(je) gemaakt te hebben: zo lang ik mijn mond maar houd, begint hij uiteindelijk zelf aan zijn huiswerk. Zodra ik me ermee bemoei, hoe voorzichtig of positief ook, reageert hij zich direct explosief op mij af en is het bonje. Ik leer nu dus heel hard op mijn tong bijten :lol:

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 19:28 
Volwassene

Succes MoederJan, ik heb een vergelijkbare situatie hier...het kost me ook veel moeite!
Vorig jaar, aan het einde ervan, mocht ik uiteindelijk wel helpen met plannen, overhoren etc, maar dat was pas toen hij er echt niet meer zo goed voor stond. Ik hoop heel erg dat hij er wel wat van heeft geleerd en dit schooljaar anders begint.
Ik zal sowieso iets minder in de gaten hebben wat hij doet omdat ik zelf met een voltijds opleiding ben begonnen....dat vind ik dus dubbel spannend. Voor mezelf, want weer echt de schoolbanken in compleet met examens etc., maar ook voor zoon, wat die gaat doen met meer tijd zonder een oogje in t zeil...

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 20:19 
Volwassene

Toch wel prettig om te lezen dat er herkenning is Emmie :mrgreen:
Ik help nog wel met plannen hoor, dat heeft hij me ook expliciet gevraagd. Het is vooral het starten waar hij veel moeite mee heeft, als hij eenmaal bezig is gaat het eigenlijk prima. Hij vindt de stof ook eigenlijk allemaal echt leuk. Nouja ok, alleen nederlands niet dan, maarja, daar is ook niet veel leuks aan natuurlijk :wink:
Gaaf dat je weer gaat studeren zeg!

BerichtGeplaatst: 04 sep 2017, 21:10 
Volwassene

Hier zijn de eerste twee weken al week bijna voorbij. Het werk lijkt meteen al een stukkie meer. En ik merkte gisteren tijdens het oefenen van de final countdown op het keyboard voor de muziekles op school dat er ff moeite me had. Vandaag ook veel werk voor Nederlands en dat werd in de klasse app breed uit gemeten. Bij Engels over op een nieuwe lijn en nu moeten ze eerst de woorden zelf vertalen voor ze het kunnen leren.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 07:07 
Volwassene

Dat klinkt als een goede methode Jepe. Maar wel intensief lijkt me.

Emmie, wat ga je doen voor studie? Spannend inderdaad, maar ook leuk.

Hier geen herkenning voor de huiswerkperikelen, dochter is heel zelfstandig en werkt consequent en constant. Ze hoeft er ook nog steeds weinig voor te doen. Maar ze doet het dus allemaal wel, en dat is wel een hele rust.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 13:57 
Volwassene

Hier ook alweer met de derde week bezig en ook al eerste cijfer terug. Een 3 voor het alfabet van Grieks. Ik ben kwaad geworden, want meneer gaat vrolijk verder, zoals hij vorig jaar bezig was. Denkt dat 2x lezen voldoende is en 1x oefenen en dan vervolgens de taal de schuld geven, want die is niet leuk. Zucht... Ik ga maar weer contact opnemen met school.

ikzelf diagnose add, hsp en ws hb

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 15:13 
Volwassene

@ilse

Mijn zoon heeft ook heel veel moeite gehad met Grieks (2e en 3e klas gym). Ik kan me herinneren dat hij ook voor zijn eerste toets het alfabet moest kennen.

Net als jouw zoon had hij er niet te veel aan gedaan. Gevolg: onvoldoende. Gelukkig mocht hij het herkansen.

Ik ben met hem gaan zitten en heb hem diverse keren het alfabet op laten schrijven.

Dit ging heel voorspoedig en hij werd dan ook beloond met een 9.

Ik vraag mij af wat jij op school gaat vragen (tenzij je om een herkansing gaat vragen) want volgens mij is dit puur een kwestie van leren.

Succes!

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 15:44 
Volwassene

Toen ik in de tweede zat kregen we van onze leraar Grieks een chocoladereep als we 't Griekse alfabet 3 keer in 1 adem konden opzeggen, of achteruit. Misschien niet zoals 't hoort, maar iedereen kende 't alfabet :lol:

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 16:14 
­

Ik had een leraar die zijn brugklassers verplicht liet herkansen (na schooltijd) tot ze een voldoende hadden voor de alfabettoets. Het is namelijk toch wel enigszins belangrijk dat die letters er goed in zitten. De eerste keer vonden ze het nog grappig. Degenen die een tweede keer moesten herkansen vonden het al een stuk minder grappig. ;)

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 16:23 
Volwassene

Zo gaat het hier ook Arya. Prima manier als je het mij vraagt, want zonder die basis kun je gewoon niet verder. En je dwingt ze uiteindelijk toch linksom of rechtsom te gaan studeren, zonder negatieve (cijfer) gevolgen.

BerichtGeplaatst: 05 sep 2017, 18:04 
Volwassene

Heel goed idd, verplichten tot het in orde is.

Zelf heb ik ervaren, ooit, dat het ook bij Handelsrekenen (nu M en O) niet handig was om basis te missen. Uiteindelijk met een 5 geslaagd, maar voor examen een 3 gehaald. ik snapte er gewoon niets meer van, dankzij niet leren en daarna niet meer bij kunnen houden. Is zo zonde!!!
Neef had hetzelfde op de TU. Wel met een 7 geslaagd voor wiskunde (VWO) maar toch gebrek aan basiskennis. Zo zonde als je dat dan alsnog moet gaan bijspijkeren.

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 08:44 
Volwassene

MoederJan schreef:
Ik leer nu dus heel hard op mijn tong bijten :lol:

Herkenbaar. Al is het hier wat minder extreem, en gaat het niet over huiswerk, is het proces van zich losmaken wel duidelijk begonnen. Het lukt me steeds beter om hooguit advies te geven en geen woorden vuil te maken aan de aanpak die hij vervolgens kiest. Ik leer het wel, nu Cacaoman nog :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 17:21 
Volwassene

Mijn jongste was motorisch niet in staat om die letters te schrijven :mrgreen: . Hij heeft na 2 maanden modderen Grieks laten vallen (kon gelukkig, was atheneum met mogelijkheid om Latijn en Grieks erbij te doen - Latijn ging wel goed).

BerichtGeplaatst: 06 sep 2017, 17:58 
Volwassene

Grieks laten vallen is hier echt geen optie, zoon vindt het nóg leuker dan latijn! Hij heeft nog geen idee van profielen of beroepskeuze, maar dat hij examen gaat doen in zowel latijn als grieks staat voor hem vast. Het alfabet heeft hij in de vakantie alvast geleerd. Vond ie geweldig. Nerd :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 08 sep 2017, 20:59 
Volwassene

Ik ben met een omscholingstraject begonnen voor software engineering. Het is via Make IT Work, een samenwerking van de HvA (daar heb ik les) en bedrijven en het ministerie van EZ. Ik heb nu de eerste week achter de rug.met het vak inleiding programmeren in Java, en het is best pittig (veel stof in weinig tijd). Dit weekend nog maar wat uurtjes oefenen!

Ik heb het Griekse alfabet ook geleerd met als motivatie een Mars van de docent voor degenen die het binnen zoveel seconden oid konden opzeggen ;-). Dat werkte bij mij ook! Oudste zoon moest het vorig jaar ook, volgens mij ook met een grappige beloning, maar hij had geen zin om daar moeite voor te doen. Uiteindelijk zag hij in dat het wel moest en hebben we het een keer in de auto gedaan net zo lang tot hij het kon. Ik kon het nog uit mn hoofd, dus dat is wel makkelijk. Mijn man heeft geen Grieks gehad, dus hij kon er niet veel van maken, van die gekke letters. Later bleek dat hij het ook moest kunnen schrijven, en dat vond hij echt een drama. Ik was precies op sommige dingen. Kreeg hij de SO terug, met precies dezelfde op- en aanmerkingen al ik al had gegeven. Vond ik wel leuk, stiekem!

BerichtGeplaatst: 13 sep 2017, 14:20 
Volwassene

Hier is zoonlief al een aantal weken bezig en zijn de eerste cijfers terug. Een 4 voor wiskunde, dat was vorig jaar zijn beste vak en stond hij een 8 voor. Dit SO was op tijd en hij had het niet af gekregen. Hij haalt deze wel weer op, het mooie is dat hij direct wakker is :D Een 4 voor zijn beste vak :wink:
Deze week een 6 terug voor ak en een 8,5 voor muziek. Hij was zelf lekker aan de slag met zijn huiswerk na wat strubbelingen in de eerste 2 weken, dat vind ik nog de belangrijkste winst. Trots heeft hij ook direct zijn cijfers meegedeeld (behalve die 4 dan).
Hij heeft dyslexie en vorig jaar was wel een drama met frans en vooral engels. Dit jaar komt duits er nog bij. Hou mijn hart vast. Hij is wel overgestapt van gym naar ath. Latijn had hij de laatste maanden al niet meer hoeven volgen gezien de moeite die het kostte.

Pagina 1 van 6 [ 106 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende