Het is nu 20 aug 2018, 02:05

Pagina 5 van 11 [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 19:02 
Volwassene

Erg leuk artikel Loekie.

Ik heb het met interesse gelezen. Hier een kind met NT profiel en een met ME profiel.

Ik ben wel getriggerd door deze zin: Niet alleen kiezen NT’ers vaker voor een alfavak dan alfa’s voor een bètavak

Dat lijkt me een inkopper. NT-ers hebben zo ongeveer alle bètavakken, een alfavak is dan een logische keus.
Een M-er heeft lang niet alle alfavakken en heeft daardoor veel meer keus uit alfavakken dan een NT-er uit bètavakken.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 19:14 
Volwassene

Annet, ik lees je laatste zin nu al een paar keer, maar ik begrijp even niet wat je nou precies bedoelt?!

Edit: nu wel ;)

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 20:47 
Volwassene

Geweldig Drietje die streotypen. Zoon en ik lagen dubbel...even ontspanning....

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 20:53 
Volwassene

Wat zal school dan blij zijn met mijn dochter......Ik denk dat ze de beste leerling is van 2 gym, en ze gaat straks voor CM ;)

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 21:25 
Volwassene

Drietje schreef:

" Is de CM’er een zwakke leerling, de EM’er is iemand (veelal een jongen) die ook zijn eigen schoolleven volgens economische principes leidt: met zo min mogelijk inspanning, zo’n goed mogelijk resultaat. De NG-leerling is een nerd zonder autisme. De NT-leerling is een nerd mét autisme."

:lol: :lol: :lol:
Dat geldt niet voor mijn EM-er in V5, die werkt keihard voor het beste resultaat.
Maar ik vermoed dat het voor nummer 2, die nu voor zijn profielkeuze staat, wel eens dichter bij de waarheid zou kunnen zijn...

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 21:28 
Volwassene

driehoek schreef:
Geweldig Drietje die streotypen. Zoon en ik lagen dubbel...even ontspanning....

Maakt de keuze wel eenvoudiger. Wie wil hij zijn? :lol:

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 21:44 
Volwassene

Tja, ik zeg hier thuis altijd dat ik echt never nooit niet geslaagd zou zijn binnen een EM of CM profiel, maar met veel gemak (en extra vak (een taal, want dat vond ik moeilijk en gaf dus wat uitdaging) en sport op hoog niveau) volgens de huidige keuzes geslaagd ben voor een NT profiel.
Zoon is uit hetzelfde hout gesneden : voor hem zullen de EM en CM profielen echt een stuk lastiger zijn dan het NT profiel.

De spagaat waar hij straks in komt is dat hij volgens mij de studies die logischer zijn na een CM of EM profiel eigenlijk interessanter zal vinden als de echte beta studies...

z 2007 groep 6

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 21:49 
Volwassene

Hier de eerste toetsweek dit jaar in 4 gymnasium. Zoon is goed van start gegaan dit schooljaar. Zoon vindt Engels. wel lastig (leestoetsen) Vindt vooral KCV, Latijn en bio erg leuk. Gaan echt de diepte in bij die vakken.

BerichtGeplaatst: 02 nov 2017, 22:55 
Volwassene

Annemiek schreef:
Tja, ik zeg hier thuis altijd dat ik echt never nooit niet geslaagd zou zijn binnen een EM of CM profiel, maar met veel gemak (en extra vak (een taal, want dat vond ik moeilijk en gaf dus wat uitdaging) en sport op hoog niveau) volgens de huidige keuzes geslaagd ben voor een NT profiel.
Zoon is uit hetzelfde hout gesneden : voor hem zullen de EM en CM profielen echt een stuk lastiger zijn dan het NT profiel.

De spagaat waar hij straks in komt is dat hij volgens mij de studies die logischer zijn na een CM of EM profiel eigenlijk interessanter zal vinden als de echte beta studies...

Er zijn tegenwoordig heel veel studies die juist op het snijvlak van die profielen liggen. In Amsterdam: bèta-gamma studies, of meer specifiek Future Planet Studies.
Of de bredere University Colleges.
Er komt ook steeds meer behoefte aan mensen die de sociale wetenschappen kunnen verbinden met de beta-wetenschappen.

Mijn dochter wilde eerst ook een CM profiel kiezen, want daar lag haar interesse. Mijn nichtje, die aan de universiteit werkt, heeft haar overgehaald om een NT profiel te kiezen, want veel meer keus bij de studies (je sluit daarmee nog niets uit). En ze willen heel graag meisjes met een beta-profiel.
Mijn dochter kan de bèta-vakken prima aan, maar ze moet er wel voor werken (lees: alle sommen maken, daar waar haar typische bèta-nerd-broer prima cijfers kon halen zonder een boek open te doen)
Overigens: door het kiezen van twee extra vakken (spaans en tekenen) en door als vrij vak aardrijkskunde te kiezen heeft ze in feite een dubbelprofiel: NT én CM

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 08:08 
Volwassene

Hier op school kan dat allemaal niet. Dat is wel heel jammer vind ik.
Dubbelprofiel NT/ng uiteraard wel, dat ligt gewoon aan je vakkeuze, daar hoef je geen extra vak voor te kiezen. Dat wilde oudste eerst doen. Maar bij EM en cm is weinig variatie.

Ik sta er dubbel in. Zelf ga ik nooit zo hard mee in de verhalen over waar banen te vinden zijn, of wat hard nodig is in de maatschappij. Nog geen zes jaar geleden beweerden ze bij Tata Steel dat ze duizenden onvervulde vacatures hadden, en dat kinderen die voor techniek zouden kiezen gegarandeerd een baan kregen in hun sector in de toekomst. Op ieder niveau. Enfin, we weten allemaal dat er nu volop mensen ontslagen worden daar. Dus hoe dat dan kan?
Twee jaar geleden groot overschot aan dierenartsen. Nu is er geen goede dierenarts te krijgen.....(en van de studenten in opleiding kampt 45% met burn-out of overspannenheid)

Neef heeft aan de tu gestudeerd. Was een briljant student, gepromoveerd, gouden bergen in het verschiet volgens "men". Nu een hele gewone baan ergens in het bedrijfsleven.

Als ik dan vervolgens lees van al die studenten die met een burn-out kampen, die zware studies doen en allerlei eisen aan zichzelf stellen waar ze niet aan kunnen voldoen, dan neig ik er toch naar om mijn kinderen gewoon maar te laten kiezen waar ze plezier in hebben, en waar hun hart ligt. En ik zal ze minder stimuleren om dat te kiezen waar volgens "men" veel gebrek aan is, of vraag naar.
Jongeren moeten het eerst allemaal maar zien waar te maken, en volgens mij hebben heel veel studenten van nu daar toch best moeite mee.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat de maatschappij volgens mij nog noot zo veranderlijk en onvoorspelbaar is geweest als nu.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 08:46 
Volwassene

hanneke schreef:
Dubbelprofiel NT/ng uiteraard wel, dat ligt gewoon aan je vakkeuze, daar hoef je geen extra vak voor te kiezen. Dat wilde oudste eerst doen. Maar bij EM en cm is weinig variatie.

Ik sta er dubbel in. Zelf ga ik nooit zo hard mee in de verhalen over waar banen te vinden zijn, of wat hard nodig is in de maatschappij. Nog geen zes jaar geleden beweerden ze bij Tata Steel dat ze duizenden onvervulde vacatures hadden, en dat kinderen die voor techniek zouden kiezen gegarandeerd een baan kregen in hun sector in de toekomst. Op ieder niveau. Enfin, we weten allemaal dat er nu volop mensen ontslagen worden daar. Dus hoe dat dan kan?
Twee jaar geleden groot overschot aan dierenartsen. Nu is er geen goede dierenarts te krijgen.....(en van de studenten in opleiding kampt 45% met burn-out of overspannenheid)

Neef heeft aan de tu gestudeerd. Was een briljant student, gepromoveerd, gouden bergen in het verschiet volgens "men". Nu een hele gewone baan ergens in het bedrijfsleven.

Als ik dan vervolgens lees van al die studenten die met een burn-out kampen, die zware studies doen en allerlei eisen aan zichzelf stellen waar ze niet aan kunnen voldoen, dan neig ik er toch naar om mijn kinderen gewoon maar te laten kiezen waar ze plezier in hebben, en waar hun hart ligt. En ik zal ze minder stimuleren om dat te kiezen waar volgens "men" veel gebrek aan is, of vraag naar.
Jongeren moeten het eerst allemaal maar zien waar te maken, en volgens mij hebben heel veel studenten van nu daar toch best moeite mee.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat de maatschappij volgens mij nog noot zo veranderlijk en onvoorspelbaar is geweest als nu.

Zo mee eens. Dat is echt een les die ik mijn kinderen wel meegeven: kies iets wat je leuk vindt! En dat hoeft niet per se iets te zijn waar je goed in bent.
Zelf heb ik zo'n spijt van mijn studiekeuze: ik koos een technische studie, omdat de exacte vakken mij zo gemakkelijk afgingen (en ook een beetje omdat mijn vader dezelfde studie had gedaan en er zoveel vraag naar was). Maar mijn passie lag nooit bij de techniek. Mijn keuze zou nu zo verschrikkelijk anders zijn...
Mijn kinderen mogen kiezen wat ze willen, zolang ze iets kiezen wat ze echt leuk vinden.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 09:25 
Volwassene

Ik lees het zo: Dochter vn Pietel heeft NT en ook CM. Ze heeft straks meer mogelijkheden en keuzes. Een dubbele profiel kan ze aan. Ze let dan ook op wat zij interessant vindt, want ze sluit niets af.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 09:42 
Volwassene

Karan schreef:
hanneke schreef:

Zo mee eens. Dat is echt een les die ik mijn kinderen wel meegeven: kies iets wat je leuk vindt! En dat hoeft niet per se iets te zijn waar je goed in bent.
Zelf heb ik zo'n spijt van mijn studiekeuze: ik koos een technische studie, omdat de exacte vakken mij zo gemakkelijk afgingen (en ook een beetje omdat mijn vader dezelfde studie had gedaan en er zoveel vraag naar was). Maar mijn passie lag nooit bij de techniek. Mijn keuze zou nu zo verschrikkelijk anders zijn...
Mijn kinderen mogen kiezen wat ze willen, zolang ze iets kiezen wat ze echt leuk vinden.

Hier ook helemaal mee eens. Ik heb familieleden die voor hun kinderen uitzoeken waar je later het meest mee kunt verdienen :shock: Die kinderen hebben het heel lastig met hun studiekeuze, helaas. Ik heb zelf een studie gevolgd met 0 toekomstperspectief. Ik verdien nu (veel) meer dan de gemiddelde werknemer van mijn leeftijd met universitair niveau, dat zonder enige carrièreplanning. Ik heb geen dag zonder werk gezeten én ik vind mijn werk al twintig jaar fantastisch. Dus tja, ik ben vreselijk ongevoelig voor carrière-argumenten.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 11:27 
Volwassene

Hanneke, uit mijn hart gegrepen. Ik vind het dan ook zo moeilijk dat mijn zoon aangeeft niks interessant/leuk te vinden. Hmmm alhoewel hij wel aangeeft dat hij scheikunde niet interessant vindt en meer recent natuurkunde in de bovenbouw ook niet meer zo leuk vindt. Een omgekeerde motivatie...EN tegelijkertijd loopt hij ook voor het eerst tegen zijn leergrenzen aan, de eerste echte onvoldoendes ooit. Ook bio en wisk B 5,2 bijvoorbeeld. En bij wisk B. nooit lager dan een eenmalige 7 gehaald.

Iik heb om toetsanalyses gevraagd, bij scheikunde had hij helemaal niets opgestoken van de nieuwe stof, ook de weetvragen niet goed beantwoord (dat vind ik veelzeggend)en aangegeven op het reflectieformulier dat hij het niet interessant vond en wist dat hij er te weinig voor gedaan had. Volgens de docent is 1,5 uur leren te weinig en had hij 2 weken van te voren moeten beginnen met elke dag een half uur sommen maken dan beklijft het. Maar bij andere vakken waarvoor hij door tijdnood ook maar 1,5/2 uur geleerd had (economie en M&O haalt hij wel voldoendes)
Natuurkundecijfer en gevraagde toetsanalyse nog niet bekend.

Ook hier weinig variatie in EM richting, ontzettend jammer.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 13:01 
Volwassene

Radijs schreef:
Ik lees het zo: Dochter vn Pietel heeft NT en ook CM. Ze heeft straks meer mogelijkheden en keuzes. Een dubbele profiel kan ze aan. Ze let dan ook op wat zij interessant vindt, want ze sluit niets af.

Zo las ik het ook.

Mijn reactie was ook eigenlijk niet richting Pietel, maar meer vanuit mijn eigen gedachtegang n.a.v. haar post.

Ik ben er inmiddels sowieso wel achter dat universiteit geen garantie is voor goedbetaalde baan. Sterker nog, wanneer je echt veel geld wilt verdienen kun je beter niet gaan studeren denk ik.........Hier een aantal kennissen in de bouw- en schilderswereld, en die hebben maandelijks echt vele malen meer te besteden dan mijn man die dierenarts is (met een eigen praktijk ook nog, want als dierenarts in loondienst wordt je al zeker niet rijk. Wij verdienen prima, maar moeten daar ook letterlijk 24/7 voor werken). Maar misschien verschilt dat per richting die je kiest.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 14:50 
Volwassene

Eensch.

Vroegah besteedden scholen veel minder aandacht aan het kiezen van je vakkenpakket c.q. studie. Met als gevolg dat ik de vakken koos die mij het makkelijkst afgingen (talen!) en er nog maar wat bijplakte.

En op het moment dat ik mijn vervolgopleiding moest kiezen, vonden mijn ouders al mijn keuzes niet goed. Conservatorium (wat kun je daarmee verdienen???), tolk/vertaler Frans (ook geen droog brood mee te verdienen). Uiteindelijk gekozen voor het degelijke Schoevers (directiesecretaresse 4-talig); kon ik toch mijn talenkennis vergroten en was er 100 % baangarantie.

Nu, dat klopte. Ik heb een aantal jaar met veel plezier gewerkt. Kon ook altijd heel makkelijk naar een volgende baan switchen. En, over het algemeen was het voor mij heel uitdagend. Het hing wel van mijn directeur af, maar degene waar ik het langst voor hem gewerkt, gaf mij heel veel vrijheden. En liet mij soms ook meedenken in strategische beslissingen. Erg leuk. Het bedrijf was een onderdeel van een multinational en we hadden wereldwijd klanten/leveranciers. Dus kon ik me hier ook uitleven op het gebied van de talen en-du-fra.

So far so good. En toch heeft er altijd iets van binnen aan mij geknaagd. Waarom mocht ik niet mijn echte passie volgen?

Dat heeft mij ertoe gebracht mijn zonen zelf hun studiekeuze te laten bepalen. Mijn man stond hier ook volledig achter (gelukkig) en de jongens maken/maakten goede keuzes.

En inderdaad, waar vandaag een tekort aan is, is over een paar jaar een overschot ontstaan. In mijn tijd was er een overschot aan PABO-studenten met als gevolg dat er in mijn Schoevers-klas een aantal afgestudeerde PABO-ers zaten om hun secr.diploma te halen en vervolgens als secr. te gaan werken.

Kortom, dit blijft een lastig punt. Ik zou altijd voor mijn passie gaan; grootste kans dat je dan gelukkig wordt in je werk.

BerichtGeplaatst: 03 nov 2017, 17:33 
Volwassene

Prachtige post, hanneke! Maakt emoties bij me los, merk ik. Komende maandag ga ik beginnen met een (zzp-)opdracht waar ik bijzonder trots op ben. Ik heb na al die jaren toch een doel bereikt, zonder dat ik de juiste studie heb gedaan. Oftewel: had ik naar mijn hart geluisterd en niet naar mijn ouders, dan had ik dit doel zo'n 15 jaar eerder bereikt. Op zich geeft dat niks, want ik heb onderweg heel veel geleerd en veel fijne mensen leren kennen. Maar toch: volg je hart, niet de goedbedoelde adviezen van anderen.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 00:01 
Volwassene

Boom schreef:
Maar toch: volg je hart, niet de goedbedoelde adviezen van anderen.

Daar ben ik het ook helemaal mee eens.
Kijk maar wat ik zelf heb gekozen
rianne2 schreef:
Conservatorium (wat kun je daarmee verdienen???),
Haha, nou ja, ik kan mijn hypotheek betalen!

Toch wil ik nog wel even verduidelijken wat ik hierboven schreef over dat nichtje, die mijn dochter had overgehaald NT profiel te kiezen.
Dat was niet vanuit carrière-perspectief geredeneerd. Zij vertelde haar gewoon wat er bij hun op de universiteit allemaal mogelijk was qua studies. En ook vertelde ze, dat veel meisjes geen bèta-profiel kiezen omdat ze denken dat ze er niet goed in zijn. Vaak onnodig, de meisjes doen het juist heel goed bij hun op het University College.

Dit gesprek was voor mijn dochter heel verhelderend. Doordat op het VO alles zo in die verschillende vakken is verdeeld, gaan de kinderen vaak ook in vakjes denken. Op het moment dat ze hun profiel kiezen weten ze nog helemaal niet dat er heel veel verschillende studies bestaan, ook hele brede studies.
Mijn dochter heeft van zichzelf een hele brede interesse. Zij is niet speciaal in één vak heel goed, maar zij ziet altijd verbanden tussen de verschillende vakgebieden. De gamma-vakken boeien haar, maar ze heeft ook een exacte, analytische manier van denken. Door het gesprek met dat nichtje ging ze inzien dat het slim kon zijn om die bèta-vakken niet te laten vallen, ook al waren dat niet haar meest favoriete vakken. Want ze begreep dat het de kans groter maakte dat ze een studie ging vinden die echt bij haar zou passen.

Op dit moment is muziek haar grote passie, en als ze straks daar met hart en ziel voor wil gaan, mijn zegen heeft ze (maar stiekem hoop ik toch dat ze, misschien daarnaast of daarna, een of andere interessante studie gaat doen......)

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 09:56 
Volwassene

Pietel schreef:
rianne2 schreef:
Conservatorium (wat kun je daarmee verdienen???),
Haha, nou ja, ik kan mijn hypotheek betalen!

Zo zie je maar! :D

Vraag ik me nog wel ff af welk instrument jij bespeelt en of jij nu lesgeeft. Ik speelde piano en mijn plan was om “later” les te gaan geven.

Mijn plan is enigszins uitgekomen. Ik heb beide zonen jarenlang begeleid/lesgegeven toen ze op de middelbare school zaten. En ik vond het soms vermoeiend, maar soms ook heel leuk. Zeker wanneer er goede cijfers op volgden.

BerichtGeplaatst: 04 nov 2017, 11:05 
Volwassene

Ik ken meerdere meisjes die ook naar het University College zijn gegaan......is op dit moment inderdaad een erg populaire keuze bij de dames.
Ze hadden daar altijd toelatingseisen ( cijfers). Is dat nog zo?

Edit: ik denk dat ik toch iets anders bedoel. Als ik op Google zoek kom ik in Utrecht namelijk gewoon op de site van de UU. Maar ik begreep dat University College een op zichzelf staand iets is.....?

Nog een keer Edit: dankzij de UvA toch gevonden. Interessant!

En leuk voor onze kinderen om te lezen:
https://www.scholieren.com/blog/2923/pr ... ty-college

Pagina 5 van 11 [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende