Het is nu 18 okt 2018, 19:41

Pagina 3 van 11 [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 07 okt 2017, 21:11 
Volwassene

Het gaat hier eigenlijk wel erg goed. Waar oudste vorig jaar nog soms onzeker was en bij mij veel bevestiging zocht, is dat nu helemaal over. Voor de zomervakantie sloeg de puberteit ineens toe en ik moet zeggen: dat pakt heel goed uit. Ik heb ineens een heel zelfverzekerd kind rondlopen, waarvan ik me nergens meer mee mag bemoeien. Heerlijk vind ik dat. Hij is vrolijk, loopt zingend door het huis, spreekt in het weekeinde veel af tot 's avonds laat en fietst dan rond middernacht met een groepje naar huis (daar moet ik nog wat aan wennen :roll: ), er zijn meiden in beeld. Gaat graag naar school, veel 'chillen' in de tussenuren, heeft het naar de zin in zijn voetbalteam.

School lijkt nogal een bijzaak bij dit alles. De eerste cijfers zijn net voldoende en 1 (flinke) onvoldoende, stuk minder dus dan vorige jaren. Ik zie maar af en toe huiswerkactiviteit en in magister zie ik opmerkingen verschijnen over niet gemaakt huiswerk. Het grappige is dat ik helemaal niet de neiging heb om me ermee te bemoeien. Hij moet toch leren om zelf de discipline te hebben om voldoende aandacht te besteden aan zijn schoolwerk. Volgens mij is de tijd er rijp voor. Ik hoef niet meer bang te zijn dat hij in paniek raakt door veel werk of een slecht cijfer, dus ik kan hem nu ook de ruimte geven om een paar keer te struikelen en daarvan te leren.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 07 okt 2017, 22:10 
Volwassene

Klinkt goed, Drietje. Ik ga ook maar eens stoppen met vragen of-ie niet eens aan t werk moet.

BerichtGeplaatst: 08 okt 2017, 10:08 
Volwassene

Goede berichten allemaal, leuk!

Hier ook alles prima. Zoon gaat gewoon lekker door waar hij vorig jaar eindigde. Leuke nieuwe klas weer, met fijne contacten, en verder nog altijd de vrienden van zijn oude Havo-klas. Wel veel lesuitval helaas, maar zoon gebruikt de vrijgekomen tijd wel voor schooldoelen.
Privé nog absoluut geen sprake van meisjes of uitgaan. Wel fanatiek bezig met vervolgstudie en toekomst. Zoon is erg actief met het (christelijke) geloof bezig, en zoekt hierin zijn eigen wegen. Heeft zich aangesloten bij de jeugdgroep van de kerk, en dat bevalt hem ook goed. Hij overweegt nu een studie theologie. Nu was dit vorig jaar nog politiek en/of geschiedenis, dus het kan verkeren..... :wink: Manlief heeft wel wat mitsen en maren bij deze richting, maar we willen hem toch wel vrij laten in zijn keuzes.
Dus ook hier een zoon die langzaam groeit naar volwassenheid.

BerichtGeplaatst: 22 okt 2017, 18:27 
Volwassene

Gaan jullie dit jaar al open dagen van universiteiten bezoeken?
Hier werd het op school nog niet genoemd door leraren. Wel door een paar ouders. Ik twijfel.......
Hebben jullie er ideeen over of ervaring mee?

BerichtGeplaatst: 22 okt 2017, 19:46 
Volwassene

Er zijn hier in de buurt dit jaar een paar avonden waarop verschillende universiteiten en hogescholen voorlichting geven over een groot aantal studies. Eentje daarvan is al geweest en daar is oudste met mijn man geweest. Hij had er nog niet heel veel gevoel bij, beetje ver van zijn bed nog, dus universiteiten gaan we nog niet bezoeken. We gaan wel op internet rondneuzen en naar die voorlichtingsavonden hier in de buurt. Volgend jaar gaan we naar universiteiten (en hogescholen denk ik).

BerichtGeplaatst: 23 okt 2017, 10:47 
Volwassene

Mijn 4-havo-zoon doet het prima. Is echt heel fijn na jaren struggle met zijn motorische beperking.
Hij vindt het nu wel jammer dat hij op de Havo zit. Met goede aanpassingen had hij makkelijk VWO kunnen doen.
Hij is lekker bezig, heeft het fijn met zijn vrienden op school en weet welke HBO-opleiding hij wil gaan doen.
Wel gaat hij ook nog op de Hogere laboratoriumschool/Life Science kijken voor als hij niet aangenomen mocht worden op de opleiding van zijn keuze.
De Pfeiffer is inmiddels heel behoorlijk op zijn retour. Hij draait weer gewone schoolweken na bijna een jaar max. 3 uur per dag.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2017, 18:59 
Volwassene

Het gaat hier voorlopig dit jaar niks worden. Het regent alleen maar vieren en vijven. Zelfs voor vakken als gym en Engels terwijl ie zijn certificaat Proficiency binnen heeft dus eigenlijk qua Engels al op een hoger niveau zou moeten zitten. Geen motivatie, geen concentratie en een klas met bijna alleen maar vervelende jongens die vaak al 17 of 18 jaar zijn een meest ook van buitenlandse afkomst. Hij heeft totaal geen aansluiting. Hoe zouden we het tij kunnen keren? Overstappen naar de MAVO kan ook niet meer omdat daar de schoolexamens al zijn begonnen. Zijn eerste schoolexamen heeft ie ook verknald...
Er speelt ook nog wel iets heel naars maar daar kan ik in het openbaar niet echt over uitwijden maar we denken dat het er zeker mee te maken heeft.

BerichtGeplaatst: 30 okt 2017, 22:27 
Volwassene

Dat is net zo'n begin als M bij ons in de derde klas dit jaar.
Is er een hoogbegaafdheidsbegeleider op school die je zoon zou kunnen helpen?
Zelfs al zou het maar als praatpaal zijn zodat hij wat meer ruimte in zijn koppie krijgt.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 07:09 
Volwassene

Wat naar CD.
Er zijn natuurlijk genoeg mogelijkheden om het tij te keren, maar dat kan een jongen van die leeftijd niet zelf, en zeker niet alleen.
Ik begreep uit al je eerdere posts dat de omgeving verder ook niet erg gemotiveerd is er iets van te maken, en zo lang dat zo is, houdt alles op. Dat klinkt misschien erg hard, maar zo bedoel ik het niet.
Wat ik wel bedoel: als je dingen wil veranderen kost dat moeite, strijd en inzet. Oplossingen komen nooit zo maar aanwaaien, daar zul je zelf mee aan de slag moeten gaan. En als de naaste familie dat zelf niet wil, of niet kan , dan moeten misschien mensen van buitenaf iets ondernemen.
Is er op school misschien een leraar of een vertrouwenspersoon die in de jongen gelooft, en die het balletje kan gaan laten rollen?
En wat kun jij zelf nog betekenen?

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 08:24 
Volwassene

Het is een puber die zegt overal NEE op. Huisarts wilde hem naar een psych sturen. Vader werkt niet mee, die vindt dat onzin. Jongen ging ook met een lichamelijk probleempje naar de huisarts. Buiten dat is er een wachtlijst van een half jaar. Dat duurt dus sowieso veel te lang. Naar een vertrouwenspersoon oid. op school wil hij zelf ook niet.

Laatst bijgewerkt door CosmicDealer op 31 okt 2017, 12:18, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 08:32 
Volwassene

Ja, hij moet in de eerste plaats ook zelf willen.

Is overstap naar MBO geen idee? Als ik je verhalen lees, heeft hij sowieso zelf ook geen enkele motivatie (meer) voor school, wat daarvan de reden dan ook is. Gedane zaken nemen geen keer, dus terug kijken naar hoe het anders had gekund heeft ook niet zoveel zin. Als de leerling zelf niets meer wil, kun je als volwassene vinden wat je vindt, maar dat ga je toch niet redden. Dan is uitzicht op een leuke baan en zelfstandig kunnen zijn misschien beter dan dat volwassenen je door de Havo slepen, waar je niks aan vindt en je niet op je plek zit.

Maar dat er een heleboel aan de hand is, is wel duidelijk.
Wat kun jij hierin nog betekenen?

Wanneer een huisarts iets adviseert, en de vader werkt dat tegen, dan zou ik daar zelf wel melding van maken, eerlijk gezegd. Het is wel duidelijk dat de volwassenen in het leven van deze jongen nou niet bepaald bijdragen aan een stabiele ontwikkeling. Maar hoe je dat kunt ombuigen weet ik ook niet.

Laatst bijgewerkt door hanneke op 31 okt 2017, 08:37, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 08:36 
Volwassene

Ik zal dat eens gaan bespreken, maar kan dat sowieso na 3 jaar HAVO en als je 14 jaar bent?

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 08:40 
Volwassene

CosmicDealer schreef:
Ik zal dat eens gaan bespreken, maar kan dat sowieso na 3 jaar HAVO en als je 14 jaar bent?

Dat weet ik niet.
Vriend van mijn zoon heeft ook 3 jaar Havo gehad, zit nu in de vierde en loopt vast. School zoals het nu is, past niet bij hem (is ook zeer begaafd trouwens). Nu zijn ze in gesprek met de leerplichtambtenaar over een overstap naar het MBO. Maar deze jongen is wel een jaar ouder inderdaad. 14 Zal te jong zijn. Maar misschien is er een andere tussenstap mogelijk?
Wanneer je dag in dag uit op een plek zit waar je niet hoort, doet dat heel veel met je, zeker als je midden in de puberteit zit. Het kan je echt letterlijk kapot maken. Het is erg jammer dat zijn eigen familie dit niet zo ziet. Daarom zou het ook zo fijn zijn als iemand anders het voortouw neemt.
Zelf heb ik ook eens contact gezocht met school over een leerling, waarvan ik wist dat er thuis ernstige problemen speelden, en waar school echt een compleet ander beeld van had, van dat gezin. Dat heeft toen wel heel erg geholpen. De ouders hebben nooit geweten dat er een melding was gedaan, maar doordat school door een andere bril keek, zagen ze dingen die ze eerst niet zagen, en konden daarop handelen.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 08:55 
Volwassene

Wat een lastige situatie CosmicDealer.
Zijn er zoveel leerlingen in die klas die jaren gedoubleerd hebben. Want anders zou je toch niet zulke grote leeftijdsverschillen verwachten.
Voor een mbo-niveau-4-opleiding geldt geen leeftijdsgrens, alleen een vmbo-diploma of een overgangsbewijs van 3 naar 4 havo of 3 naar 4 vwo.
Op die manier zou het wel een optie voor hem zijn. Het is alleen de vraag of je dta gezien de situatie waarin hij zich nu bevindt zou moeten willen.
Misschien is met al die moeilijke dingen die hij aan zijn hoofd heeft straks 4 HAVO overdoen helemaal niet zo'n gekke keuze.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 16:10 
Volwassene

Wat jammer dat het zo moeilijk gaat, CD. Ik heb me dit schooljaar vaak af gevraagd hoe het nu met de jongen gaat. Niet zo goed dus, helaas. Wat vervelend dat er oudere, ongemotiveerde leerlingen in de klas zitten. Kan het hem niet motiveren dat hij over 2,5 jaar zijn havo-diploma kan hebben als hij nu betere cijfers gaat halen?
Is dit de enige klas met dit profiel? Anders zou een overstap naar een leukere klas ook nog een idee zijn.

BerichtGeplaatst: 31 okt 2017, 16:21 
Volwassene

Inderdaad is MBO gewoon mogelijk met een overgangsbewijs naar 4 havo. Wat op dit moment nog niet mag is een werken/leren traject omdat hij nog leerplichtig is. Volgend schooljaar kan dat wel, dat is hij niet meer leerplichtig, maar alleen nog kwalificatieplichtig, daar voldoe je ook aan met een BBL opleiding (1 dag school, 4 dagen werken). Leerplicht eindigt na je zestiende verjaardag òf als er 12 jaar onderwijs gevolgd is. Bij dat laatste criterium geldt de basisschool altijd als minimaal acht jaar, ook als de leerling door een versnelling in werkelijkheid minder tijd heeft doorgebracht op de basisschool.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 17:18 
Volwassene

Beste mensen ook hier gaat het niet geheel lekker. Zoon ervaart nu een groot verschil qua toetsing dan in de jaren 1 t/m 3. Het is nu minder leren maar veel meer inzichtsvragen, aldus zoon. Probleem is nu of we ons afvragen of hij het juiste profiel heeft gekozen. Hij stond in de derde voor alle vakken een 8. Hij gaf geen voorkeur aan voor bepaalde vakken en weet al helemaal niet wat hij voor vervolgopl. moet kiezen. Dus wij NT geadviseerd met economie en M&O. Hij vond het jammer dat hij daarbij geen geschiedenis kon kiezen.

Maar nu in de toetsweek 1,8 voor scheikunde, 5.2 voor wisk B. (1e onvoldoende ooit voor wisk), 8,7 voor Cambridge Engels en 7,5 voor NL. Bij de laatste 2 vakken hoogste van de klas en bij scheikunde verreweg het laagst.
Is dit wel het goede profiel voor hem nu het meer op inzicht aankomt?? Wij zitten echt in dubio wat nu te doen, ik lig er wakker van.
Cijfers voor bio en natk. nog niet terug maar hij verwacht een onvoldoende.....

Hij vindt scheikunde niet boeiend daarom had hij er ook minder voor geleerd. Natuurkunde vindt hij nu echt moeilijk..biologie is ook moeilijk maar wel interessant. Zoon is 14 jaar en echt nog een "jong" kind.

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 17:29 
Volwassene

Nog een kleine aanvulling: alhoewel zoon voor alle vakken een 8 stond, hoefde hij voor de talen het minst te leren. Wiskunde B, scheikunde en natuurkunde kostte hem het meest aan studietijd en inzet (soms met hulp van mijn man) Geschiedenis kostte ook wel wat tijd maar dat deed hij geheel zelfstandig..

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 17:44 
Volwassene

Als scheikundedocent zou ik zeggen zo snel mogelijk een ander profiel, zeker als het natuurkunde cijfer ook niet best is. Scheikunde is nog maar net begonnen en in de onderbouw was het hoofdstukje dit, hoofdstukje dat, met nauwelijks onderlinge samenhang.
Maar nu is het één doorlopend verhaal dat steeds abstracter en lastiger wordt omdat je in de opgave ook alle stof van de vorige hoofdstukken moet beheersen.
Met talen is dat vanaf het begin logisch maar bij scheikunde schrikken de leerlingen hier in de vierde vaak van.
Als hij geschiedenis zo leuk vindt is maatschappij wetenschappen misschien ook iets, volgens mijn collega is dat toegepaste geschiedenis.

Succes!

BerichtGeplaatst: 01 nov 2017, 17:53 
Volwassene

Dank je wel Kaatje, daar heb ik wat aan. We wachten nog op natuurk. en biocijfer.

Pagina 3 van 11 [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 11  Volgende