Het is nu 19 aug 2018, 02:46

Pagina 9 van 11 [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 18:34 
Volwassene

Denken jullie dat het haalbaar is om op dit moment in het schooljaar nog een pakketvak te wisselen?
Ik weet het, in principe zou alles mogelijk zijn natuurlijk, maar hebben jullie er ervaring mee? Ik kan alleen bedenken dat je een hoop moet inhalen , deels zelfstandig een heleboel moet bijwerken, en drie toetsen moet inhalen. Is dat überhaupt mogelijk? Zijn daar landelijke regels voor?
Zoon heeft zoveel moeite met M en O dat het hem steeds meer gaat tegenstaan. Behalve dat het veel tijd kost om steeds te oefenen met de stof is het vooral de nutteloosheid ( voor hem dan) die steeds meer gaat tegenstaan.
Uiteraard hebben wij al van alles gezegd en geprobeerd, en ook de hb begeleider is nu weer met hem aan de gang. Maar voor zoon is het vak laten vallen toch ook wel een optie. Hij wil dan aardrijkskunde ervoor in de plaats nemen.
Ik ben sowieso voor bespreken met de betrokkenen ( mentor en aardrijkskundedocent) maar zou graag jullie mening horen. De mentor is een flexibele man die in mogelijkheden denkt. Over de aardrijkskunde docent heb ik sterke twijfels ( gebaseerd op gevoel, dus zegt niets eigenlijk) en daarom wil ik toch wel wat “ wapens” in handen hebben, mocht dat nodig zijn. Uiteraard gaat zoon eerst zelf de gesprekken aan.
Ik ben benieuwd naar jullie input.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 19:14 
Volwassene

Ik denk dat het afhangt van de flexibiliteit van de leerkracht/vakgroep én van de inzet die je zoon bereid is te tonen als hij aardrijkskunde moet inhalen.

Bij onze zoon op school vond men het niet kunnen, omdat het PTA al gestart was en de leerkracht van het vak dat hij wilde kiezen niet bereid was om hier van af te wijken door zoon inhaaltoetsen te laten maken.
Hij heeft toen uiteindelijk de 4e klas 2x gedaan, de 2e keer met 2 andere vakken. De vakken die hij wel gehaald had, is hij toen in de 5e klas gaan volgen.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 19:32 
Volwassene

Ik ben bang dat onze school er hetzelfde in zal staan. Hoewel er volgens mij wel een leerling gewisseld heeft, of was dat hier iemand op het forum? Was wel eerder in het schooljaar, voor de kerst sowieso .
Zoon kan en wil wel hard werken als iets voor hem de moeite waard is. Hem inschattend verwacht ik ook wel dat hij dat kan, de stof zelfstandig inhalen en doorwerken.
Een jaar doubleren , wat ik ook voorstelde, heeft hij er niet voor over.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 19:59 
Volwassene

Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Oudste heeft natuurkunde als vrije keuzevak bij een E&M-profiel. Hij heeft dit jaar pas 1 toets gehad en staat nu een 4. De tweede toets staat nu voor de deur en de derde is net voor de zomervakantie. Zelf denkt hij dat hij het wel kan, hij heeft alleen in de maanden voor de eerste toets helemaal niets gedaan. Nu is hij wel serieus bezig voor de tweede toets, maar omdat hij heel veel stof heeft gemist moet hij het zelf doen. Mooie test dus of hij het echt wel kan.

Gaat het weer niet goed, dan wil ik ook eens voorzichtig bij hem opperen om te wisselen van keuzevak. Of dat nog kan weet ik niet, maar ja heb je, nee kun je krijgen. Hij heeft voor de afgelopen toetsweek alle stof zelf moeten doorwerken vanweg zijn blessure en dat is erg goed gegaan. Veel hogere cijfers dan normaal in de toetsweek. Alles rond de acht. Dus ik weet ook zeker dat hij het zelf zou kunnen bijwerken. Blijven zitten heeft geen zin, hij staat er nu verder prima voor.

Officieel kan het hier geloof ik tot de herfstvakantie. Geen idee of ze wel eens een uitzondering maken.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 20:37 
Volwassene

Iets heel anders: Hier gaat zoon al een tijdje op stap in het weekeinde. Naar een schoolfeest, chillen hij vrienden, naar feesten in allerlei omliggende dorpen, naar het paasvuur. Ik worstel wel een beetje met de regels die ik wil stellen. Hij heeft allemaal oudere vrienden (jongste van de klas) en er wordt al flink gedronken. Ook ouders schenken drank op feesten. Groepsdruk is er niet expliciet, maar wel impliciet natuurlijk. Alles is een flink eind fietsen en dat betekent dus dat hij midden in de nacht een half uur tot een uur met een groepje jongens en meiden naar huis fietst. Nu deed ik dat vroeger ook allemaal, maar als moeder is het toch wel even andere koek :shock:

Hoe gaan jullie om met uitgaan, halen en brengen met de auto of zelf fietsen? Verbieden jullie drank helemaal, of mag een klein beetje wel? Zelf zou ik nooit alcohol schenken op een feest voor 15- en 16-jarigen, maar hier in de buurt is dat doodnormaal. Het is dus beschikbaar en oudste vertelt mij alles, dus ik weet precies wat hij wel en niet doet. Tot nu toe gaat het goed, maar ik verwacht dat hij wel een keer uit de bocht gaat vliegen. Eng vind ik dat...

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 20:51 
Volwassene

Ja, dat snap ik.

Hier is echt de regel voor je 18 geen alcohol en ze talen er niet naar. De oudste is 16 (zit in de 5e), die heeft een vriendin van net 18, maar dat is ook absoluut niet iemand die uit de band zal springen. Toen vorig jaar bij het schoolfeest de 16+ afterparty in een kroeg was (zonder alcohol zegt men) is mijn dochter met een paar anderen met een vriendin van 15 mee naar huis gegaan, want ze wilden haar niet alleen laten.

Dochter heeft zelf helemaal geen moeite met 's nachts naar huis komen fietsen. Ik vind het niet prettig maar er is wel een vriendin die hier in de buurt woont. Als ze samen komen, vind ik het niet zo erg. Ze is verder ook niet erg uitgaanderig, dat scheelt. Ze spreekt eerder wel eens met een vriendin af, dan hangen ze wat in de buurt rond, en meestal is ze niet later dan 11 uur thuis. Ik raak eraan gewend. Als het wat later wordt dan afgesproken stuurt ze een appje, da's ook fijn.

Zoon is 14, zit in de 3e. Die gaat nu eigenlijk pas zo nu en dan 's avonds weg, naar de bioscoop of zo. Maar ook die heeft een vriend in de buurt wonen met wie hij wel samen fietst. En hij is nog trouwer met appjes, en zal echt absoluut nooit alcohol drinken voor zijn 18e, die ze echt geen teen over de streep. (letterlijk, heb een geweldige foto van de voeten van hem en zijn zusje vorig jaar in de bus. We stonden voorin en daar was zo'n streep op de grond, waarvoor je niet mocht staan. Dochter stond er voor lekker naar buiten te kijken, hij stond er achter. Regels zijn tenslotte regels)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 20:58 
Volwassene

Wat fijn Von, dat ze geen interesse hebben in alcohol. Oudste begint er wel naar te vragen. Maar ja, alle vrienden drinken en als de vader van een vriendin je dan een biertje aanbiedt... Hij lust dat gelukkig (nog) niet.

Hier wordt wel netjes geappt, bij het wegfietsen, als er eventueel nog ergens gestopt wordt en bij het thuis komen. Maar de tijden zijn hier wel heel anders. Meestal is het 2 of 3 uur in de nacht. Dat laat ik zo, omdat ik dan zeker weet dat hij met anderen kan meefietsen. Als hij eerder thuis moet zijn kan dat niet. Hij wil zelf ook heel graag fietsen en niet gebracht of gehaald worden.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 21:32 
Volwassene

Hier in principe verbod op alcohol, omdat ik weet dat kinderen die het niet mogen van thuis minder snel te veel drinken dan kinderen die het thuis af en toe mogen. Ik heb niet de illusie dat ze het dan ook helemaal niet doen .
Maar mijn kinderen talen er niet naar.
Ook niet naar uitgaan.
Hier in de regio gaan kinderen naar feesten van de plattelandsjongeren (!?) , waar erg veel gedronken wordt. Stomdronken in speeltuintjes liggen is ook erg gebruikelijk. Dit hoor ik van vrienden die wel kinderen hebben die in die kringen verkeren.
Vrienden van oudste zijn nerds, en tot nu toe hebben wij hier dus niet mee te maken. Ik weet dus ook niet welke regels ik zou stellen. Ik ben in ieder geval altijd voor samen fietsen. Hoe laat dat is maakt me dan niet uit, als ze maar niet alleen gaan.

Dochter is ook geen uitgaanstype. Als ze eens een feestje hebben worden ze gehaald en gebracht door ouders. Dus ook voor haar is het niet aan de orde.

Jongste komt alleen in de sporthal ;)

Ik denk dat onze kinderen op ons lijken. Ik drink niet en vond uitgaan vroeger vooral tijdverspilling. Tenminste.....het echte stappen. Mijn man is wel eens dronken geweest (whoehoe) maar toen was ie al student. Drinkt nu ook geen druppel omdat hij zijn plicht als dierenarts erg serieus neemt, en altijd helder wil zijn in geval van spoed. Alcohol neemt hij alleen in de vakantie, en dan blijft het bij 1 biertje.
Mijn kinderen staan daar tot nu toe hetzelfde in, eigenlijk.

Maar verder zijn we best normaal hoor ;)

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 21:46 
Volwassene

Dat stomdronken zijn is hier in de buurt ook heel gebruikelijk. Heel jong al. Oud-klasgenootjes van zoon lagen met 13 of 14 al stomdronken in het gras. Ouders er lachend omheen :shock:

In de vriendenkring van oudste valt het wel mee, maar er wordt dus wel gedronken. Ik heb hier ook de regel: tot 18 geen drank, om dezelfde reden als Hanneke, maar ik maak me geen illusies. Ik hoop dat ons voorbeeld doet volgen en dat het binnen de perken blijft. Wij drinken zelf niet of nauwelijks. Inderdaad een glaasje wijn op vakantie. Vroeger dronk ik wel wat als ik uitging, maar hooguit 3 glaasjes in een hele avond en nacht.

BerichtGeplaatst: 03 apr 2018, 21:55 
Volwassene

Bizar he.
Is hier ook zo, hoor ik. En ouders faciliteren het, dat vind ik helemaal apart op die leeftijd.
Wiet roken is ook gangbaar.
Ik herinner me niet dat dit ook zo was toen ik 14 was, maar wie weet?

Een kennis sprak laatst midden in de nacht een groep jongeren aan van 14/15 die voor haar huis de boel sloopten en liepen te schreeuwen. Werd een heel fijn gesprek. Uiteindelijk vroeg ze waarom jongeren van die leeftijd eigenlijk om 4 uur op straat liepen te klieren. Een meisje zei: als ik een moeder had zoals u, dan deed ik dat ook niet. Dat vond ik wel confronterend, eigenlijk.
Ik denk dat veel ouders tegenwoordig ook veel goed vinden om leuk gevonden te worden door hun kind. Of uit gebrek aan tijd of oprechte aandacht.
Maar misschien is dat onzin.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 09:14 
Volwassene

Geen idee, Hanneke, hier in de buurt was het ook al wel zo toen ik jong was. Drank zit in de cultuur. Mijn jongste kreeg met 8 jaar al eens bier aangeboden :shock: De meeste moeders werken hier in de buurt maar weinig, dus het is ook niet zo dat ze het te druk hebben (denk ik dan).

Hier is het idee van wisselen van vak van de baan. Oudste had een 8, en dat terwijl hij veel lessen had gemist, dus we weten nu in ieder geval wel dat hij het kan.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 18:40 
Volwassene

Mijn jongste zoon heeft gisteren zijn 18e verjaardag gevierd met zijn vrienden.

Hij had er 20 (!) uitgenodigd. Vond ik behoorlijk veel, maar hij wist mij te verzekeren dat er minstens 5 niet zouden kunnen. Nou niet dus, slechts 1 afmelding....

We hadden niet echt een idee wat iedereen zou drinken. Hij had het bij een paar vrienden nagevraagd en zij dachten wel dat hij 3 a 4 kratjes bier nodig zou hebben. Verder nog cola, 7 up e.d. Voor de meisjes Jillz en witte wijn.

Nou, uiteindelijk is er slechts 1 kratje bier opgegaan. Daarnaast waren er uit meerdere flesjes slechts een paar slokjes genomen. Gelukkig konden we de overgebleven kratten weer terugbrengen.

Er drinken dus maar heel weinig van zijn vrienden alcohol; hijzelf ook (nog) niet. Mijn oudste zoon drinkt al wel een paar jaar wat bier, maar ook niet heel regelmatig (in ieder geval niet wekelijks). Met name als hij een feestje o.i.d. heeft.

Ik ben er wel blij mee, want ik hoor hier wel andere verhalen. Jongens uit het oude voetbalteam van zoon gaan elk weekend los. Ze drinken (veel) bier en roken. Gaan heel vaak op stap.

Wat wellicht ook meespeelt is dat zoon op een school in Zeist zit (is nogal een mooie bosrijke plaats met veel fraaie huizen/villa’s). Daar woont een bepaald publiek (hoog “kak”gehalte). Ik heb het idee dat kinderen uit dat milieu iets anders omgaan met dit soort dingen. Niet allemaal bedoel ik hoor; ik ken ook de verhalen van de studenten met rijke pappies die helemaal los gaan, maar volgens mij zijn dat toch de uitzonderingen.

BerichtGeplaatst: 07 apr 2018, 19:16 
Volwassene

Vandaag is zoonlief weer op stap en hij blijft slapen bij een vriend. Hij heeft een erg leuk sociaal leven :roll: Is ook wel weer heerlijk, natuurlijk. Hij heeft gelukkig ook geen vrienden die uit de band springen, maar ze drinken wel (met mate gelukkig).

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 09:44 
Volwassene

Jongen gaat ook regelmatig met andere jongens en soms ook meiden naar de bioscoop en vooraf of achteraf gaan ze dan uit eten. Gedronken wordt er zeker niet, maar ze zijn ook allemaal minderjarig. Gelukkig blijft hij niet tot 2 of 3 uur in de nacht weg maar meestal is hij voor tienen weer netjes thuis. Jongen is voor volgend jaar aangenomen op een MBO dus we hopen dat het daar beter zal gaan dan op de HAVO. Voordeel is dat de opleiding binnen onafzienbare tijd naar dezelfde locatie komt als waar de jongen nu nog HAVO volgt, dus hij hoeft niet verder te fietsen! Leerlingen zijn daar allemaal wel een stuk ouder want bijna niemand had een ouder/verzorger bij zich bij de intake en dat moest bij minderjarigen wel.

BerichtGeplaatst: 11 apr 2018, 12:41 
Volwassene

CD, hopelijk levert dit voor hem een verbetering op. Zou wel fijn zijn!!

BerichtGeplaatst: 12 apr 2018, 10:13 
Volwassene

Cd: ik wens hem succes op z'n nieuwe opleiding. Misschien klikt het beter met iets oudere klasgenoten. Zoon en z'n vrienden drinken ook niet.

BerichtGeplaatst: 15 apr 2018, 17:48 
Volwassene

Ha Hanneke,
Mijn zoon is inderdaad voor de kerstvakantie van NT overgegaan naar EM. Dat was nog niet vaak gebeurd op deze school en dat kon alleen omdat hij nog mee kon doen voor het SE van AK in januari. Na het SE in januari had dat niet gekund. Of je moet dat SE herkansen in juni/juli na het 2e SE dat je dan net hebt gehad. Als je zoveel van de stof hebt gemist wordt dat zeer moeilijk!! Maar wie weet en wil de AK docent wel meedenken aan een oplossing?! Je bent dan wel afhankelijk van de flexibiliteit van de docent.

BerichtGeplaatst: 16 apr 2018, 07:08 
Volwassene

Dank, Driehoek.
Toevallig hoorde ik van zoon dat een meisje uit zijn jaar ook gaat wisselen. Gewoon na de zomer. Haalt het programma in de zomervakantie in, en zal dan alle toetsen moeten herkansen.
Zoon twijfelt nu weer, omdat hij voor het betrefffende vak ook eigenlijk niets gedaan heeft nog, en dus helemaal niet goed weet of hij het kan of niet. Er zijn wat gesprekken geweest met mentor en begeleider hb. Uiteraard ben ik daar niet meer bij, dus wat er precies besproken is weet ik niet helemaal. Er gaat in ieder geval meer uitdaging gevraagd worden bij maatschappijwetenschappen.

BerichtGeplaatst: 14 mei 2018, 14:37 
Volwassene

Hallo allemaal, ik ben een tijdje weg geweest van dit forum, maar vind het leuk nu weer aan te haken.
Hier een jongen van net 16 die vorig jaar in 4 VWO is blijven zitten, dit jaar naar Havo 4 is gegaan en nu sinds november thuis zit (vooral uitgevallen door prikkelgevoelligheid, geen aansluiting (ook niet op vwo) en enorme faalangst). Hij loopt bij psycholoog voor zijn faalangst. Hij heeft nu alle stof van Havo 4 zelf thuis doorgewerkt. Overmorgen horen we of hij met IVIO kan starten om via staatsexamen zijn havo volgend jaar te halen. Verder een 14-jarige in VWO 4 (met 10 jaar op Gym. begonnen), nooit echt wat gedaan en liep dus dit jaar tegen de lamp, gaat ook dit jaar blijven zitten. Voor hem ben ik hulp aan het zoeken, want ondanks de wil, ben ik bang dat hij het volgend jaar in zijn uppie zonder begeleiding niet gaat redden (slechte werkhouding, uitstelgedrag, slechte/geen leerstrategieën, faalangst, etc.)
Zijn er onder jullie blijven zitters waarbij het voor de 2e keer wel goed ging? Alle tips zijn welkom!

BerichtGeplaatst: 05 jun 2018, 13:17 
Volwassene

Kan je zoon volgend jaar IVIo starten Moeder Kip?

Hier helaas binnen familie geen goed vervolg op zittenblijven. Neef gaat voor de tweede keer blijven zitten in Havo 4, en moet van school nu.
Ik denk dat zittenblijven an sich ook niet helpt bij deze problematiek. Er moet echt worden ingezet op de juiste begeleiding meestal. Jij bent hier al naar op zoek. Dat lijkt me heel goed. Als je de juiste hulp hebt, en je kind is ook van goede wil , liggen de kansen op slagen wel hoger denk ik.

Succes.

Pagina 9 van 11 [ 203 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11  Volgende