Het is nu 19 jun 2018, 04:18

Pagina 8 van 10 [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 14:16 
­

Mijn vierdeklasser is nogal aan het puberen en zet zich af tegen alles en iedereen. Ze kan in principe met weinig doen goede cijfers halen, maar niets doen werkt niet. Als ze dan lage cijfers haalt, denkt ze zelf dat dat komt, omdat ze het niet kan en doet vervolgens niets meer. Ze heeft eerder zo'n fase gehad, dus ik hoop dat we dat patroon toch weer kunnen doorbreken.

Maandag gaat ze met school naar Barcelona. Toch ook leuk 8)

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 14:22 
Volwassene

Sorry, mijn vierdeklasser zit inmiddels in de vijfde (maar daar is het ook rustig :wink: )

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 14:28 
­

MoederJan schreef:
Sorry, mijn vierdeklasser zit inmiddels in de vijfde

:lol:

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 15:25 
Volwassene

Met mijn vierdeklasser gaat het goed. Hij haalt nog steeds goede cijfers met (naar mijn idee) matige inspanning.

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 18:53 
Volwassene

Tja de mijne, ik weet niet zo goed wat ik er van moet vinden. :roll: Hij heeft dus het eerste half jaar niks uitgevroten, waarna hij twee vieren stond, begon net weer een beetje te werken met een paar mooie cijfers na de Kerstvakantie. Toen kreeg hij een vrij onschuldige maar wel lastige blessure die niet heelde en hij moest geopereerd worden. Hij kon drie weken niet naar school en miste een aantal toetsen. Toen hij weer naar school ging kon hij het nog helemaal niet volhouden, en dat leverde een paar onvoldoendes voor inhaatoetsen op die hij aan het einde van de dag moest maken. Hij was helemaal op. Dus weer gas terug genomen.

Zoonlief werd er wat onzeker van en we hebben samen een planning gemaakt voor alle opdrachten en toetsen die hij in moet halen en de proefwerkweek die er heel snel aan komt. Hij is hard aan het werk, ik kan niet anders zeggen, maar hij houdt het door zijn herstel, maar ook door zijn adhd, maar een paar uur per dag vol. Daarna heeft het helemaal geen zin meer.

Hij loopt nu alweer flink achter op zijn planning door een opdracht waar hij niet zo goed raad mee weet. Of hij het gaat redden weet ik niet. Dat hangt heel erg van de inhaaltoetsen en de proefwerkweek af. En of hij zijn energie op tijd terug krijgt. Op zijn school is in maart zo'n beetje het jaar voorbij. Daarna volgen er vooral veel reizen en projecten en alleen nog een proefwerkweek op het einde van het schooljaar. Dus het komt er nu toch wel op aan. Hij beseft dat zelf ook heel goed, maar had gedacht dat hij na een half jaar niks doen het allemaal wel weer even kon ophalen. Tja, dat kan ook wel, maar niet als er een kink in de kabel komt...

Waar ik het helemaal los had gelaten (heerlijk was dat) merk ik nu dat zoonlief weer meer behoefte heeft aan bevestiging en steun. Dus die geef ik hem natuurlijk. Maar ik kijk wel uit naar het moment dat ik mijn lastige, grappige, onafhankelijke puber weer terug heb, met zijn Komt wel goed mam!

BerichtGeplaatst: 05 maart 2018, 20:38 
Volwassene

Nou, de proefwerkweek zit erop. Oudste had uiteindelijk bijna vijf weken school gemist, dus hij moest op eigen houtje van alle vakken de stof inhalen. Hij deed dat ontzettend goed, vind ik. Petje af. Twee vakken moet hij later nog inhalen, hij hield nog niet de hele proefwerkweek vol.

Er zijn nog geen cijfers bekend, maar ik ben echt trots op de manier waarop hij het heeft aangepakt en doorgezet, want het was niet makkelijk en echt ontzettend veel. Voor het eerst in deze vier jaar heb ik de neiging om regelmatig op Magister te kijken of er al cijfers staan :roll: , want ik gun hem echt dat hij beloond wordt voor zijn harde werken (en ik vraag me af of hij niet een hoop heeft gemist dat in de lessen is verteld). En nu maar hopen dat de stress snel af neemt en dat ik snel mijn zelfverzekerde, onafhankelijke puber weer terug heb. :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 07 maart 2018, 23:23 
Volwassene

Ha Drietje,

Dat is zeker heel knap. Je moet jezelf toch ook mentaal weer helemaal opladen. Na het missen van al die vakken (dus geen goede voorbereiding)!toch veel gaan leren en maar er het beste van hopen. Wij hebben dat hier met de vorige toetsweek ook meegemaakt. Nadat zoon in november nog van profiel is gewisseld en dus 2 vakken moest inhalen, kreeg hij via sporten op hoog niveau eenscheuring van zijn borstspier die verergerd werd door een verkeerde behandeling van een manueel therapeut. Gevolg 2 en 1/2 week niet naar school en 4 weken niet kunnen schrijven en onder de morfine, diazepam, dyclofenac en paracetamol. Vreselijk, wij moesten hem voeren en helpen met de toiletgang. De kerstvakantie was onze redding. Maar dan die toetsweek er na.....pfff. Er zat ook een vette 4 tussen maar wij zeggen dat er altijd wel minimaal,1 vak is wat misgaat (je moet toch kiezen ) Ik was al lang blij met de 6 en. Ik hoop voor jouw zoon ook terechte cijfers voor zijn inspanning, want dit is niet niks!!!
En dan ben je ook nog puber...

.

BerichtGeplaatst: 07 maart 2018, 23:27 
Volwassene

Dankjewel driehoek. Inderdaad verbazingwekkend dat een relatief onschuldige blessure zoveel verzuim en ongemak kan opleveren. Geen cijfers nog hier, zoon zegt dat hij geen huiswerk gaat maken voordat de docenten de toetsen na hebben gekeken. Dus ik zie mijn puber alweer aardig zichzelf worden :mrgreen:

BerichtGeplaatst: 08 maart 2018, 08:08 
Volwassene

Op de een of andere manier heb ik je verhaal gemist Drietje, of het is meteen weer uit mijn hoofd geschoten.
Wat ontzettend vervelend voor je zoon, en inderdaad wel echt bijzonder hoe hij het opgepakt heeft. Daaruit blijkt wel dat hij echt op de goede weg zit. En zijn reactie op huiswerk maken en geen cijfers terug krijgen is erg herkenbaar ;)
Hopelijk ziet hij ook het resultaat van zijn inspanning terug straks, dat zou hem wel gegund zijn.

BerichtGeplaatst: 08 maart 2018, 17:59 
Volwassene

Dank je Hanneke. De eerste cijfers zijn erg goed, hij heeft zelfs 1 van de twee dikke onvoldoendes van zijn vorige rapport weggewerkt. Dat is erg fijn!

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 19:35 
Volwassene

Hier compleet afgehaakt. Staat nu voor elk leervak ongeveer een 4. Dit is dus een verloren jaar. Bepaalde leraren zien wel dat hij slim is maar op de een of andere manier lukt leren hem op geen enkele manier. Hij zegt zelf 'ik krijg de stof er gewoon niet in, mijn hoofd zit vol'. Afijn, we gaan nu op zoek naar een MBO-opleiding voor volgend jaar. Helaas zijn veel opleidingen al vol. Mogelijk wordt het iets met ICT als daar nog wel plek is. Vader werkt helaas niet mee. Wil niet naar open dagen en wil gewoon dat de HAVO afgemaakt wordt. Wat de jongen wil interesseert hem niet. Vader heeft het te druk met zichzelf, uitgaan en zijn etentjes. De maatschappelijk werker op school heeft al gezegd dat zijn vader alle kenmerken van een narcist heeft. De jongen hoeft daar dus helemaal niets van te verwachten.

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 20:08 
Volwassene

CosmicDealer schreef:
Hier compleet afgehaakt. Staat nu voor elk leervak ongeveer een 4. Dit is dus een verloren jaar. Bepaalde leraren zien wel dat hij slim is maar op de een of andere manier lukt leren hem op geen enkele manier. Hij zegt zelf 'ik krijg de stof er gewoon niet in, mijn hoofd zit vol'. Afijn, we gaan nu op zoek naar een MBO-opleiding voor volgend jaar. Helaas zijn veel opleidingen al vol. Mogelijk wordt het iets met ICT als daar nog wel plek is. Vader werkt helaas niet mee. Wil niet naar open dagen en wil gewoon dat de HAVO afgemaakt wordt. Wat de jongen wil interesseert hem niet. Vader heeft het te druk met zichzelf, uitgaan en zijn etentjes. De maatschappelijk werker op school heeft al gezegd dat zijn vader alle kenmerken van een narcist heeft. De jongen hoeft daar dus helemaal niets van te verwachten.

Wat ontzettend verdrietig CD! Ik dacht toevallig gisteren nog aan jullie, en vroeg me af hoe het gaat. Niet goed dus.

Je geeft aan dat vader wil doen wat hij zelf wil, en dat het hem niet interesseert wat de jongen wil.
Weet de jongen dan wat hij wil? Als dat zo is, dan zou ik toch proberen alles in het werk te stellen om dat voor elkaar te krijgen. MBO omdat niemand je ergens anders mee wil helpen is natuurlijk ook geen oplossing. MBO omdat je dat zelf wil hoeft natuurlijk niet verkeerd te zijn.Maar als zijn hoofd nu te vol is, zal dat dan volgend jaar anders zijn?

BerichtGeplaatst: 11 maart 2018, 20:26 
Volwassene

De opleiding die hij wilde doen zit al vol. Het is ook al best wel laat. Je moet je overal voor 1 april aanmelden maar het liefst nog voor 1 januari. Ik denk niet dat hij duidelijk weet wat ie wil. Hij heeft geen idee hoe de opleidingen inhoudelijk in elkaar steken. Hij hoort van vriendjes iets en wil dat dan ook maar beseft niet dat er soms 'lastige' aanmeldprocedures zijn. Je bent vaak verplicht een motivatiebrief te schrijven of een intakegesprek te voeren. Je moet een opdracht uitvoeren of een half dagje met lessen meedraaien. Er wordt gekeken of je wel geschikt bent. Leeftijd is ook nog een issue terwijl er vaak in de eisen alleen maar een overgangsbewijs van HAVO 3 naar HAVO 4 staat. Ik heb al bij diverse scholen geinformeerd die zeggen ook 'eerst HAVO afmaken' dus die zijn ook niet zo happig om een HAVO 'drop-out' aan te nemen. Het wordt nog een heel lastig verhaal....

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 13:09 
Volwassene

Ik kan me voorstellen dat het erg lastig is, omdat er zo veel factoren meespelen. Of eigenlijk: tegenwerken. Dat maakt het er niet eenvoudiger op.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 13:14 
Volwassene

Wat jammer, zeg! Moeilijk ook. Hopelijk lukt het om wat passends te vinden.

BerichtGeplaatst: 12 maart 2018, 13:25 
Volwassene

Misschien is het trouwens wel fijn wanneer hij van deze school weggaat. uit jouw verhalen begrijp ik dat dit ook geen fijne omgeving is. Dat motiveert ook niet natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 27 maart 2018, 13:53 
Volwassene

School snapt er eerlijk gezegd niks van waarom het niet meer lukt, maar ze zijn rijkelijk laat met ingrijpen. Opeens krijgt hij van alle leraren een soort van positieve aandacht. Er wordt gevraagd aan hem hoe het met hem gaat en hoe ze hem kunnen helpen. Hij is een modelleerling, altijd aanwezig, let goed op, maakt geen stennis, altijd op de achtergrond, maakt altijd zijn huiswerk maar het regent 2,3 en 4 qua cijfers. Jammer eigenlijk want als je in negatieve zin opvalt wordt er veel eerder 'ingegrepen'. Hoe dan ook vanuit de school is het nu 'te laat' om dit allemaal weer op de rails te krijgen. Volgend jaar wordt het waarschijnlijk een MBO-4 opleiding en dan 'iets in de ICT'. De hele intakeprocedure moet nog plaatsvinden en daarna moet nog blijken of hij ICT wel leuk vindt, maar goed...

BerichtGeplaatst: 01 apr 2018, 19:06 
Volwassene

Wat jammer CD, dat ze zo laat pas hulp gaan bieden.
Lijkt me ook extra moeilijk eigenlijk. Wanneer ze dat eerder hadden gedaan, dan was dit afstromen ook niet nodig geweest.
Ik hoop echt dat jullie een fijne plek voor hem vinden.
sterkte ermee.

BerichtGeplaatst: 01 apr 2018, 22:41 
Volwassene

@CosmicDealer: Ik pik even een zinnetje uit jouw verhaal
CosmicDealer schreef:
... lukt leren hem op geen enkele manier. Hij zegt zelf 'ik krijg de stof er gewoon niet in, mijn hoofd zit vol'. Afijn, we gaan nu op zoek naar een MBO-opleiding voor volgend jaar.
Ik vraag me af waar zijn hoofd zo mee vol zit? Misschien (ook) met het gedoe rondom zijn moeder? Maar ook met andere dingen? Is er iemand met wie hij hierover kan praten? Een goede vriend, een vertrouwenspersoon op school, de huisarts, een professional?
Sorry voor alle vragen, maar ik denk dat als je hoofd zo vol zit dat je op de ene school niet meer tot presteren komt, dit niet wordt opgelost door over te stappen naar een ander schooltype. Want daarmee heb je de oorzaak van dat volle hoofd nog niet aangepakt. Grote kans dat het probleem dus blijft, ook wanneer hij op een andere opleiding komt.

Van opleiding wisselen is onder deze omstandigheden eigenlijk symptoombestrijding, de oorzaak van het probleem wordt niet aangepakt. Het zou zonde zijn als dat volle hoofd blijft en hem ook bij een andere opleiding in de weg gaat zitten. Hij is zo langzamerhand wel eens aan een succeservaring toe. Daarom zou het fijn zijn voor hem als hij met iemand kan praten over wat hem bezighoudt.

BerichtGeplaatst: 02 apr 2018, 09:42 
Volwassene

Ja, dat is wel een waardevolle aanvulling Paula. Maar voor zover wij de geschiedenis een beetje "kennen" zal dat toch wel heel moeilijk zijn. Ook voor CD, omdat het ook voor haar toch een beetje vechten tegen de bierkaai is.

Pagina 8 van 10 [ 187 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende