Het is nu 19 feb 2018, 20:52

Pagina 7 van 8 [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 4e jaar VO 2017-2018
BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 08:32 
Volwassene

Dat is het enige vak zo´n beetje waar de jongen hier wel een voldoende voor staat. En de afgelopen SO had ie niet eens geleerd omdat de printer niet werkte liep zijn hele programma die avonds in de war.

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 08:39 
Volwassene

Dat is wel weer bijzonder CD! Getuigt in ieder geval van erg goed kunnen rekenen :D

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 12:07 
­

Ook voor D zit de eerste periode er ongeveer op. Dit jaar veel minder tussentijdse toetsen en vooral toetsen in de afsluitende toetsweek. Juist in de toetsweek scoorde D in het verleden vaak minder. Haar cijfers zijn nu ook wel wat lager dan vorig jaar en ze heeft zelfs een enkele onvoldoende gehaald, maar niets problematisch. Persoonlijk vind ik de inzet van D de afgelopen periode minimaal en dat geeft ze nu zelf ook wel toe. Met minimale inspanning er zo voor staan, is ook wel weer positief.

D blijft heel positief over haar profielkeuze (ook hier NT/NG, met 4 extra vakken). Van profiel wisselen is hier niet nodig. Of ze alle extra vakken wil houden, zien we wel. Twee van die vakken (economie en m&o) heeft ze geen lessen in gehad en de afgelopen periode blijkt ze toch ook niets voor die vakken te hebben gedaan. Wel heeft ze voor de toetsweek de stof van beide vakken doorgenomen en dit leverde voldoendes op, terwijl dat bij meerdere klasgenoten die wek lessen hadden gevolgd niet het geval was. Best positief dus.

Komende periode wil ze zich weer wat meer gaan inzetten, dus dan zou het helemaal goed moeten gaan. Ben zelf vooral bij dat ze steeds beter begint te beseffen hoe gemakkelijk het haar af gaat en dat ze bij een lager cijfer niet meer meteen roept dat ze het niet kan, maar beseft dat ze ook gewoon iets meer kan doen (en dan zit ze nog steeds onder wat veel klasgenoten doen).

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 15:26 
Volwassene

Niets doen en toch voldoendes halen is hier niet echt aan de orde :lol: (ik zou bijna zeggen: gelukkig maar).

BerichtGeplaatst: 14 nov 2017, 21:02 
Volwassene

Hier wordt deze week enorm hard geleerd voor de proefwerkweek. Dat heb ik nog nooit meegemaakt op deze manier. Het is erg veel, zoonlief heeft erg weinig gedaan de afgelopen maanden en moet dus heel veel opdrachten en stof inhalen. De toetsen duren allemaal ook ineens anderhalf uur of langer :shock: Ik bemoei me er nog steeds niet mee en dat kost me nog steeds bitterweinig moeite :mrgreen: . Wel zorg ik dat ik wat meer thuis ben deze week voor morele support en extra lekker eten en drinken.

Ik ben enorm trots op hem dat hij het zo goed volhoudt en zo gedisciplineerd werkt. En blij dat van mijn begeleiding in de eerste drie jaar toch wel het een en ander is blijven hangen. Los van de cijfers die hij gaat halen, dat maakt me eigenlijk niet eens zoveel uit.

BerichtGeplaatst: 30 nov 2017, 21:36 
Volwassene

Hier is de motivatie een beetje weg merk ik. Zoon doet wel wat, maar niet van harte.

Volgende week gaat hoj met school naar de kerstmarkt in Münster. Duitsers interviewen , en beetje rondkijken. Zoon ziet er vreselijk tegenop. Hij houdt niet van dit soort dingen, en is heel bang voor aanslagen op kerstmarkten. Zeker met die aanhouding/vrijlating gisteren weer.
Ik vind het lastig. Enerzijds vind ik het ook een aparte keuze van school, maar anderzijds moet je ook weer niet te voorzichtig zijn. Maar in zoons hoofd gaat dat een heel eigen leven leiden allemaal. Maar goed, je kunt ook weer niet alles ontlopen. Voelt dubbel dus.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 08:31 
Volwassene

Een kerstmarkt vind ik ook een rare keuze. Je kunt toch ook willekeurig ergens op een plein gaan staan of in een winkelstraat.

Mijn vierdeklasser gaat op persoonlijk vlak als een speer. Hij is zo vrolijk, loopt zingend door het huis. Ik geniet er echt van. Op het schoolse vlak is het een stuk minder dan vorig jaar. Hij heeft voor het eerst een onvoldoende op zijn rapport. Twee zelfs. Komt omdat hij in de maanden voor de proefwerkweek niets had gedaan (in de pww zelf heeft hij wel heel hard gewerkt). Dat zei hij zelf, maar dat wist ik natuurlijk al lang. Hij maakt zich er helemaal geen zorgen over.

Voorheen legde hij de lat in mijn ogen te hoog, dus dat nieuwe zelfvertrouwen is mooi om te zien. Ik heb een kort gesprekje met hem gehad over de eventuele gevolgen van de onvoldoendes. Voor één van die vakken komen er dit jaar nog maar twee toetsen. Nog een keer een vier is dus niet meer op te halen (de onvoldoende op het rapport is op 1 proefwerk gebaseerd, waarvoor hij dus een 4 had). Tot zover mijn bemoeienis. Hij weet wat ie moet doen, ik weet dat ie het kan en het ook in de praktijk kan brengen, dus het is aan hem. Ik maak me er eigenlijk ook helemaal geen zorgen over.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 00:30 
Volwassene

Zoon gaat niet naar de twee extra (niet ingeroosterde) vakken, omdat hij niet aan de leraren van de vakken die tegelijk met de extra vakken worden gegeven, durft te overleggen of hij af en toe een les kan overslaan. Zoon is extreem bang om op te vallen of om voor schut te staan. Hij is bang om door klasgenoten als uitslover of door leraren als lastig te worden gezien, en dan regelt hij maar liever helemaal niks. Er is op school geen begeleiding voor hb'ers, er is wel een meisje met hetzelfde vakkenpakket als hij (nt-ng met grieks, frans en duits, frans en duits zijn niet ingeroosterd).

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 09:59 
Volwassene

Hier zijn ze met andere klassen ook naar de kersmarkt in Munster geweest. Sommige kinderen hebben echt een druk programma. Deze week moest de jongen ook meerdere keren op stap oa. naar de rechtbank, musea, tentoonstellingen, toneelvoorstellingen, hoorspelen. Het kan ook wel een beetje teveel van het goede worden vind ik. Alles in het kader van CKV en maatschappijleer geloof ik....

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 10:07 
Volwassene

Nou, dat CKV is echt een crime. Verschrikkelijk. Het valt hier trouwens continu uit ook.
Zoon is al de hele week ziek, dus van de kerstmarkt was geen sprake meer. Zal ook best fris zijn nu, om een dag daar rond te lopen.

Hier is iedereen aan vakantie toe denk ik.

BerichtGeplaatst: 12 dec 2017, 15:33 
Volwassene

Ckv wordt dit half jaar niet gegeven, misschien na de kerstvakantie. Ik kan me voorstellen dat al die extra activiteiten lastig zijn naast het gewone huiswerk.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 19:40 
Volwassene

Hier een oudste die wiskunde B op zijn sloffen doet, maar niet kan rekenen :lol:
Met de rekentoets in aantocht: hoe zouden jullie de stof van de basisschool bovenbouw aanleren? Liefst online. Hebben jullie tips?
Zoon heeft vanaf groep 5 nauwelijks tot geen rekenonderwijs gehad. En dus heeft hij hiaten. Blijft hij ook steeds over mopperen, dus nu aangegeven dat de enige manier om ze weg te werken is: leren rekenen.
Vandaar mijn vraag. Tips welkom!!

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 20:14 
Volwassene

Doet school daar niets aan? Of zijn al die programma's stopgezet nu de rekentoets voorlopig niet meer meetelt.

Wijsheid verwerven, inzicht verkrijgen, dat moet je boven alles gaan. Houd de wijsheid in ere, dan zal ze je groot maken; omhels haar, dan zal ze je aanzien geven. Zij zal de kroon op je hoofd zijn, de krans om je schouders.De Bijbel, Spreuken 4:7-9

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 20:29 
Volwassene

Smaragd schreef:
Doet school daar niets aan? Of zijn al die programma's stopgezet nu de rekentoets voorlopig niet meer meetelt.

Geen idee eigenlijk. Ik denk wel dat ze wat gaan doen als de toets er echt aankomt. Maar dat is in de vijfde toch? Ik wilde alleen ruim de tijd hebben, en niet onder druk alles in paar weken hoeven te doen. Of niet ik, hij natuurlijk.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 21:27 
Volwassene

LOI Kidzz misschien? Dat heeft bij onze jongste geholpen bij hiaten. Alle rekenstof komt voorbij en wordt met filmpjes of tekst uitgelegd. Vervolgens zijn er oefeningen en je kunt ook op onderdelen extra oefenen. Op zijn leeftijd zijn is het spelelement niet leuk meer, maar dat kun je wel overslaan.

De rekentoets is nu trouwens ook afgeschaft voor het VWO, wist je dat? Hij telt helemaal niet meer mee nu en ze beraden zich op een andere toets.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 21:53 
Volwassene

Mijn vierdeklasser lijkt eindelijk een beetje aan het werk te zijn gegaan na een half jaar vakantie vieren. Hopelijk lukt hem om in de tweede periode de twee vieren weg te werken. De ene heeft hij vandaag al een stuk opgehaald, tot boven de vijf waarschijnlijk. De andere heeft pas de eerste toets in de toetsweek. Hij is nog steeds niet erg fanatiek, maar leert nu ten minste wel voor de toetsen. Huiswerk zie ik hem nooit maken.

Ik worstel inmiddels wel met de vraag of ik er iets aan moet doen. Maar ik laat het nog steeds los. Komt ook wel omdat ik het stiekum niet erg vind als hij blijft zitten. Het is een goede les en hij is nog zo jong van binnen en buiten. Ik zie hem niet met zeventien op kamers gaan :shock:
Bovendien vind ik dat hij het nu, in de vierde, gewoon zelf moet kunnen. Als ik het overpak leert hij het nooit, denk ik.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 21:58 
Volwassene

Drietje schreef:
LOI Kidzz misschien? Dat heeft bij onze jongste geholpen bij hiaten. Alle rekenstof komt voorbij en wordt met filmpjes of tekst uitgelegd. Vervolgens zijn er oefeningen en je kunt ook op onderdelen extra oefenen. Op zijn leeftijd zijn is het spelelement niet leuk meer, maar dat kun je wel overslaan.

De rekentoets is nu trouwens ook afgeschaft voor het VWO, wist je dat? Hij telt helemaal niet meer mee nu en ze beraden zich op een andere toets.

Echt? Nee, wist ik niet.
Hiaten wegwerken gaan we dan alsnog doen, maar goed om te weten.

BerichtGeplaatst: 11 jan 2018, 22:00 
Volwassene

Drietje schreef:
Mijn vierdeklasser lijkt eindelijk een beetje aan het werk te zijn gegaan na een half jaar vakantie vieren. Hopelijk lukt hem om in de tweede periode de twee vieren weg te werken. De ene heeft hij vandaag al een stuk opgehaald, tot boven de vijf waarschijnlijk. De andere heeft pas de eerste toets in de toetsweek. Hij is nog steeds niet erg fanatiek, maar leert nu ten minste wel voor de toetsen. Huiswerk zie ik hem nooit maken.

Ik worstel inmiddels wel met de vraag of ik er iets aan moet doen. Maar ik laat het nog steeds los. Komt ook wel omdat ik het stiekum niet erg vind als hij blijft zitten. Het is een goede les en hij is nog zo jong van binnen en buiten. Ik zie hem niet met zeventien op kamers gaan :shock:
Bovendien vind ik dat hij het nu, in de vierde, gewoon zelf moet kunnen. Als ik het overpak leert hij het nooit, denk ik.

Herkenbaar. Hier een 2.9 voor Duits gehaald. Leerwerk. M en O ook een 4. Ik denk dat daar zijn rekenhiaten parten spelen.
De rest allemaal wel heel netjes, dus compensatie genoeg. Maar hij is wel wakker nu.

BerichtGeplaatst: 14 feb 2018, 17:12 
Volwassene

Hier een beetje de motivatie kwijt.
Leren gaat hierdoor moeizaam. Vakken die hem interesseren gaan erg lekker, maar vakken als CKV en M & O en Duits niet.
De twee jaar die voor hem liggen voelen voor hem als een te zware hindernis. Een oplossing weet hij niet, want hij weet al heel goed wat hij na het vwo wil. Is daarvoor ook erg gemotiveerd.

Lastig dus. Heb op zijn verzoek maar weer contact opgenomen met de begeleidster die hem eerder erg goed heeft geholpen. Hopelijk kan zij weer iets betekenen.

Hoe gaat het met de rest?
CD, lees jij nog wel eens mee? Hoe gaat het met jullie?

BerichtGeplaatst: 16 feb 2018, 12:52 
Volwassene

Beetje alleenspraak hier ;)

Afspraak met begeleidster staat. Zoon kijkt er naar uit.

Pagina 7 van 8 [ 145 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8  Volgende