Het is nu 10 dec 2018, 10:21

Pagina 4 van 15 [ 294 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar vo 2017-2018
BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 06:56 
Volwassene

He, wat jammer is dat.
Hier gisteravond ook ouderavond. Geen info over alcohol en drugs, wel een leuke presentatie van een van de mentoren die vorig jaar een master heeft afgerond met een onderzoek naar hoe het nou komt dat juist VWO 3 zo lastig is en er zoveel kinderen in de problemen raken.

Kennis gemaakt met de mentor van S. Een leuke, vrolijke man, die veel verantwoordelijkheid bij de kinderen legt en een VWO-mentaliteit verwacht, ook op het gebied van nieuws kijken en zo. Kan me wel voorstellen dat je na een les van hem volledig sufgel*ld bent.... :shock: (en dat klopte wel volgens S, maar hij is toch erg blij met deze mentor)
En de mentor is blij met de klas. Leuke sfeer, kunnen gewoon goed met elkaar.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 08:40 
Volwassene

Maatschappelijke stage moet deze week al uitgekozen worden. Lekker vlot.

Al die beroepenvoorlichtingen e.d. ter voorbereiding van de profielkeuze mogen wat mij betreft geskipt worden, er is maar één profiel waarbij natuurkunde zit. En dat is zoon zijn beste vak.

Twee jonge kerels (dertigers) als mentoren. Voelt wel goed. De ene is nieuw voor zoon, de andere heeft hij altijd al gehad. Zij staan er allang achter dat zoon N&T gaat doen.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 08:45 
Volwassene

Ik meende dat er tegenwoordig ook wiskunde C en D bestaat? Hier staat alleen A en B op het menu.

Laatst bijgewerkt door moppetoet op 14 sep 2017, 10:02, in totaal 1 keer bewerkt

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 09:44 
Volwassene

Op de school van zoon maken ze eerst een keuze tussen wiskunde A en B. Wie in de 4e Wis A heeft, kan in de 5e kiezen voor Wis A of C. Leerlingen met wiskunde B kunnen vanaf klas 5 Wis D erbij nemen.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 10:02 
Volwassene

Okee, dus dat is misschien voer voor de toekomst.

Havo is tegenwoordig 7 vakken eindexamen? In 1991 nog 6, of kwam dat doordat ik een gecombineerde Havo/Meao opleiding deed?

Mijn Indische oma deed 21 vakken op de HBS.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 10:41 
Volwassene

HAVO heeft 7 vakken, VWO 8, 1 meer dan "vroeger"inderdaad.

Mijn dochter, die op een andere school zit dan zoon, moest bij haar profielkeuze al direct kiezen tussen wiskunde A, B, C of B&D. Hoe dat bij zoon is weet ik niet.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 11:25 
Volwassene

Wij hadden gisteren de informatieavond en zeker de helft werd gevuld door de decaan met informatie over de profielkeuze. Zoon weet al welk profiel hij gaat doen, maar toch heb ik wel nuttige informatie gekregen. Zo kunnen de leerlingen in principe ieder keuzevak kiezen, maar wordt pas besloten of dat vak wordt aangeboden wanneer alle aanmeldingen binnen zijn. Zo waren er vorig schooljaar in totaal 3 leerlingen die tekenen wilden volgen, maar dat vak werd dus wel geschrapt. Gewoon domweg omdat er de financiële middelen niet zijn om zo'n klein klasje te draaien (begrijpelijk). Dat betekent dat ik zoon wel op het hart ga drukken om een aantal alternatieven achter de hand te houden voor het geval dat. Ook werd verteld dat wanneer je wiskunde B wilt volgen je dit jaar minimaal een 6,5 als eindcijfer voor wiskunde moet hebben. Ook niet onbelangrijke informatie!
Daarna nog een uur informatie van de mentor zelf. We kennen de beste man al (hebben al eens met hem om tafel gezeten voor het vak dat hij geeft) en zijn erg tevreden met hem als leraar en hopelijk ook als mentor.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 16:08 
Volwassene

Sommige scholen bieden alleen wis A en B aan, maar er zijn ook scholen met C en D. Natuurkunde zit vast in het NT profiel, maar kan als keuzevak in NG. Die profielen schelen amper van elkaar, alleen moet je bij NT wis B doen en bij NG mag je A of B. Daarnaast krijg je bij NT het vak NLT. De profielen staan vast en zijn op het internet zo te bekijken. De keuzes die scholen hebben staan op de scholenwebsites. Kan best nog wat verschil in zitten per school namelijk.

Mijn oudste werd erg goed begeleid in de keuze van het profiel, met een programma dat een schooljaar duurde. Daarnaast gaven de docenten per vak een positief of negatief advies. Mijn jongste zit nu in de derde en zij wil EM en NG omdat ze anders zo weinig vakken heeft, haha. Lijkt mij een onmogelijke optie maar dat gaat de mentor haar maar vertellen. En wie weet...

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 20:15 
Volwassene

moppetoet schreef:
Wáárom moet je op een kennismakingsavond met de mentoren ook altijd een presentatie bijwonen over de gevaren van alcohol en roken? Tijdverspilling... Volgend jaar een goed boek meenemen.

Bij ons niets daarover. Wel kenmerken van 2 en 3 VWO, met generalisaties als VWO-leerlingen kunnen niet samenwerken. En havisten wel... De meeste ouders waren zelf vroeger VWO-ers .
Ook niets informatief, zoals informatie over de profielen.

Citaat:
Daarnaast krijg je bij NT het vak NLT.

Naar aanleiding hiervan vroeg ik me af of elke school NLT aanbiedt.
Ik dacht ook dat natuurkunde verplicht is bij NT en optioneel bij NG.

BerichtGeplaatst: 14 sep 2017, 20:31 
Volwassene

Citaat:
Daarnaast krijg je bij NT het vak NLT.

Naar aanleiding hiervan vroeg ik me af of elke school NLT aanbiedt.
Ik dacht ook dat natuurkunde verplicht is bij NT en optioneel bij NG.[/quote]

Even opgezocht, NLT is niet verplicht. Op de scholen van mijn kinderen wel. Natuurkunde is inderdaad verplicht bij NT en biologie bij NG. In de praktijk hebben leerlingen met NT en NG dus vaak dezelfde vakken. Deze profielen worden dan ook vaak gecombineerd.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 08:36 
Volwassene

Hier heb ik werkelijk nog geen idee welke profielen er zijn en hoe dat in elkaar zit. Zoon is er ook totaal nog niet mee bezig. Volgende maand ouderavond en dan krijgen we meer info.

Verder lijkt het hier niet slecht te lopen. Even wennen aan huiswerk maken na de vakantie.

Gisteravond laatste keer bij Scouting naar de verkenners voor het overvliegen. Ze zijn door de rowanstaf "ontvoert", vastgebonden en wel, in een busje. Daar waar zoon nog twijfels had over het overvliegen heeft hij na afloop aan één stuk door enthousiast vertelt over de rowans. Dat ze een koelkastje met blikjes fris hebben, zelf je programma bedenken, een chillhok met bankstellen. En ze hebben daar kant en klare keukens, niet meer zelf pionieren :lol:

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 12:31 
­

Op de school van D wordt NLT wel aangeboden, maar is het bij geen enkel profiel verplicht. Zowel bij NT als bij NG kan het als profielkeuzevak worden gekozen, maar ook kinderen met CM of EM konden NLT kiezen. Zo konden ook alle kinderen hier natuurkunde kiezen (bij NT verplicht vak, bij NG profielkeuzevak en bij de andere profielen in het vrije deel).

Hier heeft D NLT wel gekozen en ze zijn natuurlijk nog maar net begonnen, maar zij is er heel enthousiast over.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 13:54 
Volwassene

Bij ons zit natuurkunde alleen in het N&T profiel, bij de andere profielen is dat geen keuze-optie, dus de mentoren en wij zijn er al uit wat het profiel wordt.

Keuzevak weten we nog niet. Zoon riep tekenen, maar aangezien hij amper het koppotersniveau ontgroeid is.....

Economie lijkt ons een basis voor een brede studiekeuze, i.c.m. wis- en natuurkunde.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 21:04 
Volwassene

Inschrijven voor de maatschappelijke stage zuigt. Om 17:00 uur zetten ze de aanmeldingssite open, terwijl sommigen dan nog niet eens thuis zijn. Om 17:15 zaten de gewenste opties al vol.

Snel dan maar iets aangeklikt, want wie geen keuze maakt (tijdig) moet naar de kinderboerderij. Mijn zoon is bang voor alle beesten die niet gebakken op zijn bord liggen, m.u.v spinnen, die vangt hij met alle liefde voor mij (en tegen een beloning van een dubbeltje).
:roll:

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 22:05 
Volwassene

Onze dochter moet zelf een maatschappelijke stageplek regelen. Dat vindt ze ook nog wel lastig. We hebben nu les geven over kinderrechten op een basisschool via Amnesty gevonden. Dat lijkt haar wel leuk. Amnesty heeft informatie daarover op de website staan.
Ze moet het wel in haar eigen tijd doen, Ze krijgen er geen tijd voor van school.
Ik vind het wel leuk, zo'n MAS, maar niet heel makkelijk om iets handigs te vinden.

BerichtGeplaatst: 15 sep 2017, 22:21 
Volwassene

Wij hoopten op meer eigen inbreng, met natuur of zo. De schooltijden (je krijgt geen vrij) sloten vaak niet aan bij zijn lesrooster. Hoe kun je verwachten dat een kind om 14:30 paraat staat, als hij om 16:15 pas vrij is? Voer dan het hele jaar een vrije woensdagmiddag of zo in.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 06:58 
Volwassene

S heeft vorig jaar meegeholpen met de iPad-helpdesk. Iemand die problemen had met z'n IPad kon dan in de pauze hulp krijgen. Dat was 1 keer per week een pauze
Helpen met open dagen telt ook mee.
Bij E op school hebben ze een dag gezamenlijk wilgen knotten in de brugklas (ze was ziek. Vond ze jammer, maar de uren tellen wel mee), en boompjes trekken op de hei in de tweede. Verder heeft ze geholpen bij n ensemblecursus van haar viooljuf. En vorig jaar, in 4TVWO hadden ze work experience, in t buitenland. Zelf te regelen, maar daar kregen ze wel n week vrij voor, al zat E in de vakantie in Noorwegen.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 08:59 
Volwassene

Bij alle scholen die ik ken moeten de kinderen het zelf regelen. Hier wordt veel als vrijwilliger op de sportvereniging gewerkt.Dat deden de meesten toch al, maar kan nu in het kader van de maatschappelijke stage. Ik vind het eigenlijk maar raar dat je niet zelf kunt kiezen. Het zelf regelen van zo iets is toch een belangrijk deel van de stage?

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 09:21 
Volwassene

Ja, vind ik ook, zelf regelen is een deel van t leerproces. Ik vind de combi zoals bij mijn kinderen wel mooi.

BerichtGeplaatst: 16 sep 2017, 10:52 
Volwassene

Op de scholen van O en M wordt de maatschappelijke stage pas in het vierde leerjaar gedaan.
Ze moeten zelf op zoek. Als het ze zelf niet lukt om iets te vinden dan helpt school met zoeken.
O gaat helpen bij de jongerengroep van de zeekadetten en het onderhoud van het schip.
M is volgend jaar pas aan de beurt en gaat dan waarschijnlijk hetzelfde doen.
Er is veel vrijheid in waar ze die stage lopen. De enige echte eis is dat het geen winstgevende organisatie is.

Pagina 4 van 15 [ 294 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 ... 15  Volgende