Het is nu 22 jun 2018, 15:47

Pagina 13 van 14 [ 278 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Re: 3e jaar vo 2017-2018
BerichtGeplaatst: 26 nov 2017, 20:12 
Volwassene

Ah zoveel scholen zoveel mogelijkheden. Maar natuurkunde met wiskunde A gecombineerd lijkt me niet voor de hand liggend, ik vermoed dat de school dan toch ook wiskunde B aanbiedt.

Profiel Stuur privébericht  

BerichtGeplaatst: 27 nov 2017, 22:17 
Volwassene

bedankt voor jullie reacties! Het wisselt dus nogal, of je geschiedenis kunt kiezen als je een NT of NG profiel kiest. Ik ben benieuwd, we horen het de 12e december wel denk ik, want dan hebben we de voorlichtingsdag.

@Marthe, ik doe een omscholingscursus naar software engineering via MakeITWork, aan de HvA.
Fijn dat er hele duidelijke redenen kwamen uit het bloedonderzoek waardoor je dochter zich zo ontzettend moe voelt. Dan weet je ook dat je er wat aan kunt doen (vit D) en dat het ook komt door de Pfeiffer en dat andere virus. Dat is niet niks zeg, zo allemaal bij elkaar! Ik hoop dat ze weer wat kan opbouwen en dat het ergste nu voorbij is. Wat zal de kerstvakantie welkom zijn! Jullie school klinkt echt fijn zeg! Gelukkig zijn die er ook! (die had ik ook wel willen treffen voor mijn kinderen!)

Ik weet zo snel niet meer wie het vroeg, over dat scheikunde werd aanbevolen als je biologie kiest. Dat was in mijn tijd ook al zo, en er waren wel 2 of 3 klasgenoten die biologie kozen zonder dat zij scheikunde in hun pakket hadden. Ik weet nog dat zij alle 3 biologie hebben laten vallen omdat het zonder die scheikunde toch wel erg lastig werd. Dus ik vrees dat het wel klopt wat ze op school zeggen. Het vak biologie verandert ook wel een beetje na de 3e. Ik vond het leuker, juist doordat de scheikunde er meer bij kwam kijken, maar die 3 klasgenoten dus totaal niet....ze knapten er echt een beetje op af.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 09:15 
Volwassene

driehoek schreef:
Reinier, jouw jongens bevestigen dus wat ik schrijf: "dat geldt/is natuurlijk niet voor elke leerling. :)

De genoemde combinatie kan hier niet op 3 verschillende scholen in de omgeving van Gouda.

Heb je dit van de sites of heb je de scholen gebeld?
Ik weet dat er een school is in die hoek waar heel veel mogelijk is omdat een kennisje van me daar een kind heeft die wel geschiedenis heeft in combinatie met een n-profiel.

BerichtGeplaatst: 28 nov 2017, 14:36 
Volwassene

Hoi, ik heb de scholen gebeld en de decaan gesproken. Je kunt het vak volgen maar er is dan kans op dubbeluren. Je zult dan keuzes moeten maken welk vak je op welk uur wilt volgen en welk vak niet. Kortom het kan wel maar je zult het zelf roostertechnisch moeten oplossen. Zoon is daar niet het type voor om zulke keuzes te moeten maken, bang dat hij dan toch het een en ander aan uitleg zal missen.

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 10:06 
Volwassene

Gisteren hadden wij het tienminutengepsrek van zoon.
Hij staat voor 2 vakken een onvoldoende, en maakt te weinig huiswerk. Is wel gemotiveerd, maar het lukt hem niet om zich te ontworstelen aan iPad en telefoon.

Hij had via de mail de opdracht gekregen om het gesprek voor te bereiden, en hij zou het leiden. Dat zag 'ie pas aan 't eind van de middag, maar hij is ervoor gaan zitten en heeft het een en ander op papier gezet.
- 2 onvoldoendes en een 5,5, en hoe hij dat op denkt te gaan halen
- het feit dat hij zich (wij hem, maar met zijn instemming) opgegeven heeft voor huiswerkbegeleiding en dat 'ie daar nog niks van heeft gehoord, weet nog steeds niet waar het is, terwijl het al twee weken bezig is (eerste week was onze schuld, we dachten dat het deze week begon). Heeft ook nog geen antwoord op zijn mailtje daarover.
- dat hij van beta-excellent wel wat meer had verwacht, ze zijn al 1,5 jaar met hetzelfde onderwerp bezig.
- dat hijvindt dat de communicatie wel wat beter mag
- dat hij het wel naar zijn zin heeft in de groep.

Hij deed 't geweldig, heel rustig. soms met emotie in zijn stem, hij is gewoon gevoelig, en zou bij het bespreken van dit soort onderwerpen eerder echt zijn gaan huilen, maar dat was nu niet zo.

De mentor vond dat hij het heel goed deed, zowel dit gesprek als de rest, ziet geen probleem met de onvoldoendes (wij nog wel, en zien dat hij wat meer begeleiding nodig heeft dan school denkt. Hij is nog geen 14, en is nog niet toe aan helemaal zelf. Zelf ziet hij dat gelukkig ook.

Leuk detail: mentor lazerde met stoel en al achterover tijdens het gesprek. Had zich niet bezeerd, en stond gelukkig lachend weer op. Maar het werd hierdoor wel een gedenkwaardige gelegenheid! :lol: :lol:

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 11:03 
Volwassene

Knap Von, van je zoon om zo het gesprek te leiden.
Hier gaat het goed, maar tegelijk zijn er toch wat zorgpuntjes. Dochter doet VWO+ maar helaas moet ze na drie jaar instromen in de reguliere stroom (plus is domweg niet haalbaar met de profielen). Deze week toevallig ook een mentorgesprek gehad en ik heb aangegeven dat ik me wel zorgen maak over het niveau van de komende jaren. Dochter staat nu in de plus 7 negens op haar rapport. Onderpresteren ligt altijd op de loer. Oplossing? Extra vakken in de bovenbouw voor extra uitdaging. Ik word er zo moe van. Waarom moet extra uitdaging altijd zitten in meer werk?
Maar goed. Om de plussstatus te behouden moet ze sowieso 1 extra vak doen maar nu kiest ze dus misschien voor 2 of 3 vakken. Daarmee moet ze zelf een hoop regelen (vakken worden tegelijk gegeven dus roostertechnisch een uitdaging) en ik vraag me af of ze dat al kan.

Gisteren een heel gesprek gehad met de teamleider en gesproken over versnellen. De uitkomst is dat ze waarschijnlijk in 1 vak versnelt (misschien 2) en dan in de vijfde examen doet voor dat vak. Volledig versnellen zien we niet zitten (ze is nu pas 13 en zelf zegt ze dat ze het vooral gewoon gezellig wil hebben op school). Na de zomervakantie stroomt ze voor dat vak dan in in VWO 5 en dat is met net 14 jaar best een uitdaging. Maar goed, dit wil ze zelf graag dus lijkt me een goede optie.
Ze kan dan in de zesde vast colleges volgen is de opzet.

Ik denk dat we hier goed aan doen, maar soms twijfel ik. Is het genoeg? Zelf geeft ze school een 8 omdat ze het met vriendinnen zo leuk heeft. Alle lessen zijn saai. Maar zegt niet iedere puber dat? Ik merk dat de moeilijke basisschoolperiode met heel veel onderpresteren steeds maakt dat ik bang ben dat het te weinig is. Maar probeer het ook los te laten omdat ik het idee heb dat ze wel goed in haar vel zit...

BerichtGeplaatst: 01 dec 2017, 13:11 
Volwassene

Klinkt wel goed meisjesmam, dat je dochter school een 8 geeft. Zoon gaf school (1 vwo) laatst hetzelfde cijfer (groep 8 kreeg een 4). Ik denk dat je het dan wel even los kunt laten. Ze staat er prachtig voor, ze is zelf enorm tevreden. Geniet er gewoon van dat het zo goed gaat en laat de beren op de weg gewoon even voor wat ze zijn. :wink:

Dochter gaat ook enorm goed, in tegenstelling tot ruim de helft van haar klasgenoten. De docenten hebben deze week de klas gezamenlijk vier uur laten nablijven om ze na te laten denken hoe ze alle onvoldoendes gaan wegwerken en om hun niet-gemaakte huiswerk te doen. Pffff... collectief straffen?... Dan heb je een hele slechte aan mijn dochter. [opera]

BerichtGeplaatst: 02 dec 2017, 17:32 
­

Hoi meisjesmam, het verhaal van je dochter is heel herkenbaar voor mijzelf. Ik zat op een school met een gym+ waar het niveau een stuk hoger lag dan op de atheneumafdeling op dezelfde school (in de vierde klas scheelde het gemiddeld 2 punten tussen de ex-gymleerlingen en de rest). Het niveau ging dan ook behoorlijk achteruit van 3 gym naar 4 vwo juist door het wegvallen van de extra's en het lagere tempo.

Ik heb gekozen voor 4 profielen om inderdaad toch maar mijn uitdaging te zoeken in de afwisseling en noodgedwongen compacten. Daarnaast ook een halve dag naar de uni in klas 5, en ik zou Nederlands en Duits versnellen. Dat ging redelijk goed in de vierde klas, maar al in de laatste periode begon het te knagen. In de bovenbouw wordt voor de meeste vakken de stof niet meer moeilijker zoals in de onderbouw het geval is. Het wordt alleen maar meer, andere onderwerpen worden behandeld met een vergelijkbare moeilijkheidsgraad. De boel ontplofte halverwege klas 5. Relatief onderpresteren was absoluut onderpresteren geworden, en de aansluiting met medeleerlingen was ik bijna helemaal verloren.

Uiteindelijk heb ik toen besloten dat jaar zo veel mogelijk vakken af te ronden en in klas 6 voltijd te gaan studeren (naast die halve dag aan de uni en nog 4 vakken op school). Dat was in februari, en in mei heb ik idd examen gedaan. Dat ging eigenlijk vlekkeloos, al was het niet de planning.

Anyway, dat is mijn verhaal. Wat mij opvalt in het verhaal van je dochter is enerzijds dat je niet weet of je dochter zal kunnen omgaan met het organisatorische aspecten van vakken die tegelijk vallen, terwijl je wel aangeeft dat ze straks een of twee vakken in een andere klas zal gaan volgen. Dat zal naar alle waarschijnlijkheid ook gaan overlappen met andere vakken en dus vergelijkbare vaardigheden vereisen. Bovendien kan een school in de bovenbouw lang niet altijd meer garanderen dat er geen overlap zit in vakken tenzij het of een grote school is of ze de vakken die je mag kiezen ernstig inperken, dus de kans bestaat dat je dochter daar sowieso mee te maken zal krijgen.

Verder denk ik dat je niet anders kunt dan je dochter serieus te nemen, zolang er open communicatie is en zij weet dat ze op ieder moment kan aangeven dat het niet langer werkt voor haar. Zoals je aan mijn verhaal kunt zien, is er ook in een later stadium nog een boel mogelijk. Er hoeven geen permanente beslissingen te worden genomen nog voordat je dochter aan de bovenbouw begint. Ik begrijp je aarzeling naar aanleiding van de moeilijke basisschoolperiode, maar je dochter is niet meer dat kind van de basisschool en deze school is niet de basisschool. Je dochter is waarschijnlijk een heel stuk volwassener, heeft meer peers om zich heen, en het klinkt alsof school zeer welwillend is.

I.i.g. veel succes voor je dochter met de beslissingen!

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 09:47 
Volwassene

Bij ons zijn de profielen opgebouwd uit 3 delen. Het vaste deel met oa Nederlands en Engels en de keuze van de 2e vreemde taal (wat zoon niet hoeft ivm dyslexie)
Dan het profieldeel met 4 vakken.... NG heeft vast bi en sk, dan keuze uit wi A of B, en keuze uit AK of Na. Dan volgt nog de keuze uit het vrije deel.
Het profieldeel van NT is Wi B, Na, Sk en nog een vak... te kiezen uit informatica, Wi D, NLT of Bi.

Zoon kiest dan 2 vakken in het vrije deel die ook examen hebben ter compensatie van de taal. Hij mag extra vakken kiezen, maar dat is roostertechnisch ingewikkeld en dan kan het zijn dat het deels zelfstudie wordt en zelfs in de 4e misschien een perfect rooster maar in de 5e niet inpasbaar! Helaas is de andere wiskunde niet in het vrije deel. Dat komt natuurlijk omdat examen A, B en C gelijktijdig is. Ik kan me voorstellen dat zoon graag A en B begint (als 9e vak) en dan later beslist welke het best bevalt en dan de andere alsnog laat vallen. Nu is die keuze best zwaar vindt ik.
Ikzelf was niet goed in statistiek dus was het duidelijk dat ik niet voor A ging. Hier hebben E nog niks van statistiek gehad dus dat kan zoon nu echt nog niet inschatten [snorkel]

Dochter weet al dat ze Wi B en D kiest.

Overigens zit bijna elk vak in het vrije deel. Dus ook geschiedenis! En als je bij NT niet kiest voor Bi dan kan dat ook nog in het vrije deel alsnog. En als dat als 9e vak is hoef je geen examen te doen, maar heb je het wel gevolgd.

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 10:26 
Volwassene

Hier was zoon afgelopen dinsdag voor het eerst bij de studiebegeleiding, die was aangeprezen als "leesvaardigheid, samenvatten en leerstrategieën" Toen hij thuiskwam vroeg ik hoe zijn dag was. Hij zei: "Leuk hoor, maar hoe snel denk je me weer van die begeleiding af te kunnen hebben?"

Bleek dus dat de begeleiders te laat kwamen, ze in stilte moesten werken, en een vraag over de stof van zoon werd afgedaan met: "wij zijn hier niet om uit te leggen, wij zijn hier om orde te houden!"
Nou ja, orde houden kan zoon zelf wel, dus er is per kerende mail een afmelding (met stevige toelichting) naar de coördinator gegaan. En het is bij die ene dag gebleven. We trekken er thuis wel weer wat harder aan. We hebben weer een 1-blik-online-agenda aangeschaft, en we gaan er weer wat dichter bovenop zitten, want het regent onvoldoendes momenteel...

BerichtGeplaatst: 08 dec 2017, 10:43 
Volwassene

Hier kan dochter zich ook moeilijk ontworstelen aan schermpjes! Ik moet echt vaak controleren of ze wel iets doet aan huiswerk! Beneden huiswerk maken is niet echt een optie ivm drukte van oppaskinderen... dus ik doe aan trapgymnastiek :mrgreen:
Ook hier veel onvoldoendes. Met name de vakken die ze toch niet wil kiezen. Ze kan het allemaal wel, maar ze wil het niet. Ze lijkt zich wel te realiseren dat ze de schade beperkt moet houden aangezien ze toch best kan blijven zitten, ook op vakken die je niet kiest!

Ze zegt wel dat ik wat meer moet loslaten omdat ze ‘geprogrammeerd’ is op mijn ingrijpen als ze te laat komt, maar als ik het dan loslaat, gebeurt er dus ook echt niks! Is het de leeftijd? Ze is nu 12 (maart 13). Vorige jaren ging het juist hartstikke goed en was zoon het die sturing nodig had! Hij is nu 14 en heeft de laatste maanden sinds hij uit zijn dip is gekomen een grote ontwikkeling doorgemaakt!

BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 17:42 
Volwassene

Dochterlief is ziek geworden. Vorige week heeft ze al 2 dagen gemist door vermoeidheid, hoofdpijn en duizeligheid. Deze week ging het weer goed en vandaag heeft ze weer een grot deel van de dag in bed gelegen en heeft ze hoofdpijn en koorts!
Maandag begint de proefwerkweek! Ik heb haar gevraagd om toch iets te doen voor Nederlands, maar ik weet niet of ik dat wel van haar kan verwachten.
Wat als ze maandag wel weer beter is maar door ziekte niks heeft kunnen leren? Ik weet eigenlijk niet hoe het hier werkt. Of je dan toch uitstel kan krijgen.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 17:48 
Volwassene

Vervelend Evyla. Ziek is ziek, gewoon een briefje meegeven of mailtje naar school sturen. Beterschap voor je dochter!

BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 17:50 
Volwassene

Als ze het hele weekend ziek is en maandag alleen maar toetsen heeft (waarvoor ze dus niet heeft kunnen leren) zou ik haar maandag nog thuishouden. Ze kan dan maandag voor de volgende toetsen leren en je vermijdt vervelende discussies.

BerichtGeplaatst: 09 dec 2017, 23:16 
Volwassene

Wij laten zoon vaak nog een dagje "gezond" thuis om bij te komen en wat werk in te halen.

BerichtGeplaatst: 16 dec 2017, 23:10 
Volwassene

meisjesmam schreef:
Zelf geeft ze school een 8 omdat ze het met vriendinnen zo leuk heeft. Alle lessen zijn saai. Maar zegt niet iedere puber dat? Ik merk dat de moeilijke basisschoolperiode met heel veel onderpresteren steeds maakt dat ik bang ben dat het te weinig is. Maar probeer het ook los te laten omdat ik het idee heb dat ze wel goed in haar vel zit...
Onze dochter deed zoveel extra vakken dat ze alle 4 de profielen heeft afgerond. Haar commentaar over school: "ik ga er heen voor de sociale contacten". De enige uitdaging die die extra vakken haar brachten, was het feit dat het roostertechnisch lastig was en dat ze moest puzzelen om alle vakken met enige regelmaat bij te wonen. Inhoudelijk was ze er niet van onder de indruk. Maar sociaal gezien heeft de bovenbouw haar veel gebracht, ze ging echt met plezier naar school.

Ja, de meeste pubers vinden school saai. Hb pubers ook, want slim of niet, de meesten puberen ook gewoon. Maar 'saai' kan ook écht het gevolg zijn van te weinig inhoudelijke uitdaging. In dat geval is het erg kindafhankelijk hoe daarmee wordt omgegaan. Mijn oudste haalde hoge cijfers zonder zich al te hard in te spannen. Ze maakte lange dagen op school vanwege de vele vakken maar vond niets moeilijk. Huiswerk maakte ze tijdens de lessen, thuis hoefde ze maar weinig te doen. Gezelligheid was voor haar het belangrijkste. Ze presteerde wel (relatief) onder, maar ze was zich ervan bewust en ze vond het geen probleem. Toen ze ging studeren, haakte ze gemakkelijk aan, studeren was (en is) geen probleem voor haar.

Mijn jongste vond school een inbreuk op zijn vrije tijd (dat is vanaf groep 1 nooit meer veranderd), hij werkte net hard genoeg om alles te halen - geen extra vakken, hij vond het standaard curriculum al vervelend genoeg en verzette zich tot het einde tegen vakken en onderdelen die in zijn ogen zinloos waren. Hij is een echte onderpresteerder geworden, zijn resultaten waren magertjes en hij is op pure wilskracht het VO doorgekomen. Hij is nu 2e jaar student. Hij werkt wel maar écht leren en studeren, dat heeft hij nooit geleerd en hij is nog steeds aan het ontdekken hoe dat moet.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 09:42 
Volwassene

Al lang niet geschreven hier.
Wij hebben in januari een bijkomst gehad over de profielen en de keuzes. Dochter wil NT kiezen. Daarnaast IB English. Op school hebben ze niet veel keuzevakken in de aanbieding. Examen doen in de vijfde hebben ze onderzocht, maar willen ze niet of nog niet. In dat opzicht is het een inflexibel school.
Dochter wordt wel enthousiast van de studies die eerder genoemd werden in dit draadje, future planets studies en atlascollege.
Hebben jullie kinderen al een beeld van wat ze willen studeren straks? Voor haar voelt dat nog ver weg.

BerichtGeplaatst: 27 jan 2018, 22:55 
Volwassene

Hier zit Biologie helaas verplicht in het N&T-profiel. Vier verplichte vakken, bij de andere profielen maar twee of drie verplicht. Als de tekenleraar er vertrouwen in heeft, wordt tekenen het keuzevak.

Zoon staat momenteel niet al te denderend qua cijfers. Man en ik zijn naar een voorlichtingsavond MBO geweest, voor het geval de Havo toch niets wordt. Zoon is in elk geval te jong, dus geen optie. En dan kom je thuis, ligt meneertje relaxt een documentaire over deeltjesversnellers te kijken. Die moet richting de academische wereld. MBO gaat hem geen uitdaging bieden.

Ik wist trouwens niet dat de MTS vier jaar was. De MEAO was drie jaar, ik dacht dat dat voor alle MBO-opleidingen gold. Volgens man was toch echt elk niveau vier jaar, LTS, MTS, HTS.

Ik deed na mijn Mavo de combi-opleiding Havo/Meao. Dat was twee jaar.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 08:13 
Volwassene

moppetoet schreef:
Hier zit Biologie helaas verplicht in het N&T-profiel. Vier verplichte vakken, bij de andere profielen maar twee of drie verplicht. Als de tekenleraar er vertrouwen in heeft, wordt tekenen het keuzevak.

Zoon staat momenteel niet al te denderend qua cijfers. Man en ik zijn naar een voorlichtingsavond MBO geweest, voor het geval de Havo toch niets wordt. Zoon is in elk geval te jong, dus geen optie. En dan kom je thuis, ligt meneertje relaxt een documentaire over deeltjesversnellers te kijken. Die moet richting de academische wereld. MBO gaat hem geen uitdaging bieden.

Ik wist trouwens niet dat de MTS vier jaar was. De MEAO was drie jaar, ik dacht dat dat voor alle MBO-opleidingen gold. Volgens man was toch echt elk niveau vier jaar, LTS, MTS, HTS.

Ik deed na mijn Mavo de combi-opleiding Havo/Meao. Dat was twee jaar.

Ik weet niet of dat nu anders is, maar ik heb op de havo biologie gedaan, en daar was absoluut geen verandering merkbaar in niveau na de derde. Sterker, ik kwam van de mavo.......
Scheikunde kwam er al helemaal niet aan te pas. Vandaar dat de waarschuwingen van de biologieleraar op school van oudste mij echt verbaasden. Ik had geen idee dat dit zo is op het vwo. Is natuurlijk wel 28 jaar geleden dat ik examen deed.

BerichtGeplaatst: 28 jan 2018, 12:37 
Volwassene

Of je hebt een hele goede leraar gehad op de Mavo.

Onze leraar Frans leerde ons alvast alle acht werkwoordstijden, i.p.v. alleen présent, imparfait en passé composé. Op de Havo heb ik alleen maar acht boeken hoeven lezen, de rest had de Mavo-leraar me al bijgebracht.
Eén van het ouderwetsche soort, zo tref je ze niet meer.

Ik heb eens gekeken naar een hbo-opleiding voor leraar Frans. Blijkt dat je maar liefst opgeleid wordt voor niveau DELF B2. Dat diploma heb ik een paar jaar geleden gehaald, op de Franse ambassade. Misschien hoef ik alleen nog maar lesbevoegdheid te halen? Eén dag als leraar Frans en verder in mijn huidige baan werken is misschien nog wel leuk.

Pagina 13 van 14 [ 278 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende